Olyckan igår vid Medborgarplatsen [Vad hände?]

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kvarne

Olyckan igår vid Medborgarplatsen [Vad hände?]

Inlägg av Kvarne »

Hejsan! Det inträffade ju en olycka igår vid T-station Medborgarplatsen vid 15-tiden.

Vet någon vad som hände? Någon förolyckad? Död?
I DN stod det bara att "En svår olycka inträffade"

Vid Skarpnäcks T-station var det ju en grov misshandel, men det var juh inte det som drabbade Medborgarplatsen..? :? :( :?:
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Daniel

Inlägg av Daniel »

Hörde nåt -rykte- om att det var en PUT. Mer har jag ingen aning om..
En bekant berättade att hon hade åkt förbi och en förare hade tydligen bett passagerare att blunda (vilket givetvis hade motsatt effekt).
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

loqutuz skrev:Hörde nåt -rykte- om att det var en PUT. Mer har jag ingen aning om..
En bekant berättade att hon hade åkt förbi och en förare hade tydligen bett passagerare att blunda (vilket givetvis hade motsatt effekt).
En vad? PUT??? Vänligen skriv inte på SL:ska, det är kanske trevligt om vi andra kan medfölja också.

/T, som i o f s vet vad en PUT är.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

PUT

Inlägg av BosseW »

Kunde du i så fall inte ha berättat för oss andra som inte vet vad PUT betyder, Tony. Den enda betydelsen av den förkortningen som jag känner till är "permanent uppehållstillstånd" och det är väl knappast det som avses i det här fallet.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Person Under Tåg.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Tack!

Inlägg av BosseW »

Tro't eller ej, men jag skulle precis skriva och tala om att jag gissade på att det betydde "Person under tåget" och fråga om jag hade rätt. Och nu fick jag alltså det bekräftat. :D
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Tony, vad jag förstår så används uttrycket av räddningstjänsten även här.
Vad spårvägen kallar det hela vet jag inte.
På den tiden då jag hann lyssna på min skanner så pratade man ofta i klarspråk.
Iallafall inget ställe man vill ha ett permanent uppehållstillstånd på, men tyvärr utesluter ju det ena inte det andra härvidlag.

Många gånger visar det ju sig att sådana här olyckor senare rubriceras som suicidium och detta faktum föranleder ju frågeställningarna om hur vi egentligen mår, vad var det Strindberg sade? var det; "Det är synd om människorna"..?

Tydligen så synd att man blandar in andra människor i sitt lidande, såsom lokförare etc...

Jag sarkastisk... jo det är nog så.
Efter mer än 20 år inom psykiatrin då man settt det mesta så får man kanske en annat typ av "världsbild".

Så kan man ju som sagts tycka att det var ordentligt ointilligent att be passagerarna blunda... Det hade ju varit bättre att inte säga någonting.

Bj.
Kvarne(I SKOLAN)

Inlägg av Kvarne(I SKOLAN) »

Jiiis!

Dog denne någon? Hoppas inte, jag frågade en förare samma dag som jag skapa tråden och han sa samma sak... :cry:
Dock ej om det var med dödlig utgång...

Hemskt när sånt här händer... :shock: :(
Daniel

Inlägg av Daniel »

TonyM skrev:
loqutuz skrev:Hörde nåt -rykte- om att det var en PUT. Mer har jag ingen aning om..
En vad? PUT??? Vänligen skriv inte på SL:ska, det är kanske trevligt om vi andra kan medfölja också.

/T, som i o f s vet vad en PUT är.

Ja, det är härligt att se att det som vanligt är gott om överskottsenergi på forumet. 8)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:Tony, vad jag förstår så används uttrycket av räddningstjänsten även här.
Vad spårvägen kallar det hela vet jag inte.
På den tiden då jag hann lyssna på min skanner så pratade man ofta i klarspråk.
Iallafall inget ställe man vill ha ett permanent uppehållstillstånd på, men tyvärr utesluter ju det ena inte det andra härvidlag.

Många gånger visar det ju sig att sådana här olyckor senare rubriceras som suicidium och detta faktum föranleder ju frågeställningarna om hur vi egentligen mår, vad var det Strindberg sade? var det; "Det är synd om människorna"..?

Tydligen så synd att man blandar in andra människor i sitt lidande, såsom lokförare etc...

Jag sarkastisk... jo det är nog så.
Efter mer än 20 år inom psykiatrin då man settt det mesta så får man kanske en annat typ av "världsbild".

Så kan man ju som sagts tycka att det var ordentligt ointilligent att be passagerarna blunda... Det hade ju varit bättre att inte säga någonting.

Bj.
Jag har för mig det heter Personolycka på spårvägen. Med tanke på att man inte förkortar över radio så....

Överskottsenergi skrev loqutuz. Uppenbarligen vill han - eller hon - att vi skall ha ett forum där enbart initierade släpps in, vilket kan bli konsekvensen av att använda förkortningar och fikonspråk, vilket jag alltså försöker undvika.

/Tony
Daniel

Inlägg av Daniel »

TonyM skrev: Överskottsenergi skrev loqutuz. Uppenbarligen vill han - eller hon - att vi skall ha ett forum där enbart initierade släpps in, vilket kan bli konsekvensen av att använda förkortningar och fikonspråk, vilket jag alltså försöker undvika.

/Tony

Appropå förutfattade meningar? Eftersom du själv nu uppenbarligen visste vad förkortningen PUT betyder så var ditt inlägg egentligen bara onödigt eftersom det inte verkade fylla något större syfte än att du skulle få stödda dig för att någon glömt att sakupplysa om fackuttryck.

Hade du skrivit ett inlägg och förklarat uttrycket PUT så hade jag tyckt att du gjorde en insats för att folk kunde förstå vad PUT innebär istället för som sagt, att stödda dig utan att tjäna något syfte med ditt inlägg.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev:
Jag har för mig det heter Personolycka på spårvägen. Med tanke på att man inte förkortar över radio så....

Överskottsenergi skrev loqutuz. Uppenbarligen vill han - eller hon - att vi skall ha ett forum där enbart initierade släpps in, vilket kan bli konsekvensen av att använda förkortningar och fikonspråk, vilket jag alltså försöker undvika.

/Tony
Personolycka kan ju vara allt mellan resernär som fallit och slagit sig i Magnus till svårt klämd under M29.

Förk.
Tja Tony, du är ju annars bra på att förk. trafikplatsernas namn... Bp, Ss etc. mm. osv.

I övrigt tycker jag att denna form av öppet forum är bra!

Bj.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

loqutuz skrev:
TonyM skrev: Överskottsenergi skrev loqutuz. Uppenbarligen vill han - eller hon - att vi skall ha ett forum där enbart initierade släpps in, vilket kan bli konsekvensen av att använda förkortningar och fikonspråk, vilket jag alltså försöker undvika.

/Tony

Appropå förutfattade meningar? Eftersom du själv nu uppenbarligen visste vad förkortningen PUT betyder så var ditt inlägg egentligen bara onödigt eftersom det inte verkade fylla något större syfte än att du skulle få stödda dig för att någon glömt att sakupplysa om fackuttryck.
På vilket sätt är det en förutfattad mening? Det får du gärna förklara.

Syftet med mitt inlägg var att skapa debatt kring användandet av förkortningar och fikonspråk. Det har väckt reaktion och därmed så var det inte helt i onödan. Hade jag bara skrivit vad PUT, dvs Person under tåg, betyder så hade ingen reagerat över det.

Stödda sig???? Det handlar definitivt inte om det. Som Björn skriver ovan så kan jag ganska många förkortningar på trafikplatser i Göteborg, men det är inte något som jag använder på forum eftersom andra kan känna sig utelämnade. Undantag kan givetvis göras om man åtminstone en gång skriver ut förkortningen. (Björn, skulle du vilja ta fram ett exempel antingen från detta forum eller från PV där jag stöddar mig med förkortningar som inte är allmänna? Jag kan på rak arm säga ett, men det var å andra sidan en gåta och i en sådan skriver man inte gärna svaret)
loqutuz skrev: Hade du skrivit ett inlägg och förklarat uttrycket PUT så hade jag tyckt att du gjorde en insats för att folk kunde förstå vad PUT innebär istället för som sagt, att stödda dig utan att tjäna något syfte med ditt inlägg.
Som jag skrev innan - hade jag gjort det så hade allt gått obemärkt förbi. Syftet var inte att vara stöddig - för det är jag inte - utan att få den som skrev förkortningen, kanske i omedvetandes om att andra inte skulle förstå den skulle reagera på mitt inlägg, där har jag som sagt lyckats.

Med vänlig hälsning
/Tony
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Känsliga läsare varnas.

Vad jag har hört om detta är att en kille hoppade framför tåget och hamnade på strömskenan varpå han i princip brann upp. Föraren på ett tåg som passerade åt andra hållet rapporterade kraftig rökutveckling underifrån det andra tåget.

Misshandeln vid Skarpnäck inträffade så gott som samtidigt men hade förstås inget samband med PUT:en vid Medis.

Mvh Tim
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

TimK skrev:Känsliga läsare varnas.

Vad jag har hört om detta är att en kille hoppade framför tåget och hamnade på strömskenan varpå han i princip brann upp. Föraren på ett tåg som passerade åt andra hållet rapporterade kraftig rökutveckling underifrån det andra tåget.

Misshandeln vid Skarpnäck inträffade så gott som samtidigt men hade förstås inget samband med PUT:en vid Medis.

Mvh Tim
:shock: :shock: :shock: :shock:
Jeeeesus! *Chockad*
Stakkars den föraren och de som fick se "delarna" :shock: :shock:
X-( (Betyder DöD om man sett Beck-Spår i Mörker)
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Björn J. skrev:
TonyM skrev:

/Tony
Personolycka kan ju vara allt mellan resernär som fallit och slagit sig i Magnus till svårt klämd under M29.

Förk.
Tja Tony, du är ju annars bra på att förk. trafikplatsernas namn... Bp, Ss etc. mm. osv.

I övrigt tycker jag att denna form av öppet forum är bra!

Bj.
--------------------------------------------------------------------------------------

Slagit sig i Magnus? Var Magnus gravid och fostret har slagit en frivolt?
Ännu en förklaring som kanske inte alla förstår...

Om nu ngn slagit sig i Magnus, vad hade den att göra i förarhytten? Såvida det inte är föraren som råkat ut för olyckan...

*Retas lite* :-)
Användarens profilbild
stormtranz

Inlägg av stormtranz »

Blev det några förseningar så att man skulle åka med bussarna istället?
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Skriv svar