Ursäkta..!?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Hagrido skrev:Menar du på garagetaket?
Nej, nu menar du depå Rantorget. Innan bussen svänger höger över Willinsbron så ser du en äldre depåbyggnad till vänster, längst ner mot å:a finns en depå vilken är den egentliga vagnhallen Gårda, där finner du Ringlinien. Välkommen på besök, säkrast söndagar 11:00 - när vi lägger av.
/JAgr
Hagrido
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

jaha, då är jag med... Är väl inte direkt insatt när det gäller spårvagnar och sånt men kanske tittar in någon dag.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Hagrido skrev:
Björn J skrev:Det finns en ringklocka (=portelefon) på vardera dörren, vid södra eller norra gården.
Menar du på garagetaket?
Javisst, för att slippa få dit objudna gäster har vi placerat knappen till ringklockan uppe på taket... 8) :lol:
Skämt och sidå, så är det bara vissa spårvagnars signalklockor som äro monterade uppe på taket, det vanligaste är att dom är momterade i innertaket. Eller som fotklockan, under golvet.

För att beskriva något enkelt och självklart på ett komplicerat sätt så är det ungefär så här...
I de stora portarna till spår 8, på såväl den norra som den södra gaveln av vagnhallen finns det en mindre dörr avsedd för in eller utgång av personer av skiftande storlek.
För dessa som saknar nyckel finns det en portelefon uppsatt.
Denna portelefon har en knapp märkt med "ringklocka" således är det ingen klocka som ringer när man på denna knapp trycker, utan en annan typ av akustisk signalanordning, när detta sker, beger sig en av personerna som redan är insläppt i hallen genast skyndsamt till porttelefonen och efterhör vem det är som vill komma på besök.
Om en positiv kontakt emellan dessa uppkommer, så kan den som redan är inne i hallen på elektromekanisk väg fjärrmanövrera dörrens lås, så att detta temporärt upplåses för att den påringande gästen kan öppna dörren och komma in.
:roll: :roll: :roll:

Men kom du, Hagrido, fråga efter Janne eller mig, så blir du insläppt.

Bj.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jo en sak till...
Torsdagskvällar särskilt de i vecka med jämnt veckonummer är det också en hel del folk i hallen, det är nämnligen medlemsmöte då, också ett bra sätt att komma in i föreningen.

Torsdag 20 mars kl. 18-20
Öppet Hus i Gårdahallen för tidningsläsning och lite fika.

Här är en vägbeskrivning:

Bild

Här är SSR´s hemsida:
http://www.ringlinien.org/SWE/index_swe.htm

Bj.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:För dessa som saknar nyckel finns det en portelefon uppsatt.
Denna portelefon har en knapp märkt med "ringklocka" således är det ingen klocka som ringer när man på denna knapp trycker, utan en annan typ av akustisk signalanordning, när detta sker, beger sig en av personerna som redan är insläppt i hallen genast skyndsamt till porttelefonen och efterhör vem det är som vill komma på besök.
Om en positiv kontakt emellan dessa uppkommer, så kan den som redan är inne i hallen på elektromekanisk väg fjärrmanövrera dörrens lås, så att detta temporärt upplåses för att den påringande gästen kan öppna dörren och komma in.
:roll: :roll: :roll:
Nja.. Det finns en knapp i södra änden där det står "Ringklocka" men ögonskådar man den lite noggrannare så ser man att det är en lös kabel som häger å baksidan. Porttelefonen är en anordning som sitter vid sidan om porten, den är försedd med två knappar en märkt "vagnhall" och en märkt "kontor". Kontorsknappen är en liten mesig ringklocka som hörs på trafikkontoret och "vagnhall" är två stora 110V tutor som är seriekopplade och hörs i just Vagnhallen.

/T
Med reservation för tyckfel.
Hagrido
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

Aha, nu är man lite mer klokare när det gäller detta :)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Björn J. skrev: Herregud, jag minns inte var jag var...
För mycket bier?
Björn J. skrev: Men möjligen var det i Neibüll... om det finns en ort som heter så?
Niebüll heter platsen.
Björn J. skrev: Dagebüll Mole är väl den andra ändan av linjen, tror jag, men vet inte riktigt eftersom jag aldrig varit där.
Då har du gjort ett misstag. Vara så nära och inte åka dit. För drygt 10 år sedan passerade jag Dagebüll Mole just som ett båttåg ankom. Det bestod av ett antal Kurswagen dragna av ett av NVAGs diesellok och körde ända ut på piren där badgästerna strömmade ut för bekvämt omstigning till båtarna som går till de olika öarna.
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Re: Ursäkta..!?

Inlägg av Jonas »

bruse skrev:
Kvarne skrev:Hejsan!

Jag tycker det var dåligt av admin att bli sur. Admins är till för att justera och rätta i forumen, då ser jag ingen anledning att brusa upp för en felpostning. Särskilt inte i och med att de görs på fritiden.

Sen att låsa tråden var näst intill missbruk av Admin-posten. Jag ser ingen som hellst anledning till att låsa tråden. Den bröt inte mot någon regel.

Tråkigt bara, det är sånt där som kan få en att tappa lusten för att visa bilder.... :cry: :( :roll:
Jag tycker, att har du synpunkter på någon, så vänd dig till denne! Varför hänga ut en person allmänt? Snacka om att kasta sten i glashus!
Skall man vända sig till Webmaster anser du?
Men vem eller vad är det då för något?
Anonymitet gillas icke på denna plats har tidigare debatterats, men likväl så är Webmaster, den mest väsentliga funktionen/användaren/eller vad det är för något, helt totalt genomanonym.
Webmaster har tydligen hand om allt här, men webmaster presenterar sig aldrig, går inte under något namn, jag kan inte hitta någon närmare presentation på annat håll (finns det så visa mig gärna dit!), utan han/hon/den/det flyttar inlägg som hamnat fel, ändrar lite här och lite där, OCH! gnäller och surnar till mot folk som råkar trampa lite snett.

Om nu webmaster skall komma med kritik, så stig fram i ljuset och säg vem du är, så kan eventuell motkritik riktas till just DEN PERSONEN. Webmaster kan ju lika gärna vara flera personer och att då rikta kritik mot detta namn betyder ju i så fall att ALLA bakom namnet får kritiken riktad mot sig, och inte just den person det var avsett för.

/Jonas.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Läs här: http://www.ss.se/forum/rules.php#27
(som webmaster alltid säger: läs FAQ:en och Reglerna innan du frågar!!!!)

Både Infomaster å webmaster är inga personer. Det är funktioner. Som innehavs av en eller flera personer. Ungefär som "trafikledaren" eller "tunnelbaneföraren".

Därav "anonymiteten", en funktion kan inte vara oanonym. Eller?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

bruse skrev:Läs här: http://www.ss.se/forum/rules.php#27
(som webmaster alltid säger: läs FAQ:en och Reglerna innan du frågar!!!!)

Både Infomaster å webmaster är inga personer. Det är funktioner. Som innehavs av en eller flera personer. Ungefär som "trafikledaren" eller "tunnelbaneföraren".

Därav "anonymiteten", en funktion kan inte vara oanonym. Eller?
Citat från dig:
"Jag tycker, att har du synpunkter på någon, så vänd dig till denne! Varför hänga ut en person allmänt? Snacka om att kasta sten i glashus!"
Hur skall man då kunna ha synpunkter till denne någon, om denne någon inte är någon utan något?
Det är det jag inte fattar. Om nu en specifik person, A, gjort något som retat en annan person, B, så vill jag ju vända mig till A och tycka till, och inte till något där kanske både A, C, D, E, F och G sitter. Är du med?

Då jag jobbat på helpdesk så har vi alla en gemensam e-postadress. Om jag hjälper en användare, och inte skriver under med mitt namn/min signatur så kommer synpunkter till mig att hamna hos ALLA på helpdesk, fastän de var riktade till mig. Och den som har synpunkter vet ju inte heller VEM han/hon skall ha synpunkter på.

Det är som att lämna sina synpunkter rakt ut i tomma luften. an vet aldrig om de snappats upp av rätt person.

Därför borde webmaster, när denne skriver ett inlägg, identifiera sig med namn/signatur så att eventuella synpunkter kan ritas till rätt person.
Fast skall vi hårddra det efter ditt resonemang så kan vi aldrig ha synpunkter till webmaster, eftersom det är en funktion. Altså får man vända sig t.ex. till dig som också tycks vara insyltad i detta. Problemet är att du då, enligt denna tråd, säger att man skall vända sig till den man har synpunkter på. Altså Admin. Men Admin (webmaster), var ju en funktion...

Bestäm dig: Är Webmaster en funktion eller en användare?
Om det är en funktion - säg inte att man skall vända sig dit om man har synpunkter på användaren Webmaster, utan säg till vilken användare man skall vända sig i så fall. Är det en användare, se till att aktuell användare signerar sina inlägg så man vet vem man skall vända sina synpunkter på. Annars blir det som nu, synpunkterna kommer upp i forum och så är vi tillbaka på ruta ett.

/Jonas.
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Hei!
Skal du ha tak i en av medarbeiderne for Forum trykker du på Medarbetare nederst til venstre på siden. Herfra kan du sende både epost og privat melding (også blir det opp til de som besitter funksjonene å holde orden på hvem som bevarer hvem-akkurat som på heldesk'en)!

Når det er sagt synes jeg at web-/infomaster kan sende en privat melding til de som gjør en feil; man trenger ikke, med store bokstaver, varsle alle om feilen som er gjort hvis det er første gang. Dette er dog problematisk hvis vedkommende ikke er registrert bruker :?

/Baard
som foretrekker en gemyttelig tone
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jonas skrev:Därför borde webmaster, när denne skriver ett inlägg, identifiera sig med namn/signatur så att eventuella synpunkter kan ritas till rätt person.
Webmaster og Infomaster skal representere SSS her på forumet,og sørge for ro og orden, og jeg vil da også sitere ut fra forumets regler:
Webmaster og Infomaster er ikke samme personer. I den utstrekning disse deltar i Forums debatter gjør disse det under sine registrerte anvendernavn.
Med andre ord, infomaster og webmaster skal i den grad de ikke er inne for å holde orden på forumet bruke sine egne anvendernavn, noe de også, etter det jeg veit faktisk gjør.

Hadde ikke Infomaster og Webmaster vært anonyme, så hadde de antaglig vis kunne endt opp med å få trusler rettet mot seg PERSONLIG, og ikke som den fungsjonen de er.

Andreas
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Tanken med funktionerna webmaster och infomaster är bra i teorin, men har inte funkat perfekt i praktiken. Jag uppmanar "spökskrivarna" bakom dessa funktioner att verkligen skriva som dessa funktioner när det rör andra t.ex. trådar i fel forum, olämpliga inlägg osv. Hela historien med Hagridos inlägg tror jag hade löst sig mycket smidigare om Bruse agerat som webmaster istället för som vanlig användare.

/michael
Låst