Ny trafikoperatör på pendeltågen!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tror du att operatörsbyten löser Pendeltågsproblemet?

Omröstningen slutade söndag 09 juli 2006 23:00

Ja - någon gång
16
39%
Nej - det är inte där problemet ligger
18
44%
Vet inte
7
17%
 
Antal röster: 41

rojje
Inlägg: 178
Blev medlem: fredag 06 juni 2003 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av rojje »

Johan Fredin skrev:Det skulle vara intressant att höra från någon anställd hur personalpolitiken tycks vara/är hos den nya operatören jämfört med CiP.

Är det enbart höjdarna som är utbytta, eller har det förekommit någon form av rotation bland mellan- och enhetscheferna ? Någon form(ej 100%) av rotation hos de sistnämnda tycker jag borde vara ett krav från SL.
Lite för tidigt att uttala sig om personalpolitiken så här snabbt efter övertagandet, men det verkar positivt.

Många mellanchefer har följt med, men vissa har fått nya uppgifter. STÅG gick igenom utbildning och kompetens på administrationen på CiP. Sedan gjorde man en utvärdering och erbjöd tjänster efter det. Vissa fick "samma jobb" som förut, andra inte.

Mvh Rojje
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

rojje skrev:
37368 skrev:
sl.se skrev:Pendeltåg Bålsta/ Nynäshamnslinjen
Förseningar på som mest 23 minuter på grund av att tågen kör med nedsatt hastighet mellan Älvsjö och Farsta strand.
Inskrivet 06-06-17 15:59 Uppdaterat 06-06-20 09:09
No shit? Inte ett tåg mot Bålsta har gått i tid sedan den 17:e (då brukar dessutom skolornas sommarlov vara den enda perioden då tågen håller tidtabellen hyfsat åtminstone). Detta fel beror knappast på operatören, utan på Banverket. Men detta banfel har funnits i 4 dagar nu och vad har hänt? Inte ett dyft. Stockholmståg kunde åtminstone ta och lägga om tidtabellen för tågen tillfälligt så att man tar hänsyn till denna fördröjning vid Farsta/Älvsjö.

Att fortsätta köra enligt en tidtabell som är omöjlig att hålla (oavsett orsaken) är idiotiskt, framförallt på Nynäsgrenens enkelspår då tåg som lämnar Nynäs i tid måste vänta på mötande tåg som är försenade p.g.a. Älvsjö/Farsta-grejen, samtidigt som de blir ytterligare försenade när de själva kommer fram till passagen med nedsatt hastighet.
Att ändra en tidtabell på Banverkets spår är inget du gör i ett hafs. Banverket och övriga operatörer som blir drabbade skall säga sitt, SL med alla bussanslutningar som i sin tur har anslutningar till buss/tunnelbana/båtar osv. Det är ett GIGANTISKT arbete att byta tidtabell (gångtider).
Fast just nynäsbanan är ju ett specialfall där SL är i princip ensamma. (De få övriga tåg är väl något enstaka museitåg, nåt arbetståg och liknande, som man faktiskt kan bortse från i det här fallet).
http://www.banverket.se/upload/9062/28_X034.pdf

Eftersom tågen (förutom sena kvällar o.s.v.) går i 15min-trafik så skulle det vara busenkelt att lägga in en fördröjning på 7½ minut enkel riktning på alla tåg på den aktuella sträckan, så passar tågen dels med varandra i västerhaninge/nynäshamn och dels passar de in med tidtabellen för övriga delar av banan. Svårare än så behöver det inte vara. Visst, fordonsomloppen blir något annorlunda, och man kanske får köra ett extra tjänstetåg eller två per dag eller ersätta någon tur i början/slutet på trafikdygnet med buss, eller kanske rent av bjussa på att köra ytterligare ett tåg öppet för allmänheten, men det är väl ändå en skitsak mot det problem man får idag?

Med ungefär vilken annan bana som helst så hade det varit en helt annan sak, men nu var det ju detta ganska unika specialfall.

Man kan också fråga sig varför banverket ska ägan just denna bana då det i princip enbart går SL-tåg på den? Nynäsbanan borde väl ha samma status som tunnelbanan, roslagsbanan, saltsjöbanan, lidingöbanan, nockebybanan och andra banor som SL är ensamma på?
rojje skrev:Bättre vore om Banverket sköter det dom skall göra, underhålla sina saker. Sedan nedsättningen förra veckan har Banverket sagt minst tre gånger att allt är klart. Då huvudskyddsombud och Arbetsmiljöverket kontrollerat är det inte klart. "Ojdå, var det bråte och hål där också?! Det måste vi missat......" Så är det på många ställen, trots rapport efter rapport efter rapport.....!
Men "ska" banverket verkligen underhålla spåren? Med tanke på det uppdrag de har fått av regeringen, inklusive bidraget med förbestämd fördelning mellan nybyggen och underhåll, så kan man faktiskt tolka det som att regeringen har gett banverket i uppdrag att låta infrastrukturen förfalla.
Sorgligt men sant.
Om det nu är så att någon på banverket har bestämt sig för att nu ska det f-n synas att regeringen snålar på pengar för underhåll, så är det faktiskt inte så dumt gjort på sätt och vis även om man kunde ta det som en mer öppen konflikt, eller låta oss "tågmuppar" föra fram argumentet.

Lars Ödlund skrev:
Johan Fredin skrev:Det skulle vara intressant att höra från någon anställd hur personalpolitiken tycks vara/är hos den nya operatören jämfört med CiP.

Är det enbart höjdarna som är utbytta, eller har det förekommit någon form av rotation bland mellan- och enhetscheferna ? Någon form(ej 100%) av rotation hos de sistnämnda tycker jag borde vara ett krav från SL.
SL kan givetvis inte kräva något som gäller vilka personer som en entreprenör ska ha anställda, ganska självklart, däremot ser jag det som nästan lika självklart att man byter ut ett antal chefer vilka många är kvar sedan SJ:s tid och säkerligen fortfarande lever kvar i det gamla tänkandet.
De lär inte kunna peka ut enstaka namn, men de bör rimligtvis kunna sätta upp vissa formella krav på olika chefspositioner.
Lars Ödlund skrev:Intressant är att Stockholmståg i alla fall lyckats visa en skillnad efter att man tagit över, tågen är nu tvättade och det som varit helt omöjligt ända sedan SJ:s tid har nu helt plötsligt blivit möjligt, har man anställt tvättare nu? eller har tvätten som varit trasig sedan mitten på -90 talet helt plötsligt lagats?
CiP tvättade faktiskt tågen precis innan de lämnade över dem (enligt vad jag hört på postvagnen ).
Lars Ödlund skrev:Vi slapp i allafall en upprepning av varannankvarts trafiken och bussar till Gnesta o Nynäs...
Vad är skillnaden mellan "varannakvartstrafik" och "halvtimmestrafik" :?:
rojje
Inlägg: 178
Blev medlem: fredag 06 juni 2003 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av rojje »

mats skrev: Eftersom tågen (förutom sena kvällar o.s.v.) går i 15min-trafik så skulle det vara busenkelt att lägga in en fördröjning på 7½ minut enkel riktning på alla tåg på den aktuella sträckan, så passar tågen dels med varandra i västerhaninge/nynäshamn och dels passar de in med tidtabellen för övriga delar av banan. Svårare än så behöver det inte vara. Visst, fordonsomloppen blir något
Nu vet jag inte om det vore så lätt att ordna med tanke på alla bussanslutningar m.m. Om tåget senareläggs 7 ½ minut enkel riktning, vilken rikting menar du då? Tågen på aktuell sträcka vart ju sena åt båda hållen. Från Älvsjö och norrut delas banan med övriga tåg. Hur skulle man på ett enkelt sätt få ihop omloppen samt passa ihop med övriga godståg och SJ-tåg?

Sedan skall man gå tillbaka till samma tidtabell som innan. Att byta tidtabell innebär en massa extra arbete med inställda och extra anordnade tåg. Bakom kulisserna innebär det som jag sa tidigare ett gigantiskt arbete. På järnvägen är tidtabellen inte så lätt att ordna om med kort varsel för så många tåg. Vet inte hur den lätta lösningen skulle se ut.

Bäst vore om Banverket gjort det dom skulle gjort, lagat hålen och tagit bort skrotet. Enligt BV hade det skett men vid inspektion var det inte gjort. Järnvägsstyrelsen är informerad om hur BV agerat eller rättare sagt inte agerat. Återstår att se om Järnvägsstyrelsen vågar agera mot BV.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

rojje skrev:
mats skrev: Eftersom tågen (förutom sena kvällar o.s.v.) går i 15min-trafik så skulle det vara busenkelt att lägga in en fördröjning på 7½ minut enkel riktning på alla tåg på den aktuella sträckan, så passar tågen dels med varandra i västerhaninge/nynäshamn och dels passar de in med tidtabellen för övriga delar av banan. Svårare än så behöver det inte vara. Visst, fordonsomloppen blir något
Nu vet jag inte om det vore så lätt att ordna med tanke på alla bussanslutningar m.m. Om tåget senareläggs 7 ½ minut enkel riktning, vilken rikting menar du då? Tågen på aktuell sträcka vart ju sena åt båda hållen. Från Älvsjö och norrut delas banan med övriga tåg. Hur skulle man på ett enkelt sätt få ihop omloppen samt passa ihop med övriga godståg och SJ-tåg?
Det slog dig aldrig att 7½ minut är hälften av 15? Dvs 7½ minut i var riktning.

Om tidtabellen stämmer dåligt med verkligheten får man inte glömma att en dåligt lagd tidtabell också genererar en ohemul massa arbete genom åtgärder för förseningar m.m. på trafikledning, rörande resegaranti m.m. Att lägga om tabellen till något som stämmer bättre med verkligheten kan alltså vara en ren vinst. Och banverkets tidtabeller läggs väl ändå om ett antal gånger per år.

//Tony

//Tony
Med reservation för tyckfel.
rojje
Inlägg: 178
Blev medlem: fredag 06 juni 2003 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av rojje »

TonyM skrev: Om tidtabellen stämmer dåligt med verkligheten får man inte glömma att en dåligt lagd tidtabell också genererar en ohemul massa arbete genom åtgärder för förseningar m.m. på trafikledning, rörande resegaranti m.m. Att lägga om tabellen till något som stämmer bättre med verkligheten kan alltså vara en ren vinst. Och banverkets tidtabeller läggs väl ändå om ett antal gånger per år.

//Tony

//Tony
Helt rätt, men ursprungsfrågan var att ändra tidtabellen enbart för den tillfälliga hastighetsnedsättningen till 40 km/h som rådde mellan Älvsjö och Farsta Strand och inte en permanent ändring. När det inte är en nedsättning så är du i normalfallet aldrig 15 minuter sen.

Att lägga en tidtabell för en enkelspårig sträcka så att inget tåg blir försenat om mötet är sent vore att ha orimliga väntetider för möten. Det som är fel nu är mötet i Tungelsta med för dålig gångtid för tåget från Stockholm. När det anländer Tungelsta skall tåget mot Stockholm redan lämnat Tungelsta enligt tidtabellen. I verkligheten blir det tåget mot Cst 1-2 minuter sent. Det samt snäv tid för tillkoppling i Västerhaninge bör ändras. Enligt en något tillspetsad kommentar i Postvagnen utav en av Banverkets tidtabellskonstruktörer styr mötet i Ösmo och Tungelsta tågen för resten av Mälardalen. Skall tiderna ändras så påverkas tiderna norr om Älvsjö och då påverkas alla andra tåg.

Mvh Rojje
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4691
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

rojje skrev:
TonyM skrev: Om tidtabellen stämmer dåligt med verkligheten får man inte glömma att en dåligt lagd tidtabell också genererar en ohemul massa arbete genom åtgärder för förseningar m.m. på trafikledning, rörande resegaranti m.m. Att lägga om tabellen till något som stämmer bättre med verkligheten kan alltså vara en ren vinst. Och banverkets tidtabeller läggs väl ändå om ett antal gånger per år.

//Tony

//Tony
Helt rätt, men ursprungsfrågan var att ändra tidtabellen enbart för den tillfälliga hastighetsnedsättningen till 40 km/h som rådde mellan Älvsjö och Farsta Strand och inte en permanent ändring. När det inte är en nedsättning så är du i normalfallet aldrig 15 minuter sen.

Att lägga en tidtabell för en enkelspårig sträcka så att inget tåg blir försenat om mötet är sent vore att ha orimliga väntetider för möten. Det som är fel nu är mötet i Tungelsta med för dålig gångtid för tåget från Stockholm. När det anländer Tungelsta skall tåget mot Stockholm redan lämnat Tungelsta enligt tidtabellen. I verkligheten blir det tåget mot Cst 1-2 minuter sent. Det samt snäv tid för tillkoppling i Västerhaninge bör ändras. Enligt en något tillspetsad kommentar i Postvagnen utav en av Banverkets tidtabellskonstruktörer styr mötet i Ösmo och Tungelsta tågen för resten av Mälardalen. Skall tiderna ändras så påverkas tiderna norr om Älvsjö och då påverkas alla andra tåg.

Mvh Rojje
Det förefaller ju då som om dubbelspårsutbyggnad, helt eller delvis alternativt en eller ett par nya mötesstationer (kanske Segeräng och/eller Hemfosa) skulle vara en relativt bra investering, föär att få upp driftsäkerhet och rättidighet, på den här sträckan (och då kanske hela Mäladalen ?).
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

leifd skrev:
rojje skrev:
TonyM skrev: Om tidtabellen stämmer dåligt med verkligheten får man inte glömma att en dåligt lagd tidtabell också genererar en ohemul massa arbete genom åtgärder för förseningar m.m. på trafikledning, rörande resegaranti m.m. Att lägga om tabellen till något som stämmer bättre med verkligheten kan alltså vara en ren vinst. Och banverkets tidtabeller läggs väl ändå om ett antal gånger per år.

//Tony

//Tony
Helt rätt, men ursprungsfrågan var att ändra tidtabellen enbart för den tillfälliga hastighetsnedsättningen till 40 km/h som rådde mellan Älvsjö och Farsta Strand och inte en permanent ändring. När det inte är en nedsättning så är du i normalfallet aldrig 15 minuter sen.

Att lägga en tidtabell för en enkelspårig sträcka så att inget tåg blir försenat om mötet är sent vore att ha orimliga väntetider för möten. Det som är fel nu är mötet i Tungelsta med för dålig gångtid för tåget från Stockholm. När det anländer Tungelsta skall tåget mot Stockholm redan lämnat Tungelsta enligt tidtabellen. I verkligheten blir det tåget mot Cst 1-2 minuter sent. Det samt snäv tid för tillkoppling i Västerhaninge bör ändras. Enligt en något tillspetsad kommentar i Postvagnen utav en av Banverkets tidtabellskonstruktörer styr mötet i Ösmo och Tungelsta tågen för resten av Mälardalen. Skall tiderna ändras så påverkas tiderna norr om Älvsjö och då påverkas alla andra tåg.

Mvh Rojje
Det förefaller ju då som om dubbelspårsutbyggnad, helt eller delvis alternativt en eller ett par nya mötesstationer (kanske Segeräng och/eller Hemfosa) skulle vara en relativt bra investering, föär att få upp driftsäkerhet och rättidighet, på den här sträckan (och då kanske hela Mäladalen ?).
Ja, men mötesstationen ska nog ligga mellan Ösmo och Nynäs Gård, en kollega till mig gjorde under utbildningen i ÅF:s regi 2003 ett förslag just för s:a Nynäsbanan (Vi fick den uppgiften allihop) och hans idé som även snabbt gick vidare till ansvariga byggde på en mötesstation på den långa sträckan mellan Nynäs Gård och Ösmo i väntan på dubbelspåret.

"Tyvärr" har han idag planerare på Busslink såvitt jag vet så hela förslaget kan ju tyvärr ha hamnat i någon byrålåda hos Bv.

Däremot ska antalet uppehåll på södra delen minskas med ett from 2008 då en hållplats dras in.

Hurvida det kommer att påverka rättidigheten något är väl oklart.

//Lasse
rojje
Inlägg: 178
Blev medlem: fredag 06 juni 2003 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av rojje »

Lars Ödlund skrev: Däremot ska antalet uppehåll på södra delen minskas med ett from 2008 då en hållplats dras in.

Hurvida det kommer att påverka rättidigheten något är väl oklart.

//Lasse
Om det är Krigslida kan det hjälpa lite. Då kommer tåget från Stockholm i tid till mötet i Tungelsta. Annars kvittar det. Då gör nog den planerade förlängningen av plattformarna större nytta i väntan på dubbelspårssträckor.

Snabbast nytta skulle en förlängning av dubbelspåret Västerhaninge-Tungelsta samt förlängning av plattformarna göra. Norrgående tåg skulle inte behöva vänta in sent södergående tåg och slipper tillkoppling. Som det är idag måste tågen ändå vänta på "sina" vagnar i Västerhaninge. Det som hängs av från södergående tåg skall ju hängas på norrgående tåg. M.a.o, även om norrgående tåg var i tid till Västerhaninge blir det ändå sent p.g.a väntan på vagnarna från sent södergående tåg.

Mvh Rojje
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

bruse skrev: Och så länge den socialistiska regeringen som suttit vid makten i princip sedan andra värdlskriget inte skjuter till en enda krona för att bygga ut infrastrukturen i Stockholm, kommer det fortsätta vara störningskänsligt i 10-20 år till. Det satsas mycket pengar i Norrland, Göteborg, Malmö, men inte en krona i Stockholm. Det är inte annat än ett förakt för Sveriges största stad och Sveriges nav vad gäller järnvägstrafiken. Stopp i Stockholm ger återbörd på hela järnvägsnätet i hela Sverige.
Oj, så mycket skitsnack har jag inte hört sen förra gången du körde samma ramsa... :-)
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

mats skrev:
Lars Ödlund skrev:Intressant är att Stockholmståg i alla fall lyckats visa en skillnad efter att man tagit över, tågen är nu tvättade och det som varit helt omöjligt ända sedan SJ:s tid har nu helt plötsligt blivit möjligt, har man anställt tvättare nu? eller har tvätten som varit trasig sedan mitten på -90 talet helt plötsligt lagats?
CiP tvättade faktiskt tågen precis innan de lämnade över dem (enligt vad jag hört på postvagnen ).
Och anledningen finner vi här.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

rojje skrev:
TonyM skrev: Om tidtabellen stämmer dåligt med verkligheten får man inte glömma att en dåligt lagd tidtabell också genererar en ohemul massa arbete genom åtgärder för förseningar m.m. på trafikledning, rörande resegaranti m.m. Att lägga om tabellen till något som stämmer bättre med verkligheten kan alltså vara en ren vinst. Och banverkets tidtabeller läggs väl ändå om ett antal gånger per år.
Helt rätt, men ursprungsfrågan var att ändra tidtabellen enbart för den tillfälliga hastighetsnedsättningen till 40 km/h som rådde mellan Älvsjö och Farsta Strand och inte en permanent ändring. När det inte är en nedsättning så är du i normalfallet aldrig 15 minuter sen.

Att lägga en tidtabell för en enkelspårig sträcka så att inget tåg blir försenat om mötet är sent vore att ha orimliga väntetider för möten. Det som är fel nu är mötet i Tungelsta med för dålig gångtid för tåget från Stockholm. När det anländer Tungelsta skall tåget mot Stockholm redan lämnat Tungelsta enligt tidtabellen. I verkligheten blir det tåget mot Cst 1-2 minuter sent. Det samt snäv tid för tillkoppling i Västerhaninge bör ändras. Enligt en något tillspetsad kommentar i Postvagnen utav en av Banverkets tidtabellskonstruktörer styr mötet i Ösmo och Tungelsta tågen för resten av Mälardalen. Skall tiderna ändras så påverkas tiderna norr om Älvsjö och då påverkas alla andra tåg.
Fast man måste ju inte ändra tidtabellen som fastställts av banverket, utan "bara" den tidtabell som annonseras till resenärerna.

SÅ fasligt mycket pappersarbete att byta tågnummer på ett antal tåg, exakt likadant, varje dag, under tiden hastighetsnedsättningen finns, kan det väl inte vara.

Bussförbindelserna spricker ju ändå om alla tåg "oplanerat" är 7½ minuter sena. Det är väl bättre att ge rätt information till resenärerna än att låtsas att man är överraskad av att hastighetsnedsättningen är kvar varje gång man kör ett tåg på sträckan i fråga?

Att jag skrev "enkel resa" eller nåt liknande i mitt ursprungsinlägg var bara för att tydliggöra att förseningen uppstår varje gång man kör åt ett håll, inte för att jag på nåt sätt tror att det ligger mindre skräp längs spåret och är färre uppklippta staket om man åker åt ena än åt andra hållet :wink:
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4691
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

mats skrev:
rojje skrev:
TonyM skrev: Om tidtabellen stämmer dåligt med verkligheten får man inte glömma att en dåligt lagd tidtabell också genererar en ohemul massa arbete genom åtgärder för förseningar m.m. på trafikledning, rörande resegaranti m.m. Att lägga om tabellen till något som stämmer bättre med verkligheten kan alltså vara en ren vinst. Och banverkets tidtabeller läggs väl ändå om ett antal gånger per år.
Helt rätt, men ursprungsfrågan var att ändra tidtabellen enbart för den tillfälliga hastighetsnedsättningen till 40 km/h som rådde mellan Älvsjö och Farsta Strand och inte en permanent ändring. När det inte är en nedsättning så är du i normalfallet aldrig 15 minuter sen.

Att lägga en tidtabell för en enkelspårig sträcka så att inget tåg blir försenat om mötet är sent vore att ha orimliga väntetider för möten. Det som är fel nu är mötet i Tungelsta med för dålig gångtid för tåget från Stockholm. När det anländer Tungelsta skall tåget mot Stockholm redan lämnat Tungelsta enligt tidtabellen. I verkligheten blir det tåget mot Cst 1-2 minuter sent. Det samt snäv tid för tillkoppling i Västerhaninge bör ändras. Enligt en något tillspetsad kommentar i Postvagnen utav en av Banverkets tidtabellskonstruktörer styr mötet i Ösmo och Tungelsta tågen för resten av Mälardalen. Skall tiderna ändras så påverkas tiderna norr om Älvsjö och då påverkas alla andra tåg.
Fast man måste ju inte ändra tidtabellen som fastställts av banverket, utan "bara" den tidtabell som annonseras till resenärerna.

SÅ fasligt mycket pappersarbete att byta tågnummer på ett antal tåg, exakt likadant, varje dag, under tiden hastighetsnedsättningen finns, kan det väl inte vara.

Bussförbindelserna spricker ju ändå om alla tåg "oplanerat" är 7½ minuter sena. Det är väl bättre att ge rätt information till resenärerna än att låtsas att man är överraskad av att hastighetsnedsättningen är kvar varje gång man kör ett tåg på sträckan i fråga?

Att jag skrev "enkel resa" eller nåt liknande i mitt ursprungsinlägg var bara för att tydliggöra att förseningen uppstår varje gång man kör åt ett håll, inte för att jag på nåt sätt tror att det ligger mindre skräp längs spåret och är färre uppklippta staket om man åker åt ena än åt andra hållet :wink:
Tyvärr så är det ju så här, enligt regelverket....
Ska ytågen gå efter andra tidtabeller än de fastställda, dvs inte gå i försenat läge, ja då måste man byta tågnummer och då utbryter en omfattande pappersexersis. Om man nu inte gör detta planerat för en viss tid förstås. Detta är dessutom något som kräva, för att tågen inte ska räknas som sena.
Gör man då detta, måste alla persoalens turer omarbetas och kanske även fordonsomloppen ändras.
Detta innebär då ett omfattande arbete, som då igentligen inte ger annat resultat än en snyggare statistik.
Rent praktiskt så kommer ju tågen ändå att ha göra några minuter längre än normalt i allafall, något som inte går att komma ifrån på annat sätt än att åtgärda de uppkommna bristerna i spåret.

Det enklaste och mest praktiska man kan göra (och tydligen gör) är att låta tågen gå i sena lägen hela tiden och hoppas att förseningarna dör ut vid nästa tågvändning.
Att resenärerna får åka tåg några minuter längre, är ju inte något stort problem, bara man anonserar och informerar om det. Därefter är det ju upp till varje resenär att ta en tidigare förbindelse, för att hinna fram i tid.
Gör iresenären valet att åka som inget hänt, så får man ta konsekvensen av det själv.
Faktum är ju att en försening av detta slag inte går att ta bort, på något konstlat sätt och utan att resenärerna märker av det. Möjligen kan man klara av detta genom att tillsätta ytterligare tågsätt eller ytterligare bussar. detta kostar ju då stora pengar, pengar som troligen inte finns.

Möjligen kan man ju tycka att SL, som trafikhuvudman, skulle gå ut och beordra att bussbolagen ska upprätthålla förbindelser med sena tåg, fullt ut i detta fall, samt i förekommande fall då stå för extra resureser som måste användas. Efter som detta handlar om kända förseningar, så borde det hanteras på ett sätt som gör att resegarantier inte behöver utnyttjas.

//Leif D
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Möjligen kan man ju tycka att SL, som trafikhuvudman, skulle gå ut och beordra att bussbolagen ska upprätthålla förbindelser med sena tåg, fullt ut i detta fall, samt i förekommande fall då stå för extra resureser som måste användas. Efter som detta handlar om kända förseningar, så borde det hanteras på ett sätt som gör att resegarantier inte behöver utnyttjas.

//Leif D
Tyvärr är det väl så att detta skulle bli ohemult dyrt för huvudmannen, en omfattande extratrafik skulle bli följden då det idag är ytterst få linjer/avgångar där dessa förseningar kan bäras av den ordinarie turen utan att andra anslutningar bryts eller förseningen sprids till efterföljande tur, man kan ju direkt räkna bort alla anslutningsbussar som går i intervall av 20 min eller mindre eftersom väntetiden till nästkommande tur då blir så kort att någon extratrafik inte känns meningsfull, för övriga linjer finns ju redan idag i trafikavtalet ök om anslutningar, till en viss gräns så att följdstörningar inte ska uppstå på busslinjen utan då bryts istället anslutningen.
På södertörn har man tecknat ett särskilt avtal om "bussar till förfogande" för pendeltågsstörningar söder om V-haninge, hurvida dessa bussar (2) kan användas även för att täcka upp bussanslutningar har jag dock ingen aktuell info om.

//Lasse
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

leifd skrev:
mats skrev:
rojje skrev: Helt rätt, men ursprungsfrågan var att ändra tidtabellen enbart för den tillfälliga hastighetsnedsättningen till 40 km/h som rådde mellan Älvsjö och Farsta Strand och inte en permanent ändring. När det inte är en nedsättning så är du i normalfallet aldrig 15 minuter sen.

Att lägga en tidtabell för en enkelspårig sträcka så att inget tåg blir försenat om mötet är sent vore att ha orimliga väntetider för möten. Det som är fel nu är mötet i Tungelsta med för dålig gångtid för tåget från Stockholm. När det anländer Tungelsta skall tåget mot Stockholm redan lämnat Tungelsta enligt tidtabellen. I verkligheten blir det tåget mot Cst 1-2 minuter sent. Det samt snäv tid för tillkoppling i Västerhaninge bör ändras. Enligt en något tillspetsad kommentar i Postvagnen utav en av Banverkets tidtabellskonstruktörer styr mötet i Ösmo och Tungelsta tågen för resten av Mälardalen. Skall tiderna ändras så påverkas tiderna norr om Älvsjö och då påverkas alla andra tåg.
Fast man måste ju inte ändra tidtabellen som fastställts av banverket, utan "bara" den tidtabell som annonseras till resenärerna.

SÅ fasligt mycket pappersarbete att byta tågnummer på ett antal tåg, exakt likadant, varje dag, under tiden hastighetsnedsättningen finns, kan det väl inte vara.

Bussförbindelserna spricker ju ändå om alla tåg "oplanerat" är 7½ minuter sena. Det är väl bättre att ge rätt information till resenärerna än att låtsas att man är överraskad av att hastighetsnedsättningen är kvar varje gång man kör ett tåg på sträckan i fråga?

Att jag skrev "enkel resa" eller nåt liknande i mitt ursprungsinlägg var bara för att tydliggöra att förseningen uppstår varje gång man kör åt ett håll, inte för att jag på nåt sätt tror att det ligger mindre skräp längs spåret och är färre uppklippta staket om man åker åt ena än åt andra hållet :wink:
Tyvärr så är det ju så här, enligt regelverket....
Ska ytågen gå efter andra tidtabeller än de fastställda, dvs inte gå i försenat läge, ja då måste man byta tågnummer och då utbryter en omfattande pappersexersis. Om man nu inte gör detta planerat för en viss tid förstås.
Jag skrev att jag inte ansåg att den formella "banverk"-tidtabellen som det intressanta, utan vad man annonserar till resenärerna. När man kör från älvsjö till västerhaninge så ser man till att vara exakt en halv turtäthetstid sen, d.v.s. 7½ minuter med kvartstrafik, och när man kör från västerhaninge så gör man samma sak, d.v.s. ser till att sträckan med hastighetsnedsättning tar ganska exakt 7½ minut längre tid än normalt. Då har man förskjutit tidtabellen på nynäsbanan med 7½ minut och alla tåg passar perfekt in i grafen från älvsjö och norrut.
leifd skrev:Detta är dessutom något som kräva, för att tågen inte ska räknas som sena.
Enligt vem? Jag är helt säker på att resenärerna anser att tåget är sent om det inte ankommer eller avgår på annonserad tid, och att tåget är i tid om det ankommer och avgår på annonserad tid, oavsett vilken hastighet annonserad tid är anpassad för. Vet man om att man inte klarar att hålla den tabell som tidigare gällt så annonserar man nya tider till resenärerna!
leifd skrev:Gör man då detta, måste alla persoalens turer omarbetas och kanske även fordonsomloppen ändras.
Så du menar att om man inte förbereder det formellt utan alla tåg ändå är 7 minuter sena i varje riktning = 15 minuter per "varv" på omloppen så kan man skita i personalens ställtider och det är dessutom upp till de som sköter den dagliga driften att klara upp att det blir trassel för vartenda tåg varje dag hastighetsnedsättningen varar, för att den som sköter något mer långsiktigt ska spara lite jobb?
leifd skrev:Detta innebär då ett omfattande arbete, som då igentligen inte ger annat resultat än en snyggare statistik.
Öhh, nej. Det är av avsevärd betydelse om kollektivtrafiken håller vad den lovar mot kunderna. Om man siktar på att förskjuta tiderna exakt 7½ minuter så slipper en resenär först upptäcka den hårda vägen att alla tåg verkar vara 5-8 minuter sena och sen missa ett tåg eftersom resenären utgår från att tågen går som de brukar, d.v.s. oannonserat fösenade. Om man istället siktar på att lova vad man kan hålla så ser denne resenär anslaget på hållplatsen och/eller på sl.se och anpassar sig direkt efter att tågen går 7½ minuter förskjutet mot ordinarie avgångstider, och likaså kan reseplaneraren på sl.se ge vettiga sökresultat istället för att gissa på att ett under skett och banverket fixat problemet över natten.
leifd skrev:Rent praktiskt så kommer ju tågen ändå att ha göra några minuter längre än normalt i allafall, något som inte går att komma ifrån på annat sätt än att åtgärda de uppkommna bristerna i spåret.
Men håll med om att det är en avsevärd skillnad på att i förväg ha berättat att "den här resan kommer att ta 7½ minuter längre tid än vad den brukar göra" eller att bara köra saktare utan att resenärerna kunnat veta om det i förväg? Och håll också med om att det är bättre för resenärerna om tågen alltid har exakt samma försening (som man hellre bör kalla förskjutning) mot ordinarie tabell än att det varierar lite beroende på att man försöker "köra in" en försening?
leifd skrev:Det enklaste och mest praktiska man kan göra (och tydligen gör) är att låta tågen gå i sena lägen hela tiden och hoppas att förseningarna dör ut vid nästa tågvändning.
Är det verkligen enklast och mest praktiskt i det här specifika läget?
Jag är med på att det i nästan alla lägen är mest praktiskt och enklast att låta tågen gå lite sent, men det här är ett specialfall där man är ensam på den berörda banan ända till tågens ändstationer och förseningen är tur och retur ganska exakt en intervalltidsenhet lång.
leifd skrev:Att resenärerna får åka tåg några minuter längre, är ju inte något stort problem, bara man anonserar och informerar om det. Därefter är det ju upp till varje resenär att ta en tidigare förbindelse, för att hinna fram i tid.
Gör iresenären valet att åka som inget hänt, så får man ta konsekvensen av det själv.
Faktum är ju att en försening av detta slag inte går att ta bort, på något konstlat sätt och utan att resenärerna märker av det. Möjligen kan man klara av detta genom att tillsätta ytterligare tågsätt eller ytterligare bussar. detta kostar ju då stora pengar, pengar som troligen inte finns.
Men det är ju det jag säger, att man ska annonsera det på ett vettigt sätt, och sedan hålla vad man lovat! Har man lovat att tågen ska vara 7½ minuter försenade så ska de bannemig vara det och inte 6 eller 8 minuter försenade.
Nu är det lite skillnad på olika årstider, men om det hade varit mitt i vintern så kan jag nog lova att det är värt mycket för resenärerna att veta exakt när tåget kommer. Jag kanske betraktas som konstig men jag har ofta mycket god koll på exakt hur lång tid det tar att ta mig till en hållplats jag ofta använder, och anpassar mig därefter. Vet jag att det tar t.ex. 6 minuter att gå till hållplatsen så är det bara bortkastad tid man får frysa om man går till hållplatsen 9 minuter före tågets avgångstid.
leifd skrev:Möjligen kan man ju tycka att SL, som trafikhuvudman, skulle gå ut och beordra att bussbolagen ska upprätthålla förbindelser med sena tåg, fullt ut i detta fall, samt i förekommande fall då stå för extra resureser som måste användas. Efter som detta handlar om kända förseningar, så borde det hanteras på ett sätt som gör att resegarantier inte behöver utnyttjas.
Enklast borde väl ändå vara att annonsera det som en tillfälligt ändrad tidtabell till resenärerna?
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

mats skrev:Men det är ju det jag säger, att man ska annonsera det på ett vettigt sätt, och sedan hålla vad man lovat! Har man lovat att tågen ska vara 7½ minuter försenade så ska de bannemig vara det och inte 6 eller 8 minuter försenade.
Nu är det lite skillnad på olika årstider, men om det hade varit mitt i vintern så kan jag nog lova att det är värt mycket för resenärerna att veta exakt när tåget kommer. Jag kanske betraktas som konstig men jag har ofta mycket god koll på exakt hur lång tid det tar att ta mig till en hållplats jag ofta använder, och anpassar mig därefter. Vet jag att det tar t.ex. 6 minuter att gå till hållplatsen så är det bara bortkastad tid man får frysa om man går till hållplatsen 9 minuter före tågets avgångstid.
...och därför skulle du gått till tåget 7,5 minuter senare om du skulle åkt idag, och missat det eftersom hastighetsnedsättningen inte längre är kvar. :)
mats skrev:Enklast borde väl ändå vara att annonsera det som en tillfälligt ändrad tidtabell till resenärerna?
Frågan är ju om det verkligen är i resenärernas intresse att få en tidtabell som gäller "tills vidare" när det rör sig om såna här kortvariga problem. Jag känner inte alls till omfattningen på arbetet som gjordes men att laga ett par staket och frakta bort skräp och skrot tycker jag inte borde behöva ta mer än en dag eller två. Om man då ändrar tidtabellen för det kan man nog räkna med att den tredje dagen blir många resenärer irriterade när de kommer 7,5 minuter för sent och har 22,5 minuter till nästa tåg. Att det sedan tog mer än två dagar kunde ju inte gärna Stockholmståg veta i förväg.

Sedan finns det en annan aspekt också på såna här ändringar och det är att de riskerar att inte alls uppfattas som något bra för resenären utan tvärtom. I en tid där det för många är lite av lotteri om nästa tåg kommer eller inte, och om de kommer få plats på det eller inte, finns det en viss risk för att en medveten förskjutning på 7,5 minuter uppfattas som det slutliga beviset på att de som fixar med tabellerna verkligen är helt isolerade från verkligheten (och under vapenhot borde tvingas vänta på inställda tåg varje morgon tills trafiken börjar fungera som den ska :roll:). Avgången 07:37 från Nynäshamn i morse blev cirka 30 minuter försenad enligt sl.se...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

NerdBoy skrev:
mats skrev:Men det är ju det jag säger, att man ska annonsera det på ett vettigt sätt, och sedan hålla vad man lovat! Har man lovat att tågen ska vara 7½ minuter försenade så ska de bannemig vara det och inte 6 eller 8 minuter försenade.
Nu är det lite skillnad på olika årstider, men om det hade varit mitt i vintern så kan jag nog lova att det är värt mycket för resenärerna att veta exakt när tåget kommer. Jag kanske betraktas som konstig men jag har ofta mycket god koll på exakt hur lång tid det tar att ta mig till en hållplats jag ofta använder, och anpassar mig därefter. Vet jag att det tar t.ex. 6 minuter att gå till hållplatsen så är det bara bortkastad tid man får frysa om man går till hållplatsen 9 minuter före tågets avgångstid.
...och därför skulle du gått till tåget 7,5 minuter senare om du skulle åkt idag, och missat det eftersom hastighetsnedsättningen inte längre är kvar. :)
Jo, fast om man inte orkar surfa in på sl.se eller ringa en talsvartjänst för att kolla om en tillfällig förändring finns kvar så får man nog faktiskt skylla sig själv :)
NerdBoy skrev:
mats skrev:Enklast borde väl ändå vara att annonsera det som en tillfälligt ändrad tidtabell till resenärerna?
Frågan är ju om det verkligen är i resenärernas intresse att få en tidtabell som gäller "tills vidare" när det rör sig om såna här kortvariga problem. Jag känner inte alls till omfattningen på arbetet som gjordes men att laga ett par staket och frakta bort skräp och skrot tycker jag inte borde behöva ta mer än en dag eller två. Om man då ändrar tidtabellen för det kan man nog räkna med att den tredje dagen blir många resenärer irriterade när de kommer 7,5 minuter för sent och har 22,5 minuter till nästa tåg. Att det sedan tog mer än två dagar kunde ju inte gärna Stockholmståg veta i förväg.
Men just det här, några minuters försening på grund av någon tillfällig förändring, borde väl vara något som händer rätt ofta och just den här lösningen borde man väl ha som en färdig patentlösning att ta fram ur bakfickan varje gång nåt krånglar på nynäsbanan?
NerdBoy skrev:Sedan finns det en annan aspekt också på såna här ändringar och det är att de riskerar att inte alls uppfattas som något bra för resenären utan tvärtom. I en tid där det för många är lite av lotteri om nästa tåg kommer eller inte, och om de kommer få plats på det eller inte, finns det en viss risk för att en medveten förskjutning på 7,5 minuter uppfattas som det slutliga beviset på att de som fixar med tabellerna verkligen är helt isolerade från verkligheten (och under vapenhot borde tvingas vänta på inställda tåg varje morgon tills trafiken börjar fungera som den ska :roll:). Avgången 07:37 från Nynäshamn i morse blev cirka 30 minuter försenad enligt sl.se...
Jo, man kan tycka att landstinget/SL borde kräva att ansvariga för kollektivtrafiken faktiskt till stor del åker med kollektivtrafiken.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4691
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

mats skrev:
leifd skrev:
mats skrev: Fast man måste ju inte ändra tidtabellen som fastställts av banverket, utan "bara" den tidtabell som annonseras till resenärerna.

SÅ fasligt mycket pappersarbete att byta tågnummer på ett antal tåg, exakt likadant, varje dag, under tiden hastighetsnedsättningen finns, kan det väl inte vara.

Bussförbindelserna spricker ju ändå om alla tåg "oplanerat" är 7½ minuter sena. Det är väl bättre att ge rätt information till resenärerna än att låtsas att man är överraskad av att hastighetsnedsättningen är kvar varje gång man kör ett tåg på sträckan i fråga?

Att jag skrev "enkel resa" eller nåt liknande i mitt ursprungsinlägg var bara för att tydliggöra att förseningen uppstår varje gång man kör åt ett håll, inte för att jag på nåt sätt tror att det ligger mindre skräp längs spåret och är färre uppklippta staket om man åker åt ena än åt andra hållet :wink:
Tyvärr så är det ju så här, enligt regelverket....
Ska ytågen gå efter andra tidtabeller än de fastställda, dvs inte gå i försenat läge, ja då måste man byta tågnummer och då utbryter en omfattande pappersexersis. Om man nu inte gör detta planerat för en viss tid förstås.
Jag skrev att jag inte ansåg att den formella "banverk"-tidtabellen som det intressanta, utan vad man annonserar till resenärerna. När man kör från älvsjö till västerhaninge så ser man till att vara exakt en halv turtäthetstid sen, d.v.s. 7½ minuter med kvartstrafik, och när man kör från västerhaninge så gör man samma sak, d.v.s. ser till att sträckan med hastighetsnedsättning tar ganska exakt 7½ minut längre tid än normalt. Då har man förskjutit tidtabellen på nynäsbanan med 7½ minut och alla tåg passar perfekt in i grafen från älvsjö och norrut.
leifd skrev:Detta är dessutom något som kräva, för att tågen inte ska räknas som sena.
Enligt vem? Jag är helt säker på att resenärerna anser att tåget är sent om det inte ankommer eller avgår på annonserad tid, och att tåget är i tid om det ankommer och avgår på annonserad tid, oavsett vilken hastighet annonserad tid är anpassad för. Vet man om att man inte klarar att hålla den tabell som tidigare gällt så annonserar man nya tider till resenärerna!
leifd skrev:Gör man då detta, måste alla persoalens turer omarbetas och kanske även fordonsomloppen ändras.
Så du menar att om man inte förbereder det formellt utan alla tåg ändå är 7 minuter sena i varje riktning = 15 minuter per "varv" på omloppen så kan man skita i personalens ställtider och det är dessutom upp till de som sköter den dagliga driften att klara upp att det blir trassel för vartenda tåg varje dag hastighetsnedsättningen varar, för att den som sköter något mer långsiktigt ska spara lite jobb?
leifd skrev:Detta innebär då ett omfattande arbete, som då igentligen inte ger annat resultat än en snyggare statistik.
Öhh, nej. Det är av avsevärd betydelse om kollektivtrafiken håller vad den lovar mot kunderna. Om man siktar på att förskjuta tiderna exakt 7½ minuter så slipper en resenär först upptäcka den hårda vägen att alla tåg verkar vara 5-8 minuter sena och sen missa ett tåg eftersom resenären utgår från att tågen går som de brukar, d.v.s. oannonserat fösenade. Om man istället siktar på att lova vad man kan hålla så ser denne resenär anslaget på hållplatsen och/eller på sl.se och anpassar sig direkt efter att tågen går 7½ minuter förskjutet mot ordinarie avgångstider, och likaså kan reseplaneraren på sl.se ge vettiga sökresultat istället för att gissa på att ett under skett och banverket fixat problemet över natten.
leifd skrev:Rent praktiskt så kommer ju tågen ändå att ha göra några minuter längre än normalt i allafall, något som inte går att komma ifrån på annat sätt än att åtgärda de uppkommna bristerna i spåret.
Men håll med om att det är en avsevärd skillnad på att i förväg ha berättat att "den här resan kommer att ta 7½ minuter längre tid än vad den brukar göra" eller att bara köra saktare utan att resenärerna kunnat veta om det i förväg? Och håll också med om att det är bättre för resenärerna om tågen alltid har exakt samma försening (som man hellre bör kalla förskjutning) mot ordinarie tabell än att det varierar lite beroende på att man försöker "köra in" en försening?
leifd skrev:Det enklaste och mest praktiska man kan göra (och tydligen gör) är att låta tågen gå i sena lägen hela tiden och hoppas att förseningarna dör ut vid nästa tågvändning.
Är det verkligen enklast och mest praktiskt i det här specifika läget?
Jag är med på att det i nästan alla lägen är mest praktiskt och enklast att låta tågen gå lite sent, men det här är ett specialfall där man är ensam på den berörda banan ända till tågens ändstationer och förseningen är tur och retur ganska exakt en intervalltidsenhet lång.
leifd skrev:Att resenärerna får åka tåg några minuter längre, är ju inte något stort problem, bara man anonserar och informerar om det. Därefter är det ju upp till varje resenär att ta en tidigare förbindelse, för att hinna fram i tid.
Gör iresenären valet att åka som inget hänt, så får man ta konsekvensen av det själv.
Faktum är ju att en försening av detta slag inte går att ta bort, på något konstlat sätt och utan att resenärerna märker av det. Möjligen kan man klara av detta genom att tillsätta ytterligare tågsätt eller ytterligare bussar. detta kostar ju då stora pengar, pengar som troligen inte finns.
Men det är ju det jag säger, att man ska annonsera det på ett vettigt sätt, och sedan hålla vad man lovat! Har man lovat att tågen ska vara 7½ minuter försenade så ska de bannemig vara det och inte 6 eller 8 minuter försenade.
Nu är det lite skillnad på olika årstider, men om det hade varit mitt i vintern så kan jag nog lova att det är värt mycket för resenärerna att veta exakt när tåget kommer. Jag kanske betraktas som konstig men jag har ofta mycket god koll på exakt hur lång tid det tar att ta mig till en hållplats jag ofta använder, och anpassar mig därefter. Vet jag att det tar t.ex. 6 minuter att gå till hållplatsen så är det bara bortkastad tid man får frysa om man går till hållplatsen 9 minuter före tågets avgångstid.
leifd skrev:Möjligen kan man ju tycka att SL, som trafikhuvudman, skulle gå ut och beordra att bussbolagen ska upprätthålla förbindelser med sena tåg, fullt ut i detta fall, samt i förekommande fall då stå för extra resureser som måste användas. Efter som detta handlar om kända förseningar, så borde det hanteras på ett sätt som gör att resegarantier inte behöver utnyttjas.
Enklast borde väl ändå vara att annonsera det som en tillfälligt ändrad tidtabell till resenärerna?
Du mats.....
Jag orkar nog faktiskt inte skriva så utförligt svar som du gjorde, men jag kan ju säga att det du skrev, är ju ungeför det jag förväntade mej att få som reaktion.
Tyvärr så visar det ju bara att du inte känner till det regelverk som faktiskt styr hur tidtabeller ska ändras och vad som gäller om anonsering av tidtabeller mm.
mats skrev:
leifd skrev:Gör man då detta, måste alla persoalens turer omarbetas och kanske även fordonsomloppen ändras.
Så du menar att om man inte förbereder det formellt utan alla tåg ändå är 7 minuter sena i varje riktning = 15 minuter per "varv" på omloppen så kan man skita i personalens ställtider och det är dessutom upp till de som sköter den dagliga driften att klara upp att det blir trassel för vartenda tåg varje dag hastighetsnedsättningen varar, för att den som sköter något mer långsiktigt ska spara lite jobb?
Vad gäller detta, så är det ju så att eftersom man i ditt fall åker på att ändra i personalens arbetstider (=förarens och ev ombordares turer), så går det inte att göra detta hur som helst. Ingångna kollektivavtal förskriver att ändringar ska vara ute hos personalen viss tid innan de börjar gälla. Undantag med ges om det gäller mindre förändringar på ensta tur, men detta torde ju kräva i stort sätt ombyggnad av hela tulistan, för berörd personal. Främst då eftersom det handlar om banans alla tåg alla dagar.
Och att "skita i personalens ställtider", som du kallar det, ja det gör man liksom bara inte. Fastställda vändtider och klargöringstider mm, det gäller alltid.
Däremot så gäller att "det är dessutom upp till de som sköter den dagliga driften att klara upp att det blir trassel för vartenda tåg varje dag hastighetsnedsättningen varar". Det är alltså så det oftast får gå till, viklet är just det jag f.n. jobbarmed, varje dag, men på ett av Stockholmstågs ägarföretag.
Även där jag arbetar har vi dåliga banor, med milslånga hastighetsnedsättningar, som tyvärr varat flera månader redan.
Det som skiljer, är ju att vi inte har tågvändningar på 8-14 min på enkelspåriga sträckor, i vart fall inte för alla tåg, timme efter timme och samtidigt med körtider som redan från grunden är snudd på för korta.
Eftersom vi pysslar med sveriges historiskt mest rättidiga pendelupplägg, så vet vi ju var och vad man kan riskera. Tajt tidtabell och korta vändtider på enkelspår, never...... de funkar aldrig i längden.

//Leif D

PS. kan ju inte låta bli att reagera på ditt resonemang när de gäller att gå till din hållplats/station.
Klart du får ju göra som du vill, men jag tror ju faktiskt att du kommer att stressa ihjäl din kropp på detta viset. Kanske kan det funka några år för dej, men en vacker dag kommer du märka att den där "väggen" kommer allt närmare, just av detta stressbetende. Då gäller det att du passar dej så du inte "går in i den, väggen allså". D.S.
Skriv svar