x

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Johan Eriksson

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 23 juni 2011 13:37, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Ödlund

Re: Livslängd SL innerstadsbuss?

Inlägg av Lars Ödlund »

Johan Eriksson skrev:Vad är medellivslängden på en vanlig 18 meters SL buss typ ScaniaOmnilink 113(?), H18E o dylika, 12 år, 18 år eller nåt där mittemellan?

Vad är den planerade livslängden för Omnicity = ledvarianten?

Har olika ledbusstyper olika livslängd och isåf vilka?
Den håller säkert 40-50 år med rätt skötsel :wink:

Men jag gissar att det är medel o maxålder i avtalet du är ute efter? eller?? inte hör länge bussen i sig håller.

Avtalet gör ingen skillnad på maxåldern på olika busstyper i ett o samma avtal, innerstadsavtalet har jag inte haft med att göra så det får bli en gissning, 12 års maxålder och kanske 6-7-8 i medelålder.

//Lasse
37368

Inlägg av 37368 »

Lars Ödlund skrev:
Johan Eriksson skrev:Vad är medellivslängden på en vanlig 18 meters SL buss typ ScaniaOmnilink 113(?), H18E o dylika, 12 år, 18 år eller nåt där mittemellan?

Men jag gissar att det är medel o maxålder i avtalet du är ute efter? eller?? inte hör länge bussen i sig håller.

Avtalet gör ingen skillnad på maxåldern på olika busstyper i ett o samma avtal, innerstadsavtalet har jag inte haft med att göra så det får bli en gissning, 12 års maxålder och kanske 6-7-8 i medelålder.

//Lasse
Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.
Jimpiz

Inlägg av Jimpiz »

37368 skrev:
Lars Ödlund skrev:

//Lasse
Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.
Lars skrev ju 12år.. eller ska det vara 16?.. blir lite förvirrad!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 23 juni 2011 13:36, redigerad totalt 1 gånger.
Jimpiz

Inlägg av Jimpiz »

Johan Eriksson skrev:
37368 skrev:Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.
Är 5301 en ledbuss? -vad är det för slags typ?

Hävdar du att 16 år är SLs maxgräns för alla busstyper oavsett längd? Lite olika bud här :roll:
En Scania CN94UA Omnicity Ledvagn.. den första som var blå
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Johan Eriksson skrev:
37368 skrev:Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.

Hävdar du att 16 år är SLs maxgräns för alla busstyper oavsett längd? Lite olika bud här :roll:
Jag har för mig att innerstan har 12 år (liksom bla Nacka/Värmdö)
De flesta övriga trafikavtal har 16 år.

//Lars
37368

Inlägg av 37368 »

Lars Ödlund skrev:
Johan Eriksson skrev:

//Lars
Som Lars säger så beror det på trafikavtalet, men eftersom samma operatör ofta har flera trafikområden så flyttas en buss som passerat ålderssträcket på ett trafikområde över till ett trafikområde med högre maxålder...

Sedan behöver inte en buss, bara för att den har överskridit den högsta maxåldern i SL-land (16 år) åka på skroten för det, är den i ok skick så säljs den ofta vidare till något östeuropeiskt land (ofta via Busmarket). Frågan är dock dels om omnicity håller 16 år i innerstadtrafik och dels om det finns någon efterfrågan på 16 år gamla etanolbussar på begagnatmarknaden.

Lars: Åldersgränsen i innerstaden måste vara högre än 12 år, då Busslink 5001-5020 fortfarande är i trafik, dessa är av årsmodell 1993.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

37368 skrev:
Lars Ödlund skrev:
Johan Eriksson skrev: Är 5301 en ledbuss? -vad är det för slags typ?

//Lars
Som Lars säger så beror det på trafikavtalet, men eftersom samma operatör ofta har flera trafikområden så flyttas en buss som passerat ålderssträcket på ett trafikområde över till ett trafikområde med högre maxålder...

Sedan behöver inte en buss, bara för att den har överskridit den högsta maxåldern i SL-land (16 år) åka på skroten för det, är den i ok skick så säljs den ofta vidare till något östeuropeiskt land (ofta via Busmarket). Frågan är dock dels om omnicity håller 16 år i innerstadtrafik och dels om det finns någon efterfrågan på 16 år gamla etanolbussar på begagnatmarknaden.

Lars: Åldersgränsen i innerstaden måste vara högre än 12 år, då Busslink 5001-5020 fortfarande är i trafik, dessa är av årsmodell 1993.
Ska vi gissa på 14 år då? i innerstan.

Någon som "råkar" ha rätt ålder i huvudet eller på papper?

Jag har bestämt för mig att innerstadsavtalet avvek från de då vanliga 16 år, nu har man f.ö återgått till 16 år i de nyss avslutade och i det precis påbörjade upphandlingarna igen, gissningsvis kostar det för mycket att pressa ner maxåldern.

//Lars
Jimpiz

Inlägg av Jimpiz »

om du menar Scania Omnilink så heter den 94 och inte 113. vad jag vet så finns det inte heller några OmnLink ledvagnar i innerstaden. det är bara Scania Maxci som heter 113
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Hej!

Max individålder inom SL-land är 16 år i de fall trafikavtalet innehåller krav på det, och det är NU samtliga avtal så vitt jag vet.(Söderort var nog den depå som ick längst utan sådana begränsningar vilket ju synts på vagnåldern där :)). Den genomsnittliga åldern på vagnparken inom ett avtal får vara max 8 år. därav de omfördelningar som entreprenörerna gör inom sina respektive depåer.

/H
/Hasse
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Driver28 skrev:Hej!

Max individålder inom SL-land är 16 år i de fall trafikavtalet innehåller krav på det, och det är NU samtliga avtal så vitt jag vet.(Söderort var nog den depå som ick längst utan sådana begränsningar vilket ju synts på vagnåldern där :)). Den genomsnittliga åldern på vagnparken inom ett avtal får vara max 8 år. därav de omfördelningar som entreprenörerna gör inom sina respektive depåer.

/H
Det finns avtal tecknade 2002 som har 12 år som maxålder, i senare avtal har man dock återgått till det tidigare använda 16 år.

I pågående upphandling är det även 16 år som gäller.

//Lars
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Åldern har ingen betydelse brukar det ju heta, vissa bussar är jättefina och funkar kanon efter 16 år, andra är slutkörda efter 8 år och krånglar ständigt. :roll:

Jag tycker man borde köra med ett mer flexibelt system som tillämpar 16-20 år beroende på bussens skick.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

M224 skrev:Åldern har ingen betydelse brukar det ju heta, vissa bussar är jättefina och funkar kanon efter 16 år, andra är slutkörda efter 8 år och krånglar ständigt. :roll:

Jag tycker man borde köra med ett mer flexibelt system som tillämpar 16-20 år beroende på bussens skick.
Ett sådant system har förkastats av bla SL av olika skäl, bla att det skulle bli väldigt tungjobbat. Ett antal tjänstemän skulle då behövas för att bedöma olika bussar och avgöra vilka som fick användas eller ej.
Små LHM har vid vissa tillfällen använt denna metod men SL trafiken omfattar som bekant väldigt många fordon, det är även svårt att få det hela konkurrensneutralt, att slippa nyinvestera kan vara en stor fördel för en entreprenör.
I dagens läge ställer även miljökraven ett sådant system på ända.

//Lasse
Acela

Inlägg av Acela »

vilket år borde blåvagnarna, 5301-5375 Scania Omnicity försvinna
37368

Inlägg av 37368 »

Acela skrev:vilket år borde blåvagnarna, 5301-5375 Scania Omnicity försvinna
Tja, om vi utgår från att 16 år är gränsen så lär de leva vidare tills 2014...
Acela

Inlägg av Acela »

37368 skrev:
Acela skrev:vilket år borde blåvagnarna, 5301-5375 Scania Omnicity försvinna
Tja, om vi utgår från att 16 år är gränsen så lär de leva vidare tills 2014...
det klarar dom nog utan problem :wink: , med ca 80.000 mil på nacken då kanske

ca: 38.000 mil hittils på 8 år :
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Nu är det ju bara de första 40 individerna som kom 1998, övriga 1999-2000.

//Lars
Acela

Inlägg av Acela »

Lars Ödlund skrev:Nu är det ju bara de första 40 individerna som kom 1998, övriga 1999-2000.

//Lars
jo, men dom har ju rullat ungefär lika långt endå
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Är de välskötta kan de utan problem rulla 100000 mil eller mer.... det är verkligen underhållet som avgör livslängden, inte miltalen i sig. de kan pensioeras före 16 år ålder om man finner det nödvändigt men då har man ju inte utnyttjat materialet till fullo.
/Hasse
Skriv svar