x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
-
Re: Livslängd SL innerstadsbuss?
Den håller säkert 40-50 år med rätt skötselJohan Eriksson skrev:Vad är medellivslängden på en vanlig 18 meters SL buss typ ScaniaOmnilink 113(?), H18E o dylika, 12 år, 18 år eller nåt där mittemellan?
Vad är den planerade livslängden för Omnicity = ledvarianten?
Har olika ledbusstyper olika livslängd och isåf vilka?

Men jag gissar att det är medel o maxålder i avtalet du är ute efter? eller?? inte hör länge bussen i sig håller.
Avtalet gör ingen skillnad på maxåldern på olika busstyper i ett o samma avtal, innerstadsavtalet har jag inte haft med att göra så det får bli en gissning, 12 års maxålder och kanske 6-7-8 i medelålder.
//Lasse
Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.Lars Ödlund skrev:Den håller säkert 40-50 år med rätt skötselJohan Eriksson skrev:Vad är medellivslängden på en vanlig 18 meters SL buss typ ScaniaOmnilink 113(?), H18E o dylika, 12 år, 18 år eller nåt där mittemellan?
Har olika ledbusstyper olika livslängd och isåf vilka?![]()
Men jag gissar att det är medel o maxålder i avtalet du är ute efter? eller?? inte hör länge bussen i sig håller.
Avtalet gör ingen skillnad på maxåldern på olika busstyper i ett o samma avtal, innerstadsavtalet har jag inte haft med att göra så det får bli en gissning, 12 års maxålder och kanske 6-7-8 i medelålder.
//Lasse
Lars skrev ju 12år.. eller ska det vara 16?.. blir lite förvirrad!37368 skrev:Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.Lars Ödlund skrev:Den håller säkert 40-50 år med rätt skötselJohan Eriksson skrev:Vad är medellivslängden på en vanlig 18 meters SL buss typ ScaniaOmnilink 113(?), H18E o dylika, 12 år, 18 år eller nåt där mittemellan?
Har olika ledbusstyper olika livslängd och isåf vilka?![]()
//Lasse
-
En Scania CN94UA Omnicity Ledvagn.. den första som var blåJohan Eriksson skrev:Är 5301 en ledbuss? -vad är det för slags typ?37368 skrev:Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.
Hävdar du att 16 år är SLs maxgräns för alla busstyper oavsett längd? Lite olika bud här
-
Jag har för mig att innerstan har 12 år (liksom bla Nacka/Värmdö)Johan Eriksson skrev:Är 5301 en ledbuss? -vad är det för slags typ?37368 skrev:Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.
Hävdar du att 16 år är SLs maxgräns för alla busstyper oavsett längd? Lite olika bud här
De flesta övriga trafikavtal har 16 år.
//Lars
Som Lars säger så beror det på trafikavtalet, men eftersom samma operatör ofta har flera trafikområden så flyttas en buss som passerat ålderssträcket på ett trafikområde över till ett trafikområde med högre maxålder...Lars Ödlund skrev:Jag har för mig att innerstan har 12 år (liksom bla Nacka/Värmdö)Johan Eriksson skrev:Är 5301 en ledbuss? -vad är det för slags typ?37368 skrev:Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.
//Lars
Sedan behöver inte en buss, bara för att den har överskridit den högsta maxåldern i SL-land (16 år) åka på skroten för det, är den i ok skick så säljs den ofta vidare till något östeuropeiskt land (ofta via Busmarket). Frågan är dock dels om omnicity håller 16 år i innerstadtrafik och dels om det finns någon efterfrågan på 16 år gamla etanolbussar på begagnatmarknaden.
Lars: Åldersgränsen i innerstaden måste vara högre än 12 år, då Busslink 5001-5020 fortfarande är i trafik, dessa är av årsmodell 1993.
-
Ska vi gissa på 14 år då? i innerstan.37368 skrev:Som Lars säger så beror det på trafikavtalet, men eftersom samma operatör ofta har flera trafikområden så flyttas en buss som passerat ålderssträcket på ett trafikområde över till ett trafikområde med högre maxålder...Lars Ödlund skrev:Jag har för mig att innerstan har 12 år (liksom bla Nacka/Värmdö)Johan Eriksson skrev: Är 5301 en ledbuss? -vad är det för slags typ?
//Lars
Sedan behöver inte en buss, bara för att den har överskridit den högsta maxåldern i SL-land (16 år) åka på skroten för det, är den i ok skick så säljs den ofta vidare till något östeuropeiskt land (ofta via Busmarket). Frågan är dock dels om omnicity håller 16 år i innerstadtrafik och dels om det finns någon efterfrågan på 16 år gamla etanolbussar på begagnatmarknaden.
Lars: Åldersgränsen i innerstaden måste vara högre än 12 år, då Busslink 5001-5020 fortfarande är i trafik, dessa är av årsmodell 1993.
Någon som "råkar" ha rätt ålder i huvudet eller på papper?
Jag har bestämt för mig att innerstadsavtalet avvek från de då vanliga 16 år, nu har man f.ö återgått till 16 år i de nyss avslutade och i det precis påbörjade upphandlingarna igen, gissningsvis kostar det för mycket att pressa ner maxåldern.
//Lars
om du menar Scania Omnilink så heter den 94 och inte 113. vad jag vet så finns det inte heller några OmnLink ledvagnar i innerstaden. det är bara Scania Maxci som heter 113Johan Eriksson skrev:Vad är medellivslängden på en vanlig 18 meters SL buss typ ScaniaOmnilink 113(?), H18E o dylika, 12 år, 18 år eller nåt där mittemellan?
Har olika ledbusstyper olika livslängd och isåf vilka?
Hej!
Max individålder inom SL-land är 16 år i de fall trafikavtalet innehåller krav på det, och det är NU samtliga avtal så vitt jag vet.(Söderort var nog den depå som ick längst utan sådana begränsningar vilket ju synts på vagnåldern där
). Den genomsnittliga åldern på vagnparken inom ett avtal får vara max 8 år. därav de omfördelningar som entreprenörerna gör inom sina respektive depåer.
/H
Max individålder inom SL-land är 16 år i de fall trafikavtalet innehåller krav på det, och det är NU samtliga avtal så vitt jag vet.(Söderort var nog den depå som ick längst utan sådana begränsningar vilket ju synts på vagnåldern där

/H
/Hasse
-
Det finns avtal tecknade 2002 som har 12 år som maxålder, i senare avtal har man dock återgått till det tidigare använda 16 år.Driver28 skrev:Hej!
Max individålder inom SL-land är 16 år i de fall trafikavtalet innehåller krav på det, och det är NU samtliga avtal så vitt jag vet.(Söderort var nog den depå som ick längst utan sådana begränsningar vilket ju synts på vagnåldern där). Den genomsnittliga åldern på vagnparken inom ett avtal får vara max 8 år. därav de omfördelningar som entreprenörerna gör inom sina respektive depåer.
/H
I pågående upphandling är det även 16 år som gäller.
//Lars
-
Ett sådant system har förkastats av bla SL av olika skäl, bla att det skulle bli väldigt tungjobbat. Ett antal tjänstemän skulle då behövas för att bedöma olika bussar och avgöra vilka som fick användas eller ej.M224 skrev:Åldern har ingen betydelse brukar det ju heta, vissa bussar är jättefina och funkar kanon efter 16 år, andra är slutkörda efter 8 år och krånglar ständigt.![]()
Jag tycker man borde köra med ett mer flexibelt system som tillämpar 16-20 år beroende på bussens skick.
Små LHM har vid vissa tillfällen använt denna metod men SL trafiken omfattar som bekant väldigt många fordon, det är även svårt att få det hela konkurrensneutralt, att slippa nyinvestera kan vara en stor fördel för en entreprenör.
I dagens läge ställer även miljökraven ett sådant system på ända.
//Lasse
-