En fråga om spårrester i Oslo.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
En fråga om spårrester i Oslo.
Hej.
Jag var i Oslo idag (eller ær fortfarande rættare sagt, dærav de norska bokstæverna) och bland annat åkte jag en vænda med linje 12 upp till Storo. Nær vi passerade en gatukorsning fanns det på en tværgata næstan intakta spårvægsspår, det var egentligen bara alldeles vid de f.d. væxlarna det var upprivet, men ingen kontaktledning och som sagt inga væxlar kvar. Jag tror att gatan som fortfarande har trafik heter Vogts gate och sidogatan med "resterna" Bentsebrugata. Hållplatsen alldeles efter hette Torshov eller ngt liknande. Det såg åtminstone ut som om dær gått spårvagnar tills ganska nyligen, spåren verkade vara i bra skick (amatørbedømning, visserligen).
Vet någon vad det ær før spår och vart de gick (går?). Ær stræckan nedlagd eller bara tillfælligt ur bruk?
Tack på førhand!
Jag var i Oslo idag (eller ær fortfarande rættare sagt, dærav de norska bokstæverna) och bland annat åkte jag en vænda med linje 12 upp till Storo. Nær vi passerade en gatukorsning fanns det på en tværgata næstan intakta spårvægsspår, det var egentligen bara alldeles vid de f.d. væxlarna det var upprivet, men ingen kontaktledning och som sagt inga væxlar kvar. Jag tror att gatan som fortfarande har trafik heter Vogts gate och sidogatan med "resterna" Bentsebrugata. Hållplatsen alldeles efter hette Torshov eller ngt liknande. Det såg åtminstone ut som om dær gått spårvagnar tills ganska nyligen, spåren verkade vara i bra skick (amatørbedømning, visserligen).
Vet någon vad det ær før spår och vart de gick (går?). Ær stræckan nedlagd eller bara tillfælligt ur bruk?
Tack på førhand!
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Bentsebrugata
Hej :-)
Som barnuppvuxen i stadsdelen Torshov på 50-talet kan jag kanske sprida ljus över din undran. Trafiken in på Bentsebrugata från innerstaden ledde "Sagene Ring" som ringlinje mot Sagene.
1916 Sagene Ring åpnes (nedlagt 1954). Det har också funnits en Linje 10 som gick upp till Korsvoll (Bjölsen). På Bjölsen fanns en stor depå för bussar och jag tror också spårvagnar. På Sagene fanns en spårvagnsdepå och verkstad. På Torshov i slutet på Torshovgata fanns också en depå/verkstad.
Spåret du undrar över har länge använts som förbindelsespår mellan Sageneverkstaden och Torshov. Det fanns också en förbindelsekurva som ledde från Sagene och norrut mot Storo och Grefsen
Medlem 1403
Jag var i Oslo idag (eller ær fortfarande rættare sagt, dærav de norska bokstæverna) och bland annat åkte jag en vænda med linje 12 upp till Storo. Nær vi passerade en gatukorsning fanns det på en tværgata næstan intakta spårvægsspår, det var egentligen bara alldeles vid de f.d. væxlarna det var upprivet, men ingen kontaktledning och som sagt inga væxlar kvar. Jag tror att gatan som fortfarande har trafik heter Vogts gate och sidogatan med "resterna" Bentsebrugata. Hållplatsen alldeles efter hette Torshov eller ngt liknande. Det såg åtminstone ut som om dær gått spårvagnar tills ganska nyligen, spåren verkade vara i bra skick (amatørbedømning, visserligen).
[/quote]
Som barnuppvuxen i stadsdelen Torshov på 50-talet kan jag kanske sprida ljus över din undran. Trafiken in på Bentsebrugata från innerstaden ledde "Sagene Ring" som ringlinje mot Sagene.
1916 Sagene Ring åpnes (nedlagt 1954). Det har också funnits en Linje 10 som gick upp till Korsvoll (Bjölsen). På Bjölsen fanns en stor depå för bussar och jag tror också spårvagnar. På Sagene fanns en spårvagnsdepå och verkstad. På Torshov i slutet på Torshovgata fanns också en depå/verkstad.
Spåret du undrar över har länge använts som förbindelsespår mellan Sageneverkstaden och Torshov. Det fanns också en förbindelsekurva som ledde från Sagene och norrut mot Storo och Grefsen
Medlem 1403
Jag var i Oslo idag (eller ær fortfarande rættare sagt, dærav de norska bokstæverna) och bland annat åkte jag en vænda med linje 12 upp till Storo. Nær vi passerade en gatukorsning fanns det på en tværgata næstan intakta spårvægsspår, det var egentligen bara alldeles vid de f.d. væxlarna det var upprivet, men ingen kontaktledning och som sagt inga væxlar kvar. Jag tror att gatan som fortfarande har trafik heter Vogts gate och sidogatan med "resterna" Bentsebrugata. Hållplatsen alldeles efter hette Torshov eller ngt liknande. Det såg åtminstone ut som om dær gått spårvagnar tills ganska nyligen, spåren verkade vara i bra skick (amatørbedømning, visserligen).
[/quote]
Det er som flere andre allerede har nevnt Sagene linja du har sett...
Tok noen bilder for noen uker siden, her kommer dem

Rester av sporvekslene i Bensebrugata

Sporene fortsetter mot Bensebrua og Sagene, om sporene er brutt lenger borte veit jeg ikke, men jeg veit de er intakte rundt Sagene kirke

Veggfester til kjøreledningen som en gang var her
Viser også et av Bussmickes bilder fra den gang det gikk trikk på linja

SM53 227 i Bensebrugata
Tok noen bilder for noen uker siden, her kommer dem

Rester av sporvekslene i Bensebrugata

Sporene fortsetter mot Bensebrua og Sagene, om sporene er brutt lenger borte veit jeg ikke, men jeg veit de er intakte rundt Sagene kirke

Veggfester til kjøreledningen som en gang var her
Viser også et av Bussmickes bilder fra den gang det gikk trikk på linja

SM53 227 i Bensebrugata
Først ble sporet liggende på grunn av en likeretter, senere er sporet blitt liggende fordi visse krefter ville briuke sporet som en del av fremtidig linjeforlengelse. De første årene ble sporet faktisk lagt tilbake etter gravearbeider i gaten, men nå er det vel blitt brutt. Det hadde i alle fall vært hensiktsmessig å hatt en vendemulighet på Sagene og i 1988 da trafikken ble gjenåpnet var det faktisk av sparehensyn. Ved å flytte en linje fra Disen til Sagene sparte man en vogn i driften.
Der tar du feil, det er Sporveiens ansvar. Tidligere ble vedlikeholdskostnader for asfaltering rundt sporene bokført på Sporvognsdivisjonens driftsbudsjett, og bidro således til å bevise at sporvognsdrift var dyr og bussdrift billig (infrastruktur for busser er jo gratis når andre etater betaler).BaardB skrev:Det eneste vedlikeholdet de får er vel litt asfalt, og det tror jeg ikke er Sporveiens ansvar lenger. Så hvem bryr seg
Hvordan dette bokføres akkurat nå vet jeg ikke, men ansvaret ligger ennå hos Oslo Sporvognsdrift. Eventuelle skader som oppstår på biler pga dårlig asfaltering henvises til Sporvognsdrifts skadekontor. Og jeg har selv sett mannskap fra Infrastrukturenhetens avdeling for bysporvei arbeide med asfalt - i en gate der det ikke har gått trikk siden 1998.
Hvorfor river man ikke bare opp sporene, ble det spurt. Hvis man river opp sporene må også gaten anlegges på ny og med ny fundamentering. Så lenge ikke samferdselsetaten sier seg villig til å gjøre dette vil fjerning av sporet bety en vesentlig investering (i infrastruktur for biler). Og det vil selvsagt heller ikke Oslo Sporveier betale. Det arbeides med overføre ansvaret for de ubrukte trikkeskinnene til en annen etat, men slikt tar tid.