Älgslakt idag på Tub 2

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sparkfot
Kontakt:

Älgslakt idag på Tub 2

Inlägg av Sparkfot »

"Tunnelbanan Röda linjen
Arkiverat 2006-06-01 17:50
Trafiken är åter igång mellan Axelsberg och Norsborg efter stopp kl 14.54 - 16.34 på grund av hinder på spåret. Förseningar på som mest 15 minuter.
Inskrivet 06-06-01 15:02 Uppdaterat 06-06-01 16:59"

Det rörde sig alltså om en älgslaktning dvs älgen hade på något sätt tagit sig in på spår området och blivit påkörd,ovanligt faktiskt enligt min mening.
Användarens profilbild
Henrik N

Inlägg av Henrik N »

Yes det låter mycket ovanligt, det hände väl vid Skärholmen om jag hörde rätt?
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Henrik N skrev:Yes det låter mycket ovanligt, det hände väl vid Skärholmen om jag hörde rätt?
Förmodligen men hur fasiken tog sig älgen in på spåret? :?
Användarens profilbild
Henrik N

Inlägg av Henrik N »

Har ingen aning faktiskt, staketet är väl lite väl högt att hoppa över för en älg och genom spärrarna kan den knappast ha tagit sig igenom..
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Henrik N skrev:Har ingen aning faktiskt, staketet är väl lite väl högt att hoppa över för en älg och genom spärrarna kan den knappast ha tagit sig igenom..
När vi endå är inne på älgar så såg jag ett rådjur på gården utanför fönstret bor på söder,konstigt var det iaf mitt i stan. :?
Coppas

Inlägg av Coppas »

Tja, i innerstan är rådjur kanske inte lika vanligt att se som råttor men de är inte ovanliga. Speciellt inte i gryning och skymning och i närheten av grön- och parkområden som t.ex. Tantolunden, men även Vasaparken, Rålambshov för att inte tala om områdena kring Gärdet och Djurgården. I övrigt så har jag i trafiken lärt mig att djur kan bjuda på överraskningar och man får inte ta något för givet utan alltid vara beredd. Vad gäller älgen på spåret på Tub 2 så undrar jag bara hur högt det aktuella staketet är? De är väl knappast uppåt tre meter eller? Citerar nedanstående svar som återfinns på Svenska jägareförbundets hemsida/FAQ för vidare kommentarer.

»Älgen gör inget luftigt språng när den tar sig över hinder. I stället reser den sig på bakbenen och vräker sig över hindret. Exakta mått för höjd har jag inte, men 2,5 meter är inte tillräckligt för ett nät när marken är bar! Vad jag vet är viltstängslen omkring två meter höga. När älgar kommer in på vägbanan är det oftast där stängslen har en öppning. I första hand undviker älgen att hoppa över så höga hinder och tar hellre vägen runt.«

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Coppas skrev:Tja, i innerstan är rådjur kanske inte lika vanligt att se som råttor men de är inte ovanliga. Speciellt inte i gryning och skymning och i närheten av grön- och parkområden som t.ex. Tantolunden, men även Vasaparken, Rålambshov för att inte tala om områdena kring Gärdet och Djurgården. I övrigt så har jag i trafiken lärt mig att djur kan bjuda på överraskningar och man får inte ta något för givet utan alltid vara beredd. Vad gäller älgen på spåret på Tub 2 så undrar jag bara hur högt det aktuella staketet är? De är väl knappast uppåt tre meter eller? Citerar nedanstående svar som återfinns på Svenska jägareförbundets hemsida/FAQ för vidare kommentarer.

»Älgen gör inget luftigt språng när den tar sig över hinder. I stället reser den sig på bakbenen och vräker sig över hindret. Exakta mått för höjd har jag inte, men 2,5 meter är inte tillräckligt för ett nät när marken är bar! Vad jag vet är viltstängslen omkring två meter höga. När älgar kommer in på vägbanan är det oftast där stängslen har en öppning. I första hand undviker älgen att hoppa över så höga hinder och tar hellre vägen runt.«

Mvh // Nico
Fast jag bor vid Skanstull och ja det är väl bilväg en bra bit runt omkring och finns inte så mkt skog förrens på andra sidan kanalen och kl var runt middagstid men för att återgå till topic så ja det finns säkert någon inom connex på tub2 som kan ta reda på mer info. :)
VeVen

Inlägg av VeVen »

Fauna i centrala Stockholm

Rådjur finns det gott om söder om Södermalm. Hela Södertörn verkar drälla av dem, till de trädgårdsintresserades stora förtvivlan. Här på Södermalm finns det en hel del hare, främst i Vita bergsparken. På nordvästra Kungsholmen är det kaniner, massor med kaniner, väldigt många svarta. Dessa har spridit sig till andra sidan kalbergskanalen också. Det är väl rätt gott om hare på Norra djurgården också.

Goda möjligheter att skaffa sig vilt på menyn för den företagsamma alltså.

Fast det mest udda är väl den väldigt sällsynta skalbaggsart som tydligen trivs på Kungsträdgården tunnelbanestation. Hittades där för något år sedan av någon inom området kunnig.

redogör VeVeN
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

VeVen skrev:Fauna i centrala Stockholm

Rådjur finns det gott om söder om Södermalm. Hela Södertörn verkar drälla av dem, till de trädgårdsintresserades stora förtvivlan. Här på Södermalm finns det en hel del hare, främst i Vita bergsparken. På nordvästra Kungsholmen är det kaniner, massor med kaniner, väldigt många svarta. Dessa har spridit sig till andra sidan kalbergskanalen också. Det är väl rätt gott om hare på Norra djurgården också.

Fast det mest udda är väl den väldigt sällsynta skalbaggsart som tydligen trivs på Kungsträdgården tunnelbanestation. Hittades där för något år sedan av någon inom området kunnig.

redogör VeVeN
Kaninerna är det enda man spanar efter när man åker förbi klarabergsviadukten finns jue hur många som helst. :shock:
VeVen

Inlägg av VeVen »

Sparkfot skrev:

redogör VeVeN
Kaninerna är det enda man spanar efter när man åker förbi klarabergsviadukten finns jue hur många som helst. :shock:
Tillräckligt mycket djurliv för att kunna bidra till folkförsörjningen kanske?

Kan man få jaktlicens för Stockholms innerstad?

Det är populärt bland restauranger att servera lokalproducerat nuförtiden. Fisk fiskad i Stockolms ström går faktiskt att få på ett ställe i Gamla stan, nors (!!!).

Rätt tillagad är både rådjur, hare och kanin delikata. Vilken krog blir först att satsa på detta, lokalt jaktbyte?

påpekar VeVeN (som inte tvekar en seund inför att sätta gaffeln ens i söta djur)
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

VeVen skrev:
Sparkfot skrev:

redogör VeVeN
Tillräckligt mycket djurliv för att kunna bidra till folkförsörjningen kanske?

Kan man få jaktlicens för Stockholms innerstad?

Det är populärt bland restauranger att servera lokalproducerat nuförtiden. Fisk fiskad i Stockolms ström går faktiskt att få på ett ställe i Gamla stan, nors (!!!).

Rätt tillagad är både rådjur, hare och kanin delikata. Vilken krog blir först att satsa på detta, lokalt jaktbyte?

påpekar VeVeN (som inte tvekar en seund inför att sätta gaffeln ens i söta djur)
Du får väl pröva att söka licens och ta fram älgstudsaren. :lol:
VeVen

Inlägg av VeVen »

Studsare för kaninjakt?? Ska vara hagel till sånt!

Så är det ju mer än bara rätt bysse som skall till. Reglementsenlig klädel fordras väl också. Det här är ju kungliga hufvudkommunen bevars! Ingen av de luvtröjor jag har t.ex. torde duga. Helt ny ekipering, harris tweed och mollskinn ska det va. Hatt, "bajrarmodell" med rakborste naturligtvis.

Frisyren är väl heller inte helt reglementsenlig, får minskas en del. Har inte friserat mig på flera år, men det får bli ändring på det! har sedan länge varit van vid att fingra på mina hårlockar när jag sittet och tänker, får avstå från det.

När allt detta är ordnat, och man är korrekt utstyrd, inte minst så att alla djurrättsaktivister lätt skall kunna känna igen en, kan man gå på småviltjakt i Stadshagen.

anser VeVeN
Användarens profilbild
stockholm79

R.I.P.

Inlägg av stockholm79 »

cetero censeo tramviam esse servandam!
Förare

Inlägg av Förare »

Älgen hoppade tydligen över staketet efter att ha blivit skrämd av en åkgräsklippare i närheten. Därefter skulle den tydligen ha hamnat/lagt sig mitt emellan farksenorna efter att ha skadat sig, eller om den möjligen kom åt strömskenan? (isf borde ju dock strömmen ha gått , men sedan lagts i automatiskt igen, detta var dock inte något som något tåg drabbades av. ) Detta hela inträffande mellan skärholmen och vårberg söderspår.

Kranbil från brandförsvaret i nacka? fick sedan komma och lyfta bort älgen efter det att viltvårdare gjort sitt.
Gunnar Eriksson

tunnelbanerådjur

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Sparkfot skrev:
Henrik N skrev:Har ingen aning faktiskt, staketet är väl lite väl högt att hoppa över för en älg och genom spärrarna kan den knappast ha tagit sig igenom..
När vi endå är inne på älgar så såg jag ett rådjur på gården utanför fönstret bor på söder,konstigt var det iaf mitt i stan. :?
När vi endå är inne på rådjur och söder och röda linjen så såg jag ett rådjur i tunneln mellan Hornstull och Liljeholmen. Det var nästan också konstigt iaf mitt i tunnelbanan. :)

Det går vilt till ibland i Stockholm. Älgar, rådjur, björnar och vargar rapporteras med jämna mellanrum. :wink:

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Förare skrev:Älgen hoppade tydligen över staketet efter att ha blivit skrämd av en åkgräsklippare i närheten. Därefter skulle den tydligen ha hamnat/lagt sig mitt emellan farksenorna efter att ha skadat sig, eller om den möjligen kom åt strömskenan? (isf borde ju dock strömmen ha gått , men sedan lagts i automatiskt igen, detta var dock inte något som något tåg drabbades av. ) Detta hela inträffande mellan skärholmen och vårberg söderspår.

Kranbil från brandförsvaret i nacka? fick sedan komma och lyfta bort älgen efter det att viltvårdare gjort sitt.
Enligt en notis i Metro var det en grupp ungdomar som hetsade ner den på spårområdet så att den dels gjorde sig illa på vägen dit och dels brände sig på strömskenan. :(
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

NerdBoy skrev:
Förare skrev:Älgen hoppade tydligen över staketet efter att ha blivit skrämd av en åkgräsklippare i närheten. Därefter skulle den tydligen ha hamnat/lagt sig mitt emellan farksenorna efter att ha skadat sig, eller om den möjligen kom åt strömskenan? (isf borde ju dock strömmen ha gått , men sedan lagts i automatiskt igen, detta var dock inte något som något tåg drabbades av. ) Detta hela inträffande mellan skärholmen och vårberg söderspår.

Enligt en notis i Metro var det en grupp ungdomar som hetsade ner den på spårområdet så att den dels gjorde sig illa på vägen dit och dels brände sig på strömskenan. :(
Förvånar mig tyvärr inte, vilka fega jäv-ar, skulle buras in! Stackars älg :cry:
Förare

Inlägg av Förare »

NerdBoy skrev:

Fy, jvla skitungar. Men varför blir man inte förvånad. .
Användarens profilbild
M_M

Re: Älgslakt idag på Tub 2

Inlägg av M_M »

Förseningar på som mest 15 minuter.
Varför annonserar man ut förseningar som är längre än turtätheten? är det inte bättre att låta tågen synka in sig på den tur som ligger närmast i tidtabellen i ett sånt läge? (ja, det har varit uppe förut och jag tycker det är lika idiotiskt varje gång jag ser nåt sånthär).

Eller är turtätheten 10min just nu när jag tittade på sl.se men var 15min vissa tider då detta gällde?
pellle

Inlägg av pellle »

Nä, var skulle han få pengar till biljett ifrån? :roll:
Skriv svar