Bussförare knivhuggen i Örebro

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Mikael Karlsson

Bussförare knivhuggen i Örebro

Inlägg av Mikael Karlsson »

http://www.na.se

Tråkig händelse som inträffade i Örebro under måndagskvällen vid 18.30-tiden.

Mikael
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

Vad jag förstår en följd av gratis kollektivtrafik. Örebro har haft först kontantlös betalning på prov, sedan gratis kollektivtrafik på prov och nu åter normal biljetthantering. Under proven har bussarna blivit grogrund för bråk och stökiga element.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Chrille B skrev:Vad jag förstår en följd av gratis kollektivtrafik. Örebro har haft först kontantlös betalning på prov, sedan gratis kollektivtrafik på prov och nu åter normal biljetthantering. Under proven har bussarna blivit grogrund för bråk och stökiga element.
Nej, tvärt om.
Proven med kontantlös betalning och sedan gratis kollektivtrafik var tester på lösningar på problmet med våldsamheter mot förarna.
Tottetotts

Inlägg av Tottetotts »

varför vika sig för buset... mycket mycket tråkigt det som hänt... hoppas dom får tag på idioterna... det nya biljettsystemet i Gbg gillar inte jag... är ju hur många som helst som fuskåker... jag orkar inte bryr mig längre... VT snacka om förluster... och så skaffa dom ett sådant här system... :?
Johan Fredin

Inlägg av Johan Fredin »

Tottetotts skrev:varför vika sig för buset... mycket mycket tråkigt det som hänt... hoppas dom får tag på idioterna... det nya biljettsystemet i Gbg gillar inte jag... är ju hur många som helst som fuskåker... jag orkar inte bryr mig längre... VT snacka om förluster... och så skaffa dom ett sådant här system... :?

Jag är inte insatt i deras system, men kort hur funkar det ? Vad är det som felar...
Mikael Karlsson

Johan Fredin skrev:
Tottetotts skrev:varför vika sig för buset... mycket mycket tråkigt det som hänt... hoppas dom får tag på idioterna... det nya biljettsystemet i Gbg gillar inte jag... är ju hur många som helst som fuskåker... jag orkar inte bryr mig längre... VT snacka om förluster... och så skaffa dom ett sådant här system... :?

Jag är inte insatt i deras system, men kort hur funkar det ? Vad är det som felar...
Flertalet stadsbussar i Örebro blev rånade under hösten/vintern 2005. Till en början gjordes det så att biljettförsäljningen upphörde ombord efter klockan 20. Detta medförde i sin tur att förarna blev mer utsatta för hot när de nekade kortlösa resenärer.
Därmed infördes nolltaxa efter 18.40 på kvällen. Vilket ledde till att resandet ökade kraftigt på kvällarna. Dock av stökiga resenärer. Under en helg förstördes lika många bussar som det normalt görs under ett år. Nolltaxan slopades, och istället har ett 20-tal biljettautomater kommit upp runt om i staden.
Tyvärr har det blivit stökigare på stadsbussarna i Örebro under kvällstid. Efter gårdagens knivskärning ska nu väktare följa med på linjerna 7, 12 och 14 under kvällar en tid framöver!

Mikael
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

mats skrev:Proven med kontantlös betalning och sedan gratis kollektivtrafik var tester på lösningar på problmet med våldsamheter mot förarna.
Och i och med proven har det tydligen blivit etter värre, se Mikael Karlssons inlägg. Det är också så enligt Sveriges Radio.. Det var också radions reportage jag hört när jag skrev mitt första inlägg.
Johan Fredin

Inlägg av Johan Fredin »

Mikael Karlsson skrev:
Johan Fredin skrev:

Flertalet stadsbussar i Örebro blev rånade under hösten/vintern 2005. Till en början gjordes det så att biljettförsäljningen upphörde ombord efter klockan 20. Detta medförde i sin tur att förarna blev mer utsatta för hot när de nekade kortlösa resenärer.
Därmed infördes nolltaxa efter 18.40 på kvällen. Vilket ledde till att resandet ökade kraftigt på kvällarna. Dock av stökiga resenärer. Under en helg förstördes lika många bussar som det normalt görs under ett år. Nolltaxan slopades, och istället har ett 20-tal biljettautomater kommit upp runt om i staden.
Tyvärr har det blivit stökigare på stadsbussarna i Örebro under kvällstid. Efter gårdagens knivskärning ska nu väktare följa med på linjerna 7, 12 och 14 under kvällar en tid framöver!

Mikael

Tack, göteborgs nya system då, hur funkar det?

Vänligen / Johan
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Chrille B skrev:
mats skrev:Proven med kontantlös betalning och sedan gratis kollektivtrafik var tester på lösningar på problmet med våldsamheter mot förarna.
Och i och med proven har det tydligen blivit etter värre, se Mikael Karlssons inlägg. Det är också så enligt Sveriges Radio.. Det var också radions reportage jag hört när jag skrev mitt första inlägg.
Men man kan inte säkert säga att det blev värre på grund av förändringen som sådan, utan att man gav efter för bråkstakarna som därmed fick vatten på sin kvarn att prova ytterligare gränser.

Ett annat alternativ är att bråkstakarna är ganska vanliga människor som är skittrötta på att busstrafikens kapacité räknat i antal resenärer per tidsenhet i rusningen är FÖR LÅG, det är ÖVERFULLT på bussarna ganska ofta vilket gör att folk blir FÖRBANNADE...
Mikael Karlsson

Under söndagen var det bråk på en stadsbuss igen i Örebro :roll: http://www.na.se

Mikael
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Mikael Karlsson skrev:Under söndagen var det bråk på en stadsbuss igen i Örebro :roll: http://www.na.se

Mikael
text:
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1010373
text:
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1010371
"videosnutt", tydligen är minst en bussförare från östergötland.
http://www.na.se/naplayer/fakeframeset.aspx?id=146
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

I tingsrätten fick förövarren sex års fängelse.Nu har hovrätten skärpt straffet till sju år.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=300945
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Tänk vilken skillnad det är i straff beroende på vem av typ "uniformerad yrkesman i samhällstjänst" och "vem som helst av allmänetheten" som är förövare v.s. offer.

Högt upp eller lågt ner på straffskalan för respektive brott, och inte nog med det, man klassar upp respektive klassar ner de två olika brotten.

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... torder=asc

Förresten, en såndär jobbig fråga, hur stor är sannoliken att någon dör av att knivstick i magen när man befinner sig någon kilometer från universitetssjukhusets akutmottagning? (Frågan är relevant - om sannolikheten att den skadade överlever är mycket hög så tycker jag att mordförsök är en tveksam forumlering. Grov misshandel och maxstraff på det vore kanske mer passande).

Nej, jag tycker absolut inte att straffet på knivmannen borde sänkas, däremot kunde gott fallet i Göteborg som jag skrev om gott kunna ändrats till "sexuellt ofredande"...
Skriv svar