En svidande svår bildgåta från tunnelbanan:)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Johan Fredin

En svidande svår bildgåta från tunnelbanan:)

Inlägg av Johan Fredin »

En bildgåta som jag inbillar mig är rätt så svår.

/ Johan

Bild
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

C13H Längst bak i tåget på vänstra tv monitoren och den har med sig ett gäng ombyggda C14H. Bilden är tagen vid Brommaplan eller Alvik? :D
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Svedmyra
ännu en dag
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Något är det på sträckan Farsta-Alvik, tippar på Skogskyrkogården (??)
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Micke Asklander skrev:Svedmyra
Det hade jag också gissat om jag inte hade suttit och ätit lunch istället.
Johan Fredin

Inlägg av Johan Fredin »

Ja det är svedmyra, grattis. Dumma jag inbillade mig att vagntypen iaf skulle bidra till någon gissning på bana2.
37368

Inlägg av 37368 »

Det känns lite bana 1. Vad jag vet finns det ingen plattform vid norrgående spår med den här typen av krökning på bana 1s norra gren, utan det måste vara söder om sta'n. Dessutom, eftersom det rör sig om en transport, är det väldigt osannolikt att det är på någon av Farsta- eller
Skarpnäckgrenarna då det inte finns någon depå där (hammarby visserligen, men det ser inte riktigt ut som skärmarbrink det här). Kvar är alltså Hagsätragrenen, en teori som förstärks då det ser ut att stå "Hässelby str" på ljuskylten till vänster.

Så min gissning hamnar också på Svedmyra.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Ja, jag ser nu att det inte står Farsta utan Hässelby strand. Tyckte också att jag kunde urskilja linje 18, men självfallet var det linje 19.
Erik
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Eftersom C13H-vagnen tydligen går i tåget södra ände måste det vara 1204. Vagnen framför är möjligen en blå C13H. Hur såg det ut i andra änden av tåget?

//Lars S
Cero

Inlägg av Cero »

Sparkfot skrev:C13H Längst bak i tåget på vänstra tv monitoren och den har med sig ett gäng ombyggda C14H. Bilden är tagen vid Brommaplan eller Alvik? :D
Med tanke på den ombyggda regnstripen ovanför förardörren skulle jag vilja påstå att blåvagnarna är av typen C6H. Uppenbarligen dörrombyggda av knappen att döma. Möjligen skulle C9 kunna se likadan ut, men jag tycker dessa burkar ser för skabbiga ut för vara C9, som levt skyddade från väder och vind i alla år. C14 har endast den lägre monterade stripen.

Avdelningen värdelöst vetande levererat av Cero
Conny

Inlägg av Conny »

Dessutom är det inga C9or som är dörrombyggda än :wink:. Skulle tippa på att det är C6H. Om inte alla så de flesta C14 transporter sköter ju Rissne med ombyggda C14 som dragvagnar.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

37368 skrev:Vad jag vet finns det ingen plattform vid norrgående spår med den här typen av krökning på bana 1s norra gren, utan det måste vara söder om sta'n.
Hur ser du att det är norrspår? nyfiken... ;-)

mvh /M
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

På tal om C13H 1204 så såg jag den först i ledet vid gas igår och den transporterade C6or.
Lars Stegenius

Sparkfot skrev:På tal om C13H 1204 så såg jag den först i ledet vid gas igår och den transporterade C6or.
Den får verkligen vara ute och röra på sig - jättebra.

Undrar förresten hur ett tåg bestående av C6H och C13H uppför sig - dom två vagntyperna gillar inte varandra. C6H har kamvalspådrag och fältväckning, C13H har kontaktorpådrag och bromsförberedelse. Det rycker nog bra i tåget.

//Lars S
JDS

Inlägg av JDS »

Lars Stegenius skrev:Undrar förresten hur ett tåg bestående av C6H och C13H uppför sig - dom två vagntyperna gillar inte varandra. C6H har kamvalspådrag och fältväckning, C13H har kontaktorpådrag och bromsförberedelse. Det rycker nog bra i tåget.
Ja, det gör det! Sådana tåg har gått i trafik på tunnelbana 1 vid enstaka tillfällen (och säkerligen på bana 2 lite då och då). Vid "hård" körning rycker det inte nämnvärt mer än ett vanligt kontaktortåg, men blir man tvungen att köra långsamt så blir det ett elände. Det är dock inte bromsförberedelsen som är problemet, den är ganska svag på C13 så den gör inte så mycket. Det är något med uppkopplingshastigheten - en C6:a som kommer på efterkälken när resten av tåget redan har dragit iväg, har en tendens att ta alla kontakter på en gång. Det leder ibland till fantastiska ryck, speciellt om ett strömgap skulle smyga sig in under tåget!
Lars Stegenius

JDS skrev:
Lars Stegenius skrev:Undrar förresten hur ett tåg bestående av C6H och C13H uppför sig - dom två vagntyperna gillar inte varandra. C6H har kamvalspådrag och fältväckning, C13H har kontaktorpådrag och bromsförberedelse. Det rycker nog bra i tåget.
Ja, det gör det! Sådana tåg har gått i trafik på tunnelbana 1 vid enstaka tillfällen (och säkerligen på bana 2 lite då och då). Vid "hård" körning rycker det inte nämnvärt mer än ett vanligt kontaktortåg, men blir man tvungen att köra långsamt så blir det ett elände. Det är dock inte bromsförberedelsen som är problemet, den är ganska svag på C13 så den gör inte så mycket. Det är något med uppkopplingshastigheten - en C6:a som kommer på efterkälken när resten av tåget redan har dragit iväg, har en tendens att ta alla kontakter på en gång. Det leder ibland till fantastiska ryck, speciellt om ett strömgap skulle smyga sig in under tåget!
Om man sedan tar 6 C4or och sätter en C6H i ena änden och en C13H i andra änden så blir det riktigt roligt. Åkte ett sådant tåg på Tub2 för ett antal år sedan. Det blev ibland sådana ryck i tåget att man höll på att flyga ur sätet. Rycken verkade komma ungefär som JDS säger, efter att föraren bromsat ner till lägre fart och sedan drog på igen. Vagnarna verkade komma helt i otakt med varandra.

//Lars S
Lars Stegenius

Det där med att C6orna "kommer efter" i uppkopplingen lär bero på att den vagntypen inte börjar koppla upp direkt när man för fram körspaken, det finns en fördröjning i pådraget. Andra vagntyper, däremot, börjar koppla upp direkt. Det gör att i en blandad tågsammansättning "bogserar" i princip de andra vagnarna C6orna i början på en acceleration. När sedan C6ornas pådrag börjar koppla upp rullar redan vagnen och det blir så låga motorströmmar att accelerationsreläet inte ingriper utan pådraget hinner "ta alla kontakter på en gång" innan accelerationsreläet ingriper. Det innebär att C6orna gör en ren tjurrusning i förhållande till de andra vagnarna i tåget. När då C6orna börjar dra på "lättar trycket" på de andra vagnarna så att de börjar accelerera snabbare. Ungefär samtidigt drar accelerationsreläet på C6orna och dom slutar sin tjurrusning. Eftersom tåget nu accelerar snabbare släpper accelerationsreläet på C6orna ganska snart och dom börja koppla upp igen. Det är under det här förloppet det blir ryck. Det exakta förloppet beror på tågsammansättningen, dvs antalet C6 i förhållande till andra vagntyper.

Ett knep att dämpa rycken borde vara att om man ligger och rullar i låg fart och ska dra på inte tar körläge 3 direkt utan först låter tåget accelerera på körläge 2 (full serie). Vid start från stillastående låter man tåget gå några sekunder på körläge 1 så att C6ornas pådrag hinner vakna till liv, sedan kan man dra på för fullt.

Vad tror du, JDS?

//Lars S
JDS

Inlägg av JDS »

Jo, precis så! Med lite planering kan man köra någorlunda mjukt med i stort sett vilken knasig tågsammansättning som helst.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

C13H kopplat med C4 låter nästan precis som en X1 ihop kopplad med en X10, X1orna acerlerar snabbare än X10 men bromsar sämre en X10. Konstigt är det iaf.
Conny

Inlägg av Conny »

C9 blandat med C14/C15 är ju typ samma sak. C9orna är ju veritabla muskelknippen jämfört med C14. Så att blanda dessa vagntyper brukar göra så att det blir ryck i tåget. Förarna tror oftast att det är "döda" vagnar med i tåget när det är en C9 med just pga att det rycker så hårt vid acceleration samt inbromsning.
Skriv svar