Perrongernas längd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kingsthrone

Perrongernas längd

Inlägg av Kingsthrone »

Jag undrar om man kan köra 4-vagnarståg på den blå linjen, dvs. om perrongerna är tillräckligt långa för 4 ihopkopplade C20?
AGR
Kontakt:

Peronger

Inlägg av AGR »

Det går inte att köra 4st C20 ihopkopplade elektriskt.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Mikael R
Kontakt:

Re: Perrongernas längd

Inlägg av Mikael R »

Kingsthrone skrev:Jag undrar om man kan köra 4-vagnarståg på den blå linjen, dvs. om perrongerna är tillräckligt långa för 4 ihopkopplade C20?
Nej, det går inte. Ett fyra-vagnars C20 tåg 186 meter medans perrongerna på blå-linjen bara är 180 meter.

AGR: Okej. Det visste jag inte.
Senast redigerad av Mikael R den måndag 17 mars 2003 11:01, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Mikael R skrev:Nej, det går inte. Paradoxalt nog är ett fyra-vagnars C20 tåg 186 meter medans perrongerna på blå-linjen bara är 180 meter. Snacka om dålig planering!
Det var en dum kommentar. Plattformarna är byggda för 10 Cx, vad är det för dålig planering med det? Banan projekterades och byggdes cirka 25 år före C20.

F.ö. behöver väl inte plattformen vara lika lång som tåget. Det räcker väl att alla dörrarna får plats.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Mikael R skrev:Nej, det går inte. Paradoxalt nog är ett fyra-vagnars C20 tåg 186 meter medans perrongerna på blå-linjen bara är 180 meter. Snacka om dålig planering!
Det är väl knappast paradoxalt att inte fyravagnars C20 går in på en 180 meter lång plattform. Rätt rimligt snarast :wink:

Dålig planering? Nja. C20 utvecklades för den standard som råder på T-Grön och större delen av T-Röd. Så långa som enheterna är går det inte att maximera dem för bruk på både 145 och 180 meters långa plattformar.

Som bekant finns inte behovet av långa tåg på T-Blå idag. Någon station har t.o.m. halvpermanent kortats av till att bara klara åttavagnarståg. Den dag T-Blå kräver trafik med 180m långa tåg får man givetvis tänka om. Förutsatt att inte C20 har ersatt alla Cx innan dess kan då en ny beställning omfatta vagnar speciellt utvecklade för 180m långa plattformar.

/Michael
Mikael R
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

"Det var en dum kommentar. Plattformarna är byggda för 10 Cx, vad är det för dålig planering med det? Banan projekterades och byggdes cirka 25 år före C20." /Harald

Ja men hade det inte varit mycket lättare om man hade utvecklat C20 så att en vagn var lika lång som 2 Cx? Då hade man kunnat köra 4-vagnarståg istället för 8-vagnars och 5-vagnarståg istället för 10-vagnarståg om det skulle behövas i framtiden?

Jag tycker själv det var en mycket bra kommentar av mig! :x

"F.ö. behöver väl inte plattformen vara lika lång som tåget. Det räcker väl att alla dörrarna får plats." /Harald

Och hur har du då tänkt dig att föraren ska kunna se perrongen när dörrarna ska stängas? Då säger du säkert "Sätt upp kameror". Men hur ska föraren kunna ta sig ut ur förarhytten i händelse av olycksfall, förarbyte, tja vad som helst?
Senast redigerad av Mikael R den måndag 17 mars 2003 10:58, redigerad totalt 2 gång.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Mikael R skrev:
Och hur har du då tänkt dig att föraren ska kunna se perrongen när dörrarna ska stängas? Då säger du säkert "Sätt upp kameror". Men hur ska föraren kunna ta sig ut ur förarhytten i händelse av olycksfall, förarbyte, tja vad som helst?
Det kan ju vara så att bakdelen sticker ut, men främre delen är inne på plattformen så föraren kan röra sig... eller hur?
Bantekniker
Mikael R
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

Bobjörk skrev:
Mikael R skrev:
Det kan ju vara så att bakdelen sticker ut, men främre delen är inne på plattformen så föraren kan röra sig... eller hur?
Tja, men nu lät det inte som det på honom. Och får verkligen främre förarhyttsdörren och bakre dörrparet i ett 4 vagnars C20 tåg plats vid en 180-plattform? Dessutom måste man ju ha lite marginaler. Risken är ju ändå att förarhytten hamnar inne i tunneln.
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Ja men hade det inte varit mycket lättare om man hade utvecklat C20 så att en vagn var lika lång som 2 Cx? Då hade man kunnat köra 4-vagnarståg istället för 8-vagnars och 5-vagnarståg istället för 10-vagnarståg om det skulle behövas i framtiden?
Men vad är nu detta för något, detta har redan avhandlats nyligen en gång tidigare här i Forum. Gå tillbaka och titta bland tidigare inlägg. Bl a konstaterades att det skulle finnas en säkerhetsrisk i att ett fyravagnarståg ibland är 70 m (Cx) och ibland 140 m (C20). En vagn KORTARE än dagens C20 lär det nog aldrig bli mer. Däremot kan tänkas ytterligare någon mellanvagn så enheten blir längre (3 mellanvagnar till i 3 C20-enheter klarar 180 m-plattformarna, möjligen med någon meters förlängning, vilket också går att göra).
GE
Mikael R
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

Gunnar Eriksson skrev:
Däremot kan tänkas ytterligare någon mellanvagn så enheten blir längre (3 mellanvagnar till i 3 C20-enheter klarar 180 m-plattformarna, möjligen med någon meters förlängning, vilket också går att göra).
GE
Hmm..det låter ju bra. Men ska man bara göra så med vagnarna på Tub3 då?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Mikael R skrev:
Harald skrev:Det var en dum kommentar. Plattformarna är byggda för 10 Cx, vad är det för dålig planering med det? Banan projekterades och byggdes cirka 25 år före C20." /Harald

Mikael - jag är nödgad att hålla med Harad, speciellt när jag ser ditt svar.

När man bygger något, ett tunneltåg, en bil, en järnvägsstation så finns det något som man kallar Konstruktionsförutsättningar, dvs med vilka förutsättningar skruvar vi ihop det vi bygger.

Det är över 20 år mellan att blå linjen och C20 kom till, kan det kanske vara så att förutsättningarna ändrats?

Du sitter inte på alla fakta och vilka överväganden som gjorts när man köpte in C20 och alltså skall du inte uttala dig i så skarpa ordalag, detta har säkerligen övervägts någonstans.

Tänk på en sak: Det är lätt att skrika och klaga, men vill man få gehör för det man vill framföra så bör man använda ödmjukhet och beröm - även om det är negativa saker som skall framföras.
Mikael R skrev: Nä håll inne med dina taskiga kommentarer :cry: Det är sånt där jag blir så trött på. Inte tusan uppmuntrar du oss kollektivtrafikintresserade tonåringar när du håller på som du gör. Risken är ju att hela "arten" dör ut en dag!
Börja då med att föregå med gott exempel. Harald är ingen som inte uppmuntrar kollektivtrafikintresserade ungdomar. Han talade inte om det han skrev för att bråka med dig - tvärt om. Nu är det ju bara så att språkliga nyanseringar m.m. som ligger i rösten inte följer med till ett skrivet forum och därför föreligger stor risk för missuppfattning när man läser en text - andemeningen kan vara en helt tredje!

Blir du förargad över något någon skriver - häv inte ur dig direkt på forum, kontakta människan, det kan röra sig om en missuppfattning! PM- och Mailikonerna är utmärkta verktyg.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Gäst

Inlägg av Gäst »

[quote="Mikael R"]"Det var en dum kommentar. Plattformarna är byggda för 10 Cx, vad är det för dålig planering med det? Banan projekterades och byggdes cirka 25 år före C20." /Harald

"F.ö. behöver väl inte plattformen vara lika lång som tåget. Det räcker väl att alla dörrarna får plats." /Harald

Mikael R
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

TonyM skrev:
Mikael R skrev:
Harald skrev:Det var en dum kommentar. Plattformarna är byggda för 10 Cx, vad är det för dålig planering med det? Banan projekterades och byggdes cirka 25 år före C20." /Harald

Mikael - jag är nödgad att hålla med Harad, speciellt när jag ser ditt svar.

När man bygger något, ett tunneltåg, en bil, en järnvägsstation så finns det något som man kallar Konstruktionsförutsättningar, dvs med vilka förutsättningar skruvar vi ihop det vi bygger.

Det är över 20 år mellan att blå linjen och C20 kom till, kan det kanske vara så att förutsättningarna ändrats?

Du sitter inte på alla fakta och vilka överväganden som gjorts när man köpte in C20 och alltså skall du inte uttala dig i så skarpa ordalag, detta har säkerligen övervägts någonstans.

Tänk på en sak: Det är lätt att skrika och klaga, men vill man få gehör för det man vill framföra så bör man använda ödmjukhet och beröm - även om det är negativa saker som skall framföras.
Mikael R skrev: Nä håll inne med dina taskiga kommentarer :cry: Det är sånt där jag blir så trött på. Inte tusan uppmuntrar du oss kollektivtrafikintresserade tonåringar när du håller på som du gör. Risken är ju att hela "arten" dör ut en dag!
Börja då med att föregå med gott exempel. Harald är ingen som inte uppmuntrar kollektivtrafikintresserade ungdomar. Han talade inte om det han skrev för att bråka med dig - tvärt om. Nu är det ju bara så att språkliga nyanseringar m.m. som ligger i rösten inte följer med till ett skrivet forum och därför föreligger stor risk för missuppfattning när man läser en text - andemeningen kan vara en helt tredje!

Blir du förargad över något någon skriver - häv inte ur dig direkt på forum, kontakta människan, det kan röra sig om en missuppfattning! PM- och Mailikonerna är utmärkta verktyg.

/Tony
Jaja, ni får ursäkta mig. Jag missförstod nog Haralds inlägg. Sorry :oops:
Jan Bengtsson

Inlägg av Jan Bengtsson »

Mikael R skrev:
Bobjörk skrev:
Mikael R skrev:
Tja, men nu lät det inte som det på honom. Och får verkligen främre förarhyttsdörren och bakre dörrparet i ett 4 vagnars C20 tåg plats vid en 180-plattform? Dessutom måste man ju ha lite marginaler. Risken är ju ändå att förarhytten hamnar inne i tunneln.
Och? Ett besök i London rekommenderas. T ex på Northern Line eller Piccadilly Line.
Kristian

Inlägg av Kristian »

Som någon skrev har detta avhandlats tidigare (hindrar ju dock inte att det tas upp på nytt, det var väl ett tag sen). Rent teoretiskt kan man tycka att det inte borde vara nåt problem med 6 meter underskott. Mitt förslag var att man kopplade ur sista dörrparet. Men när upplysningen kom att det hur som helst inte går att köra 4 C20 kopplade så föll ju hela iden. Annars hade det kanske kunnat vara användbart vid masstransport från Solna C efter fotbollsderby på Råsunda.

Mvh Kristian Andersson
Skriv svar