/Christer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Jepp. Såg om det på tv nån gång för längesedan. Uttalas "Sprascha", typ. En annan kul stavning av sje-ljudet är "rvs" som i Järvsö. Det uttalas av lokalbefolkningen (om jag inte har hört fel) "Jäsche".
Säger som spårsnoken; nja. Spraxkya uttalas [spracha] (som tyska ach alltså). Vägen dår bussen på bilden går är f ö helt sönderkört f n efter den hårda vintern... Lär slita hårt på vagnarna. Men å andra sidan är det ju snart slut på det roliga för de nuvarande entreprenörerna när Swebus tar över...Kantorn skrev:Jepp. Såg om det på tv nån gång för längesedan. Uttalas "Sprascha", typ. En annan kul stavning av sje-ljudet är "rvs" som i Järvsö. Det uttalas av lokalbefolkningen (om jag inte har hört fel) "Jäsche".
Ok ok. Mittåt. Här i Småland är det i det närmaste samma ljud. Men Spraxkya uttalas närmast med tungroten (nästan svalget eller?) medan Järvsö uttalas med tungan mot gommen eller nåt.Ulrik Berggren skrev:Säger som spårsnoken; nja. Spraxkya uttalas [spracha] (som tyska ach alltså). Vägen dår bussen på bilden går är f ö helt sönderkört f n efter den hårda vintern... Lär slita hårt på vagnarna. Men å andra sidan är det ju snart slut på det roliga för de nuvarande entreprenörerna när Swebus tar över...Kantorn skrev:Jepp. Såg om det på tv nån gång för längesedan. Uttalas "Sprascha", typ. En annan kul stavning av sje-ljudet är "rvs" som i Järvsö. Det uttalas av lokalbefolkningen (om jag inte har hört fel) "Jäsche".
Där fick du till det precis, så stockholmare/bleking/smålänning du är...Kantorn skrev:Men Spraxkya uttalas närmast med tungroten (nästan svalget eller?) medan Järvsö uttalas med tungan mot gommen eller nåt.