Bussdestination

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Christer G

Bussdestination

Inlägg av Christer G »

Detta måste väl vara den märkligaste destination en buss går till i Sverige?

Bild

/Christer
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Jo lite konstig är den väl..

På den här har man mosat in hela fem destinationer och ett linjenummer!
Bild
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: Bussdestination

Inlägg av NerdBoy »

Lite om Spraxkya: http://susning.nu/Spraxkya

"xky är en stavning av sje-ljudet." Va? :o
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:Lite om Spraxkya: http://susning.nu/Spraxkya

Jepp. Såg om det på tv nån gång för längesedan. Uttalas "Sprascha", typ. En annan kul stavning av sje-ljudet är "rvs" som i Järvsö. Det uttalas av lokalbefolkningen (om jag inte har hört fel) "Jäsche".
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Kantorn skrev:

Jepp. Såg om det på tv nån gång för längesedan. Uttalas "Sprascha", typ. En annan kul stavning av sje-ljudet är "rvs" som i Järvsö. Det uttalas av lokalbefolkningen (om jag inte har hört fel) "Jäsche".
Säger som spårsnoken; nja. Spraxkya uttalas [spracha] (som tyska ach alltså). Vägen dår bussen på bilden går är f ö helt sönderkört f n efter den hårda vintern... Lär slita hårt på vagnarna. Men å andra sidan är det ju snart slut på det roliga för de nuvarande entreprenörerna när Swebus tar över... :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Ulrik Berggren skrev:
Kantorn skrev:

Säger som spårsnoken; nja. Spraxkya uttalas [spracha] (som tyska ach alltså). Vägen dår bussen på bilden går är f ö helt sönderkört f n efter den hårda vintern... Lär slita hårt på vagnarna. Men å andra sidan är det ju snart slut på det roliga för de nuvarande entreprenörerna när Swebus tar över... :roll:
Ok ok. Mittåt. Här i Småland är det i det närmaste samma ljud. Men Spraxkya uttalas närmast med tungroten (nästan svalget eller?) medan Järvsö uttalas med tungan mot gommen eller nåt.

För er "uppåtlänningar" kan jag tillexempel meddela att jag blev m e m chockad när släktingar från ostkanten uttalade Porsche med "tungrots-sje". Men det gör man visst här.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Kantorn skrev:Men Spraxkya uttalas närmast med tungroten (nästan svalget eller?) medan Järvsö uttalas med tungan mot gommen eller nåt.
Där fick du till det precis, så stockholmare/bleking/smålänning du är...

På den gamla goda tiden, när jag bodde i Rättvik och lekte mas, drabbades jag ofta av borlängebor som ville sätta 08:an på pottkanten med ett uttalsprov. Alla (utom den förste) blev grymt besvikna över att jag kunde uttala namnet på korrekt borlängemål.

Annars har vi ett fiskeläge här på holmen som infödingarna älskar att träta om uttalet på; Kyllaj. Jag har hört gotlänningar som är helt övertygade om att det ska vara antingen Kyllaj, Tjyllaj, Kyllej eller Tjyllej (tj representerar här det mjuka k-ljudet, som i Kerstin). Och alla svär de på att just deras uttal är det enda rätta, och att alla andra har totalt fel...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar