Det blir inget grönt tåg....

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Kent skrev:Borde vara skottpengar på dom här idioterna !! Hur fan tog de sig in? :evil:
Du tror väl inte på fullt allvar att det är något man berättar om här :?:

//Lars S
Gubbedubbe

Inlägg av Gubbedubbe »

Det är helt klart att det går att göra mer med tåget än man gör. Gör utfärder med diggare. Gör företagsevents, men framförallt marknadsför att det finns, det är en ovärderlig tillgång i Stockholms kollektivtrafik.

Utöver detta kan man dra in pengar genom att köra vanliga tåg under trafikfri tid och låta människor provköra eller bara vara med i hytten.( attraherar många)
Kent

Inlägg av Kent »

Lars Stegenius skrev:
Kent skrev:Borde vara skottpengar på dom här idioterna !! Hur fan tog de sig in? :evil:
Du tror väl inte på fullt allvar att det är något man berättar om här :?:

//Lars S
Förvisso, men visst är det märligt att dessa herrar (eller vilka de nu var ) överhuvudtaget kunde tagit sig in. :?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Anders Norén skrev:
Lars Stegenius skrev:Tack för det kvittot!

Ett problem är att "vanligt" folk inte begriper mekanismerna bakom det hela. Det handlar inte bara om förstörelselusta, det handlar om en subkultur med andra värderingar och andra mål.

Personligen ser jag skillnaden mellan gr-ff-t-, som i sin bästa form är kreativ och konstnärlig, och kl-tt-r, som bara är hjärndött meningslös förstörelse. Men jag vill INTE ha graffitti på renoverade museala fordon som är en del av vår kulturhistoria och vårt kulturarv och som återställts för dyra (skatte)pengar! Måla tråkiga betonggrå gångtunnlar i stället, dom behöver livas upp!!
Förstörelselusta, jodå! I den där kulturen, vad man nu ska sätta för etikett på den, är förstörelsen av andras egendom en central och så gott som omistlig ingrediens. Man genomför inte ett noggrannt planerat inbrott i Hammarbyhallen för att man saknar legala ytor att måla på utan för att man vill förstöra. Allt annat är skitsnack, rent ut sagt.
Förstörelselusta är ett begrepp som man kan använda om mycket.
Alla som kör personbil istället för att ta tåget kan väl anses ha en förstörelselusta när det gäller att förstöra planeten?

Jag tycker det är trevligt att se Lars S och "På insidan?" komma med vettiga inlägg i denna tråd.

Jag tillhör de som kan förstå lite hur man tänker när man gör den här typen av dåd. Dels adrenalinkicken, och dels är det säkert i vissa (andra, gäller nog ej detta) typer av dåd så att man får en "rättvisekänska", om ens egen framtid ser mörk ut så kan man iaf. se till att de andra har det lika illa (det gäller nog mer folk som vandaliserar privat egendom o.s.v.)

När det gäller brott som leder vidare så är bilstölder/bilinbrott ett såntdär brott som anses vara något som verkligen är inkörsport till tyngre kriminalitet. Jag har aldrig hört att det som hände museitåget skulle vara någon inkörsport till värre brottslighet.
Henrik Schütz

Alldeles för dyrt med tågia...

Inlägg av Henrik Schütz »

En C2 drar i praktiken inget underhåll idag eftersom den knappt körs, Tågia håvar in alla pengar de kan, och gör sedan av med dom, inget nytt, verkstäderna har länge varit spårtrafikens akilleshäl, en ny tvåvagns regina, som i praktiken inte förbrukar reservdelar alls, drar ett underhåll på två miljoner kronor per år, även när den är ny, 2,5 gånger så mycket som en X1.

Spårvägsmuseet borde göra en ny och behovsstyrd underhålldplan för sina rullande museifordon, överlåt exempelvis delar av översyner etc på Spårvägssällskapet, som lånar ett spår per timme i Hammarby, Ifall Spårvägssällskapet fick 400000 per år så skulle de säkert klara av att göra allt underhåll, och kanske kunna anställa en person för det som övrig tid fanns på Djurgårdslinjen.

En intressant parallell är Järnvägsmuseums fordon, inte betalar de miljontals kronor per år för underhåll på fordon som inte körs, sådant gör man innan man kör ut tågen!

För övrigt anser jag att tågia kunde bjuda på underhållet av detta enda tåg, Tågias ägare , idag representerat av Vagnägaren SL, Vagntillverkaren som en gång byggt tåget, och det bolag som kör alla tunnelbanetåg i stockholm, kan garanterat enas kring detta, och sedan ersätta tågia för de verifierade merkostnader som uppstår på marginalen dvs, i stort sett inga alls.

Jag gnäller inte men blir bekymmrad när det tas pengar från dom som har minst och ges ut till aktörer som inte behöver dom.

Henrik Schütz
Byggare Bob

Re: Alldeles för dyrt med tågia...

Inlägg av Byggare Bob »

Henrik Schütz skrev:En C2 drar i praktiken inget underhåll idag eftersom den knappt körs, Tågia håvar in alla pengar de kan, och gör sedan av med dom, inget nytt, verkstäderna har länge varit spårtrafikens akilleshäl, en ny tvåvagns regina, som i praktiken inte förbrukar reservdelar alls, drar ett underhåll på två miljoner kronor per år, även när den är ny, 2,5 gånger så mycket som en X1.

Spårvägsmuseet borde göra en ny och behovsstyrd underhålldplan för sina rullande museifordon, överlåt exempelvis delar av översyner etc på Spårvägssällskapet, som lånar ett spår per timme i Hammarby, Ifall Spårvägssällskapet fick 400000 per år så skulle de säkert klara av att göra allt underhåll, och kanske kunna anställa en person för det som övrig tid fanns på Djurgårdslinjen.

En intressant parallell är Järnvägsmuseums fordon, inte betalar de miljontals kronor per år för underhåll på fordon som inte körs, sådant gör man innan man kör ut tågen!

För övrigt anser jag att tågia kunde bjuda på underhållet av detta enda tåg, Tågias ägare , idag representerat av Vagnägaren SL, Vagntillverkaren som en gång byggt tåget, och det bolag som kör alla tunnelbanetåg i stockholm, kan garanterat enas kring detta, och sedan ersätta tågia för de verifierade merkostnader som uppstår på marginalen dvs, i stort sett inga alls.

Jag gnäller inte men blir bekymmrad när det tas pengar från dom som har minst och ges ut till aktörer som inte behöver dom.

Henrik Schütz
Det saknas intresse för tåget, det är det som är felet, inte hur pengarna fördelas!
37368

Inlägg av 37368 »

Gubbedubbe skrev: Utöver detta kan man dra in pengar genom att köra vanliga tåg under trafikfri tid och låta människor provköra eller bara vara med i hytten.( attraherar många)
Det är väl ingen hit om allmänheten lär sig att manövrera ett tunneltåg? Det kommer bara att sluta med att Stockholms uttråkade tonåringar (som redan har stulit ett antal nycklar till C20) börjar sno tåg för att roa sig!
Lars Stegenius

Henrik Schütz skrev:En C2 drar i praktiken inget underhåll idag eftersom den knappt körs, Tågia håvar in alla pengar de kan, och gör sedan av med dom, inget nytt, verkstäderna har länge varit spårtrafikens akilleshäl, en ny tvåvagns regina, som i praktiken inte förbrukar reservdelar alls, drar ett underhåll på två miljoner kronor per år, även när den är ny, 2,5 gånger så mycket som en X1.

Henrik Schütz
Du har faktiskt lite fel, Henrik!

Just det faktum att tåget inte används innebär att det går sönder - ventiler torkar, kontaktorer oxiderar, batterier laddar ur, etc. En körning som var planerad till den 30 juni måste ställas in i absolut sista sekunden eftersom vagnarna inte kommit ut från årsöversyn i tid p.g.a. ett antal fel trots att man verkligen kämpade för att fixa allting. Det fick bli hastigt inlånade C20 i stället coh ett avkortat arrangemang eftersom vagnarna behövdes i trafiken..

När vi skulle köra den 26/11 blev tåget klart först på eftermiddagen den 25/11 eftersom tre av vagnarna hade stoppande fel i form av säkerhetsventiler i tryckluftssystemet som inte funkade trots eller snarare på grund av att tåget inte rullat en enda kilometer efter årsöversynen. Att få fram nya ventiler tog ett tag, det fanns inga i Hammarby

När vi till slut rangerade ihop provtåget var det luftläcka i ett koppel. Det felet "lagade sig själv" när tåget varit igång ett tag. Under provkörningen löste vagnar ut under full acceleration vilket kan ha berot på kontaktorproblem. Det gick dock över och märktes inte under lördagen.

När vi så hämtade tåget på lördagsmorgonen fick vi ett dörrfel som inte fanns dagen innan. Det var därför tåget inte var färdigmöblerat när det plockade upp resenärerna vid Liljeholmen - vi blev kraftigt sena från Hammarby.

Det här tåget är alltså dyrare och svårare att underhålla än trafikvagnarna som ju kontinuerligt morderniserats för att få så många gemensamma komponeneter och aggregat som möjligt.

Men visst skulle man kunna ersätta den vinande omfprmaren med en tyst statisk omriktare som trafikvagnparken har. Eller den långsamt tuffande kompressorn med en modern snabbpumpande. Det är inga problem och sänker underhållskostnaderna. Men då är det ju inget museitåg längre - de ursprungliga ljuden är ju halva upplevelsen.

Dessutom finns inte alla typer av reservdelar i lager längre utan måste tillverkas internt eller externt alternativ komponeneter och aggregat renoveras externt.

Framtiden får väl utvisa om en del av dina andra idéer kan realiseras. Men då måste det finnas en sann viljeinriktning från fordonsägaren SL.

Nu har i alla fall bollen börjat rulla, kontakter är tagna, och jag har gott om tid, är van att förhandla, har ett bra konaktnät och är envis som en röd gris så det vore väl själve f-n om det där tåget inte snart är ute och rullar igen och då med en organisation runt sig!

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den onsdag 10 maj 2006 14:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Lars Stegenius skrev:Framtiden får väl utvisa om en del av dina andra idéer kan realiseras. Men då måste det finnas en sann viljeinriktning från fordonsägaren SL.

Nu har i alla fall bollen börjat rulla, kontakter är tagna, och jag har gott om tid, är van att förhandla, har ett bra konaktnät och är envis som en röd gris så det vore väl själve f-n om det där tåget inte snart är ute och rullar igen och då med en organisation runt sig!

//Lars S
Tack så mycket. Jag är glad att det finns sådana som dig som verkligen kämpar för t-banans historia, i det här fallet för att man ska kunna köra veterantåg i t-banan. All heder åt dig. :D :D
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
37368

Inlägg av 37368 »

Lars, har kluddborttagandet börjat?
Lars Stegenius

37368 skrev:Lars, har kluddborttagandet börjat?
Vet ej. Troligen inte än.

//Lars S
nb

Inlägg av nb »

Det har alltså tydligen inte tillvaratagits reservdelar samtidigt som man petade in massvis med pengar i C2-tåget?
Det skickades ju nyreviderade komponenter (aldrig/knappt använda efter revision) av alla dess slag, inklusive boggier (dessa satt dock under vagnar, dvs använda med nyreviderade) , till skrot.
För egentligen borde det inte vara minsta lilla reservdelsproblem till dessa fordon.
Antagligen är väl även där problemet bristande engagemang (då som nu? Hur många är ni som drar i "projektet"? Vad säger spårvägsmuseet?). Jag tror definitivt på lösningen med frivilliga krafter som kan och känner sitt tåg och som - efter underhållsplaner anpassade efter hur mycket tåget rullar - underhåller och sköter det.

På en annan SL-bana där det körs med gamla vagnar kostar det årliga underhållet inte ens 10 000 kr/motorvagn fastän det på 1000-tals mil som museifordon endast hänt en enda gång att vagnarna inte fungerat när de skulle (ta i trä :-) ... (Arbetskraften är givetvis ideell och lokalkostnad ej inräknad)
Självfallet byts olika komponenter när de visar tecken på att det behövs - men nya finns i förråd i sådan mängd att de borde räcka 50 år. Dessa togs tillvara i samband med skrotningarna.

Totalkostnaderna för verksamheten är givetvis högre för att ambitionen är högre än att upprätthålla status quo.

Däremot förstår jag att det är ett bekymmer att vagnarna bara står, de måste rulla några kilometer i månaden för att inte "becka ihop".

Att byta gamla komponenter mot nya i ett museiforson är inte ens nödvändigtvis smart ur underhållssynpunkt. En strulande omformare (så länge man inte skjutut en lindning) kan man (ofta) fixa med kunskaper i mekaniska problem, dvs byta lager, svarva kommutatorn, balansera, byta borstbryggor eller vad det nu kan vara. Rasar en omriktare kan man inte mecka ihop en ny thyristor överhuvudtaget och inte heller byta den mot en ersättningskomponent utan att ha ingående kunskaper om hela omriktarens konstruktion mm. Till det krävs mycket mer teoretisk kunskap. Driftsäkerheten är (ofta) inte heller högre, det enda man slipper är periodiskt underhåll - men för något som rullar så lite spelar den årliga halvtimmen för t.ex. renblåsning, smörjning & byte av kol ändå ingen roll.

/NB
Lars Stegenius

MJTÅG skrev:
Lars Stegenius skrev:Framtiden får väl utvisa om en del av dina andra idéer kan realiseras. Men då måste det finnas en sann viljeinriktning från fordonsägaren SL.

//Lars S
Tack så mycket. Jag är glad att det finns sådana som dig som verkligen kämpar för t-banans historia, i det här fallet för att man ska kunna köra veterantåg i t-banan. All heder åt dig. :D :D
Tack för de varma orden! Nu känner jag mig riktigt peppad..... :D

//Lars S
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Lars Stegenius skrev:
MJTÅG skrev:

//Lars S
Tack för de varma orden! Nu känner jag mig riktigt peppad..... :D

//Lars S
Kan vi inte starta ett museitågs konto där man kan donera pengar till projektet renovering av museitåget.? Jag tycker iaf att det vore en bra idé och det är inte alls svårt att starta upp det projektet. Konstruktiv kritik mottages gärna om förslaget.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Eller få till den aldrig startade Tunnelbanesektionen inom Stockholmsavdelning i SSS. Och därigenom få till ett samarbete med SL och Connex för att få tåget att rulla oftare.

Kanske tom ta hand om abonnemangsverksamheten för tåget, vilke AB SS/SSS-S visat att det går att driva med lösnamhet!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Lars Stegenius

bruse skrev:Eller få till den aldrig startade Tunnelbanesektionen inom Stockholmsavdelning i SSS. Och därigenom få till ett samarbete med SL och Connex för att få tåget att rulla oftare.

Kanske tom ta hand om abonnemangsverksamheten för tåget, vilke AB SS/SSS-S visat att det går att driva med lösnamhet!
Lugn, det är redan på gång!

Ett konstituerande möte för en T-banesektion kommer att hållas den 1 juni klockan 19.00 i lektonssalen på Djurgården. Håll ett öga på detta forum!!

(Det håller inte jag i, man kan ju inte gör alt själv....)

//Lars S
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Det finns en sak jag inte förstår, reservdelar till C2/C3 vagnarna. Det fanns 165 st C12/H vagnar i trafik som mest, de var byggda på komponenter som suttit på C1-C3 vagnar, allt under dessa vagnar har alltså suttit under C1-C3 vagnar. Hade man spart delar från 10-15 st C12 vagnar hade man aldrig behövt ha några bekymmer alls. Varför gjorde man inte så?
Lars Stegenius

M224 skrev:Det finns en sak jag inte förstår, reservdelar till C2/C3 vagnarna. Det fanns 165 st C12/H vagnar i trafik som mest, de var byggda på komponenter som suttit på C1-C3 vagnar, allt under dessa vagnar har alltså suttit under C1-C3 vagnar. Hade man spart delar från 10-15 st C12 vagnar hade man aldrig behövt ha några bekymmer alls. Varför gjorde man inte så?
Det får du fråga siffernissarna på bokföringsavdelningen om. Så sent som senaste årsskiftet lär det ha skrotats ut saker som kunde ha använts till museitåget ur SLs lager. Det har med lagervärderingen att göra vilket bokföringsmässigt har resultatpåverkan.

Money talks!

//Lars S
Erik J
Kontakt:

Inlägg av Erik J »

Lars Stegenius skrev:
M224 skrev:Det finns en sak jag inte förstår, reservdelar till C2/C3 vagnarna. Det fanns 165 st C12/H vagnar i trafik som mest, de var byggda på komponenter som suttit på C1-C3 vagnar, allt under dessa vagnar har alltså suttit under C1-C3 vagnar. Hade man spart delar från 10-15 st C12 vagnar hade man aldrig behövt ha några bekymmer alls. Varför gjorde man inte så?
Det får du fråga siffernissarna på bokföringsavdelningen om. Så sent som senaste årsskiftet lär det ha skrotats ut saker som kunde ha använts till museitåget ur SLs lager. Det har med lagervärderingen att göra vilket bokföringsmässigt har resultatpåverkan.

Money talks!

//Lars S
Men ett kryphål skulle vart att istället skänka bort grejerna till SSS, alternativt så klassar man det som inkurrans när det varit orört i några år så vips är det borta som lagervärde :)

Men när ska ekonomer lära sig att lager är det viktigaste en verksamhet har, för vem vill handla mat i en affär om dom bara har en disk där man fick räkna upp vad man vill ha så kommer det 1-52veckor senare.
En av de frivilliga

Inlägg av En av de frivilliga »

Byggare Bob skrev:Det saknas intresse för tåget, det är det som är felet, inte hur pengarna fördelas!
Du får det att låta så enkelt! Naturligtvis saknas det inte intresse för tåget. Vi är rätt många som sliter på all tillgänglig tid (vilket iofs inte alltid är så mycket) för att få igång verksamheten kring tåget. Men Ting Tar Tid, det vet väl du som har jobbat på SL och Connex. Jag kan försäkra dig att de på SL, Connex och Tågia som varit inblandade hittills har varit väldigt tillmötesgående och uppmuntrande. Men vi har alla en massa andra saker att göra också, både på arbetstid och på fritiden.

Det är ett jättebra initiativ att starta en "stödgrupp" inom SSS som kan vara behjälpliga med arrangemangen. Det finns mycket som behöver göras, framför allt - som någon nämnde - så gäller det att säkerställa att det finns medel för verksamheten. Jag är övertygad om att det t ex finns en del pengar att skaka fram, men detta måste göras av någon som är bra på det. Även arrangemangen som sådana kräver en hel del planering och samordning, känner du någon som är bra på något av detta så är du gissningsvis varmt välkommen att anmäla denne till SSS tunnelbanesektion.
Skriv svar