Du tror väl inte på fullt allvar att det är något man berättar om härKent skrev:Borde vara skottpengar på dom här idioterna !! Hur fan tog de sig in?

//Lars S
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Förstörelselusta är ett begrepp som man kan använda om mycket.Anders Norén skrev:Förstörelselusta, jodå! I den där kulturen, vad man nu ska sätta för etikett på den, är förstörelsen av andras egendom en central och så gott som omistlig ingrediens. Man genomför inte ett noggrannt planerat inbrott i Hammarbyhallen för att man saknar legala ytor att måla på utan för att man vill förstöra. Allt annat är skitsnack, rent ut sagt.Lars Stegenius skrev:Tack för det kvittot!
Ett problem är att "vanligt" folk inte begriper mekanismerna bakom det hela. Det handlar inte bara om förstörelselusta, det handlar om en subkultur med andra värderingar och andra mål.
Personligen ser jag skillnaden mellan gr-ff-t-, som i sin bästa form är kreativ och konstnärlig, och kl-tt-r, som bara är hjärndött meningslös förstörelse. Men jag vill INTE ha graffitti på renoverade museala fordon som är en del av vår kulturhistoria och vårt kulturarv och som återställts för dyra (skatte)pengar! Måla tråkiga betonggrå gångtunnlar i stället, dom behöver livas upp!!
Det saknas intresse för tåget, det är det som är felet, inte hur pengarna fördelas!Henrik Schütz skrev:En C2 drar i praktiken inget underhåll idag eftersom den knappt körs, Tågia håvar in alla pengar de kan, och gör sedan av med dom, inget nytt, verkstäderna har länge varit spårtrafikens akilleshäl, en ny tvåvagns regina, som i praktiken inte förbrukar reservdelar alls, drar ett underhåll på två miljoner kronor per år, även när den är ny, 2,5 gånger så mycket som en X1.
Spårvägsmuseet borde göra en ny och behovsstyrd underhålldplan för sina rullande museifordon, överlåt exempelvis delar av översyner etc på Spårvägssällskapet, som lånar ett spår per timme i Hammarby, Ifall Spårvägssällskapet fick 400000 per år så skulle de säkert klara av att göra allt underhåll, och kanske kunna anställa en person för det som övrig tid fanns på Djurgårdslinjen.
En intressant parallell är Järnvägsmuseums fordon, inte betalar de miljontals kronor per år för underhåll på fordon som inte körs, sådant gör man innan man kör ut tågen!
För övrigt anser jag att tågia kunde bjuda på underhållet av detta enda tåg, Tågias ägare , idag representerat av Vagnägaren SL, Vagntillverkaren som en gång byggt tåget, och det bolag som kör alla tunnelbanetåg i stockholm, kan garanterat enas kring detta, och sedan ersätta tågia för de verifierade merkostnader som uppstår på marginalen dvs, i stort sett inga alls.
Jag gnäller inte men blir bekymmrad när det tas pengar från dom som har minst och ges ut till aktörer som inte behöver dom.
Henrik Schütz
Det är väl ingen hit om allmänheten lär sig att manövrera ett tunneltåg? Det kommer bara att sluta med att Stockholms uttråkade tonåringar (som redan har stulit ett antal nycklar till C20) börjar sno tåg för att roa sig!Gubbedubbe skrev: Utöver detta kan man dra in pengar genom att köra vanliga tåg under trafikfri tid och låta människor provköra eller bara vara med i hytten.( attraherar många)
Du har faktiskt lite fel, Henrik!Henrik Schütz skrev:En C2 drar i praktiken inget underhåll idag eftersom den knappt körs, Tågia håvar in alla pengar de kan, och gör sedan av med dom, inget nytt, verkstäderna har länge varit spårtrafikens akilleshäl, en ny tvåvagns regina, som i praktiken inte förbrukar reservdelar alls, drar ett underhåll på två miljoner kronor per år, även när den är ny, 2,5 gånger så mycket som en X1.
Spårvägsmuseet borde göra en ny och behovsstyrd underhålldplan för sina rullande museifordon, överlåt exempelvis delar av översyner etc på Spårvägssällskapet, som lånar ett spår per timme i Hammarby, Ifall Spårvägssällskapet fick 400000 per år så skulle de säkert klara av att göra allt underhåll, och kanske kunna anställa en person för det som övrig tid fanns på Djurgårdslinjen.
En intressant parallell är Järnvägsmuseums fordon, inte betalar de miljontals kronor per år för underhåll på fordon som inte körs, sådant gör man innan man kör ut tågen!
För övrigt anser jag att tågia kunde bjuda på underhållet av detta enda tåg, Tågias ägare , idag representerat av Vagnägaren SL, Vagntillverkaren som en gång byggt tåget, och det bolag som kör alla tunnelbanetåg i stockholm, kan garanterat enas kring detta, och sedan ersätta tågia för de verifierade merkostnader som uppstår på marginalen dvs, i stort sett inga alls.
Jag gnäller inte men blir bekymmrad när det tas pengar från dom som har minst och ges ut till aktörer som inte behöver dom.
Henrik Schütz
Tack så mycket. Jag är glad att det finns sådana som dig som verkligen kämpar för t-banans historia, i det här fallet för att man ska kunna köra veterantåg i t-banan. All heder åt dig.Lars Stegenius skrev:Framtiden får väl utvisa om en del av dina andra idéer kan realiseras. Men då måste det finnas en sann viljeinriktning från fordonsägaren SL.
Nu har i alla fall bollen börjat rulla, kontakter är tagna, och jag har gott om tid, är van att förhandla, har ett bra konaktnät och är envis som en röd gris så det vore väl själve f-n om det där tåget inte snart är ute och rullar igen och då med en organisation runt sig!
//Lars S
Tack för de varma orden! Nu känner jag mig riktigt peppad.....MJTÅG skrev:Tack så mycket. Jag är glad att det finns sådana som dig som verkligen kämpar för t-banans historia, i det här fallet för att man ska kunna köra veterantåg i t-banan. All heder åt dig.Lars Stegenius skrev:Framtiden får väl utvisa om en del av dina andra idéer kan realiseras. Men då måste det finnas en sann viljeinriktning från fordonsägaren SL.
Nu har i alla fall bollen börjat rulla, kontakter är tagna, och jag har gott om tid, är van att förhandla, har ett bra konaktnät och är envis som en röd gris så det vore väl själve f-n om det där tåget inte snart är ute och rullar igen och då med en organisation runt sig!
//Lars S![]()
Kan vi inte starta ett museitågs konto där man kan donera pengar till projektet renovering av museitåget.? Jag tycker iaf att det vore en bra idé och det är inte alls svårt att starta upp det projektet. Konstruktiv kritik mottages gärna om förslaget.Lars Stegenius skrev:Tack för de varma orden! Nu känner jag mig riktigt peppad.....MJTÅG skrev:Tack så mycket. Jag är glad att det finns sådana som dig som verkligen kämpar för t-banans historia, i det här fallet för att man ska kunna köra veterantåg i t-banan. All heder åt dig.Lars Stegenius skrev:Framtiden får väl utvisa om en del av dina andra idéer kan realiseras. Men då måste det finnas en sann viljeinriktning från fordonsägaren SL.
Nu har i alla fall bollen börjat rulla, kontakter är tagna, och jag har gott om tid, är van att förhandla, har ett bra konaktnät och är envis som en röd gris så det vore väl själve f-n om det där tåget inte snart är ute och rullar igen och då med en organisation runt sig!
//Lars S![]()
![]()
//Lars S
Lugn, det är redan på gång!bruse skrev:Eller få till den aldrig startade Tunnelbanesektionen inom Stockholmsavdelning i SSS. Och därigenom få till ett samarbete med SL och Connex för att få tåget att rulla oftare.
Kanske tom ta hand om abonnemangsverksamheten för tåget, vilke AB SS/SSS-S visat att det går att driva med lösnamhet!
Det får du fråga siffernissarna på bokföringsavdelningen om. Så sent som senaste årsskiftet lär det ha skrotats ut saker som kunde ha använts till museitåget ur SLs lager. Det har med lagervärderingen att göra vilket bokföringsmässigt har resultatpåverkan.M224 skrev:Det finns en sak jag inte förstår, reservdelar till C2/C3 vagnarna. Det fanns 165 st C12/H vagnar i trafik som mest, de var byggda på komponenter som suttit på C1-C3 vagnar, allt under dessa vagnar har alltså suttit under C1-C3 vagnar. Hade man spart delar från 10-15 st C12 vagnar hade man aldrig behövt ha några bekymmer alls. Varför gjorde man inte så?
Men ett kryphål skulle vart att istället skänka bort grejerna till SSS, alternativt så klassar man det som inkurrans när det varit orört i några år så vips är det borta som lagervärdeLars Stegenius skrev:Det får du fråga siffernissarna på bokföringsavdelningen om. Så sent som senaste årsskiftet lär det ha skrotats ut saker som kunde ha använts till museitåget ur SLs lager. Det har med lagervärderingen att göra vilket bokföringsmässigt har resultatpåverkan.M224 skrev:Det finns en sak jag inte förstår, reservdelar till C2/C3 vagnarna. Det fanns 165 st C12/H vagnar i trafik som mest, de var byggda på komponenter som suttit på C1-C3 vagnar, allt under dessa vagnar har alltså suttit under C1-C3 vagnar. Hade man spart delar från 10-15 st C12 vagnar hade man aldrig behövt ha några bekymmer alls. Varför gjorde man inte så?
Money talks!
//Lars S
Du får det att låta så enkelt! Naturligtvis saknas det inte intresse för tåget. Vi är rätt många som sliter på all tillgänglig tid (vilket iofs inte alltid är så mycket) för att få igång verksamheten kring tåget. Men Ting Tar Tid, det vet väl du som har jobbat på SL och Connex. Jag kan försäkra dig att de på SL, Connex och Tågia som varit inblandade hittills har varit väldigt tillmötesgående och uppmuntrande. Men vi har alla en massa andra saker att göra också, både på arbetstid och på fritiden.Byggare Bob skrev:Det saknas intresse för tåget, det är det som är felet, inte hur pengarna fördelas!