Det blir inget grönt tåg....

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius

Det blir inget grönt tåg....

Inlägg av Lars Stegenius »

.....åtminstone inte på ett tag!

Som man väl kunnat ana sig tlll i en annan tråd om C13H-vagnarna närde jag vissa planer på att få ut Museitunneltåget på en "motionsrunda" inom kort - det är ju nu sex måndaer sedan det var ute senast. Jag hade tänkt ta nödvändiga kontakter den här veckan.

I går kom dock illavarslande signaler om att allt inte stod rätt till med tåget och nu kan det väl anses bekräftat att C2orna 2182 och 2415 inte är gröna längre, om ni förstår vad jag menar....... Närmare omständigheter är inte kända i skrivande stund.

Tyvärr kommer troligen de stora SS-vingemblemen på vagnssidorna, som specialbeställdes i samband med renoveringen, inte att överleva en sanering.

Det blir alltså ingen körning på ett tag men var säkra, jag kommer tillbaka!

Jag blir så förb---d!!!! :evil:

//Lars S
37368

Inlägg av 37368 »

GRRRRRRRRR! Stryk ska de ha!!!! :evil: :evil: :evil: :evil:

Att det ska vara så svårt att respektera andra och andras intressen!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 25 juni 2011 16:32, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Stegenius

Johan Eriksson skrev:
Lars Stegenius skrev:Tyvärr kommer troligen de stora SS-vingemblemen på vagnssidorna, som specialbeställdes i samband med renoveringen, inte att överleva en sanering.
Historiförfalskare, vad ska det stå istället, Connex med tillhörande loga? Bild :evil:
Njä, Connex kommer det nog aldrig att stå, vagnarna ingår inte i den trafikvagnpark Connex förfogar över.

//Lars S
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En fråga:
Framgår det tydligt för en "icke-mupp" att det här är museivagnar, och inte bara "nåt gammalt skrot som skräpar"?
D.v.s. har bråkstakarna förstått vad de gjort?
Lars Stegenius

mats skrev:En fråga:
Framgår det tydligt för en "icke-mupp" att det här är museivagnar, och inte bara "nåt gammalt skrot som skräpar"?
Om du någon gång sett tåget i verkligheten eller på bild så skulle du nog förstå att det knappast ser ut som "gammalt skrot". Tåget är resultatet av en av dom mest ambitiösa fordonsrenoveringar som någonsin gjorts i Sverige och det syns både invändigt och utvändigt.

Fast dom som håller på och kluddar skiter ju fullkomligt i vad dom kluddar på, bara dom får utlopp för sin kluddarlust.

Vagnarna förvaras dessutom inlåsta så för att över huvud taget komma åt tåget måste man begå ett eller flera brott.

//Lars S
.
Senast redigerad av Lars Stegenius den måndag 08 maj 2006 14:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Lars Stegenius skrev:Fast dom som håller på och kluddar skiter ju fullkomligt i vad dom kluddar på, bara dom får utlopp för sin kluddarlust.
Jaha, så det är "missförstådda" ungdomar det handlar om? Av de första inläggen i tråden fick jag uppfattningen att någon på SL eller Connex fått för sig att måla vagnarna blå eller skicka dem på skrot, eller så.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Men hur och var är de uppställda, så "vem som helst" kan komma åt dem? Är det inte en säkerhetsrisk att det springer folk bland störmförande skenor hur som helst?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Att man inte låter BG i Västervik skyddslacka fordonen, läs om deras anti gr-ff-t- lack, det funkar , jag har sett resultatet med egna ögon.

Inga som helst spår efter kl-ttr-t syntes på elrevisionsbussen i Södertälje efter saneringen.

http://www.bglack.se/

Henrik schütz
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

bruse skrev:Men hur och var är de uppställda, så "vem som helst" kan komma åt dem? Är det inte en säkerhetsrisk att det springer folk bland störmförande skenor hur som helst?
Dom står inslåsta i vagnhallen i HY och självklart är det en säkerhetsrisk att det springer folk bland strömförande skenor,men det går oftast att gå mellan dom eller helt enkelt på spåret om de som har behöriget att vistats på spåret måste.
Lars Stegenius

Uppställningshallen i HY är normalt både låst och larmad. Själva verkstan ska också vara låst och larmad då ingen finns där. Ändå verkar det som om buset hela tiden hittar nya vägar in (tänk om denna kreativitet kunde användas till något nyttigt.....)

Var vagnarna befann sig nu vet jag inte men det kan mycket väl ha varit i verkstan eftersom det bör vara dags för årsöversyn ungefär nu.

//Lars S
Erik J
Kontakt:

Inlägg av Erik J »

mats skrev:En fråga:
Dom sticker ut rätt bra bland dom andra vagnarna där dom står och glänser i den annars rätt mörka lokalen, så även om dom inte ser att det är en museivagn så väljer dom väl de finaste vagnarna :(
Lars Stegenius

Jag har i kväll fått en övergripande beskrivning av vilken strategi man använt sig av för att göra attacken mot vagnarna möjlig. Det är helt klart ett mycket noga planerat dåd och inte en spontan attack.

Man måste beundra dessa människors förmåga till strategiskt tänkande. Om jag var ute efter att göra det dom gjort skulle jag nog agera på ett liknande sätt.

//Lars S
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Et tips til de ansvarlige for veterantoget......
Ettersom jeg har drevet en del med sanering av slikt griseri, så vil jeg ambefale at vognene blir rengjort fortest mulig, blir den "ekstra" lakken sittende på for lenge, så kan det bli vanskelig å få den av uten å skade den grønne lakken under....

Andreas
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Dags att flytta på vagnarna till Rissne istället eller skärpa bevakningen.
Lars Stegenius

Sparkfot skrev:Dags att flytta på vagnarna till Rissne istället eller skärpa bevakningen.
Man kan ju tycka att en låst och larmad uppställningshall, som i HY, ska vara nog. Problemet med RI är att man kan ta sig in via helt oövervakade vägar, allt givetvis illegalt, vilket med all önskvärd tydlighet syntes på "trängselskatte-C6orna".

Problemet är att har man ett mål och en bra strategi för att nå målet så lyckas man. Jag har jobbat en hel del med stragegisk planering i mitt arbete och jag ser nu precis hur de här människorna tänker - och för att nå sina mål tänker dom tyvärr helt rätt, jag skulle tänka likadant.

Att sanera kludder så snart som möjligt hjälper inte på ett museitåg som nästan aldrig syns ute, där är målet för kluddarna bara att lyckas med utmaningen att verkligen komma åt tåget och lyckas bomba det. Det hela har säkert dokumenterats på video precis som attacken mot ett antal vagnar inne i Hammarbyverkstan, tyvärr inklusive museivagnen C4 2548, för så där ett halvår sedan.

Ni ska inte inbilla er att detta handlar om några spontant handlande kids. I bakgrunden finns vuxna människor med en bakgrund som ni inte ens skulle tro på om jag berättade som står för planeringen......

//Lars S
På insidan?

Inlägg av På insidan? »

Jag utgår ifrån att det är inlägget kommer raderas snarast, men jag vill bara passa på att "informera" om hur målare (eller som ni säger "Kluddrare") egentligen tänker. Det finns två huvudsakliga anledningar till att man överhuvudtaget målar, den ena är att bli "känd" och den andra är för att få en rejäl addrenalin-kick. I just det här tillfället var det nog en blandning av bägge, adrenalinet eftersom det säkerligen involverade en väldans massa smygande och kändis-skapet eftersom Flatcarsen (kallas så på grund av dom släta sidorna som får målningen att se mycket "snyggare" ut) är bland det "häftigaste" man kan måla nu förtiden, dels på grund av att dom alltid vart bra "mål" eftersom dom är släta och nu också för att dom är inlåsta i en välbevakad byggnad. Jag kan mycket väl förstå att ni är arga och ledsna för att dom gamla fina vagnarna är målade, det skulle jag också göra i er situation. Men tänk då på att dom flesta målare inte vet ett skit om tunnelbanan eller vad som är av historiskt värde eller ej, testa att sätta upp provisorisk lappar på tåget när det står uppställt om att det är privatägt (om det nu är det?) och tro mig, det kommer inte att bli målat. För tro det eller ej, kluddrare har också regler som dom går efter, tex att inte måla på Historiska byggnader, Privat egendom eller Kyrkor (Självklart finns det röt-ägg som ignorerar detta fullständigt, men den stora massan har respekt, tro mig. För övrigt kan jag bara säga att Lars har helt rätt, En så kallad "Yard-attack" är inte en spontan grej utan ett resultat av lång planering.
En sista grej bara, Jag personligen har aldrig rört nått "kluddrar-verktyg" men jag känner en massa som håller på så jag ser mig själv som rätt "involverad" i deras livs-stil.
Lars Stegenius

Tack för det kvittot!

Ett problem är att "vanligt" folk inte begriper mekanismerna bakom det hela. Det handlar inte bara om förstörelselusta, det handlar om en subkultur med andra värderingar och andra mål.

Personligen ser jag skillnaden mellan gr-ff-t-, som i sin bästa form är kreativ och konstnärlig, och kl-tt-r, som bara är hjärndött meningslös förstörelse. Men jag vill INTE ha graffitti på renoverade museala fordon som är en del av vår kulturhistoria och vårt kulturarv och som återställts för dyra (skatte)pengar! Måla tråkiga betonggrå gångtunnlar i stället, dom behöver livas upp!!

//Lars S
På insidan?

Inlägg av På insidan? »

Det var så lite så.

Men jag tror allvarligt att det största problemet med museitåget är o-kunnighet. Sätt upp lite lappar längs sidan av tåget som förklarar hur många arbetstimamr och pengar som är nerlagt på det så kan jag nästan garantera att det förblir o-rört. Det känns förövrigt trevligt att även folk "på andra sidan" förstår att målare inte är ute efter att förstöra utan att det är en "subkultur med andra värderingar och andra mål."

Stockholms brist på legala väggar är ett annat probelm, trots vad media och politiker försöker trycka i folk. Varje laglig målning är ju trots allt en ilegal målning mindre.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

På insidan? skrev:Men jag tror allvarligt att det största problemet med museitåget är o-kunnighet. Sätt upp lite lappar längs sidan av tåget som förklarar hur många arbetstimamr och pengar som är nerlagt på det så kan jag nästan garantera att det förblir o-rört.
Det kan väl vara värt at pröva? (Om nu tåget blir återställt!) Jag tycker mej ha märkt att historiska byggnader, kyrkor etc sällan eller aldrig utsätts för gr-f-tt-, men däremot av mer hjärndött kl-ttr-!
Skriv svar