
undrar om det är någon här som vet något om oanvända t-bane stationer under sthlm, har hört rykten om att det ska finnas en under östermalm, men jag skulle vilja veta om det bara är rykten eller om det ligger någit i det...

tack på förhand // Noli
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Egentligen bidrar inte två södergående plattformar till någon särskild kapacitetsförbättring. Efter stationen ska spåren likväl ihop och flaskhalsen finns obönhörligen kvar.Anonymous skrev:Planerna var väl två plattformar för södergående tåg.
Hade man inte fått större kapacitet om man haft två plattformar för norrgående tåg.
Frågan är väl snarare om tåv plattformar för södergående tåg gett någon kapacitetsförbättring alls. Gångtiderna torde väl i vilket fall ha förlängts.Spårvagnsmicke skrev:Egentligen bidrar inte två södergående plattformar till någon särskild kapacitetsförbättring. Efter stationen ska spåren likväl ihop och flaskhalsen finns obönhörligen kvar.Anonymous skrev:Planerna var väl två plattformar för södergående tåg.
Hade man inte fått större kapacitet om man haft två plattformar för norrgående tåg.
Finessen med två plattformar är att flaskhalsen då hamnar efter stationen. Tåg från Mörby och Ropsten kan komma in på stationen samtidigt och utföra trafikantutbyte oberoende av varandra. Ett av dem tvingas vänta på att linjen mot T-Centralen blir fri, men står då passagerarvänligt vid plattformen. Med dagens lösning tvingas ett av tågen vänta på linjen strax norr om stationen.
Problemet i dag består i att L-signal ges under tiden som växeln läggs om. Detta medför att kapaciteten begränsas mer än nödvändigt. Det är dock särskilt olyckligt att så är fallet vid Ömt, eftersom trafikantutbytet där är stort och tar lång tid.
Två plattformar norrut torde vara att kasta pengarna i sjön. På sträckan Liljeholmen-Östermalmstorg finns bara ett spår och tågen på de olika linjerna ligger med gott avstånd redan vid utfarten från Liljeholmen.
Det finns en annan aspekt som du tycks glömma.Spårvagnsmicke skrev:Egentligen bidrar inte två södergående plattformar till någon särskild kapacitetsförbättring. Efter stationen ska spåren likväl ihop och flaskhalsen finns obönhörligen kvar.Anonymous skrev:Planerna var väl två plattformar för södergående tåg.
Hade man inte fått större kapacitet om man haft två plattformar för norrgående tåg.
Finessen med två plattformar är att flaskhalsen då hamnar efter stationen. Tåg från Mörby och Ropsten kan komma in på stationen samtidigt och utföra trafikantutbyte oberoende av varandra. Ett av dem tvingas vänta på att linjen mot T-Centralen blir fri, men står då passagerarvänligt vid plattformen. Med dagens lösning tvingas ett av tågen vänta på linjen strax norr om stationen.
Två plattformar norrut torde vara att kasta pengarna i sjön. På sträckan Liljeholmen-Östermalmstorg finns bara ett spår och tågen på de olika linjerna ligger med gott avstånd redan vid utfarten från Liljeholmen.
/Michael
Jag har ingalunda glömt denna aspekt. Jag har nämligen inte förordat någonting annat än just dagens lösning med två spår på Östermalmstorg.TimK skrev:Det finns en annan aspekt som du tycks glömma.Spårvagnsmicke skrev:Egentligen bidrar inte två södergående plattformar till någon särskild kapacitetsförbättring. Efter stationen ska spåren likväl ihop och flaskhalsen finns obönhörligen kvar.Anonymous skrev:Planerna var väl två plattformar för södergående tåg.
Hade man inte fått större kapacitet om man haft två plattformar för norrgående tåg.
Finessen med två plattformar är att flaskhalsen då hamnar efter stationen. Tåg från Mörby och Ropsten kan komma in på stationen samtidigt och utföra trafikantutbyte oberoende av varandra. Ett av dem tvingas vänta på att linjen mot T-Centralen blir fri, men står då passagerarvänligt vid plattformen. Med dagens lösning tvingas ett av tågen vänta på linjen strax norr om stationen.
Två plattformar norrut torde vara att kasta pengarna i sjön. På sträckan Liljeholmen-Östermalmstorg finns bara ett spår och tågen på de olika linjerna ligger med gott avstånd redan vid utfarten från Liljeholmen.
/Michael
Jag har märkt, under ett års tjänstgöring som tutf tillhörande Västra skogen, att just nämnda station är ytterst svår för många trafikanter att begripa sig på. Det finns ingen som helst logik (ur trafikantens synvinkel) i att ha TVÅ plattformar för tåg som ska till EN OCH SAMMA destination medan man har EN plattform för tåg som ska åt TVÅ HELT OLIKA håll!
Mången gång har jag stått vid pfd 4 VÄS och sett hur en trafikant kommer ner för trappan och går bort till pfd 3 -- som om tågen som går där skulle följa någon annan rutt än de tåg som går från spår 4. (Om jag kan utan att behöva höja rösten för mycket brukar jag försöka se till att vederbörande kommer med mitt tåg i stället, och om tid finns gärna med lite förklaring också om hur stationen fungerar.)
Mången gång har det också hänt att plattformsskyltarna på pdf 2 VÄS ballar ur. Vilket omedelbart medför att tutf på varje tåg som kommer måste stå och ropa ut vart tåget är på väg, annars hamnar folk på fel tåg. (Antagligen gör en del det i alla fall eftersom vissa har en tendens att gå omkring med musik i öronen, vilket inte ska uppfattas som kritik -- det gör jag själv också!)
Det enda logiska för en station som ska ha tre plattformar: En plattform = en destination. Allt annat är av ondo.
(Nu gäller ju det här egentligen inte ÖMT som ju har fyra destinationer. Men jag ville bara påpeka att trafikanterna också har behov av en station som är logiskt planerad.)
Mvh Tim
Även vid Odenplan finns det s k försvarsarbeten gjorda för en parallell perrong söder om den nuvarande. Man ser det både vid resa norrut då en tunnelstump sticker av strax före station Odenplan (och återkommer strax efter Odenplan, samt vid resa söderut strax före Odenplan då en blindtarm från en tänkt tunnelbanegren från Solna (det som senare blev blå linjen) finns som ett litet bihang i tunneln.Du kanske har hört om de planerade utbyggnader som aldrig blev av, tillexempel den tredje perrongen på Östermalmstorg.
Det lär finnas planer på en ev. förgrening av gröna mot Solna från Odenplan....Gunnar Eriksson skrev:Även vid Odenplan finns det s k försvarsarbeten gjorda för en parallell perrong söder om den nuvarande. Man ser det både vid resa norrut då en tunnelstump sticker av strax före station Odenplan (och återkommer strax efter Odenplan, samt vid resa söderut strax före Odenplan då en blindtarm från en tänkt tunnelbanegren från Solna (det som senare blev blå linjen) finns som ett litet bihang i tunneln.Du kanske har hört om de planerade utbyggnader som aldrig blev av, tillexempel den tredje perrongen på Östermalmstorg.