Västtrafiks resegaranti tandlös???

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Västtrafiks resegaranti tandlös???

Inlägg av 2763 »

Västtrafik har som bekant en resegaranti för dem som hamnar i kläm när bussen eller vagnen av en eller annan anledning är försenad.

Man betalar ut en ersättning om max 200 kr för gjorda utlägg på taxiresor om resenären blir 20 minuter eller mer försenad.

Här följer ett exempel som visar på uddlösheten i resegarantin:

Jag gick ut i morse för att ta en buss på Linje 58 som skulle gått från hpl Gillegatan 06.45. Vid samtal 06.50 med Trafikinformation visar det sig att turen är inställd p.g.a. havererad buss.

Nästa tur gick 06.58.

Det ger en försening om 13 minuter.

Men eftersom jag skall fortsätta med 28/29 från Drottningtorget så uppträder följande skojsighet: Bussen som normalt går 06.45 är på Dt 18 minuter senare, det ger 07:03, i lagom tid för att hinna med antingen 29:an som går 00 från centralen, den brukar ändå gå sent, efter en språngmarsch till Nordstaden. Eller 28:an som går 10. (För att hinna 29:an bör man i o f s ha bytt till spårvagn vid Bellevue och trixat, men i alla fall)

Med glädjekalkylen att jag hinner 29:an är jag vid min hållplats (Volvo TPV) kl 7:30.

Tar jag bussen 58 från Gillegatan är jag inne 16 på centralen, c:a 13 om jag byter till vagn vid Bellevue. Inte en chans att hinna med 28:an som går 10 över - ger 29:an kl. 7:20 ger att jag är framme tidigast 7:50 mot 7:30 - alltså 20 minuters försening.

Resvägen till Torslanda... C:a 2 mil kostar väsäntligt mer än 200 kr med godtyckligt vittaxibolag. Synnerligen säker, jag är, västrafik betalar inte för resor med svarta taxibilar.
Dessutom tar det garanterat längre tid att få en taxi till Utby än 13 minuter, varför eventuell tidsvinst med taxialternativet är försumbar.

Grrrrrr

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

Det finns åtminstånde vissa gluggar i den... Samt en del hål som Västtrafik använder.. Vissa stör sig på dessa, t.ex. att de använda Force Majure (eller hur det nu stavas) på ett par dagar då kung Bore ryckte fram över landskapet.
Jag tycker att det var rätt, för om man körde så fick man sig en ordentlig bedövning och kom fram senare. Så varför skulle kollektivtrafiken kunna övervinna klimatet?

//Q
Skriv svar