
Linje 10 i Helsingfors.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Linje 10 i Helsingfors.
En röd/grå linje 10 vid järnvägsstationen.


AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: onsdag 13 oktober 2004 5:18
- Kontakt:
Ja, när det var vacker väder. Men vid snö och speciellt vid tö med smutsigt slask, framtonades smutsen bättre jämfört med den nuvarande lackeringen. Jag tycker å andra sidan att man här i Finland tonar ned glada färger för mycket, så att de blir alltför grådaskiga. De gula och gröna färgnyanserna kunde tonas till en gladare färgskala. Men är man konservativ, så är man konservativ... Den nuvarande lackeringen har ju använts med modifikation sedan år 1908, då leveransen av nya vagnar från ASEA påbörjades.BaardB skrev:Personlig synes jeg vognene kler dette designet vesentlig bedre enn det gul/grønne.
Düwag är den gemensamma nämnaren i "likhetstrekken". Valmet byggde ledvagnarna åt Helsingfors med Düwag-licens på särskilda delar ss. dörrmekanismen och boggierna. Vagnskorgen var nog av finländsk design. Trondheimvagnarna är kloner av vagnar, som levererades år 1981 till Braunschweig. Vagnarna, byggda av Linke Hofman Busch Waggonfahrzeug-Maschinen Gmbh, är i sin tur "kloner" av Düwags vagnar. Och då främst kloner av Stadtbahnvagnarna i Bonn, Köln osv.Andy skrev: Selv synes jeg at vognene har noen likhetstrekk med Trondheims leddvogner.....
Såhär trafikerades linje 10 år 1950:

Tian var en matarlinje från Böle till linjerna 3B/3T vid Nordenskiöldsgatan. Linjen ersattes av buss år 1952. Enkelspåret (byggt år 1928) behövdes väl skiftas ut och busstrafik blev billigare. En herr Forbes fotograferade tian månaden innan nedläggningen.
Tian skulle uppstå några år senare, föregångaren till den nya tian var linje H Diakonissanstalten - Haga (Diakonissanstalten = nuvarande Linjerna). Linjen hade två rusningslinjer. År 1950 trafikerades linjen HH Hagnäs - Haga och året därpå förkortades linjen till Hagnäs - Brunakärr och med ny beteckning HR. R:et står för Ruskeasuo, det finska namnet för Brunakärr. År 1953 lades linjerna H och HR ned och ombyggnaden av spåren mellan Tilkka och Brunakärr kunde påbörjas.
Piirka
---------------
Språklektion 209 i Mumindalen
en hur(u)dan - vilken sorts, vad för slags
Tian dyker upp igen den 29 augusti 1955:

Spåren mellan Tilkka (Granvägen) och Brunakärr byggdes i ett nytt läge delvis vid sidan om Mannerheimvägen. Inget av det gamla spårläget på Koroisvägen finns kvar. Enkelspåret mellan Brunakärr och Haga lades helt ned. Den nya tian ersatte alltså linje H mot Haga. Tian öppnades som en stomlinje. Ändhållplatsen för förortsbusslinjerna flyttades samtidigt från centrum ut till omstigningshållplatsen Brunakärr.
Försöket med stomlinjen blev ett fiasko. Invånarna i förorterna var missnöjda, då restiden mot centrum ökade - trots att sex hållplatser drogs in på Mannerheimvägen. Avsikten var att linjerna (treorna, fyran och tian) på Mannerheimvägen skulle trafikeras med de nya boggievagnarna samt med tvåaxliga moderniserade vagnar (utan släp). Målet kunde inte uppfyllas. Trafiken löpte trögt då även tvåaxliga tåg med sämre accelerationsförmåga måste sättas i trafiken (såsom linje 10S på bilden bakom länken "Brunakärr"). En stomlinjetia framför Nationalmuseet (ritat av trion Saarinen, Gesellius och Lindgren) ca år 1956, en läcker bild i färg.
Invånarna i Norra Haga trotsade emot stomlinjeförsöket och lyckades få en egen direktlinje mot centrum. Suomen Turistiauto (fusionerat in i den av staden ägda nuvarande Helsingin Bussiliikenne) startade en busslinje år 1956. Två år senare ändrades övriga matarbusslinjer ånyo till direktlinjer och försöket avslutades.
Linje 12 uppstod redan under kriget som en "stomlinje" för Munksnäsborna. År 1944 trafikerades linjen mellan Skillnaden och Tölötull, varifrån färden fortsatte med övergång till linje M mot Munksnäs. År 1945 förlängdes tolvan norrut, mot Granvägen och 1949 söderut mot Kirran. Linje 15 uppstod år 1954, då den ersatte en busslinje med samma linjenummer.
Piirka
---------------
Språklektion 213 i Mumindalen
ensamförsörjare - ensamförälder

Spåren mellan Tilkka (Granvägen) och Brunakärr byggdes i ett nytt läge delvis vid sidan om Mannerheimvägen. Inget av det gamla spårläget på Koroisvägen finns kvar. Enkelspåret mellan Brunakärr och Haga lades helt ned. Den nya tian ersatte alltså linje H mot Haga. Tian öppnades som en stomlinje. Ändhållplatsen för förortsbusslinjerna flyttades samtidigt från centrum ut till omstigningshållplatsen Brunakärr.
Försöket med stomlinjen blev ett fiasko. Invånarna i förorterna var missnöjda, då restiden mot centrum ökade - trots att sex hållplatser drogs in på Mannerheimvägen. Avsikten var att linjerna (treorna, fyran och tian) på Mannerheimvägen skulle trafikeras med de nya boggievagnarna samt med tvåaxliga moderniserade vagnar (utan släp). Målet kunde inte uppfyllas. Trafiken löpte trögt då även tvåaxliga tåg med sämre accelerationsförmåga måste sättas i trafiken (såsom linje 10S på bilden bakom länken "Brunakärr"). En stomlinjetia framför Nationalmuseet (ritat av trion Saarinen, Gesellius och Lindgren) ca år 1956, en läcker bild i färg.
Invånarna i Norra Haga trotsade emot stomlinjeförsöket och lyckades få en egen direktlinje mot centrum. Suomen Turistiauto (fusionerat in i den av staden ägda nuvarande Helsingin Bussiliikenne) startade en busslinje år 1956. Två år senare ändrades övriga matarbusslinjer ånyo till direktlinjer och försöket avslutades.
Linje 12 uppstod redan under kriget som en "stomlinje" för Munksnäsborna. År 1944 trafikerades linjen mellan Skillnaden och Tölötull, varifrån färden fortsatte med övergång till linje M mot Munksnäs. År 1945 förlängdes tolvan norrut, mot Granvägen och 1949 söderut mot Kirran. Linje 15 uppstod år 1954, då den ersatte en busslinje med samma linjenummer.
Piirka
---------------
Språklektion 213 i Mumindalen
ensamförsörjare - ensamförälder
Det bådar för en linje 10 mot Diakonissanstalten, så att AGR kunde ta ett foto på tian utanför järnvägsstationen:

Men före det var det tolvans tur att få trafikera mot Linjerna. Linje 15 lades ned den 1 september 1957 och dagen därpå övertogs trafiken mot Linjerna av tolvan. Samtidigt förlängdes tian som tolvans ersättare mot Kirurgen. Nattrafiken stannade kvar på gamla tians rutt mellan Skillnaden och Brunakärr, som linje 10N.
Stomlinjeförsöket upphörde den 14 april 1958. Bussarna trafikerade åter ända fram i centrum. Spårvägslinjerna förblev oförändrade, förutom linje 10A, som lades ned.
Piirka
---------------
Språklektion 217 i Mumindalen
falla emellan - bli lidande, hamna mellan två stolar, komma i kläm

Men före det var det tolvans tur att få trafikera mot Linjerna. Linje 15 lades ned den 1 september 1957 och dagen därpå övertogs trafiken mot Linjerna av tolvan. Samtidigt förlängdes tian som tolvans ersättare mot Kirurgen. Nattrafiken stannade kvar på gamla tians rutt mellan Skillnaden och Brunakärr, som linje 10N.
Stomlinjeförsöket upphörde den 14 april 1958. Bussarna trafikerade åter ända fram i centrum. Spårvägslinjerna förblev oförändrade, förutom linje 10A, som lades ned.
Piirka
---------------
Språklektion 217 i Mumindalen
falla emellan - bli lidande, hamna mellan två stolar, komma i kläm
Den 1 juni 1959 var det en linjeomläggningsrumba i Helsingfors:

Tian trafikerade visserligen den första månaden bara mot Hagnäs; ingen trafik ända fram mot Linjerna (fd. Diakonissanstalten). Tolvan hade förkortats till Hagnäs redan i februari samma år, för att sedan vid rumban få ändrad ändhållplats i Sandviken. Samtidigt började nedräkningen av linjen. Tolvan blev en rusningslinje och med en total nedläggning den 2 juni 1962.
Nattrafiken övertogs av en ny linje 10A Brunakärr - Järnvägstorget - Arabia. Den 1 januari 1965 döptes linjen om till 10N. Det förvånar mej att AGR med en mycket eminent bildsamling hoppade över 10N. Rusningslinjen 10S (som AGR i en annan tråd har bild på) lades ned den sista februari 1977, medan nattlinjen överlevde med över ett halft år och lades ned den 1 oktober 1977. Busstrafiken avsågs klara av 10N:s trafikantmängd.
10S/5 trafikerades åren 1970-75/76. Linje 10V trafikerades mellan den 9 november 1959 och 4 mars 1961 med en enkeltur från Brunakärr mot Vallgård i eftermiddagsrusningen. Oklart är hur linjen trafikerades mellan Mässhallen (nuvarande Operan) och Vallgård. Över Helsingegatan, över Järnvägstorget - Hagnäs - Berghäll eller över Järnvägstorget - Hagnäs - Sörnäs? Om linjen fanns till som vagnstransport (med trafikanter) mot Vallgårdshallen, vore den mest logiska rutten över Helsingegatan.
Piirka
---------------
Språklektion 219 i Mumindalen
famndocka - kelgris (om barn el. djur, som vill sitta i famnen)

Tian trafikerade visserligen den första månaden bara mot Hagnäs; ingen trafik ända fram mot Linjerna (fd. Diakonissanstalten). Tolvan hade förkortats till Hagnäs redan i februari samma år, för att sedan vid rumban få ändrad ändhållplats i Sandviken. Samtidigt började nedräkningen av linjen. Tolvan blev en rusningslinje och med en total nedläggning den 2 juni 1962.
Nattrafiken övertogs av en ny linje 10A Brunakärr - Järnvägstorget - Arabia. Den 1 januari 1965 döptes linjen om till 10N. Det förvånar mej att AGR med en mycket eminent bildsamling hoppade över 10N. Rusningslinjen 10S (som AGR i en annan tråd har bild på) lades ned den sista februari 1977, medan nattlinjen överlevde med över ett halft år och lades ned den 1 oktober 1977. Busstrafiken avsågs klara av 10N:s trafikantmängd.
10S/5 trafikerades åren 1970-75/76. Linje 10V trafikerades mellan den 9 november 1959 och 4 mars 1961 med en enkeltur från Brunakärr mot Vallgård i eftermiddagsrusningen. Oklart är hur linjen trafikerades mellan Mässhallen (nuvarande Operan) och Vallgård. Över Helsingegatan, över Järnvägstorget - Hagnäs - Berghäll eller över Järnvägstorget - Hagnäs - Sörnäs? Om linjen fanns till som vagnstransport (med trafikanter) mot Vallgårdshallen, vore den mest logiska rutten över Helsingegatan.
Piirka
---------------
Språklektion 219 i Mumindalen
famndocka - kelgris (om barn el. djur, som vill sitta i famnen)
Listan över ordinarievagnarna på tian ser ut såhär:

År 1974 trafikerades vagn 9 ordinärt som tur 99. De övriga turen trafikerades med ledvagnar, men inte så att vagn 31 konsekvent var ordinarievagn i tur 91, 32 i tur 92 osv.
Trots att tian fick en ny nionde tur, sjönk resandekapaciteten. Åtta boggietåg kunde ta nästan 1700 trafikanter, medan åtta ledvagnar och en enkelboggievagn (jag tror att tur 99 inte trafikerades med släp) tog bara drygt 1200 trafikanter. HST hade planer på att testa gångegenskaperna för ett led- + boggiesläpvagnståg. Men vad jag vet, så genomfördes testet aldrig, för man hade då varit tvungen att bygga om en släpvagn. Tryckluften till broms- och dörrsystemen kom från motorvagnen. Ledvagnarna saknade luftkompressorer, så man hade varit tvungen att förse släpet med en egen kompressor. Kopplet hade man också varit tvungen att byta ut. Säkert fanns det många andra detaljer, som man hade varit tvungen att modifiera inför försöket.
Den 2 juni 1986, nästan på dagen 26 år efter 1950-talets rumba var det dags igen:

Tian flyttades från Linjerna tillbaka till Kirran, och trafikerades exakt såsom mellan åren 1957 och 1959. Under hela året 1990 trafikerades tian endast mellan Kirran och Granvägen. Spåren mellan Tilkka och Brunakärr byggdes åter om. Nyårsdagen 1991 togs förlängningen mot Lillhoplax ibruk. Slingan vid Granvägen används fortfarande titt som tätt. Tians turer, som är försenade, vänds vid Granvägen.
I mitten av 1990-talet fanns det planer på att göra liknande ingrepp på tian, dom man nu senare har gjort på ettan. Tian skulle i det värsta skenariot trafikeras endast i högtrafik. Lyckligtvis genomfördes inte den planen, för idag är tian den nästtyngsta linjen (efter fyran).
Piirka, som tystas ned för några dagar. Glada Påsken!
---------------
Språklektion 223 i Mumindalen
farkkur ['farkkor], farmare, farmarbyxor - jeans

År 1974 trafikerades vagn 9 ordinärt som tur 99. De övriga turen trafikerades med ledvagnar, men inte så att vagn 31 konsekvent var ordinarievagn i tur 91, 32 i tur 92 osv.
Trots att tian fick en ny nionde tur, sjönk resandekapaciteten. Åtta boggietåg kunde ta nästan 1700 trafikanter, medan åtta ledvagnar och en enkelboggievagn (jag tror att tur 99 inte trafikerades med släp) tog bara drygt 1200 trafikanter. HST hade planer på att testa gångegenskaperna för ett led- + boggiesläpvagnståg. Men vad jag vet, så genomfördes testet aldrig, för man hade då varit tvungen att bygga om en släpvagn. Tryckluften till broms- och dörrsystemen kom från motorvagnen. Ledvagnarna saknade luftkompressorer, så man hade varit tvungen att förse släpet med en egen kompressor. Kopplet hade man också varit tvungen att byta ut. Säkert fanns det många andra detaljer, som man hade varit tvungen att modifiera inför försöket.
Den 2 juni 1986, nästan på dagen 26 år efter 1950-talets rumba var det dags igen:

Tian flyttades från Linjerna tillbaka till Kirran, och trafikerades exakt såsom mellan åren 1957 och 1959. Under hela året 1990 trafikerades tian endast mellan Kirran och Granvägen. Spåren mellan Tilkka och Brunakärr byggdes åter om. Nyårsdagen 1991 togs förlängningen mot Lillhoplax ibruk. Slingan vid Granvägen används fortfarande titt som tätt. Tians turer, som är försenade, vänds vid Granvägen.
I mitten av 1990-talet fanns det planer på att göra liknande ingrepp på tian, dom man nu senare har gjort på ettan. Tian skulle i det värsta skenariot trafikeras endast i högtrafik. Lyckligtvis genomfördes inte den planen, för idag är tian den nästtyngsta linjen (efter fyran).
Piirka, som tystas ned för några dagar. Glada Påsken!
---------------
Språklektion 223 i Mumindalen
farkkur ['farkkor], farmare, farmarbyxor - jeans
Linje 10N samt ett tack
Det finns en mycket bra orsak till att jag inte har någon 10N bild, nämligen att jag inte övernattade i Helsingfors när 10N trafikerades. Har mest åkt på kryssningar med vistelse i Helsingfors över dagen.Piirka skrev:Den 1 juni 1959 var det en linjeomläggningsrumba i Helsingfors:
Tian trafikerade visserligen den första månaden bara mot Hagnäs; ingen trafik ända fram mot Linjerna (fd. Diakonissanstalten). Tolvan hade förkortats till Hagnäs redan i februari samma år, för att sedan vid rumban få ändrad ändhållplats i Sandviken. Samtidigt började nedräkningen av linjen. Tolvan blev en rusningslinje och med en total nedläggning den 2 juni 1962.
Nattrafiken övertogs av en ny linje 10A Brunakärr - Järnvägstorget - Arabia. Den 1 januari 1965 döptes linjen om till 10N. Det förvånar mej att AGR med en mycket eminent bildsamling hoppade över 10N. Rusningslinjen 10S (som AGR i en annan tråd har bild på) lades ned den sista februari 1977, medan nattlinjen överlevde med över ett halft år och lades ned den 1 oktober 1977. Busstrafiken avsågs klara av 10N:s trafikantmängd.
10S/5 trafikerades åren 1970-75/76. Linje 10V trafikerades mellan den 9 november 1959 och 4 mars 1961 med en enkeltur från Brunakärr mot Vallgård i eftermiddagsrusningen. Oklart är hur linjen trafikerades mellan Mässhallen (nuvarande Operan) och Vallgård. Över Helsingegatan, över Järnvägstorget - Hagnäs - Berghäll eller över Järnvägstorget - Hagnäs - Sörnäs? Om linjen fanns till som vagnstransport (med trafikanter) mot Vallgårdshallen, vore den mest logiska rutten över Helsingegatan.
Piirka
---------------
Språklektion 219 i Mumindalen
famndocka - kelgris (om barn el. djur, som vill sitta i famnen)
Jag vill tacka dig Piirka och Nordlund för era fina och mycket intresanta komentarer över Linjnummerbilderna från Helsingfors och Åbo.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46