körteknik i tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Re: körteknik i tunnelbanan

Inlägg av bruse »

Förare skrev:
Leprahamster skrev:En liten fråga så här i kvällsmörkret.

Hur kommer det sig att man ibland när man färdas i tunnelbanan drabbas av ett fenomen där föraren verkar vilja köra fortare än tåget medger, det närmaste jag skulle vilja beskriva det som är att tåget driftbromsar ner till tillåten hastighet. Likt det som händer om ATC ingriper vid för hög hastighet på den stora järnvägen.
Är det svårt att lägga upp körningen så man slipper dessa ingripanden? Kommer de plötsligt? Nyfiken...

För att återgå till första inlägget så måste jag säga att man efter mer än tre timmar på tåg med en i regel kass personal-/trafikledning inte är så motiverad till att köra mjukt och ge den servicen en majoritet av resenärerna förtjänar. Connex och tunnelbanans chefer tycks sakna ambitionen att ge oss en bra trafik. Bland annat på så vis att ge förarna de rätta förutsättningarna för att göra ett bra jobb.
Är det inte bättre att låta frustration gå ut över cheferna istället för de som betalar din lön?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
talang vid spaken

Inlägg av talang vid spaken »

FAQ skrev:Sen finns det rätt många som tycker att de kör bra fast de inte gör det...
Glöm inte kategorin: Kör hellre än bra...
FAQ

Inlägg av FAQ »

bruse skrev:
Förare skrev:För att återgå till första inlägget så måste jag säga att man efter mer än tre timmar på tåg med en i regel kass personal-/trafikledning inte är så motiverad till att köra mjukt och ge den servicen en majoritet av resenärerna förtjänar. Connex och tunnelbanans chefer tycks sakna ambitionen att ge oss en bra trafik. Bland annat på så vis att ge förarna de rätta förutsättningarna för att göra ett bra jobb.
Är det inte bättre att låta frustration gå ut över cheferna istället för de som betalar din lön?
Det är cheferna som betalar lön, alltså är det ingen idé att låta frustrationen gå ut över dem. 1000 nöjda trafikanter får man inga pengar av, men en dispyt med en kass chef kan lätt gå ut över den privata ekonomin.

Tunnelbanans organisation är illa genomtänkt och de lokala cheferna saknar tid och/eller kompetens för att arbetsleda sin personal till att göra ett bra jobb. Följden blir att utmärkta förare trakasseras när de råkar göra bort sig enstaka gånger, medan dåliga förare som aldrig ropar ut stationer, kör illa och maskar för att få övertid konsekvent klarar sig utan tillsägelser. Systemet premierar folk som gör så lite som möjligt.

Så jag vill nog ge "Förare" rätt i sin åsikt.
Förare

Inlägg av Förare »

bruse skrev:
Förare skrev:
Leprahamster skrev:En liten fråga så här i kvällsmörkret.

Hur kommer det sig att man ibland när man färdas i tunnelbanan drabbas av ett fenomen där föraren verkar vilja köra fortare än tåget medger, det närmaste jag skulle vilja beskriva det som är att tåget driftbromsar ner till tillåten hastighet. Likt det som händer om ATC ingriper vid för hög hastighet på den stora järnvägen.
Är det svårt att lägga upp körningen så man slipper dessa ingripanden? Kommer de plötsligt? Nyfiken...

För att återgå till första inlägget så måste jag säga att man efter mer än tre timmar på tåg med en i regel kass personal-/trafikledning inte är så motiverad till att köra mjukt och ge den servicen en majoritet av resenärerna förtjänar. Connex och tunnelbanans chefer tycks sakna ambitionen att ge oss en bra trafik. Bland annat på så vis att ge förarna de rätta förutsättningarna för att göra ett bra jobb.

Jag förstår vad du menar, och jag håller till viss del med. Jag är ambitiös , men såtillvida man inte är hjärndöd så har jag svårt att se att någon förare konstant kan hålla ett glatt humör och servicesinnet på topp.

Det är cheferna/connex som fått förtoendet att skapa en bra trafik, jag som enskild förare kan endast göra mitt jobb och lämna förslag/synpunkter på saker som kan förbättras. Dock så tar organisationen sällan hänsyn till synpunkter/felanmälningar/kritik. Istället försummas den ofta, och i ett flertal fall slår den dessutom tillbaka på mig som anställd.

Lyssna gärna på tågradion en hel dag om du har tid och ork. Om rätt personer arbetar på TLC så lär du förstå vad jag menar.
talang vid spaken

Inlägg av talang vid spaken »

Förare skrev:[

Mjukt kör man alltid. Ingen motivation behövs för det, bara ett litet uns av yrkesstolthet. Har man en gång börjat köra mjukt så kör man alltid mjukt, det går på ren rutin, erfarenhet och lite talang . Låta mitt missnöje över tex. krattig trafikledning gå ut över mitt körsätt vore bara vara för lågt.
Blir förbannad på mig själv när jag någon gång,i mitt tycke, slarvar lite med en inbromsning.
Hur kan man låta bli att inte köra mjukt? Om man helt enkelt inte kan är det en sak, finns ju de som helt enkelt inte kan, men annars...?
Det är det som skiljer agnarna från vetet!
Förare

Inlägg av Förare »

talang vid spaken skrev:
Förare skrev:[

Mjukt kör man alltid. Ingen motivation behövs för det, bara ett litet uns av yrkesstolthet. Har man en gång börjat köra mjukt så kör man alltid mjukt, det går på ren rutin, erfarenhet och lite talang . Låta mitt missnöje över tex. krattig trafikledning gå ut över mitt körsätt vore bara vara för lågt.
Blir förbannad på mig själv när jag någon gång,i mitt tycke, slarvar lite med en inbromsning.
Hur kan man låta bli att inte köra mjukt? Om man helt enkelt inte kan är det en sak, finns ju de som helt enkelt inte kan, men annars...?
Det är det som skiljer agnarna från vetet!

Jag syftar inte främst på trafikledningen i detta fall, dock så kan man även där märka av det kontraproduktiva förhållningssättet till verksamheten som arbetsledningen har.

Att du håller en hög lägsta nivå är beundransvärt , jag brukar också anstränga mig för trafikanternas skull. Jag hoppas att din talang premieras, dessvärre tror jag att du med erfarenheter i ryggen en dag märker att det dessvärre var lönslöst. Dock är min förhoppning är den motsatta, jag skulle önska att de duktiga liksom du premierades i allt högre grad.
tubråttan

Inlägg av tubråttan »

bruse skrev:

Connex är löneutbetalare. Cheferna är connexmarionetter.
Självklart att frustrationen går ut över dem. Vad annars ?
Choo Choo

Inlägg av Choo Choo »

bruse skrev: Är det inte bättre att låta frustration gå ut över cheferna istället för de som betalar din lön?
Det där är ett typiskt sånt uttalande som kan göra mig GALEN. Jag antar att du menar att "trafikanterna" betalar förarens lön via skatter? Du har aldrig funderat på att även föraren betalar skatt? ALLA betalar skatt. ALLA!! Ok?
Det är så typiskt folk att kräva en viss service och tycka att de får bete sig hur som helst för de "betalar ju din lön!!!" Det är förhelvete inte skatter som betalar connex löner, det är CONNEX. Som är ett privat företag, med intäkter från transport över hela världen.

Man kan ju likagärna säga då att förarna får köra hur illa de vill och de får köra förbi stationer om de vill, de betalar ju sin egen lön! Hurra! VIlken frihet de har!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Choo Choo skrev:Man kan ju likagärna säga då att förarna får köra hur illa de vill och de får köra förbi stationer om de vill, de betalar ju sin egen lön! Hurra! VIlken frihet de har!
Om 100% av lönen går bort i skatt som sen går till lönen som går bort i skatt... så skulle jag skaffa mig ett annat jobb.
Suck

Inlägg av Suck »

....det är som vanligt... de som inte jobbar i tuben vet såklart alltid bäst...

nä, jag ska gå in på bolaget å tränga mig längst fram i kön å skrika å svära... sen ska jag gnälla över att det är för dyrt... sno några flaskor ska jag göra också!! Å de ska fanimig behandla mig jättefint, för jag betalar ju deras lön... sen slår jag ner en annan kund, pissar i ett hörn å avslutar det hela med att ta livet av mig... låter det bisarrt? Det är så "människor" beter sig i tuben varje dag. Så ursäkta att jag inte bryr mig om jag åker in i börvärdet mellan GAS-TCE....
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Suck skrev:....det är som vanligt... de som inte jobbar i tuben vet såklart alltid bäst...

nä, jag ska gå in på bolaget å tränga mig längst fram i kön å skrika å svära... sen ska jag gnälla över att det är för dyrt... sno några flaskor ska jag göra också!! Å de ska fanimig behandla mig jättefint, för jag betalar ju deras lön... sen slår jag ner en annan kund, pissar i ett hörn å avslutar det hela med att ta livet av mig... låter det bisarrt? Det är så "människor" beter sig i tuben varje dag. Så ursäkta att jag inte bryr mig om jag åker in i börvärdet mellan GAS-TCE....
Förlåt en dum fråga från en som bara åker tunnelbana - och det väldigt sällan...

Är denna ståndpunkt en gängse bild av vad majoriteten av tutf:arna tycker?

Btw...
När jag åker tunnelbana så har jag oftast inget att klaga på. Småstopp här och var kan ju hända - liksom bilköer... Lite ryckig körning är också OK. Jag kommer ju fram dit jag ska. Observera att jag inte är ironisk, kanske lite mer tålig än många pendlare. Detta beror nog i så fall på att jag åker så sällan. Intet ont om någon.

Jag har bara ett önskemål, och det är att jag vill gärna veta vad som händer när tåget står still mer än - säg - en och en halv till två minuter. (gäller då naturligtvis ej på station med öppna dörrar...)
Inte av något annat skäl än att jag har (svaga) anlag för klaustrofobi. Jag känner obehag helt enkelt om jag inte vet vad som hänt. Och jag vet att jag inte är ensam på den punkten.
Ofta får man den informationen, men vid enstaka tillfällen är det helt tyst. Då blir jag smått ängslig.
Professionell tyckare
Ola

Inlägg av Ola »

Antar att det är någon sorts designmiss i Kungsträdgården också, den eviga tvärniten som blir vid halva perrongen. Med den lilla extraknorren att alla orutinerade resenärer reser sig upp och tror att de är framme, varvid tåget accar igen och fixar lite kul dominoeffekt bland de stående...
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Ola skrev:Antar att det är någon sorts designmiss i Kungsträdgården också, den eviga tvärniten som blir vid halva perrongen. Med den lilla extraknorren att alla orutinerade resenärer reser sig upp och tror att de är framme, varvid tåget accar igen och fixar lite kul dominoeffekt bland de stående...
Ett förhållande som råder på alla ändstationer, eftersom spåret slutar bortom plf inträder lägsta hastighetsbesked vilket i princip oftast resulterar i beskrivna inbromsning, på den "gamla goda?" tiden en annan körde fanns det ändstn där man genom att anpassa hastigheten "åt fel håll" kunde undvika detta "stop and go" beteende, en av dessa stationer minns jag var Ropsten.
En dylik körning var dock inget som "höga vederbörande" skulle berömma.

Med det dåtida HS systemet hjälpte det föga att ta ner farten till under 15 km/h, så fort summer kom tillsattes bromsen ändå under de sekunderna innan man han kvittera beskedet.

//Lasse
Användarens profilbild
DrMerkwurdigliebe

Inlägg av DrMerkwurdigliebe »

Kantorn skrev:
Suck skrev:....det är som vanligt... de som inte jobbar i tuben vet såklart alltid bäst...

Förlåt en dum fråga från en som bara åker tunnelbana - och det väldigt sällan...

Jag tror att om det var så att några anställda från kollektivtrafiken varje dag kom till ditt kontor för att spy på mattan, skära sönder möbler, krossa några fönster, kissa i blomkrukorna, ha sönder dörrar och spreja SL! 346 gånger på väggar och tak samt i ofta förekommande fall klä ut sig till lågpannade undermänniskor med backslick som tror att de är mr Right och såväl verbalt som handgripligen fulragga på den kvinnliga personalen skulle du efter ett tag tröttna och inte alltid vara exakt så servil och tjänstvillig som du kanske borde.
Det är inget försvar för dåligt förarbeteende, men väl en förklaring till vad som kan ligga bakom.

Jag vet att jag efter att för fyrtioelfte gången väntat på ett desperado som kommit springande - bara för att märka att han sprungit för att kunna hålla dörrarna åt sina polare som kommit drällande en minut senare med ölburkar och tända cigarretter men utan intresse av att visa biljetter för spärrvakten - allt som oftast slutat vänta och istället morrat att de får ta nästa tåg, iaf på helgerna vilket säkert gått ut över en del oskyldiga stackare som fått stå 10 min extra på perrongen. Förare är också bara människor, vi kan itne ta hur mycket som helst utan att det märks.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kollektivbestraffning är olagligt i Sverige. Bara för att det finns nåra idioter, ger det inte dig rätten att bete dig som en idiot mot oss andra! Med din inställning, kan jag nästan förstå att en del slår ned förare. Såna som du verkar inte fatta annat språk tydligen, med vägledning vad du skriver. Får vilken idiot som helst bli förare? Tydligen.

Det är ingen här som på något sätt försvarat idioter som beter sig illa. Varken resenärer eller förare.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
FAQ

Inlägg av FAQ »

bruse skrev:Kollektivbestraffning är olagligt i Sverige. Bara för att det finns nåra idioter, ger det inte dig rätten att bete dig som en idiot mot oss andra! Med din inställning, kan jag nästan förstå att en del slår ned förare. Såna som du verkar inte fatta annat språk tydligen, med vägledning vad du skriver. Får vilken idiot som helst bli förare? Tydligen.
Om det nu är så, så är det säkerligen ett resultat av dålig personalpolitik från f d SL:s sida som "ärvts" av den nya operatören. Faktum är att SL länge behandlat personalen i tunnelbanan som idioter, vilket de t o m fortsätter med sedan de slutat fungera som arbetsgivare. Connex gör såvitt känt stora insatser för att få SL att sluta med detta, men SL är ett auktoritärt företag som vet bäst i alla lägen. Okunnig mystery shopping, kränkande drogtester, idiotiskt konstruerade tåg och snuskiga personalutrymmen - allt detta är påfund av SL, som de valt att pracka på sina entreprenörer genom bestämmelser i trafikavtalen där de i övrigt avsagt sig arbetsgivaransvaret. Ni som inte jobbar i SL-trafiken skulle inte tro det om ni fick höra vad mycket SL är inne och petar i saker som de inte förstår sig på!
Gunnar Eriksson

det är coolt att köra mjukt och behagligt

Inlägg av Gunnar Eriksson »

DrMerkwurdigliebe skrev:
Kantorn skrev:

Jag tror att om det var så att några anställda från kollektivtrafiken varje dag kom till ditt kontor för att spy på mattan, skära sönder möbler, krossa några fönster, kissa i blomkrukorna, ha sönder dörrar och spreja SL! 346 gånger på väggar och tak samt i ofta förekommande fall klä ut sig till lågpannade undermänniskor med backslick som tror att de är mr Right och såväl verbalt som handgripligen fulragga på den kvinnliga personalen skulle du efter ett tag tröttna och inte alltid vara exakt så servil och tjänstvillig som du kanske borde.
Det är inget försvar för dåligt förarbeteende, men väl en förklaring till vad som kan ligga bakom.

Jag vet att jag efter att för fyrtioelfte gången väntat på ett desperado som kommit springande - bara för att märka att han sprungit för att kunna hålla dörrarna åt sina polare som kommit drällande en minut senare med ölburkar och tända cigarretter men utan intresse av att visa biljetter för spärrvakten - allt som oftast slutat vänta och istället morrat att de får ta nästa tåg, iaf på helgerna vilket säkert gått ut över en del oskyldiga stackare som fått stå 10 min extra på perrongen. Förare är också bara människor, vi kan itne ta hur mycket som helst utan att det märks.
Tittar man på kollegorna spärrpersonalen, så finns det fortfarande en liten minoritet som sitter i sina burar och hoppar jämfota av ilska när någon ses planka. Ibland ropar de t o m i stationshögtalaren att "du där i den röda/blå/svarta... osv"

Men de flesta har tagit förnuftet till fånga och tittar rutinerat bort när plankare för femtielfte gången sträcker fram foten och lurar de "plankningssäkra" automatspärrarna.

Kanske vore något för en och annan tunneltågförare att ta efter den coola attityden? 8)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
tunnelråtta

Inlägg av tunnelråtta »

bruse skrev:[skriver. Får vilken idiot som helst bli förare? Tydligen.
quote]
Hela svaret får man kanske om man söker till förarutbildning... :wink:
leprahamster

Inlägg av leprahamster »

hur lång är förarutbildningen inom tuben och vad är skillnaden på en signalbild med en resp. två gröna?
Gunnar Eriksson

Magnus Uggla's körteknik på tunnelbanan

Inlägg av Gunnar Eriksson »

tunnelråtta skrev:
bruse skrev:skriver. Får vilken idiot som helst bli förare? Tydligen.
Hela svaret får man kanske om man söker till förarutbildning... :wink:
Det kanske är som i dokusåpavärlden att det finns "andra chansen" och liknande företeelser där de som åker ut genom en dörr kommer in genom en annan dörr.

Dålig körteknik finns annars överallt. Även bland JAS-piloter (åtminstone i början), kaptener på Estlandsfärjor och vissa bilister vid rödljus.

Men tänk på att det är lättare att märka de få som kör så det känns än de många som kör så att det inte märks. De som lägger ner energi på att köra mjukt gillar lika lite som vi andra när det är "drag och släpp".

Alltså, upp till kamp mot Magnus Uggla-syndromet!

Kampsång av Magnus Uggla att INTE sjunga med i: Jag skiter

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

INTE Sing along:
"Och jag skiter i fysik,
och jag skiter i matematik,
och jag skiter i all annan satans teknik.
...
dom säger jag skiter i allt, men det skiter jag i.
Så jag drar iväg."
Skriv svar