Interiörsbilder (SL B257)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
JDS

Inlägg av JDS »

Sparkfot skrev:Den motorn var inte lite smutsig, stämmer det att det måste finnas en övervakare i 9248 när dom är ute och kör? Hur länge kommer SL's/Tågias verkstads fordon att hålla måntro? Dom börjar väl endå få ett par år på nacken?
Nej, inte övervakare, en maskinskötare! (Tunneltågförare med snöblåsningsutbildning). Vederbörande har till uppgift att manövrera motorn, spjället, och förstås även övervaka att maskinen mår bra (efter bästa förmåga...)

För att man ska veta vilken sida strömskenan är på så finns det ett Trafikbefäl i ledarhytten (fint ska det vara) som ger anvisningar via högtalare.
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

JDS skrev:För att man ska veta vilken sida strömskenan är på så finns det ett Trafikbefäl i ledarhytten (fint ska det vara) som ger anvisningar via högtalare.
Det är märkligt vad mycket det krävs befäl till i Stockholm. Från början skulle koppling i tunnelbanan också övervakas av befäl. Sedan ersattes de av s.k. kopplingsövervakare, men att förarna på de inblandade tågen skulle kunna sköta kopplingen själva (som de gör i Göteborg) var tydligen otänkbart.

Texten "Snöblåsan" på vattenkannan som nämns i ett inlägg är nog skriven av en urstockholmare som har följt uppmaningen "Skriv som du talar!" Det skulle kunna vara en göteborgare också, men det är väl mindre sannolikt. I både Stockholm och Göteborg har r en tendens att försvinna när det står framför d, l, n, s eller t. De flesta svensktalande med undantag för finlandssvenskar och de som har bakre r uttalar ju inte r i denna position, men r-et lämnar ett spår i form av förändrat uttal av den efterföljande konsonanten. I Stockholm och Göteborg kan dock r-et försvinna spårlöst. Från Göteborg känner vi ju Kal (Karl) och hans kompisar Älan (Erland) och Åssbånn (Osborn). Från Stockholm kommer jag just nu inte på något annat exempel än kraftuttrycket vassera, som väl ingen använder numera, men som man kan läsa i gamla Stockholmsskildringar. Det kommer av "Vars herra tre" eller på modern svenska "Vår herres träd", d.v.s. Kristi kors.
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

JDS skrev:
Sparkfot skrev:Den motorn var inte lite smutsig, stämmer det att det måste finnas en övervakare i 9248 när dom är ute och kör? Hur länge kommer SL's/Tågias verkstads fordon att hålla måntro? Dom börjar väl endå få ett par år på nacken?
Nej, inte övervakare, en maskinskötare! (Tunneltågförare med snöblåsningsutbildning). Vederbörande har till uppgift att manövrera motorn, spjället, och förstås även övervaka att maskinen mår bra (efter bästa förmåga...)

För att man ska veta vilken sida strömskenan är på så finns det ett Trafikbefäl i ledarhytten (fint ska det vara) som ger anvisningar via högtalare.
Där ser man, Så totalt är det: En förare,ett trafik befäl och en maskinskötare? :D
Storuggla
Inlägg: 70
Blev medlem: fredag 25 november 2005 13:48
Ort: Högdalen

Inlägg av Storuggla »

Finns det en kaffekanna på snöblåsarn? :D
JDS

Inlägg av JDS »

Harald skrev:Det är märkligt vad mycket det krävs befäl till i Stockholm. Från början skulle koppling i tunnelbanan också övervakas av befäl. Sedan ersattes de av s.k. kopplingsövervakare, men att förarna på de inblandade tågen skulle kunna sköta kopplingen själva (som de gör i Göteborg) var tydligen otänkbart.
Ja, fast numera är det i alla fall bara två förare som är inblandade i kopplingen, den som kör den ena halvan och den som kör den andra halvan. Precis som i Göteborg.

Det här att det "krävs befäl till allting" är på väg bort sedan flera år. Att det ursprungligen blev så beror i mångt och mycket på tunnelbanans USA-influerade barndom, samt i någon mån på låglönepolitik. För att göra en kort historia lång (vänta nu, du vet redan allt det här! :D ) så bygger det "amerikanska" systemet på att många personer (förare) kan lite och få personer (trafikbefäl) kan mycket.

Men detta synsätt är föråldrat; sedan länge bygger den svenska kulturen mera på att alla skall kunna sitt jobb med lite marginal för oförutsedda händelser. Exempelvis är utbildningen för tunneltågförare på bana 1 (endast C20) idag nästan 50% längre än var den var för alla banor och vagntyper förr. Men fortfarande finns det situationer där man behöver vara två, och trafikbefälen i sina utryckningsfordon är ju onekligen mer rörliga än en förare med reservtjänst. Så visst fyller befälen en stor funktion än idag, även om det i merparten av fallen skulle räcka med en vanlig förare.
Betraktaren

Inlägg av Betraktaren »

JDS skrev:
Harald skrev:Det är märkligt vad mycket det krävs befäl till i Stockholm. Från början skulle koppling i tunnelbanan också övervakas av befäl. Sedan ersattes de av s.k. kopplingsövervakare, men att förarna på de inblandade tågen skulle kunna sköta kopplingen själva (som de gör i Göteborg) var tydligen otänkbart.
Ja, fast numera är det i alla fall bara två förare som är inblandade i kopplingen, den som kör den ena halvan och den som kör den andra halvan. Precis som i Göteborg.

Det här att det "krävs befäl till allting" är på väg bort sedan flera år. Att det ursprungligen blev så beror i mångt och mycket på tunnelbanans USA-influerade barndom, samt i någon mån på låglönepolitik. För att göra en kort historia lång (vänta nu, du vet redan allt det här! :D ) så bygger det "amerikanska" systemet på att många personer (förare) kan lite och få personer (trafikbefäl) kan mycket.

Men detta synsätt är föråldrat; sedan länge bygger den svenska kulturen mera på att alla skall kunna sitt jobb med lite marginal för oförutsedda händelser. Exempelvis är utbildningen för tunneltågförare på bana 1 (endast C20) idag nästan 50% längre än var den var för alla banor och vagntyper förr. Men fortfarande finns det situationer där man behöver vara två, och trafikbefälen i sina utryckningsfordon är ju onekligen mer rörliga än en förare med reservtjänst. Så visst fyller befälen en stor funktion än idag, även om det i merparten av fallen skulle räcka med en vanlig förare.
Borde man inte avskaffa det ociviliserade begreppet befäl då oxo....
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Betraktaren skrev:Borde man inte avskaffa det ociviliserade begreppet befäl då oxo....
Det har aldrig förekommit, jag fattar inte varför alla yrar om befäl när det korrekta ordet är trafikmästare (TM)
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Byggare Bob skrev:
Betraktaren skrev:Borde man inte avskaffa det ociviliserade begreppet befäl då oxo....
Det har aldrig förekommit, jag fattar inte varför alla yrar om befäl när det korrekta ordet är trafikmästare (TM)
Med "Trafikbefäl" avsågs i allafall i den tidigare termologin (när jag jobbade där) Trafikmästare/Trafikledare, F. trafikmästare och Ö.Trafikmästare. (och i princip även Instruktionsmästare, F.Instruktionsmästare och Ö.Instruktionsmästare)

Att få se en Ötm eller Öim i trerandig uniform var dock få förunnat.

I mitten på -80 talet infördes titeln "Trafikledare" för sådana trafikmästare som även tjänstgjorde i inre tjänst på TX förutom ute på linjen eller i bilen.

Trafikbefäl är alltså en sammanfattning av alla i "ledande" position.

Förutom detta fanns ett par uppdrag som specialutbildade förare kunde inneha, Enkelspårsövervakare, Kopplingsövervakare och Bevakare, till det senare kunde i princip alla förare (med mössa) tas ut.

AGR kan säkert justera allt detta till vad som gäller på Connex idag.

//Lasse
JDS

Inlägg av JDS »

Byggare Bob skrev:
Betraktaren skrev:Borde man inte avskaffa det ociviliserade begreppet befäl då oxo....
Det har aldrig förekommit, jag fattar inte varför alla yrar om befäl när det korrekta ordet är trafikmästare (TM)
Nej, nu är det du som yrar Bob! Det korrekta begreppet är trafikbefäl (TB). Yrkesbeteckningen är dock trafikledare i yttre tjänst. "Trafikmästare" är en gammal benämning.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Enl SL Tri-Tub:

§1 mom 77: Trafikbefäl (TB) = Person i arbetsledande ställning med skärskild behörighet enl Tri.
Senast redigerad av M224 den måndag 20 mars 2006 18:55, redigerad totalt 1 gånger.
JDS

Inlägg av JDS »

Där fick du med det också... Kanske ska poängtera att det är Stockholm det handlar om! :D Hur är det i G?
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

JDS skrev:
Byggare Bob skrev:
Betraktaren skrev:Borde man inte avskaffa det ociviliserade begreppet befäl då oxo....
Det har aldrig förekommit, jag fattar inte varför alla yrar om befäl när det korrekta ordet är trafikmästare (TM)
Nej, nu är det du som yrar Bob! Det korrekta begreppet är trafikbefäl (TB). Yrkesbeteckningen är dock trafikledare i yttre tjänst. "Trafikmästare" är en gammal benämning.
Inte 1990 iallafall, då hette det trafikmästare (TM) och förste trafikmästare (FTM).

Men så var jag ju anställd på den "gamla goda tiden" då TUC (Tunnelcentralen) fortfarande låg i GaS (Gamla Stan)... :wink:

Numera kanske det heter trafikbefäl, så i princip yrar jag bara litegrann :D
Skriv svar