DN: SL klarar inte ökat passagerartryck

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

DN: SL klarar inte ökat passagerartryck

Inlägg av Anders Norén »

Enligt en artikel i DN så menar SL att ett införande av trängselavgifter i Stockholm skulle innebära ca 7500 nya resenärer till kollektivtrafiken - något man inte har kapacitet till i dag.

Här har vi ett avgörande argument mot att okritiskt införa mirakelkurer som avgiftsfri kollektivtrafik eller trängselavgifter utan att först investera i ökad kapacitet och kvalitét i kollektivtrafiken.

Därmed inte sagt att jag varken förespråkar lägre taxor eller biltullar - vad jag menar är att varje införande av "piska" i trafiken måste kombineras med motsvarande "morot".

Anders
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Vilket naturligtvis reser frågan om varifrån pengarna ska komma om kollektivtrafiken till nöds måste byggas ut innan man inför trängselavgifter.

I USA skulle man antagligen kunna låna pengar via obligationer, med de framtida intäkterna från trängselavgifterna som säkerhet/uppbackning för återbetalningen. Jag har för mig att detta på nåt vis inte är lagligt för en kommun eller landsting att göra i Sverige. Har jag fel?

Mvh Tim
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

TimK skrev:Vilket naturligtvis reser frågan om varifrån pengarna ska komma om kollektivtrafiken till nöds måste byggas ut innan man inför trängselavgifter.

I USA skulle man antagligen kunna låna pengar via obligationer, med de framtida intäkterna från trängselavgifterna som säkerhet/uppbackning för återbetalningen. Jag har för mig att detta på nåt vis inte är lagligt för en kommun eller landsting att göra i Sverige. Har jag fel?

Mvh Tim
Jag tror att det skulle vara möjligt; jfr finansieringen av Arlanda- och Botniabanorna. Ett kommunalt aktiebolag skulle kunna låna upp pengar, med ägaren (kommunen) som borgensman. I det läget har både banken och bolaget ryggen fri - kommunen får stå för den ekonomiska risken om man är säker på att framtida trängselavgifter ger intäkter i den kommunala budgeten.

För övrigt tycker jag om den amerikanska modellen för finansiering av kollektivtrafikinvesteringar, där man ger ut obligationer eller genomför tidsbegränsade lokala höjningar av moms eller bensinskatt. Ett ganska säkert sätt att få in pengar som går direkt till investeringar - inte som i Sverige, där en skattehöjning försvinner ned i ett ospecificerat svart hål på Finansdepartementet.

Anders
Skriv svar