---------------------B Thomas skrev:Detta "utmärkta" förslag medför att kostnader läggs på något som inte ger någon förbättring av kapaciteten (det antal tåg som kan framföras per timme). På sträckan Stockholm S - Stockholm C spelar det ingen som helst roll ifall flaskhalsen (getingmidjan) är 1,8 km (som idag) elller 1 meter. Snacka om att kasta pengarna i sjön.spårsnoken skrev:---------------------------Erik Sandblom skrev:
Jag är inte tekniskt bevandrad, men jag har vandrat över de två järnvägsbroarna i centrala Stockholm. Det ser ut som man kan bredda dem så det blir tre eller fyra spår. Varför inte fyrspår södra riddarholmsfästet - Södra station, och norra riddarholmsfästet - Centralstation?
Själva Riddarholmen behöver då inte besudlas med mer räls, och flaskhalsen blir väldigt kort.
Ett alldeles utmärkt förslag. Helt i min anda. Då får man dessutom pengar över som kan användas till mer miljönyttiga investeringar inom kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.
mvh/spårsnoken
B Thomas
Nja. Med lite god vilja borde vi kunna ta bort den metern. Det är fråga om en kompromiss mellan kulturhistoriska önskemål och antalet bilfiler på Centralbron.
Men självklart blir det en hyfsad förbättring redan om 3 eller 4 spår kan åstadkommas på stora delar av de här 1,8 kilometrarna.
Hursomhelst, alternativet att bygga en tunnel separat för pendeltågen verkar nu ha blivit för dyrt för att man skall kunna motivera det.
mvh/spårsnoken