Spårvagnsmicke skrev:
Inte alls omöjligt att du får rätt. Men som skrivet utgick jag från informationen om att situationen är bra när alla M31or kommit. Om jag tolkat Västtrafiks info rätt kommer tolvan inte att startas förrän vagnar finns. Om det innebär att ingen som helst vagnbrist får råda är svårt att veta.
Spårvagnsmicke uttrycker sig exakt och väldigt logiskt här.
Samma sak stod att läsa i GP när ämnet diskuterades därstädes.
Eftersom det inte finns tillräckligt många vagnar till att starta en ny linje med så blir det tills vidare ingenting med det.
Spårvagnsmicke skrev:
Värt att notera i sammanhanget är att tolvan på inte får några tyngre unika sträckor. Förutom Annedalsstråket kommer den rulla tillsammans med andra linjer. Linjen kommer erbjuda nya direktförbindelser, som säkert attraherar nya resenärer till spårvägen. Jag tror dock inte dessa kommer motsvara 5-6 trettiometerståg per timme. Alltså kanske det inte blir helt nödvändigt att köra fullängdståg på alla linjer för att upprätthålla god platstillgång på vagnarna.
En annan sak som kanske inte är så självklar, det är ju om ansvariga inom framtida trafikplanering på Västragik egentligen vet hur det står till i den sk. "verkligheten" hur linjerna ser ut, hur belastningen blir, hur dagens vagnpark är dimensionerad etc...
Spårvagnsmicke skrev:
Linjerna tretton och fjorton ligger såpass långt fram i tiden att en diskussion nästan är meningslös. Vad vi vet idag är att 40 M32 förutsatt dagens trafiksituation kommer ersätta alla M28or samt drygt hälften av M29orna. Ökar behoven är det bara att behålla fler M29or. Utnyttjas optionen kan dessa vagnar ersättas och eventuella ytterligare behov tillfredställas.
Och att då tänka i banor som att anskaffa släpvagnar till M29 känns ganska så meningslöst, om nu M29 blir nästan övertalig och skall sättas in som extravagn så kan dom ju lika gärna gå parvis, eller hur!?
Spårvagnsmicke skrev:
Tror ingen behöver oroa sig över att diskrimineras med "skrotvagnstrafik" på sin linje. När alla M32or kommit tar jag för givet att låggolvsfordonen sätts i trafik så att alla kan utnyttja dem. Hur man löser detta på bästa sätt tvistade som bekant de lärde om i annan tråd. M31 och M32 borde räcka till stomtrafiken på alla linjer. För insatstrafiken under morgon och kväll kan tänkas att M29 sätts ut. Med fördel noteras detta i tidtabeller för resenärer med låggolvskrav.
Hmmm... sedan får vi ju se hur länge egentligen M31:orna håller.
Jag tycker att det verkar som konceptet redan nu håller på att "gå av på mitten"... om man som så säger.
Att ha de äldre vagnarna kvar i insats- samt extratrafik ett tag kommer ju att fungera, men inte i något längre perspektiv, tror jag...
Detta har ju alltid förekommit hos GS och säkert hos andra trafikbolag också... att ha den äldre materielen kvar som extravagnar.
Spårvagnsmicke skrev:
En annat variant är att M29orna är reserverade till några givna linjer. Dessa ska givetvis vara av kompletterande karaktär, där resenären har ett annat nästan lika bra låggolvsalternativ. Som t.ex. dagens linje 8.
/Michael
Det sistnämnda tror jag inte på.
Visserligen kommer ju andra icke aktoriserade sanerare att se till att vagnarna kommer in i ett vidare kretslopp, men det kommer inte att fungera att ha dem kvar i ordinarie trafik, se hur de ser ut idag och redan nu kräver dessa vagnar ett alldeles för stort och dyrt underhåll många vagnar går ju redan på dialys, om några år är det respirator och hjärt-lungmaskin i full parallell som gäller.
Kolla bara hur hårt hudcancern, förlåt ytrosten kommit även på M29:orna särskillt under fönstren... nä det gäller nog att få dessa åldringar ur aktiv trafik och få in yngre vagnar samt satsa mer på M31.
Det gäller att se till att M32:orn när nu dessa kommer så fort som möjligt kommer i trafik, samt se till att optionen utlöses samt då eller helst redan nu planera för nästa generations vagnar, om dessa nu kan komma att heta "M33"...
För jag tycker att (enligt den debatten som förts i GP) att man reagerat som så:
"Oj då, det inträffade visst en kris för några år sedan... skall vi gör någonting åt den idag, eller nästa år?"

litet elakt visst, men jag tror det ligger någonting i det.
Pseudodepatten då om släp till M29...
Jo jag tror ju att det skulle fungera rent tekniskt, om nu M21 kunde få en mellanvagn så skulle väl också M29 orka dra ett släp.... om det inte är halt och om det inte är för backigt... och om inte släpet är för tungt...
Bj.