Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
På fritiden ägnar jag mig bland annat åt att lyssna av TLX och spårvagnar / bussars radiotrafik. Jag borde också säga att jag är imponerad av hur bra de funkar. Men iallafal, för några år sendan var de ju tal om att byta till de avlyssningssäkra och digitala radiosystemet TETRA. De verkar som detta rann ut i sanden. Spårvagnarna använder ju R5-systemet för radiotrafiken medan de verkar som om bussarna kan prata både på system r2 och r5. r2 hittar jag för övrigt inte på min scanner. men de skall ligga någon stans mellan 170 och 174 Mhz om jag inte minns fel. Vad jag har upptäckt av att både lyssna och att kika in i förarhytterna är att de finns två anrop. Jag tror att dom heter anrop A och anrop S ( kan ni bekräfta ? ). Men kan ni förklara för mig va alla de andra knapparna i kontrollpanelen för radio och högtalarsystemet IHÖ och YHÖ. Och kan man ställa in radion på bussarna mellan system r2 och r5?
Härom dagen åkte jag stombuss för första gången och kollade in till föraren. Är det en GSMtelefon som sitter intill fönsterkanten? Satt även en överfallsknapp på den. har hört att dessa gått av av misstag flera gånger. Men jag tyckte mig höra att TLX sa något om "Tetraradio". Stämmer det att de har installerats TETRAradior på stombussarna? Vad är det annars för radio som sitter i bussarna och hur fungerar dom till skillnad från spårvagnsradioapparaterna.
Mycket text.. hoppas att ni orkade läsa
Mvh Björn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
Tetra radiosystem är i drift på stombussarna. Systemet är avtestat enligt de specifierade tester som hade satts i upphandlingen (kan inte i detalj vad testerna innehöll). Trots allt är det en mängd nya datorprogram och programfunktioner som skall fungera och man kommer säkert att upptäcka buggar, därför har stombussarna även fått en GSM telefon som reservväg om Tetra fallerar. Installation i spårvagnar kommer att börja i slutet av våren och fortgå under sommaren.
R5-systemet har en knappanel som tillåter att man sänder fasta meddelanden, t.ex. fullsatt, sen, mm.
A-knappen aktiverar R5-radion som då söker en ledig trafikkanal och sänder ett anrop på denna till TLX.
S-knappen, trafiksättet är simplex (möjligen halv duplex) vilket gör att man måste använda PTT (PTT = push to talk, på svenska = tryck på knappen när du har något att säga).
IHÖ, YHÖ väljer inre resp yttre högtalare i vagn/tåg när föraren vill meddela något till passagerare i eller utanför vagnen.
Björn J. skrev:Men frågorna kvarstår, skall vi byta radiosysem inom SSR också?
Och finns tetraradion i en bärbar variant?
Bj.
PÅ A säger vi, ja, och på B säger vi, ja.
Jodå tetrasystemet kommer att vara det enda som kommer att gälla för spårvagnar. R2 har egentligen redan gått i pension och R5 är pensionerad inom kort. GZ och jag lyssnar och försöker hålla Ringliniens fana högt, vi tror att vi har lyckats hittills.
Det verkar som Ringlinien kommer enbart att ha bärbara enheter, möjligen med undantag för 621 som emellanåt hyrs in av GS.
Fler frågetecken kan kanske rätas ut över en kopp kaffe i Gårdahallen.
Fasen.. då kan jag ju inte lyssna på eran radiotrafik länge till . Tetra skall ju även införas senare även för "blåljusen", men de verkar som om polisen inte har några pengar. Hur har då GS haft råd att bygga upp sitt lilla TETRA-imperium? Vad betyder resten av knapparna på panelen. Tror även att de fanns en PCM, STO och flera liknande knappar.
Mvh Björn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
GBGkille86 skrev:Fasen.. då kan jag ju inte lyssna på eran radiotrafik länge till . Tetra skall ju även införas senare även för "blåljusen", men de verkar som om polisen inte har några pengar. Hur har då GS haft råd att bygga upp sitt lilla TETRA-imperium? Vad betyder resten av knapparna på panelen. Tror även att de fanns en PCM, STO och flera liknande knappar.
Mvh Björn
Nå du får försöka hitta ett alternativt användningsområde för din scanner (alltså den som scannar inprogrammerade radiofrekvenser).
Du kan ju fortfarande lyssna på flyget, kustradion och kanske någonting mer...
Men deppa inte... det kommer säker någon apparat som kan avkoda diverse "hemliga" trafiksätt... Men det blir väl dyrt... för som jag har förstått det hela så är det fortfarande inte förbjudet att lyssna på vilken frekvens som helst.
Bah.. min UBC 60-XLT-2 duger snart bara till: Polis, Ambulans, Brandkår, Mobiltelefoner, minicall, Liseberg, åkerier, väktare, och skolans radiostation. Den tar inte flygbandet.. de har jag en annan stationär radio från 1970:s som gör. Men när var de som radio infördes på vagnar och bussar i Göteborg?
En tredje Björn?
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
GBGkille86 skrev:Men när var de som radio infördes på vagnar och bussar i Göteborg?
Det är så länge sedan så det tar lite tid att få fram alla uppgifter.
1958 togs det första radiosystemet i drift.
1972 - 73 R5-systemet driftsattes i spårvagnar och bussar
1980 talet infördes R2 i bussar.
2003 införs TETRA-systemet för linjer inom kommunen + del av Mölndals kommun.
TETRA är en benämning av tekniken bakom överförandet av meddelanden. Göteborgs TETRA-radio har ingen koppling till de sk "blåljusmyndigheterna" eftersom de kommer att använda olika frekvensband.
GBGkille86 skrev:När kom förresten radion in i alla spårvagnar och bussar? Och har de alltid varit R5 för spårvagnar och r2 för bussar?
Mvh Björn
R2 används f n inte av Spårvägens bussar, utan av bl a Swebus. På Spårvägen används endast R5 i stadstrafik (förutom stombusslinje 16 som använder TETRA) och Mobitex i regiontrafiken.
Stadsbussarna fick R5 i samma veva som spårvagnarna och har haft det hela tiden. R2 har alltid varit ett komplement till R5.
Efter att Stadstrafiken/Trafikkontoret i Göteborg bildades 1991 tillsattes några år senare en arbetsgrupp med representanter även från TLX och entreprenörerna. Syftet var att ersätta r 5 med ett nytt radiosystem, eftersom r 5 började bli gammalt. Denna arbetsgrupp gjorde en kravspecifikation för ett nytt radiosystem och GSK upphandlade sedan ett nytt system, men på något sätt avbröts upphandlingen när GSK fick besked om att det nya systemet Tetra (europeisk standard) då verkligen var på gång, som det verkade. Under arbetet med kravspecen hörde ju de privata entreprenörernas representanter att r 2 kunde uppfylla vissa krav de hade ställt - i avvaktan på det nya systemet - och r 2 köptes därför.
Eftersom regeringen inte valde att satsa på att bygga upp basstationer etc för Tetra, så dröjde ju den slutliga anskaffningen många år, och det blev ju stombussarna som först fick det.