Skrotspåret
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Skrotspåret
Spanade in skrotspåret i Hammarby idag. 6 vagnar står och väntar på skrot. 4 gröna C13, en blå C13 och en grön C12, nämligen 1102. Så är ni sugna på att se en av de sista (?) C12:orna vid liv så passa på!
Re: Skrotspåret
Ja det är bara för sorgligt. Men det är ju så det är. Tråkigast är det nog med de gröna C13-vagnarna som nu går till skrot. Man får hoppas att någon sådan sparas, så att man inte gör samma misstag som med C4:orna och skrotar alla (förutom den i Dalarna). Att inte få se några gröna t-vagnar i tunnelbanan skulle vara en stor förlust för oss diggare och en epok som går i graven...Ulf_ skrev:Spanade in skrotspåret i Hammarby idag. 6 vagnar står och väntar på skrot. 4 gröna C13, en blå C13 och en grön C12, nämligen 1102. Så är ni sugna på att se en av de sista (?) C12:orna vid liv så passa på!
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
-
Jo det har gått där rätt länge nu. Men det dröjer väl inte länge innan dessa vagnar också börjar skrotas och ersättas av C20:or istället......Ulf_ skrev:Jag tror 1204 och/eller 1206 stod där också. Inte säker.
GÅr ett tåg på röda just nu sedan några dagar med 7 gröna och en blå vagn..

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
7 gröna i ett tåg, jah har det senaste dagarna njutit av en "hej vild blandning"av C6H och gröna o blåa C13. Senast igår såg jag ett par tåg av den kalibern uti orienten...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Ingen C4:a finns kvar (förutom den i Dalarna) men jag tror att C12:an på Ågesta-övningsfält finns kvar. Annars är alla C12 och C4 skrotade (förutom C12 1102 som också är på väg till skroten).adtranz skrev:hur många c4 och c12 finns kvar? Det dök tidigare upp en tråd om att en c4 skulle kanske sparas i muese tåget vet någon om det blir något med den iden?
Jag skrev meddelandet ovan...Väldigt tråkigt att ingen enda C4:a finns kvar i Stockholm...Anonymous skrev:Ingen C4:a finns kvar (förutom den i Dalarna) men jag tror att C12:an på Ågesta-övningsfält finns kvar. Annars är alla C12 och C4 skrotade (förutom C12 1102 som också är på väg till skroten).adtranz skrev:hur många c4 och c12 finns kvar? Det dök tidigare upp en tråd om att en c4 skulle kanske sparas i muese tåget vet någon om det blir något med den iden?
Hmmm, jeg veit ikke noe om en C12 i Oslo, men hvis dette stemmer, og noen forteller meg hvor den er, så drar jeg gjerne ut og tar noen bilder av den!Bobjörk skrev:Enligt en på Tågia Neglinge så finns en C12 i Oslo... stämmer det?
Forøvrig så var det vel C12 vogner som for noen år siden var aktuelle å kjøpe inn som matriel til Oslo's t-bane nett, men det ble ikke noe av, antaglig vis på grunn av høye ommbygningskostnader!
Andreas
Markus Eisler skrev:Till Mikael R:
Frånsett C4 2516 som finns i Dalarna, är även C4 2548 sparad och skall ingå i museitåget. C12 1051 står på Ågesta övningsfält. C12 1020 finns uppställd i Stenungsund (GA Schakt AB).

Kul med C12 1020. Bra att det finns minst en sådan bevarad.
IDag rullade ännu fler vagnar in på skrotspåret. Såg hur ett trevagnarståg med en Bernadotte-målad vagn (C8/C9?) i fronten på väg mot de andra vagnarna som väntar på den sista resan. Minst en grön C13 till + ytterligare en blå vagn oxo. BÖrjar gå undan med skrotningen igen.
Ska se om jag hinner ta mig förbi imorrn och kolla alla vagnarnas nummer om någon är nyfiken..
Ska se om jag hinner ta mig förbi imorrn och kolla alla vagnarnas nummer om någon är nyfiken..
Gud va sorgligt!Ulf S skrev:IDag rullade ännu fler vagnar in på skrotspåret. Såg hur ett trevagnarståg med en Bernadotte-målad vagn (C8/C9?) i fronten på väg mot de andra vagnarna som väntar på den sista resan. Minst en grön C13 till + ytterligare en blå vagn oxo. BÖrjar gå undan med skrotningen igen.

Åkte förbi Hammarby idag och såg följande vagnar på skrotspåret:
C12H 1102
C13 1191
C13H 1184, 1194, 1196, 1210, 1236, 1248
1248 strulade för inte så länge sen, uppkopplingsfel tror jag det var så det är inte så konstigt att den valdes ut...
Någon hade sett en C8 el. C9 men detta kan ju vara ett vagnpar som varit på någon form av service, än så länge finns inga planer på att skrota vagnar av dessa typer, vad jag vet...
C12H 1102
C13 1191
C13H 1184, 1194, 1196, 1210, 1236, 1248
1248 strulade för inte så länge sen, uppkopplingsfel tror jag det var så det är inte så konstigt att den valdes ut...
Någon hade sett en C8 el. C9 men detta kan ju vara ett vagnpar som varit på någon form av service, än så länge finns inga planer på att skrota vagnar av dessa typer, vad jag vet...