Fick låna en bild av Christian Berg, för övrigt dennes ende tubbild.
Högdalsskroten år 1979, C2-hytter som ligger huller om buller och som blivit "kremerade". (Kan ju förekomma någon C1/C3 också men de flesta fanns väl kvar -79).
I högra hörnet syns en ännu ej bränd hytt, xx95.
Finns det någon som har fler bilder från skroten?
Vilket år försvann den, det måste ha varit ett jättejobb att städa undan all skit...
Fredrik Klint skrev:Högdalsskroten år 1979, C2-hytter som ligger huller om buller och som blivit "kremerade".
Hva er historien bak denne likvidasjonen? Bruke resten av korgen til en "ny" vognstyp?
Nej, inget av C2-vagnarna återanvändes förutom boggier och elutrustning
till C12/C13.
Miljötänkandet var inte så stort i Sverige 1979 (man fokuserade mest på kärnkraftens vara eller inte vara), så då var nog det enklaste och biligaste sättet att bränna vagnarna.
(Våran ruggige kaffedrickare Herr T kan nog reda ut vissa orsaker om varför C2 brändes i Högdalen?)
Idag när allt skall återvinnas så långt det går, så hade nog inte C2 (om de hade skrotats idag) bränts, utan man hade nog återvuniit det mesta av den plåt som går att återvinna.
Senast redigerad av Byggare Bob den fredag 03 februari 2006 9:50, redigerad totalt 1 gånger.
Byggare Bob skrev:Idag när allt skall återvinnas så långt det går, så hade nog inte C2 (om de hade skrotats idag) bränts, utan man hade nog återvuniit det mesta av den plåt som går att återvinna.
Vill inte vara sån, men just plåten återvanns nog. Brännandet var ett effektivt sätt att få bort icke järnskrot från det åtråvärda stålet.
Byggare Bob skrev:Idag när allt skall återvinnas så långt det går, så hade nog inte C2 (om de hade skrotats idag) bränts, utan man hade nog återvunnit det mesta av den plåt som går att återvinna.
Vill inte vara sån, men just plåten återvanns nog. Brännandet var ett effektivt sätt att få bort icke järnskrot från det åtråvärda stålet.
//Tony
Såklart! Det har du rätt i, varför tänkte jag inte på det...