Tog tid i Alvik, från det att en A35 stannade vid stoppbocken till det att den rullade åt andra hållet tog det 72 sekunder. Under tiden gick resenärerna av.
Vändslingan i Alvik är riven, så nu vet vi inte hur lång tid det hade tagit att först släppa av alla och sedan köra runt i slingan och fram till påstigningsplattformen.
Jag vet inte heller hur lång tid extra ATP tagit att starta upp, men vi har i alla fall en antydan att det går att vända på två minuter gott och väl vid T-Centralen med en A36.
HS
Vändtid A35
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- R.Lindmark
- Inlägg: 238
- Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
- Ort: Vallentuna
Re: Vändtid A35
Nya ändhållplatsen vid Sergels torg kommer ju att få växelkrysset bakom hållplatsen. Det innebär att du måste köra runt bakom och vända. Detta tar tid=kostar fordon=ger viss regleringstid.
Re: Vändtid A35
Om man är två förare går det att byta körriktning på fem sekunder. Gäller även multipeldrift. Mycket praktiskt. Med alkolås, ATC m m kan det förstås ta några sekunder extra. Man ska ju ställa in stolen etc också.
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Vändtid A35
Den intressanta/jämförbara tiden (om vi talar om olika vagntyper) är väl den som förflyter från det att man har vridit om környckeln tills dess man får klarsignal. Det tar mycket lte tid i A35, det är en av de få saker CAF lyckats med att uppfylla.Henrik Schütz skrev:Tog tid i Alvik, från det att en A35 stannade vid stoppbocken till det att den rullade åt andra hållet tog det 72 sekunder. Under tiden gick resenärerna av.
Vändslingan i Alvik är riven, så nu vet vi inte hur lång tid det hade tagit att först släppa av alla och sedan köra runt i slingan och fram till påstigningsplattformen.
Jag vet inte heller hur lång tid extra ATP tagit att starta upp, men vi har i alla fall en antydan att det går att vända på två minuter gott och väl vid T-Centralen med en A36.
HS
Siemens ZUB ombordutrustning går väl igång i stort sett omgående, om den inte har produktutvecklats (och om vi talar om A36-vagnar med sådan ATC-utrustning). Sedan har vi ju, som Daniel påpekar, en del andra moment som tar tid också.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.