Linje 75 sägs ha fler passagerare än innan pandemin. Nu räddas den - men bara i högtrafik. Däremot ersätts linje 57 av nya linje 501 till Hallonbergen via MoS.Mitt i skrev:Nu är sparförslaget på innerstadsbussarna klart och redo för beslut. Trots protester kortas flera busslinjer – men två räddas kvar.
Ropstens linje 75 räddas - men inte Solnas linje 57
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Ropstens linje 75 räddas - men inte Solnas linje 57
Regionen svänger: Två bussar i innerstan blir kvar
Re: Ropstens linje 75 räddas - men inte Solnas linje 57
SL har publicerat beläggningsstatistik för alla busslinjer i Stockholms innerstad (se sidorna 3-4). Linje 72 räddades i sista stund, och den har en beläggning på över 100 procent under hela trafikdygnet (endast högtrafik). Samtidigt har linje 56 aldrig en beläggning på över 75 procent. Borde andra linjer ha prioriterats?
Re: Ropstens linje 75 räddas - men inte Solnas linje 57
Stockholms stombussar: Ökat resande med lägre turtäthetEnceladus skrev: ↑fredag 06 december 2024 19:27 SL har publicerat beläggningsstatistik för alla busslinjer i Stockholms innerstad (se sidorna 3-4). Linje 72 räddades i sista stund, och den har en beläggning på över 100 procent under hela trafikdygnet (endast högtrafik). Samtidigt har linje 56 aldrig en beläggning på över 75 procent. Borde andra linjer ha prioriterats?
I augusti genomförde SL massiva nedskärningar i busstrafiken. Ändå har resandet med stombussarna ökat. Ger påstigning genom alla dörrar fler resenärer?Bussmagasinet skrev:SL har tagit fram siffror på antalet resenärer på antalet resenärer på fyra av stomlinjerna. Siffrorna gäller dels september förra året, dels september i år. Samtliga stomlinjer har ett ökat resande, trots att turtätheten har minskats.
I detalj var resandet i september i år med linje 1 106%, linje 2 107%, linje 3 105% och linje 6 126% jämfört med september i fjol.
[...]
Den kraftiga ökningen för linje 6 förklaras enligt SL till stor del av kraftiga nedskärningar på två andra busslinjer som delvis gick parallellt med linje 6.
Men vad som ligger bakom det ökade resandet på de övriga stomlinjerna vet inte SL. Inte heller om resandeökningen ska leda till att trafiken på stomlinjerna ökas till det som gällde förr.
Efter protesterna: Nu kommer buss 57 tillbaka
Efter massiva protester från boende får linje 57 tillbaka sina ikoniska hållplatser längs kajen i Norra Hammarbyhamnen. SL säger sig ha tagit till sig av kritiken.Mitt i skrev:SL beslutade inför hösten att korta linje 57 med fem hållplatser på Södermalm: Nätgränd, Mjärdgränd, Barnängsbryggan, Barnängen och Tengdahlsgatan.
Ny ändhållplats blev Tullgårdsparken. Protesterna lät inte vänta på sig.
SL försökte i sista stund ta tillbaka sitt beslut, men det var för sent. Nya scheman och turer hade redan planerats in. Dessutom skulle Tullgårdsgatan grävas upp under hösten.
[...]
Även i linjens andra ände har stäckningen lagts om. Tidigare gick den till Frösundavik, nu är ändhållplats Hjorthagen. Också boende i Solna protesterade häftigt mot ändringen, men de har inte fått gehör.
Elbussen för tung – Frösundas hållplatser dras in
I Frösundavik är det tvärtom. Linje 57 kommer inte tillbaka. Vidare slopas nyinrättade linje 501. Varken SL och Solna kommun har rådighet över vändplatsen.Mitt i skrev:I mitten av augusti blev Frösunda utan buss 57 till stan.
Som kompensation satte SL in en ny linje, buss 501, mellan Frösundavik och Hallonbergen.
[...]
I samband med tabellskiftet 15 december kommer de tre sista hållplatserna på linje 501 dras in: Frösunda, Frösunda strand och Frösundavik.
Orsaken är att vändplatsen vid Frösundavik ligger ovanpå ett garagebjälklag som har en viktbegränsning. "I och med att elbussar som är tyngre börjar köra i avtalsområdet så kan trafikutövaren inte garantera att bussen klarar av viktbegränsningen", skriver SL:s presstjänst till Mitt i.
Re: Ropstens linje 75 räddas - men inte Solnas linje 57
Inte fler betalande resenärer i alla fall. Men nedläggning av andra linjer bidrar till ökat resande med stomlinjerna.