I stället för den spårväg som man tidigt "lovade".
Någon som har en bra idé om linjens väg genom City och Vasastan?
Kanske upp till Odenplan på något vis och sedan till nya Karolinska. Kan de va nått? I stället för T-bana.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Sträckningen finns ju på karta i ett dokument som har länkats i en annan tråd. Där finns hela Keolis förslag till nytt linjenät. Linjen går via Birger Jarlsgatan om jag minns rätt.LÅ1 skrev:"Klart för "buss 5" till Hornsberg".
I stället för den spårväg som man tidigt "lovade".
Någon som har en bra idé om linjens väg genom City och Vasastan?
Kanske upp till Odenplan på något vis och sedan till nya Karolinska. Kan de va nått? I stället för T-bana.
Fast det var Keolis "helhetslösning". Den lär man inte få igenom. Den innebar ju bland annat att linje 2 skulle gå annan väg och även andra ändringar av stomlinjenätet. Inte heller lär man få igenom att det blir en stombuss - men det är ju å andra sidan bara en färgfråga (+ lite signalprioritering). Lösningen handlar väl alltså om vilka andra förändringar man får igenom. Finns lite olika alternativ - men om den bärande tanken är att nå Sergels torg och fortsätta mot Vasastan, så finns det väl bara Sveavägen eller Birger Jarlsgatan att välja på, såvida man inte vill ha alltför mycket kringelkrokar...twr skrev:Sträckningen finns ju på karta i ett dokument som har länkats i en annan tråd. Där finns hela Keolis förslag till nytt linjenät. Linjen går via Birger Jarlsgatan om jag minns rätt.LÅ1 skrev:"Klart för "buss 5" till Hornsberg".
I stället för den spårväg som man tidigt "lovade".
Någon som har en bra idé om linjens väg genom City och Vasastan?
Kanske upp till Odenplan på något vis och sedan till nya Karolinska. Kan de va nått? I stället för T-bana.
Den kan ju inte heta "5" om det inte blir en stombuss heller!Lars_L skrev:Fast det var Keolis "helhetslösning". Den lär man inte få igenom. Den innebar ju bland annat att linje 2 skulle gå annan väg och även andra ändringar av stomlinjenätet. Inte heller lär man få igenom att det blir en stombuss - men det är ju å andra sidan bara en färgfråga (+ lite signalprioritering). Lösningen handlar väl alltså om vilka andra förändringar man får igenom. Finns lite olika alternativ - men om den bärande tanken är att nå Sergels torg och fortsätta mot Vasastan, så finns det väl bara Sveavägen eller Birger Jarlsgatan att välja på, såvida man inte vill ha alltför mycket kringelkrokar...twr skrev:Sträckningen finns ju på karta i ett dokument som har länkats i en annan tråd. Där finns hela Keolis förslag till nytt linjenät. Linjen går via Birger Jarlsgatan om jag minns rätt.LÅ1 skrev:"Klart för "buss 5" till Hornsberg".
I stället för den spårväg som man tidigt "lovade".
Någon som har en bra idé om linjens väg genom City och Vasastan?
Kanske upp till Odenplan på något vis och sedan till nya Karolinska. Kan de va nått? I stället för T-bana.
Givetvis inte. Men man får läsa lite mellan raderna i artikeln. Vad Keolis-killen säger är att man inte fått klart att det får bli en stomlinje, men däremot att man får köra en linje in mot stan från Hornsberg. kan ju få heta exempelvis linje 50 istället. SLL:s tjänstemän gjorde ju ner Keolis förslag ganska kraftigt...Så vi får ju se vad som händer.twr skrev: Den kan ju inte heta "5" om det inte blir en stombuss heller!
.. Jo, 74 var väl SLL:s förslag att förlänga. Det intressanta här är ju att SLL:s syn (att bedriva en effektiv trafik utan parallelltrafik, krockar med Keolis som ju delvis får betalt per passagerare.) För Keolis är det ju därför intressant att resenärerna åker buss istället för tunnelbana, för SL att komplettera tunnelbanan med tvärförbindelser. Linje 74 skulle ju skapa bra tvärförbindelse - men det är inte så intressant för Keolis (lite tillspetsat förstås). Istället vill man förlänga 62 till Hornsberg (fast med annan slutdestination och nummer) och också förlänga linje 56 till Kristineberg (fast med sin gamla slutdestination på Söder), samtidigt som 49 skulle gå via Fridhemsplan istället. SLL var väl rätt skeptisk till nästan alla förslag, Och det är ju lite beroende av varandra...twr skrev:
Jag är lite förvånad att man inte har förlängt linje 74 upp till Hornsberg, som en kompletterande förbindelse till området.
Jag var också skeptisk till nästan alla förslag, så det gläder mig att höra att SLL också var det!Lars_L skrev:Givetvis inte. Men man får läsa lite mellan raderna i artikeln. Vad Keolis-killen säger är att man inte fått klart att det får bli en stomlinje, men däremot att man får köra en linje in mot stan från Hornsberg. kan ju få heta exempelvis linje 50 istället. SLL:s tjänstemän gjorde ju ner Keolis förslag ganska kraftigt...Så vi får ju se vad som händer.twr skrev: Den kan ju inte heta "5" om det inte blir en stombuss heller!
Att man, enligt mitt stalltips, inte får igenom stomlinjeändringarna beror ju på att man har tagit detta på en mycket högre nivå i organisationen och tillsammans med Stocholms stad etc. Givetvis har jag inget emot fler stomlinjer, men om det ska gå att planera för stomlinjer så måste de vara lite mer stabila och långsiktiga. Sedan kan man väl fråga sig om SLL har tänkt rätt när det gäller stomlinjer - personligen kanske jag tycker att man gör lite för stor skillnad mellan dem och "vanliga" linjer.
.. Jo, 74 var väl SLL:s förslag att förlänga. Det intressanta här är ju att SLL:s syn (att bedriva en effektiv trafik utan parallelltrafik, krockar med Keolis som ju delvis får betalt per passagerare.) För Keolis är det ju därför intressant att resenärerna åker buss istället för tunnelbana, för SL att komplettera tunnelbanan med tvärförbindelser. Linje 74 skulle ju skapa bra tvärförbindelse - men det är inte så intressant för Keolis (lite tillspetsat förstås). Istället vill man förlänga 62 till Hornsberg (fast med annan slutdestination och nummer) och också förlänga linje 56 till Kristineberg (fast med sin gamla slutdestination på Söder), samtidigt som 49 skulle gå via Fridhemsplan istället. SLL var väl rätt skeptisk till nästan alla förslag, Och det är ju lite beroende av varandra...twr skrev:
Jag är lite förvånad att man inte har förlängt linje 74 upp till Hornsberg, som en kompletterande förbindelse till området.
Det var en artikel i Mitti-tidningen i somras som luskat reda på skrivelsen (tydligen inte upptagen i nämnden) - det var där jag själv sökte fram informationen - har den inte sparad. Om stombusslinje fem skrev man - enligt Busstidningen som refererat endast den delen att det är "en ”ologisk linjesträckning” med ”vissa mindre fördelar”. Till saken hör att politikerna har gjort en skrivelse kring bättre förbindelser i Hornsberg och då har tjänstemännen där svarat med hänvisning till att Keolis vill förbättra trafiken genom något slags stomlinje - så det är väl också en kamp mellan politiker och tjänstemän. Samtidigt har man understrukit från Trafik- och renhållningsnämnden i Stockholm att man tycker det är oerhört centralt att man håller fast vid stomlinjeplanen...Många viljor helt enkelt...twr skrev: Jag var också skeptisk till nästan alla förslag, så det gläder mig att höra att SLL också var det!![]()
När du skriver SLL:s tjänstemän gjorde ju ner Keolis förslag ganska kraftigt... blir jag nyfiken. Finns det något utlåtande, något skrivet, som du kan länka till? Det kanske redan finns här på Forum, men i så fall har jag missat det.![]()
Finns det någon länk om förslaget? Vore intressant att se de andra linjerna!Lars_L skrev:Nu verkar sakerna ha klarnat. Som förslaget ser ut nu kombinerar man den nya linjen med linje 40. Det blir alltså en ny linje 50 som kommer att gå från Moa Martinssons torg till Lappkärsberget, via Centralen. Inte formellt en stomlinje - i alla fall inte från början - men som jag förstår kommer den att köras med ledbussar och den kommer också ha en turtäthet som går att jämföra med en stomlinje.
Tyvärr - till skillnad från alla andra länder och städer så hemlighåller man närmast nya nätet för Stockholmarna. Lite komiskt om man jämför med vilket arbete som läggs ner i Västerås och Örebro och andra städer när nytt linjenät är på gång och den dialog man försöker ha med kommuninvånare och politiker. SLL har onekligen något att lära sig. Det verkar väl förvisso som att den nya politiska ledningen i Trafikförvaltningen har insett problemet - nu har man ju tillsatt ett särskilt utskott för att bereda trafikförändringar med kommunerna etc. Så detta får väl den Wennerholmska eran lastas för. Det är tveksamt om ens politikerna i Trafikförvaltningen har fått se förslaget...twr skrev:Finns det någon länk om förslaget? Vore intressant att se de andra linjerna!Lars_L skrev:Nu verkar sakerna ha klarnat. Som förslaget ser ut nu kombinerar man den nya linjen med linje 40. Det blir alltså en ny linje 50 som kommer att gå från Moa Martinssons torg till Lappkärsberget, via Centralen. Inte formellt en stomlinje - i alla fall inte från början - men som jag förstår kommer den att köras med ledbussar och den kommer också ha en turtäthet som går att jämföra med en stomlinje.
Intressant lista! Ser fram emot karta. Men jag inser att det dröjer.Lars_L skrev:Tyvärr - till skillnad från alla andra länder och städer så hemlighåller man närmast nya nätet för Stockholmarna. Lite komiskt om man jämför med vilket arbete som läggs ner i Västerås och Örebro och andra städer när nytt linjenät är på gång och den dialog man försöker ha med kommuninvånare och politiker. SLL har onekligen något att lära sig. Det verkar väl förvisso som att den nya politiska ledningen i Trafikförvaltningen har insett problemet - nu har man ju tillsatt ett särskilt utskott för att bereda trafikförändringar med kommunerna etc. Så detta får väl den Wennerholmska eran lastas för. Det är tveksamt om ens politikerna i Trafikförvaltningen har fått se förslaget...twr skrev:Finns det någon länk om förslaget? Vore intressant att se de andra linjerna!Lars_L skrev:Nu verkar sakerna ha klarnat. Som förslaget ser ut nu kombinerar man den nya linjen med linje 40. Det blir alltså en ny linje 50 som kommer att gå från Moa Martinssons torg till Lappkärsberget, via Centralen. Inte formellt en stomlinje - i alla fall inte från början - men som jag förstår kommer den att köras med ledbussar och den kommer också ha en turtäthet som går att jämföra med en stomlinje.
Men det överensstämmer i huvudsak med det förslag som Keolis lämnat tidigare och som varit känt (dock inte via de formella kanalerna). Dock tar man bort alla linjenummer på 4x - SL vill tydligen reservera dem för spårtrafik i framtiden. Lite andra nummerändringar har det också blivit som en följd av det. Stomlinjerna behålls ju - så det får lite följdändringar, men väldigt få egentligen.
Men så här ser det ut i korthet (med reservation för att det kan bli ändring i det sista på detaljer etc och när ändringarna kan genomföras).
1-4 Inga förändringar, linje 2 förlängs i ett senare skede till Karolinska
50 - Moa Martionssons torg- Stora Lappkärrsberget - via Centralen och sedan Dalagatan till Odenplan. Går ej längre till Stora Skuggan eller upp till Ekhagstorget.
53 - Finnberget-Fridhemsplan - via Skeppsbron och sedan upp till Gustav Adolfs Torg-Tegelbacken-Vasagatan och Flemmingatan.
54 - Reimersholme-Tegeluddsvägen - går alltså som linje 62 efter Fridhemsplan, men via Sergels Torg istället.
55 - Tanto- Motalavägen - alltså motsvarande dagens 43/55
56 - Stora Essingen-Hornsberg - ungefär som dagens 49 men går via Fridhemsplan istället för Kristineberg/Fredhäll.
57 - Sofia - Karolinska sjukhuset - en variant av dagens 55:a och 59:a - alltså som 55 till Slottsbacken - sen troligen 43:ans sträckning och för att sedan gå Sveavägen till Karolinska, men upp Norrtullsgatan, och Vanadisplan.
59 - Fredhäll-Norra Hammarbyhamnen - en kombination av dagens 56 och 59. Alltså som 56 fram till Cityterminalen, därefter Vasagatan - Munkbroleden till Slussen.
61 - Moa Martionssons torg- Rudammen - går som gamla 62:an till Fridhemsplan och därefter ner ett varv till Norr Mälarstrand och därefter Rådhuset- Odenplan via Dalagatan.
65 - Skeppsholmen-Cityterminalen - som idag men förkortad.
66 - Sofia-Reimersholme. Nästan samma sträckning som idag - men går via Hornstull
67 - Frösundavik-Skansen, som linje 70 fram till Odenplan, men fortsätter till Östra station och därifrån som dagens linje 44 till Karlaplan.
69- Karolinska institutet-Blockhusudden (Kaknästornet). Som idag men via Odenplan (och Upplandsgatan istället för Dalagatan).
72 - Karlberg-Östhammarsvägen. Oförändrad men blir heldagslinje.
73 - Ropsten-Karolinska institutet. Redan ändrad
74 - Maria torget- Sickla (ingen förändring)
76 - Norra Hammarbyhamnen-Ropsten (Karlaplan). Ingen förändring, men går via Karlaplan - dock först när Spårväg City öppnar.
77 - Liljeholmen-Karolinska sjukhuset (som idag)
91 - som idag
93 - Finnberget Slussen via Sofia
94 - som idag
96 - som idag, men inte längre via Sofia.
Nejdå, inte ska man låta någon vänta på något sådant.Kantorn skrev: Intressant lista! Ser fram emot karta. Men jag inser att det dröjer.
Tack så mycket! Snyggt gjort!Lars_L skrev:Nejdå, inte ska man låta någon vänta på något sådant.Kantorn skrev: Intressant lista! Ser fram emot karta. Men jag inser att det dröjer.![]()
Jag har lagt in den på min blogg (som har en ambitionsnivå som nog torde vara bland den lägsta i världen, men nu kom den väl till pass).
http://www.kollektivresor.se/wp/2015/02 ... stockholm/
Se där, är inte publicerat ännu i insynsappen, Konstigt. Men det behandlas alltså på Trafiknämndens möte den 19 fetrubariTorbjörnR skrev:Hos Trafiknämnden i Stockholm har ett ärende kommit in med information om linjesträckning och tidtabellsförslag.
/Torbjörn
http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1784700
Jag såg också det! Är det en ny tanke, eller är det så med dagens nummer också?LÅ1 skrev:I text på en karta på sidan 35 i pdf-dokumentet (so TorbjörnR länkat till) fick jag en aha-upplevelse angående innerstadens nya linjenummer.
Låga nummer är stomtrafik.
50-numren är väst-östgående linjer.
60-serien är nord-sydgående.
70-serien är stödlinjer till stomlinjerna.
Tittar man på linjekartan så ser man att ingen 60-linje passerar Slussen eller Västerbron, medan alla 50-linjer passerar Slussen utom 54:an som (av tradition?) går på Västerbron.
Där blandade jag nog bort väderstrecken ordentligt!twr skrev:Jag såg också det! Är det en ny tanke, eller är det så med dagens nummer också?LÅ1 skrev:I text på en karta på sidan 35 i pdf-dokumentet (so TorbjörnR länkat till) fick jag en aha-upplevelse angående innerstadens nya linjenummer.
Låga nummer är stomtrafik.
50-numren är väst-östgående linjer.
60-serien är nord-sydgående.
70-serien är stödlinjer till stomlinjerna.
Tittar man på linjekartan så ser man att ingen 60-linje passerar Slussen eller Västerbron, medan alla 50-linjer passerar Slussen utom 54:an som (av tradition?) går på Västerbron.
Linje 50 har en nord-sydlig huvudriktning, även om den inte passerar över till Söder. Dessutom är den markerad mörkblå, som en stombuss. Men då är ju numret fel!Some skrev:Idag passerar ingen buss i 60-serien Slussen eller Västerbron. Enligt förslager kommer linje 62 att göra det i framtiden. Linje 66 är och förblir söders enda lokallinje.
Teorin faller också på att linje 50 blivit linje 50 och inte linje 60, som den borde, enligt teorin, eftersom den inte skall trafikera Västerbron, som gamla linje 40 gör.