Vi kan ta fasta på vad EUISS skriver om vad som måste göras ögonaböj
EUISS skrev:
- First, the most urgent task now is to find the 7 air defence batteries (Patriot or similar) that Ukraine needs. And to deploy these quickly so that the major cities and remaining infrastructure in Ukraine are afforded a minimum of protection. HR/VP Borrell has rightly said that we need concrete commitments from Member States at the next Foreign Affairs Council.
- Second, the F-16 coalition needs to be enlarged. Other countries have to follow the leadership displayed by Denmark, the Netherlands and Norway. We need more training of pilots and to expand the types of fighter jets being provided to Gripen and Rafale.
Att stärka Ukrainas high-end luftförsvar bör europeiska Nato kunna klara relativt snabbt om viljan finns (nödvändigt men inte tillräckligt villkor). Dvs. få fram själva systemen. Sedan har vi det här som Fabian Hoffmann påpekade, nämligen tillgången till missiler: PAC2/3 (Patriot) och Aster 30 (SAMP/T). Det är naturligtvis en strängt bevarad hemlighet hur mycket som finns på lager i resp. land, och Raytheon resp. Eurosam/MBDA har begränsad kapacitet för nytillverkning. Egentligen skulle Ukraina behöva åtminstone 10 LV-system.
Beträffande stödet till Ukrainas flygvapen börjar det bli knepigt. Alla förhoppningar om en snabb insats av de donerade F-16AM-planen har kommit på skam, de första planen kan kanske komma Ukraina till del i sommar. Dessutom är F-16AM inte någonting annat än en tillfällig lösning. Flygplanen är för gamla och har många flygtimmar i
skroven, även om de är i gott skick för sin ålder. Dessutom råder det tveksamhet om planens och beväpningens tekniska standard, och om de har en rimlig chans att ta upp kampen med VKS. Uppgraderingsmöjligheter finns (kanske) men där är man beroende av USA, som alltid ser till sina egna intressen först, och har ett stort eget bestånd att uppgradera.
USAF launches huge upgrade program for its F-16s
Därför kan man utgå från att USA inte kommer att donera några modernare F-16C inom överskådlig tid. Lockheed Martin nytillverkar ju också, men orderböckerna är fulla och kunderna står i kö (Taiwan, turken). Danmark, Norge, Nederländerna, Belgien har ju föregått med gott exempel, men skickar i princip sådant de själva vill bli av med, inför anskaffningen av F-35.
Det finns bara två flygplantillverkande länder i Europa; Sverige och Frankrike. Den flygplantyp som inte nämns ovan, Eurofighter Typhoon, tillverkas i huvudsak av Airbus. Vad kan Europa skaka fram inom låt säga ett år, av SAAB JAS-39 Gripen, Dassault Rafale eller Eurofighter Typhoon? Samtidigt får situationen inte bli logistiskt ohanterlig för Ukrainas flygvapen. Att ombeväpna ett flygvapen med nya flygplantyper och dessutom under brinnande krig, då i princip allting måste göras samtidigt, är en formidabel uppgift.