Sida 1 av 1

Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: söndag 11 augusti 2024 13:38
av Thomas Lange
https://sverigesradio.se/artikel/nio-av ... a-i-sommar

Tidigare i sommar suckade AB SS VD tungt över läget han var satt att adminstrera.
Nu får han åtminstone officiellt stöd från SL presstalesman.

Men någon idé om lösning antyds inte.

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: söndag 11 augusti 2024 17:10
av Lemanic
CAF ingår i BDS-rörelsen mot Israel. Bara att bojkotta. Medan vi gör det kan vi trycka på dem att överge sina planer där.

https://bdsmovement.net/boycott-caf

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: söndag 11 augusti 2024 17:43
av Hechtwagen
Lemanic skrev: söndag 11 augusti 2024 17:10 CAF ingår i BDS-rörelsen mot Israel. Bara att bojkotta. Medan vi gör det kan vi trycka på dem att överge sina planer där.

https://bdsmovement.net/boycott-caf
Är CAF emot Israel? Varför bygger de då spårvagnar som de säljer till Israel? Är det någon form av lågintensiv terror?

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: söndag 11 augusti 2024 20:16
av Stefan Widén
Lemanic skrev: söndag 11 augusti 2024 17:10 CAF ingår i BDS-rörelsen mot Israel. Bara att bojkotta. Medan vi gör det kan vi trycka på dem att överge sina planer där.

https://bdsmovement.net/boycott-caf
Bara för att tråden handlar om CAF vagnar är det inte OK, att som första inlägg, spåra ut och skriva om något helt annat än vad tråden handlar om : :x

Det du tar upp är säkert intressant men skapa en ny tråd med ämnet...

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: tisdag 13 augusti 2024 0:47
av Kristineberg
Hur länge var A35B-vagnarna på Djurgården projekterade att rulla när de anskaffades?

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: tisdag 13 augusti 2024 8:51
av Enceladus
Ulo på Bussmagasinet gnuggar händerna: Tio år med spårvagnsproblem i Stockholm

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: tisdag 13 augusti 2024 9:19
av Stefan Widén
Kristineberg skrev: tisdag 13 augusti 2024 0:47 Hur länge var A35B-vagnarna på Djurgården projekterade att rulla när de anskaffades?
En Spårvagn ska i alla fall hålla i 30 år. Sen kan man göra mer eller mindre omfattande arbeten för att förlänga dess livslängd. M29orna i GBG är ca 50 år gamla och rullar fortfarande.
För CAF vagnarna så gäller det att få dem att funka dess första 30 år.

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: tisdag 13 augusti 2024 16:29
av Hechtwagen
Stefan Widén skrev: tisdag 13 augusti 2024 9:19
Kristineberg skrev: tisdag 13 augusti 2024 0:47 Hur länge var A35B-vagnarna på Djurgården projekterade att rulla när de anskaffades?
En Spårvagn ska i alla fall hålla i 30 år. Sen kan man göra mer eller mindre omfattande arbeten för att förlänga dess livslängd. M29orna i GBG är ca 50 år gamla och rullar fortfarande.
För CAF vagnarna så gäller det att få dem att funka dess första 30 år.
En spårvagn håller i regel så länge man vill. 40 år är ett bra riktmärke, lämnar de en spårväg när de är yngre än 30 år så dyker de i regel upp på en annan spårväg.

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: tisdag 13 augusti 2024 16:54
av Hechtwagen
Enceladus skrev: tisdag 13 augusti 2024 8:51 Ulo på Bussmagasinet gnuggar händerna: Tio år med spårvagnsproblem i Stockholm

Tio år är väl lite avrundat men artikeln är en rak beskrivning av läget.

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: tisdag 13 augusti 2024 20:04
av leifd
Hechtwagen skrev: tisdag 13 augusti 2024 16:29
Stefan Widén skrev: tisdag 13 augusti 2024 9:19
Kristineberg skrev: tisdag 13 augusti 2024 0:47 Hur länge var A35B-vagnarna på Djurgården projekterade att rulla när de anskaffades?
En Spårvagn ska i alla fall hålla i 30 år. Sen kan man göra mer eller mindre omfattande arbeten för att förlänga dess livslängd. M29orna i GBG är ca 50 år gamla och rullar fortfarande.
För CAF vagnarna så gäller det att få dem att funka dess första 30 år.
En spårvagn håller i regel så länge man vill. 40 år är ett bra riktmärke, lämnar de en spårväg när de är yngre än 30 år så dyker de i regel upp på en annan spårväg.
Det där stämmer bra det. Oftast är det ju ägarnas vilja eller ovilja att renovera som sätter gränserna. Vissa Düwag-vagnar nära mej, gick 25 år hos sin förste ägare. Sen stod de 2 år och har sedan gått 30 år här i staden. De kostades på en renovering för förhållandevis blygsamma pengar, men det var det värt. Äldsta exemplaret är nu 58 år...
Kan ju även påminna om att M32 nu funnits i 20 år i Göteborg (nyligen 20 år sen första leverans).

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: tisdag 13 augusti 2024 20:09
av Hechtwagen
I ditt Düwagfall så fick ni väl till och med betalt för att ta emot vagnarna? Det kostar att skrota spårvagnar när metallskrotpriserna är låga.

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: onsdag 14 augusti 2024 14:39
av leifd
Hechtwagen skrev: tisdag 13 augusti 2024 20:09 I ditt Düwagfall så fick ni väl till och med betalt för att ta emot vagnarna? Det kostar att skrota spårvagnar när metallskrotpriserna är låga.
Nja, det var nog ett senare påfund. Men man betalade väl inte särskilt mycket för en del av dem allafall.

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: torsdag 15 augusti 2024 11:54
av Hechtwagen
leifd skrev: onsdag 14 augusti 2024 14:39
Hechtwagen skrev: tisdag 13 augusti 2024 20:09 I ditt Düwagfall så fick ni väl till och med betalt för att ta emot vagnarna? Det kostar att skrota spårvagnar när metallskrotpriserna är låga.
Nja, det var nog ett senare påfund. Men man betalade väl inte särskilt mycket för en del av dem allafall.
Vill minnas att det kostade runt 300.000 kr per vagn levererat och klart till Norrköping.

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: fredag 16 augusti 2024 19:37
av leifd
Hechtwagen skrev: torsdag 15 augusti 2024 11:54
leifd skrev: onsdag 14 augusti 2024 14:39
Hechtwagen skrev: tisdag 13 augusti 2024 20:09 I ditt Düwagfall så fick ni väl till och med betalt för att ta emot vagnarna? Det kostar att skrota spårvagnar när metallskrotpriserna är låga.
Nja, det var nog ett senare påfund. Men man betalade väl inte särskilt mycket för en del av dem allafall.
Vill minnas att det kostade runt 300.000 kr per vagn levererat och klart till Norrköping.
Jo något sådant. Transport kostar ju också, så priset per vagn var ju rätt lågt.

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: onsdag 04 september 2024 13:43
av Enceladus
Nu får det vara nog
Lidingö Nyheter skrev:Allt sedan Lidingöbanan återöppnade den 26 maj i år har tågtrafiken dragits med stora problem. Det har drabbat Lidingöborna på ett oacceptabelt sätt. Bara under juni och juli månad har nästan 500 avgångar ställts in. Huvuddelen av störningarna har berott på problem med SL:s spanska spårvagnar. Allt enligt SL:s egen officiella statistik.

Statistiken för augusti månad saknas ännu. Men allt tyder på att även augusti blir en mycket dålig månad, som även spiller över på september. Efter ett åskoväder förra veckan stoppades halva banan helt och hållet på grund av signalfel. Bussar utlovades, men det tog alldeles för lång tid innan de var på plats. När detta skrivs den 2 september står banan fortfarande stilla på sträckan Högberga–Gåshaga. Efter fyra dagar!

Lidingöbornas tålamod är på bristningsgränsen. Tilliten till Lidingöbanan är allvarligt hotad.
Lidingös politiska styre har fått nog av problemen på Lidingöbanan. Samtidigt blev det stopp för Spårväg City på grund av regn. Hur ska tilliten återupprättas?
SVT Nyheter skrev:Anledningen till att spårvagnarna tas ur trafik, när det bildats stora pölar på spåren, är att elmotorerna sitter nära hjulen och riskerar att gå sönder om det kommer vatten in i dem. Enligt SL finns det även brister i skyddandet av spårvagnens hjullager och där arbetar man på att ta fram en teknisk lösning.

På Lidingöbanan mellan Högberga och Gåshaga står även spårvägstrafiken still efter förra veckans åskoväder, där har SL satt in ersättningsbussar.

– Det finns ingen prognos när Lidingöbanan kan gå som vanligt igen eftersom det saknas reservdelar, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: onsdag 04 september 2024 21:25
av Per Lind
Den var bra! Motorerna ligger nära hjulen.
Det har de väl alltid gjort på spårvagnar.
Och regnat har det alltid gjort.
-Per

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: torsdag 05 september 2024 8:43
av daniel_s
Per Lind skrev: onsdag 04 september 2024 21:25 Den var bra! Motorerna ligger nära hjulen.
Det har de väl alltid gjort på spårvagnar.
Och regnat har det alltid gjort.
-Per
Ja och spårvagnar har alltid tenderat att gå sönder när man kör i vattensamlingar med dem, men det har blivit lite extra mycket problem med A35 så där har man satt en hård gräns, över ett visst vattendjup kör man inte. Delvis en följd av en absurd situation kring leveransen men å andra sidan är det inte för mycket begärt att väghållaren håller avrinningen under kontroll på stadsgator i välutvecklade länder…

A35:ans motorer sitter för övrigt helt annorlunda placerade jämfört med motorerna på en vanlig spårvagn, utanpå boggiramen med fläktsidan framåt på ena sidan.

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: torsdag 05 september 2024 20:04
av gek
daniel_s skrev: torsdag 05 september 2024 8:43 A35:ans motorer sitter för övrigt helt annorlunda placerade jämfört med motorerna på en vanlig spårvagn, utanpå boggiramen med fläktsidan framåt på ena sidan.
Är denna placering typisk för de flesta spårvagnstyper från CAF eller är det unikt för A35 och A36 samt motsvarande vagntyp i Tallinn?

Re: Till och med SL / TF erkänner problemen med sina CAF-vagnar

Postat: lördag 07 september 2024 12:45
av Hechtwagen
daniel_s skrev: torsdag 05 september 2024 8:43
Per Lind skrev: onsdag 04 september 2024 21:25 Den var bra! Motorerna ligger nära hjulen.
Det har de väl alltid gjort på spårvagnar.
Och regnat har det alltid gjort.
-Per
Ja och spårvagnar har alltid tenderat att gå sönder när man kör i vattensamlingar med dem, men det har blivit lite extra mycket problem med A35 så där har man satt en hård gräns, över ett visst vattendjup kör man inte. Delvis en följd av en absurd situation kring leveransen men å andra sidan är det inte för mycket begärt att väghållaren håller avrinningen under kontroll på stadsgator i välutvecklade länder…

A35:ans motorer sitter för övrigt helt annorlunda placerade jämfört med motorerna på en vanlig spårvagn, utanpå boggiramen med fläktsidan framåt på ena sidan.
A24 klarar vattensamlingar galant, A25 gör det inte.