Sida 1 av 8

Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: lördag 05 november 2022 23:47
av Enceladus
Stockholmarna: Här behöver vi också tunnelbana
DN skrev:I DN/Ipsos svarar flest – 16 procent – att Älvsjö är det område som det är viktigast att bygga ut tunnelbanan till. På andra plats kommer Täby med 12 procent, mycket tätt följt av Bollmora/Tyresö, 11 procent.

[...]

I det nya S-, C- och MP-styrets plattform för Region Stockholm står att kollektivtrafikens utbyggnad behöver fortsätta. Kompletterande utredningar gällande framtidens tunnelbane- och spårutbyggnad ska göras. Exempelvis ska projekt som tunnelbana till Bromma flygplats, Hjulsta–Barkarby, Älvsjö–Hagsätra, Fagersjö och någon form av spårbunden trafik till Tyresö utredas.
Region Stockholms nya styre vill fortsätta utbyggnaden av spårtrafiken. DN undersökte vilka områden som flest vill ha tunnelbana till. Älvsjö, Täby och Tyresö var de vanligaste svaren. Älvsjö får tunnelbana - förhoppnings av samma typ som i Köpenhamn - men Täby och Tyresö är fortfarande utan.

Den bästa lösningen för Täby och Tyresö skulle nog vara att förlänga Roslagsbanan från T-Centralen till Tyresö och ge den samma status som tunnelbanan (framför allt 10-minuterstrafik, nattrafik och lång mellantrafik på helger). Annars kommer stockholmarna att rösta på de politiker som lovar mer tunnelbana.

För Fagersjö skulle nog pendeltåg vara bäst med sin korta restid till Stockholm City, men då måste även pendeltågen få samma status som tunnelbanan.

Att förlänga Hjulstagrenen till Barkarby är en relativt billig utbyggnad, men jag skulle hellre se vidare förlängningar till Viksjö och Hässelby villastad än en slinga som blir en återvändsgränd. Både Viksjö och Hässelby villastad har redan ett stort befolkningsunderlag och kan förtätas ytterligare.

Jag är inte säker på om jag föredrar att förlänga Hagsätragrenen till Älvsjö eller nya tunnelbanan till Hagsätra. Det tidigare är bättre som ett enskilt projekt, men det senare möjliggör fler framtida utbyggnader. Högdalen är ett möjligt alternativ om det är nya tunnelbanan som förlängs. Ett tidigare nämnt förslag är att nya tunnelbanan tar över gröna linjen från Hagsätra till Rågsved medan gröna linjen förlängs från Rågsved till Huddinge.

Tunnelbana till Bromma flygplats behöver ta hänsyn till kapaciteten. Gröna linjen kan inte ha grenar till både Arenastaden och Bromma flygplats. En avgrening av blå linjen skulle fungera om nya tunnelbanan finge långa plattformar, men det gör den tyvärr inte. Kan nya tunnelbanan förlängas från Fridhemsplan?

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: söndag 06 november 2022 9:37
av Stefan Widén
Tycker det är lite märkligt at man tar Köpenhamns metro som exempel på bra spårtrafiklösningar. De har ju själva satt sig i ett dilemma med att ha så korta tåg. Hade de vart lite mer framsynta och valt i alla fall 80 m långa tåg hade de haft bättre förutsättningar för en ännu bättre expantion.

I de områden i Stockholm som diskuteras, kan vi se att det finns andra spårlösningar som ger samma kapacitet men som är betydligt billigare att bygga. Det är även lättare att anlägga fler hållplatse vilket förbättrar tillgängligheten och där med blir den mer attraktiv.

Det är så lätt för de som inte är insatta i helheten att föreslå lösningar som inte har den bäring som krävs.

OCh ju mer komplicerade system man bygger detså dyrare och längre tid tar det.

Våga tänka enkelt och effektivt och därmed billiga lösningar.

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: söndag 06 november 2022 13:53
av twr
Stefan Widén skrev: söndag 06 november 2022 9:37 Tycker det är lite märkligt at man tar Köpenhamns metro som exempel på bra spårtrafiklösningar. De har ju själva satt sig i ett dilemma med att ha så korta tåg. Hade de vart lite mer framsynta och valt i alla fall 80 m långa tåg hade de haft bättre förutsättningar för en ännu bättre expantion.

I de områden i Stockholm som diskuteras, kan vi se att det finns andra spårlösningar som ger samma kapacitet men som är betydligt billigare att bygga. Det är även lättare att anlägga fler hållplatse vilket förbättrar tillgängligheten och där med blir den mer attraktiv.

Det är så lätt för de som inte är insatta i helheten att föreslå lösningar som inte har den bäring som krävs.

OCh ju mer komplicerade system man bygger detså dyrare och längre tid tar det.

Våga tänka enkelt och effektivt och därmed billiga lösningar.
Enceladus värderar generellt nattrafik högre än trafik på dagen. Det är därför han lyfter fram Köpenhamns spårvägsliknande dyra tunnelförlagda automatbana som en förebild, den har nämligen trafik på natten.

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: söndag 06 november 2022 16:16
av Odd
Frågan är om frågan är rätt ställd. Borde den inte vara "vilket trafikutbud behövs till denna plats". Annars gör man om samma fel igen, att välja något för trafikslagets skull i stället för att välja det som passar in i sammanhanget.
Älvsjö-Fridhemsplan och Odenplan-Solna, till exempel. Man behöver inte vara något snille direkt för att förstå att sträckorna borde ha planerats och byggts samtidigt, och kanske välja trafikslag som finns i dess båda ändar för en bättre integration och samordning. I stället bestämde man att en viss färg och trafikslag skulle byggas till varje pris, och så blev det som det blev, dyrt och dåligt.

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: söndag 06 november 2022 17:59
av kildor
Det är väl klart att folket vill ha tunnelbana. Det är snabbt, punktligt och pålitligt. Och nu är det ju DN som frågar. Men de som beslutar om investeringar har såklart ytterligare faktorer att ta hänsyn till.

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: söndag 06 november 2022 18:06
av daniel_s
kildor skrev: söndag 06 november 2022 17:59 Det är väl klart att folket vill ha tunnelbana. Det är snabbt, punktligt och pålitligt. Och nu är det ju DN som frågar. Men de som beslutar om investeringar har såklart ytterligare faktorer att ta hänsyn till.
Ja, som vilken färg det ska vara på linjerna!

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: söndag 06 november 2022 20:05
av Enceladus
twr skrev: söndag 06 november 2022 13:53 Enceladus värderar generellt nattrafik högre än trafik på dagen. Det är därför han lyfter fram Köpenhamns spårvägsliknande dyra tunnelförlagda automatbana som en förebild, den har nämligen trafik på natten.
Köpenhamns automatbana har ett attraktivt trafikutbud under hela dygnet, såväl dag som natt. Finns det någon bättre förebild?

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: söndag 06 november 2022 21:40
av twr
Enceladus skrev: söndag 06 november 2022 20:05
twr skrev: söndag 06 november 2022 13:53 Enceladus värderar generellt nattrafik högre än trafik på dagen. Det är därför han lyfter fram Köpenhamns spårvägsliknande dyra tunnelförlagda automatbana som en förebild, den har nämligen trafik på natten.
Köpenhamns automatbana har ett attraktivt trafikutbud under hela dygnet, såväl dag som natt. Finns det någon bättre förebild?
Man måste ta hänsyn till alla relevanta faktorer och inte bara en. Att bygga tunnlar och sen trafikera dem med motsvarigheten till ganska korta spårvagnar är inte särskilt smart, oavsett hur trafikutbudet ser ut.

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: söndag 06 november 2022 22:18
av Odd
twr skrev: söndag 06 november 2022 21:40
Enceladus skrev: söndag 06 november 2022 20:05
twr skrev: söndag 06 november 2022 13:53 Enceladus värderar generellt nattrafik högre än trafik på dagen. Det är därför han lyfter fram Köpenhamns spårvägsliknande dyra tunnelförlagda automatbana som en förebild, den har nämligen trafik på natten.
Köpenhamns automatbana har ett attraktivt trafikutbud under hela dygnet, såväl dag som natt. Finns det någon bättre förebild?
Man måste ta hänsyn till alla relevanta faktorer och inte bara en. Att bygga tunnlar och sen trafikera dem med motsvarigheten till ganska korta spårvagnar är inte särskilt smart, oavsett hur trafikutbudet ser ut.
Det är faktiskt en väldigt valid synpunkt. Det verkar inte heller som att Köpenhamns tunnelbana har förberetts för längre plattformar, så när den tiden kommer (vilket väl inte är otroligt inom vår livstid) så blir det ett par års avstängningar beroende på vilken sida om depåerna och var övergångsväxlarna är förlagda. Jag antar att det är en del av det "unika" i en tunnelbana...

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: måndag 07 november 2022 12:02
av Breitspurbahn
Blåa linjen via Barkarby till Hässelby Strand är på pappret inget dumt, men tveksamt om de boende där vill ha dit blå linjen med allt vad det innebär.

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: måndag 07 november 2022 16:30
av Enceladus
Breitspurbahn skrev: måndag 07 november 2022 12:02 Blåa linjen via Barkarby till Hässelby Strand är på pappret inget dumt, men tveksamt om de boende där vill ha dit blå linjen med allt vad det innebär.
Av någon anledning har kriminella gäng svårt att hitta till Mälarhöjden på Norsborgsgrenen. De kanske inte använder tunnelbanan för att begå brott?

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: torsdag 27 april 2023 16:51
av Enceladus
Nu ska ännu mera ny tunnelbana utredas
FUT skrev:Kan det behövas tunnelbana till Fagersjö, till Tyresö eller till Bromma flygplats? Det är tre av de sträckor som Region Stockholm nu kommer att titta närmare på.
Stockholmarna vill ha mera ny tunnelbana, och politikerna lyssnar!

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: torsdag 27 april 2023 20:19
av Fyrgeit
Enceladus skrev: torsdag 27 april 2023 16:51 Nu ska ännu mera ny tunnelbana utredas
FUT skrev:Kan det behövas tunnelbana till Fagersjö, till Tyresö eller till Bromma flygplats? Det är tre av de sträckor som Region Stockholm nu kommer att titta närmare på.
Stockholmarna vill ha mera ny tunnelbana, och politikerna lyssnar!
Linjen Älvsjö-Fridhemsplans förlängning till Bromma flygplats är rätt naturlig enligt en snubbe från FUT som jag snackade med på Train & Rail i Onsdags.

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: torsdag 27 april 2023 23:17
av Enceladus
Fyrgeit skrev: torsdag 27 april 2023 20:19
Enceladus skrev: torsdag 27 april 2023 16:51 Nu ska ännu mera ny tunnelbana utredas
FUT skrev:Kan det behövas tunnelbana till Fagersjö, till Tyresö eller till Bromma flygplats? Det är tre av de sträckor som Region Stockholm nu kommer att titta närmare på.
Stockholmarna vill ha mera ny tunnelbana, och politikerna lyssnar!
Linjen Älvsjö-Fridhemsplans förlängning till Bromma flygplats är rätt naturlig enligt en snubbe från FUT som jag snackade med på Train & Rail i Onsdags.
Om västra tunnelbanan ska förlängas till Fagersjö i andra änden så kan den med fördel ta över Hagsätralinjen fram till Rågsved. Därifrån är det inte långt till Fagersjö. Den gamla Hagsätralinjen kan istället fortsätta från Rågsved mot Huddinge och där skapa nya bytesmöjligheter. Handelskammaren har tidigare föreslagit en sträckning mellan Älvsjö och Fagersjö via Örby och Högdalen, men då lämnas Hagsätralinjen orörd och får därför ingen värdig ändstation.

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: fredag 28 april 2023 0:33
av ADDE
Varför bygga tunnelbana till Fagersjö när pendeltågsspåren går förbi området? Det är ju betydligt billigare att bygga en pendeltågsstation där än att dra en tunnelbana dit.

Samma sak undrar jag kring Bromma flygplats, tvärbanan går ju dit... Det kanske är mer aktuellt om det bebyggdes en stadsdel av flygplatsen förvisso...

Jag står helt bakom en fortsättning till Tyresö, och då från Skarpnäck.

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: fredag 28 april 2023 15:47
av twr
Fyrgeit skrev: torsdag 27 april 2023 20:19
Enceladus skrev: torsdag 27 april 2023 16:51 Nu ska ännu mera ny tunnelbana utredas
FUT skrev:Kan det behövas tunnelbana till Fagersjö, till Tyresö eller till Bromma flygplats? Det är tre av de sträckor som Region Stockholm nu kommer att titta närmare på.
Stockholmarna vill ha mera ny tunnelbana, och politikerna lyssnar!
Linjen Älvsjö-Fridhemsplans förlängning till Bromma flygplats är rätt naturlig enligt en snubbe från FUT som jag snackade med på Train & Rail i Onsdags.
Vilket visar hur lite FUT förstår av kollektivtrafik. Men det är klart att de vill bygga ut sin meningslösa linje ännu mer.

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: fredag 28 april 2023 18:52
av Enceladus
twr skrev: fredag 28 april 2023 15:47
Fyrgeit skrev: torsdag 27 april 2023 20:19 Linjen Älvsjö-Fridhemsplans förlängning till Bromma flygplats är rätt naturlig enligt en snubbe från FUT som jag snackade med på Train & Rail i Onsdags.
Vilket visar hur lite FUT förstår av kollektivtrafik. Men det är klart att de vill bygga ut sin meningslösa linje ännu mer.
Har skribenten ett bättre förslag? Gröna linjen avgrenas till Arenastaden, blå linjen får korta plattformar och röda linjen ligger inte i närheten.

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: tisdag 02 maj 2023 12:31
av Kantorn
Enceladus skrev: fredag 28 april 2023 18:52 blå linjen får korta plattformar
Finns det någon station i tunnelbanenätet som rymmer 3 st C30? En ärlig fråga.

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: tisdag 02 maj 2023 12:48
av daniel_s
Samtliga stationer rymmer minst fyra. ;-)

Tre hopkopplade C30 får inte plats vid någon plattform men den kombinationen är ändå inte tillåten ens i undantagsfall.

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Postat: tisdag 02 maj 2023 14:14
av Kantorn
daniel_s skrev: tisdag 02 maj 2023 12:48 Samtliga stationer rymmer minst fyra. ;-)

Tre hopkopplade C30 får inte plats vid någon plattform men den kombinationen är ändå inte tillåten ens i undantagsfall.
Det var det jag menade. Förlåt min okunskap. Jag förstår hur du menar. Men eftersom det fortfarande talas om korta plattformar.