Sida 1 av 5
Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Postat: onsdag 26 augusti 2020 20:14
av Enceladus
New Copenhagen M5 West metro line proposed
Utvecklingen går snabbt i Köpenhamn. Det är inte länge sedan linjerna M3 och M4 öppnade. Nu diskuteras en femte linje M5 till Lynetteholmen. Samtidigt byggs även snabbspårvägen Hovedstadens Letbane. Håller Köpenhamn på att dra ifrån Stockholm?
Stockholm har länge haft det största tunnelbanenätet i Norden. För några år sedan gick Oslo om Stockholm i mängden tunnelbanespår per invånare, men Stockholm har fortfarande ett större nät. Befolkningsmässigt är dock Köpenhamn närmare Stockholm än Oslo. Med samma ambitionsnivå som Oslo kan Köpenhamn faktiskt gå om Stockholm.
På
ett annat forum finns det bilder som visar de tre alternativen som diskuteras. Det alternativ som förordas är alltså en helt ny västlig tunnelbanelinje. Ett annat alternativ är en ny ringlinje som delvis delar spår med andra linjer. Det tredje alternativet är att bara förlänga M4 till Lynetteholmen.
Det sägs att det förordade alternativet ger nästan en miljon resenärer per dag i Köpenhamns metro. Det är inte långt ifrån Stockholms tunnelbana som har cirka 1,2 miljoner resenärer per dag. Köpenhamn stannar troligen inte där, utan kommer antagligen att fortsätta med utbyggnaden. Samtidigt går det väldigt långsamt i Stockholm.
Kan Köpenhamns metro på sikt gå om Stockholms tunnelbana? Ambitionsnivån är ju mycket högre, för att inte tala om det extremt attraktiva trafikutbudet under hela dygnet alla dagar i veckan. Det som talar emot Köpenhamns metro är att Köpenhamn som region har en mycket långsammare befolkningstillväxt än Stockholm. Men det är i princip allt.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Postat: onsdag 26 augusti 2020 20:23
av Odd
Det är väl ingen tävling..?
Eller är det kanske det?
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Postat: onsdag 26 augusti 2020 20:27
av ADDE
Verkar som att Köpenhamn är mitt i ett läge som stockhom var i för 70 år sedan... Köpenmhamn kör hårt!

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Postat: onsdag 26 augusti 2020 20:54
av Enceladus
ADDE skrev:Verkar som att Köpenhamn är mitt i ett läge som stockhom var i för 70 år sedan... Köpenmhamn kör hårt!

Det är absolut imponerande. Frågan är dock varför Stockholms kollektivtrafik stagnerar trots en dubbelt så stor befolkningstillväxt och ett kraftigt ökat resande. Gör de konservativa lokalpolitikerna i Stockholm så stor skillnad?
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Postat: onsdag 26 augusti 2020 22:03
av august
Enceladus skrev:New Copenhagen M5 West metro line proposed
Utvecklingen går snabbt i Köpenhamn. Det är inte länge sedan linjerna M3 och M4 öppnade. Nu diskuteras en femte linje M5 till Lynetteholmen. Samtidigt byggs även snabbspårvägen Hovedstadens Letbane. Håller Köpenhamn på att dra ifrån Stockholm?
Stockholm har länge haft det största tunnelbanenätet i Norden. För några år sedan gick Oslo om Stockholm i mängden tunnelbanespår per invånare, men Stockholm har fortfarande ett större nät. Befolkningsmässigt är dock Köpenhamn närmare Stockholm än Oslo. Med samma ambitionsnivå som Oslo kan Köpenhamn faktiskt gå om Stockholm.
På
ett annat forum finns det bilder som visar de tre alternativen som diskuteras. Det alternativ som förordas är alltså en helt ny västlig tunnelbanelinje. Ett annat alternativ är en ny ringlinje som delvis delar spår med andra linjer. Det tredje alternativet är att bara förlänga M4 till Lynetteholmen.
Det sägs att det förordade alternativet ger nästan en miljon resenärer per dag i Köpenhamns metro. Det är inte långt ifrån Stockholms tunnelbana som har cirka 1,2 miljoner resenärer per dag. Köpenhamn stannar troligen inte där, utan kommer antagligen att fortsätta med utbyggnaden. Samtidigt går det väldigt långsamt i Stockholm.
Kan Köpenhamns metro på sikt gå om Stockholms tunnelbana? Ambitionsnivån är ju mycket högre, för att inte tala om det extremt attraktiva trafikutbudet under hela dygnet alla dagar i veckan. Det som talar emot Köpenhamns metro är att Köpenhamn som region har en mycket långsammare befolkningstillväxt än Stockholm. Men det är i princip allt.
Kan rekommendera att titta mer hos en källa närmare ursprunget:
https://m.dk/vi-bygger-nye-linjer/hvord ... netteholm/ – här finns också en sammanfattning av förundersökningen.
Lynetteholmen är alltså ett jättestadsutvecklingsprojekt som både ska ge cirkus 35 000 nya bostäder och skydda den danska huvudstaden mot stigande havsnivåer och stormvågor.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Postat: torsdag 27 augusti 2020 9:10
av twr
Det kan verkligen ifrågasättas om Köpenhamn har "högre ambitionsnivå" än Stockholm vad gäller tunnelbana. Med tanke på att man har byggt ett system som låser fordonslängden till strax över Nockebybanans spårvagnar.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Postat: torsdag 27 augusti 2020 11:27
av Enceladus
twr skrev:Det kan verkligen ifrågasättas om Köpenhamn har "högre ambitionsnivå" än Stockholm vad gäller tunnelbana. Med tanke på att man har byggt ett system som låser fordonslängden till strax över Nockebybanans spårvagnar.
I gengäld bygger Köpenhamn fler linjer. Dessutom har Köpenhamns metro ett
mycket bättre trafikutbud utanför rusningen, vilket leder till att fler väljer att åka utanför rusningen. Enligt prognoserna väntas metron få nästan en miljon resenärer per dag med den västliga dragningen av M5, men utbyggnaden stannar inte där. Politikerna i Frederiksberg talar redan om
ännu en linje med stationer i Zoo, Hospitalsgrunden och Borups Allé.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Postat: torsdag 27 augusti 2020 11:53
av TKO
Köpenhamns Metro är knappast en "tunnelbana" - snarare som påpekats en "spårväg under jord". Detta påpekar jag utan att just nu ta ställning till om det är bra eller dåligt!
Räkneövning:
- Hur många metrolinjer av köpenhamskt snitt behövs för att ersätta en tunnelbanelinje av stockholmsmodell?
/TKO
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Postat: torsdag 27 augusti 2020 15:13
av Enceladus
TKO skrev:Köpenhamns Metro är knappast en "tunnelbana" - snarare som påpekats en "spårväg under jord". Detta påpekar jag utan att just nu ta ställning till om det är bra eller dåligt!
Räkneövning:
- Hur många metrolinjer av köpenhamskt snitt behövs för att ersätta en tunnelbanelinje av stockholmsmodell?
Det finns fler parametrar än antal platser per tåg, exempelvis turtäthet under maxtimmen samt turtäthet under hela dygnet (utspridning av resandet). Köpenhamn räknar i alla fall med att få nästan en miljon resenärer per dag med sin "spårväg under jord".
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Postat: torsdag 27 augusti 2020 15:44
av TKO
Enceladus skrev:TKO skrev:Köpenhamns Metro är knappast en "tunnelbana" - snarare som påpekats en "spårväg under jord". Detta påpekar jag utan att just nu ta ställning till om det är bra eller dåligt!
Räkneövning:
- Hur många metrolinjer av köpenhamskt snitt behövs för att ersätta en tunnelbanelinje av stockholmsmodell?
Det finns fler parametrar än antal platser per tåg, exempelvis turtäthet under maxtimmen samt turtäthet under hela dygnet (utspridning av resandet). Köpenhamn räknar i alla fall med att få nästan en miljon resenärer per dag med sin "spårväg under jord".
Tyvärr är det inget svar på frågan!
Men som på Grönan (minns ni det nöjesfältet?) - lösa bollar går om...
/TKO
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Postat: torsdag 27 augusti 2020 15:45
av twr
Enceladus skrev:TKO skrev:Köpenhamns Metro är knappast en "tunnelbana" - snarare som påpekats en "spårväg under jord". Detta påpekar jag utan att just nu ta ställning till om det är bra eller dåligt!
Räkneövning:
- Hur många metrolinjer av köpenhamskt snitt behövs för att ersätta en tunnelbanelinje av stockholmsmodell?
Det finns fler parametrar än antal platser per tåg, exempelvis turtäthet under maxtimmen samt turtäthet under hela dygnet (utspridning av resandet). Köpenhamn räknar i alla fall med att få nästan en miljon resenärer per dag med sin "spårväg under jord".
"Utspridning av resandet"? De flesta arbetsresneärer lär inte flytta sin restid till mellantrafik bara för att utbudet är lite större,
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Postat: tisdag 07 juni 2022 12:33
av Enceladus
Bredt flertal er blevet enigt om ny metrolinje i København
Det råder en bred enighet i Köpenhamn om att bygga en femte linje till Lynetteholmen. Nybyggnationsområdet ska få det bästa
världen har att erbjuda!
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Postat: tisdag 07 juni 2022 13:07
av Diripsi
Märklig linjesträckning med en väldigt stor omväg för att ta sig in till centrala Köpenhamn. Behövs det verkligen ännu mer tunnelbana på Amager?
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Postat: tisdag 07 juni 2022 14:39
av Odd
Två linjer till och de är "ikapp" Stockholm... men som sagt, det är ingen tävling.
Stockholm skulle dessutom kunna optimera en hel del, exempelvis bygga två nya sträckningar genom stan och vips, fördubbla trafiken på tunnelbana 1 och 2, utan att antal linjer ökar.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Postat: tisdag 07 juni 2022 17:21
av Enceladus
Odd skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 14:39
Två linjer till och de är "ikapp" Stockholm... men som sagt, det är ingen tävling.
Stockholm skulle dessutom kunna optimera en hel del, exempelvis bygga två nya sträckningar genom stan och vips, fördubbla trafiken på tunnelbana 1 och 2, utan att antal linjer ökar.
Titta på trafikutbudet istället. Köpenhamns S-tåg har färre resenärer än Stockholms pendeltåg, men cirka tre gånger så många avgångar. Med den femte linjen kommer även Köpenhamns metro att ha fler avgångar än Stockholms tunnelbana (om den inte har det redan nu).
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Postat: tisdag 07 juni 2022 18:24
av Odd
Ja, om man tror på siffrornas magi så kan man ju alltid bevisa allt.

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Postat: tisdag 07 juni 2022 22:38
av Hechtwagen
Enceladus skrev: ↑onsdag 26 augusti 2020 20:54
ADDE skrev:Verkar som att Köpenhamn är mitt i ett läge som stockhom var i för 70 år sedan... Köpenmhamn kör hårt!

Det är absolut imponerande. Frågan är dock varför Stockholms kollektivtrafik stagnerar trots en dubbelt så stor befolkningstillväxt och ett kraftigt ökat resande. Gör de konservativa lokalpolitikerna i Stockholm så stor skillnad?
Bump men ändå.
Ni har helt missat utbyggnaden av stockholms tunnelbana och tvärbanan , Roslagsbanans förlängning till city samt den inte allt för gamla pendeltågstunneln under stan?
Det är sammantaget en hel del ny spårtrafik så någon stagnation ser nog bara ni.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Postat: tisdag 07 juni 2022 23:36
av Enceladus
Hechtwagen skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 22:38
Ni har helt missat utbyggnaden av stockholms tunnelbana och tvärbanan , Roslagsbanans förlängning till city samt den inte allt för gamla pendeltågstunneln under stan?
Det är sammantaget en hel del ny spårtrafik så någon stagnation ser nog bara ni.
Köpenhamn har redan gått om Stockholm i antalet avgångar, till stor del på grund av Stockholms usla utbud i pendeltågstrafiken. Tunnelbanan är den enda delen av Stockholms spårtrafik som har ett acceptabelt trafikutbud, men inte ens den kan mäta sig med Köpenhamns metro.
Det fanns tidigare en diskussion på forumet om att det är totalt vansinne att bygga infrastruktur för miljarder och sedan spara några miljoner på trafiken.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Postat: onsdag 08 juni 2022 8:55
av Odd
Enceladus skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 23:36...
Det fanns tidigare en diskussion på forumet om att det är totalt vansinne att bygga infrastruktur för miljarder och sedan spara några miljoner på trafiken.
Samma typ av vansinne att lägga ~15-20 miljarder på en t-banelinje som bara kan utnyttjas till 20%?
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Postat: onsdag 08 juni 2022 11:29
av Kantorn
Att metroen har fler avgångar än tunnelbanan kan ju delvis bero på att tågen är kortare. Det är väldigt svårt att jämföra äpplen och päron. S-banan är ett mellanting mellan pendeltåg och t-bana. Metroen är ett mellanting mellan t-bana och spårväg. Sluta titta avundsjukt på Köpenhamn. De har valt ett system, Stockholm ett annat. Sedan att både Köpenhamn och Stockholm har valt vissa saker som forumläsare och -skribenter rasar över är "tough shit". De kommer inte ändra det ändå. Vissa skribenter skjuter myggor med kanon, vilket har förändrat stämningen på forum från ett trevligt diskussionsforum till ett socialt medium där man spyr galla över det som inte stämmer helt med ens egna uppfattningar. En försämring. Nu har jag också spytt galla. Lovar att vara försiktig med det i fortsättningen.