SL/Stockholm: SL-taxan riskerar att höjas mer än nödvändigt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL/Stockholm: SL-taxan riskerar att höjas mer än nödvändigt
SL-taxan riskerar att höjas mer än nödvändigt
Bland anledningarna som tas upp är onödig parallell trafik och felbedömningar av hur utvecklingen skulle bli.
Den f d gulalinjen är ju ett lågt hängande äpple att plocka, man kan helt enkelt frysa allt som går att frysa och vänta med att göra klart det tills man har råd att köra parallell trafik med tunnelbana igen. Den nya gulalinjen bör ju slopas helt och man behöver titta på möjligheten att exempelvis avsluta bussterminalsdelen av Slussenprojektet och i stället bygga en ny terminal vid Nacka Forum.
Tyvärr har vi ju inte tjänstemannaansvar i Sverige.
Bland anledningarna som tas upp är onödig parallell trafik och felbedömningar av hur utvecklingen skulle bli.
Den f d gulalinjen är ju ett lågt hängande äpple att plocka, man kan helt enkelt frysa allt som går att frysa och vänta med att göra klart det tills man har råd att köra parallell trafik med tunnelbana igen. Den nya gulalinjen bör ju slopas helt och man behöver titta på möjligheten att exempelvis avsluta bussterminalsdelen av Slussenprojektet och i stället bygga en ny terminal vid Nacka Forum.
Tyvärr har vi ju inte tjänstemannaansvar i Sverige.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL/Stockholm: SL-taxan riskerar att höjas mer än nödvändigt
Är det så dumt med parallella/överlappande system egentligen? Med alla störningar och problem som vi har nu så är det väl ganska bra egentligen.
Beträffande ”tjänstemannaansvar” så undrar jag om någonting överhuvudtaget skulle bli byggt i det här landet om vi hade det, vad det nu är för något. Man kan liksom inte bygga ihop ett politiskt system av sina favoritgrejer och tro att allt utom det man vill ändra på ska fortsätta som vanligt…
Beträffande ”tjänstemannaansvar” så undrar jag om någonting överhuvudtaget skulle bli byggt i det här landet om vi hade det, vad det nu är för något. Man kan liksom inte bygga ihop ett politiskt system av sina favoritgrejer och tro att allt utom det man vill ändra på ska fortsätta som vanligt…
Re: SL/Stockholm: SL-taxan riskerar att höjas mer än nödvändigt
Ja, det kan vara dumt med parallella och överlappande system om de är av sådan art att de inte gör någon signifikant nytta. Odenplan-Solna är ett solklart sådant exempel.
Tjänstemannaansvar är det juridiska ansvar som offentliga tjänstemän har för att följa lagar och regler i sitt arbete. Detta innebär att om en tjänsteman bryter mot lagen eller inte uppfyller sina skyldigheter på ett korrekt sätt, kan hen hållas ansvarig och eventuellt straffas. Tjänstemannaansvar syftar till att säkerställa att offentliga tjänstemän agerar rättvist, transparent och i enlighet med de krav som ställs på dem i deras yrkesutövning.
Ansvarsområden som omfattas av tjänstemannaansvar inkluderar exempelvis hantering av mutor och bestickning, beslut som åsidosätter medborgarnas rättigheter, samt andra former av misskötsel eller maktmissbruk. Syftet med tjänstemannaansvar är att upprätthålla förtroendet för offentliga institutioner och att säkerställa att tjänstemän agerar i allmänhetens intresse.
Exempel:
En hög tjänsteman inom en statlig myndighet beslutar att fortsätta med ett stort infrastrukturprojekt trots att interna utredningar visar att projektet är ekonomiskt tveksamt eller skadligt för miljön. Beslutet fattas enbart för att tjänstemannen vill förbättra sitt eget rykte eller för att stödja en politisk agenda. Om det framkommer att tjänstemannen medvetet har åsidosatt ekonomiska och miljömässiga riktlinjer så är det rimligt att hen skall kunna ställas inför rätta för tjänstefel eller misskötsel av sina uppgifter.
Tjänstemannaansvar är det juridiska ansvar som offentliga tjänstemän har för att följa lagar och regler i sitt arbete. Detta innebär att om en tjänsteman bryter mot lagen eller inte uppfyller sina skyldigheter på ett korrekt sätt, kan hen hållas ansvarig och eventuellt straffas. Tjänstemannaansvar syftar till att säkerställa att offentliga tjänstemän agerar rättvist, transparent och i enlighet med de krav som ställs på dem i deras yrkesutövning.
Ansvarsområden som omfattas av tjänstemannaansvar inkluderar exempelvis hantering av mutor och bestickning, beslut som åsidosätter medborgarnas rättigheter, samt andra former av misskötsel eller maktmissbruk. Syftet med tjänstemannaansvar är att upprätthålla förtroendet för offentliga institutioner och att säkerställa att tjänstemän agerar i allmänhetens intresse.
Exempel:
En hög tjänsteman inom en statlig myndighet beslutar att fortsätta med ett stort infrastrukturprojekt trots att interna utredningar visar att projektet är ekonomiskt tveksamt eller skadligt för miljön. Beslutet fattas enbart för att tjänstemannen vill förbättra sitt eget rykte eller för att stödja en politisk agenda. Om det framkommer att tjänstemannen medvetet har åsidosatt ekonomiska och miljömässiga riktlinjer så är det rimligt att hen skall kunna ställas inför rätta för tjänstefel eller misskötsel av sina uppgifter.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL/Stockholm: SL-taxan riskerar att höjas mer än nödvändigt
En färsk artikel i DN förklarar varför Solna behöver tunnelbana:
SL antar att pendeltågsresenärerna inte har något val. Därför kan trafiken vara hur usel som helst. Solna vill däremot att resenärerna ska välja kollektivtrafiken.DN skrev:Krånglet har fått resenärer att överge pendeltågen och ta bilen i stället. Men den här formen av transportmigration är inget som oroar Gabriella Nilsson.
– Pendeltågsresenärerna står för 14 procent av den totala resenärsvolymen. De karakteriseras av att de har oerhört långa resvägar. När deras förbindelser inte fungerar så har de inget alternativ. Beroendet är därför så mycket större för de här 14 procenten. Men om några av dessa i stället tar bilen så innebär det inga större effekter.
Re: SL/Stockholm: SL-taxan riskerar att höjas mer än nödvändigt
Det var en märklig slutsats!Enceladus skrev: ↑onsdag 19 juni 2024 11:11En färsk artikel i DN förklarar varför Solna behöver tunnelbana:
SL antar att pendeltågsresenärerna inte har något val. Därför kan trafiken vara hur usel som helst. Solna vill däremot att resenärerna ska välja kollektivtrafiken.DN skrev:Krånglet har fått resenärer att överge pendeltågen och ta bilen i stället. Men den här formen av transportmigration är inget som oroar Gabriella Nilsson.
– Pendeltågsresenärerna står för 14 procent av den totala resenärsvolymen. De karakteriseras av att de har oerhört långa resvägar. När deras förbindelser inte fungerar så har de inget alternativ. Beroendet är därför så mycket större för de här 14 procenten. Men om några av dessa i stället tar bilen så innebär det inga större effekter.
För mig ser det mer ut som att det vore bättre att lägga resurser på att förbättra pendeln i så fall, det skulle ge mer både för resenärerna mellan Solna - T-centralen och för de befintliga pendeltågsresenärerna.
Att lägga pengar på en lyxtunnelbana bara av prestigeskäl ger inget mervärde, och i f d gulalinjens fall ger det ju som tidigare konstaterats, ett negativt utfall.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL/Stockholm: SL-taxan riskerar att höjas mer än nödvändigt
Jag läste exakt samma argument på detta forum för 11 år sedan när tunnelbanan beslutades. Det tar mindre tid att bygga tunnelbana än att förbättra pendeln!
Re: SL/Stockholm: SL-taxan riskerar att höjas mer än nödvändigt
Så länge som pendeltågstrafiken inte är separerad från Trafikverkets övriga nät så är det som det är. Trafikverket tycks ibland nästan ha en defaitistisk hållning till vardagliga störningar och som verkar styras av naturlagar som man inte kan göra någonting åt.
Skola, vård, omsorg och nu också järnväg är vårt nya mantra. Det finns bara en lösning på alla tillkortakommanden, och det är pengar! IRONI!
Skola, vård, omsorg och nu också järnväg är vårt nya mantra. Det finns bara en lösning på alla tillkortakommanden, och det är pengar! IRONI!

Re: SL/Stockholm: SL-taxan riskerar att höjas mer än nödvändigt
God livskvalitet i Stockholmsregionen men bostadsfrågan utmanar
Region Stockholm kovänder om pendeltågen. Att resenärerna inte har något val är inte längre någon ursäkt för att inte satsa på trafikslaget. Återställs trafiken?Region Stockholm skrev:Samhällsservicen i länet får gott betyg av 79 procent, och 65 procent är nöjda med hälso- och sjukvården. Samtidigt är vården och kollektivtrafiken det som flest svarar att de är missnöjda med – 15 procent respektive 19 procent.
Pendeltågsberoende kommuner sticker ut med lägre nöjdhet med kollektivtrafiken.
– Om fler ska vilja åka med kollektivtrafik behöver vi säkerställa att den fungerar i alla delar av länet. Särskilt för invånare som är beroende av ett trafikslag, till exempel pendeltåget, säger Anton Västberg.
Busslinjer i Solna och Stockholm får betydligt fler avgångar
För övrigt tycks den ekonomiska krisen vara över. Djurgården var först ut med att få förstärkt trafik. Innerstan kommer härnäst, och nästa år blir det tubens tur.Mitt i skrev:– Vi har löpande följt upp vilken effekt de tidigare förändringarna fick och nu när vi har kommit ur en ekonomisk kris har vi möjlighet att blicka framåt och förstärka busstrafiken, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SL/Stockholm: SL-taxan riskerar att höjas mer än nödvändigt
/jes skrev: ↑onsdag 19 juni 2024 13:12 Så länge som pendeltågstrafiken inte är separerad från Trafikverkets övriga nät så är det som det är. Trafikverket tycks ibland nästan ha en defaitistisk hållning till vardagliga störningar och som verkar styras av naturlagar som man inte kan göra någonting åt.
Skola, vård, omsorg och nu också järnväg är vårt nya mantra. Det finns bara en lösning på alla tillkortakommanden, och det är pengar! IRONI!![]()
Fast i verkligheten / praktiken så är störningarna / problemen för SLs pendeltåg som går att härleda till att de i varierande grad "delar spår" med övrig järnvägstrafik så små att de kan anses vara anekdotiska / obefintliga.
Re: SL/Stockholm: SL-taxan riskerar att höjas mer än nödvändigt
Vissa störningar i pendeltågstrafiken blir dock exceptionellt stora på grund av det gemensamma arbetssätt som tillämpas för pendeltågsspår och fjärrtågsspår. Exempelvis om en olycka inträffar vid Solna eller Karlberg i kvällstrafiken så borde ju pendeltågen kunna gå någorlunda normalt mellan typ Ulriksdal eller Helenelund och Märsta/Uppsala (eller åtminstone Upplands Väsby), men det kan de inte, för trafikledningen får för mycket att göra och tågen blir stående i halva regionen.