kildor skrev: ↑söndag 15 juni 2025 16:06
Maximera? Vrid inte till mitt budskap. Det handlar bara om att se till att en reform är finansierad.
SL har tappat partiella distansarbetare, och de kommer inte tillbaka med prenumerationslösningar. Kollektivtrafik har stordriftsfördelar. Det är dumt att säga nej:
Di skrev:”Vi ser att fler reser med enkelbiljetter och färre köper månadskort. Och det saknas flexibla lösningar däremellan, vilket många gärna skulle vilja se. Det är belagt i både utredningar och samtal vi har haft med resenärer”, säger regionrådet Carl-Johan Schiller (KD).
SL försöker inte ens få tillbaka dessa resenärer! Självfallet hamnar kollektivtrafiken i en ond cirkel. Utbudet försämras, och då byter ännu fler resenärer till bilen.
Senast redigerad av Enceladus den måndag 16 juni 2025 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
Som sagt, det är inte pristak som är lösningen på det problemet. Om det nu är ett lägre biljettpris som behövs för att locka tillbaka partiella distansarbetare till kollektivtrafiken så är det andra typer av lösningar som behövs. Samtidigt har SL jobbat aktivt med att rensa i biljettfloran för att förenkla prisstrukturen, så jag är inte helt övertygad om att införa en ny typ av flex/förköpsbiljetter (t.ex. 10 resdagar på 30 dagar) är rätt väg att gå heller. Men kanske.
kildor skrev: ↑söndag 15 juni 2025 23:04
Som sagt, det är inte pristak som är lösningen på det problemet. Om det nu är ett lägre biljettpris som behövs för att locka tillbaka partiella distansarbetare till kollektivtrafiken så är det andra typer av lösningar som behövs. Samtidigt har SL jobbat aktivt med att rensa i biljettfloran för att förenkla prisstrukturen, så jag är inte helt övertygad om att införa en ny typ av flex/förköpsbiljetter (t.ex. 10 resdagar på 30 dagar) är rätt väg att gå heller. Men kanske.
Mitt i skrev:– Det skulle sänka trösklarna för att göra den där extraresan. Jag har hellre en kollektivtrafik som folk aktivt väljer, än att intäkterna ska hänga på SL:s förmåga att kränga prenumerationer, säger Kristoffer Tamsons.
SL:s utredning avråder dock från att prova capping, eftersom man anser att det skulle undergräva idén med ett prenumererat månadskort.
[...]
För de många stockholmare som har vant sig vid hemarbete 2-3 dagar i veckan är det inte lika självklart som tidigare att köpa ett månadskort.
Att avstå från att införa pristak gör dock inte situationen bättre. Nu tvingas SL att mjölka sina resenärer med prenumerationer, vilket riskerar att tappa ännu fler.
Bussmagasinet skrev:– Under 2026 behöver en förbättrad trafik bli centralt iarbetet med att vinna tillbaka resenärer och stärka kollektivtrafikens attraktivitet, både på kort och lång sikt. Då kan inte nya nerskärningar användas för att klara ekonomin, framhåller SL.
SL verkar ha insett att nya nerskärningar inte är en hållbar lösning, men samtidigt försöker SL inte ens få tillbaka sina gamla resenärer. Då återstår mjölkning...
Mitt i skrev:– Många tar tunnelbanan till en destination för att sen vilja byta till elsparkcykel. Vi vill att allt ska kunna finnas på samma kort. Vi hoppas kunna introducera det under nästa år. Det är ett sätt göra kollektivtrafiken mer attraktiv och samtidigt boosta delningsekonomin.
Ska plustjänsten kosta extra?
– Det är inte klart, det är det vi vill att SL ska titta närmare på, säger Fendert.
Nu kan jag inte tala för någon annan än mig själv, men jag skulle troligen åka mer om det fanns. Då jag inte har någon aktiv periodbiljett nu så åker jag sällan kollektivt, utan går oftast. Jag har köpt två biljetter på två veckor, men med pristak, och jag efterlyser framför allt ett dygnspristak på motsvarande 2 enkelbiljetter, så skulle jag åka betydligt mer då jag vet att jag inte skulle betala mer än ett månadskort på en månad.
Jag tror att modellen skulle gagna resandet. Då skulle man kunna avskaffa flera typer av periodbiljetter och i stället köra fullt ut med pristak.
Mitt i skrev:Prenumerationen har samma månadskostnad som nuvarande 30-dagarskort - 1060 kronor – och innebär att biljetten förnyas automatiskt varje månad.
[...]
Prenumerationen kan "bo" både i appen och i plastkortet. Men det är bara med en prenumeration i appen som biljetten går att låna ut.
Kortet kan lånas ut till fem olika personer, maximalt 15 gånger per månad. Utlåningen sker dygnsvis, alltid med sluttid 04.30 nästa dag.
SL lanserar den nya prenumerationsbiljetten. Det blir ingen rabatt, men däremot en möjlighet att låna ut biljetten dygnsvis.
Odd skrev: ↑tisdag 18 november 2025 21:20
Är det inte dags ändå att för en gång förenkla hela biljettfloran till en enda biljett, den smarta biljetten?
SL skrev:Vi har lanserat ett nytt sätt att ha periodbiljett som gör att du slipper tänka på att göra ett nytt köp varje månad. Med månadsprenumeration får du en ny biljett automatiskt vid varje månadsskifte och biljetten gäller hela kalendermånaden. Har du biljetten i appen kan du dessutom låna ut den (en dag i taget) till någon annans SL‑app – ett smidigt sätt att låta andra resa på biljetten när du inte använder den själv.
SL anser att månadsprenumeration är "den smarta biljetten". På sociala medier sågas biljetten och pristak föreslås. Har SL tappat kontakten med verkligheten?
Enceladus skrev: ↑måndag 22 december 2025 12:28
SL anser att månadsprenumeration är "den smarta biljetten". På sociala medier sågas biljetten och pristak föreslås. Har SL tappat kontakten med verkligheten?
Det fanns ju både positiva och negativa kommentarer i den Reddit-tråden. Jag tror iaf att prenumerationskonceptet är bra och kommer passa många resenärer som använder SL-trafiken varje dag till jobbet men som inte har råd att lägga ut pengar för ett årskort. Automatisk förnyelse underlättar, och med betalning den 26:e varje månad får man en modell som passar bra med när lönen betalas ut. Det blir tydligare när och hur mycket som debiteras jämfört med en pristakslösning. Dessutom blir det mer rättvist t.ex. i samband med en semester där prenumerationstjänsten innebär att du får samma rabatterade pris per dag även fast du bara utnyttjar en del av en månad.
Det fanns ju både positiva och negativa kommentarer i den Reddit-tråden. Jag tror iaf att prenumerationskonceptet är bra och kommer passa många resenärer som använder SL-trafiken varje dag till jobbet men som inte har råd att lägga ut pengar för ett årskort. Automatisk förnyelse underlättar, och med betalning den 26:e varje månad får man en modell som passar bra med när lönen betalas ut. Det blir tydligare när och hur mycket som debiteras jämfört med en pristakslösning. Dessutom blir det mer rättvist t.ex. i samband med en semester där prenumerationstjänsten innebär att du får samma rabatterade pris per dag även fast du bara utnyttjar en del av en månad.
Det är väl ingen fördel med prenumeration om man inte åker alls under en semestermånad. Inte heller om man blir sjuk eller av annan orsak inte kan resa. Där är pristak en bättre lösning.
Det är väl ingen fördel med prenumeration om man inte åker alls under en semestermånad. Inte heller om man blir sjuk eller av annan orsak inte kan resa. Där är pristak en bättre lösning.
Med pristak får du betala enkelbiljetter tills dess att du kommer upp i kostnaden för en månadsbiljett. Har man semester en hel kalendermånad blir det ingen skillnad mellan pristak och prenumeration. Men har man semester t.ex. 15 juli-15 augusti så kommer man med pristak få betala för hela månaden både juli och augusti om man reser 5 dagar i veckan, eftersom enkelbiljetter i 2,5 vecka motsvarar priset för en 30-dagarsbiljett. Med prenumerationstjänsten betalar man ett pris som motsvara den andelen av månaden som prenumerationen är aktiv. Dvs halv månad = halva priset för en 30-dagarsbilejtt (eller mer exakt 1/31-del av priset för 30-dagarsbiljetten per dag).
Bussmagasinet skrev:När Kalmar länstrafik, KLT, i december halverade priset på sin 24-timmarsbiljett sköt försäljningen fart. Och KLT:s biljettintäkter ökade.
Borde SL:s 24-timmarsbiljett göras billigare jämfört med 75-minutersbiljetten för att möta konkurrensen från bilen och stimulera resandet med kollektivtrafiken?
kildor skrev: ↑onsdag 24 december 2025 0:15
Men har man semester t.ex. 15 juli-15 augusti så kommer man med pristak få betala för hela månaden både juli och augusti om man reser 5 dagar i veckan, eftersom enkelbiljetter i 2,5 vecka motsvarar priset för en 30-dagarsbiljett.
Vem har sagt att det månatliga pristaket måste följa kalendermånaderna? Östgötatrafiken skriver följande på sin hemsida:
Östgötatrafiken skrev:Pristak: Du betalar aldrig mer än 1 050 kronor under en 30-dagarsperiod (från första blippet).
Bussmagasinet skrev:När Kalmar länstrafik, KLT, i december halverade priset på sin 24-timmarsbiljett sköt försäljningen fart. Och KLT:s biljettintäkter ökade.
Borde SL:s 24-timmarsbiljett göras billigare jämfört med 75-minutersbiljetten för att möta konkurrensen från bilen och stimulera resandet med kollektivtrafiken?
Men har man semester t.ex. 15 juli-15 augusti så kommer man med pristak få betala för hela månaden både juli och augusti om man reser 5 dagar i veckan, eftersom enkelbiljetter i 2,5 vecka motsvarar priset för en 30-dagarsbiljett.
Vem har sagt att det månatliga pristaket måste följa kalendermånaderna? Östgötatrafiken skriver följande på sin hemsida:
Östgötatrafiken skrev:Pristak: Du betalar aldrig mer än 1 050 kronor under en 30-dagarsperiod (från första blippet).
Ja 24h biljetten är.nog för dyr för många. Priset verkar vara anpassat för nördar som typ vill åka av hela nätet eller omfattande soghtseeing i regionen. I Tyskland brukar en dagsbiljett vara lika med två enkelresor. Men med ett lägre pris kanske man får nöja sig med en endagsbiljett i stället för 24h .
...
Nej.
SLs 24-timmarsbiljett borde göras billigare för att det är rätt. Om man försöker rikta sig till att "möta konkurrensen från bilen" så kommer man att misslyckas eftersom bilen i stort sett är omöjlig att konkurrera med. De som väljer bilen, väljer bilen för att de behöver bilen.
Själv köpte jag för knappt två veckor sedan ett 30-dagarskort eftersom det är livsfarligt att gå på de isiga gatorna till och från jobbet på grund av den obefintliga snöröjningen, men i övrigt går jag och endast i undantagsfall åker kollektivt. Om SLs dygnsbiljett skulle kosta högst 2 enkelbiljetter, i stället för dagens drygt 4 enkelbiljetter, då skulle jag åka betydligt fler gånger, så just i mitt fall skulle jag troligen öka intäkten för SL om detta sker.
Jag tror det är per kalendermånad som har diskuterats/utretts av SL. Men även om man skulle välja en lösning med 30-dagar från första blipp så blir det dyrare med pristak eftersom man före semestern får betala ett högre pris per dag än med en prenumerationslösning som man pausar/avslutar.
Jag tror det är per kalendermånad som har diskuterats/utretts av SL. Men även om man skulle välja en lösning med 30-dagar från första blipp så blir det dyrare med pristak eftersom man före semestern får betala ett högre pris per dag än med en prenumerationslösning som man pausar/avslutar.
Är inte själva poängen med pristaket att man inte skall betala mer än motsvarande periodbiljett? Reser man lite under löpande 30-dagarsperiod så blir så klart styckpriset högre, men aldrig högre än löpande periodpris? Om man vill prisplanera eller kostnadsoptimera så kan man ju göra det ändå. Rätt utfört så har man ju capping även på 3-dagars, sjudagare, tvåveckors osv, beroende på vilka nivåer man har.
Odd skrev: ↑måndag 19 januari 2026 21:44
Är inte själva poängen med pristaket att man inte skall betala mer än motsvarande periodbiljett? Reser man lite under löpande 30-dagarsperiod så blir så klart styckpriset högre, men aldrig högre än löpande periodpris? Om man vill prisplanera eller kostnadsoptimera så kan man ju göra det ändå. Rätt utfört så har man ju capping även på 3-dagars, sjudagare, tvåveckors osv, beroende på vilka nivåer man har.
Priset på kortare periodkort är högre per dag än för ett 30-dagarskort. Därför kommer prenumerationslösningen vara mer fördelaktig för en frekvent resenär om man bara reser en del av en månad/30-dagarsperiod vid t.ex. en planerad semester.
Mitt i skrev:Genom Tickital går det att resa ett dygn för 60 - 130 kronor, oftast runt hundringen, berättar Saliou Sall Conteh. Det kan jämföras med priset för en officiell 24-timmarsbiljett som i dag är 180 kronor.
Ett privat företag har lanserat en tjänst som ger 24-timmarsbiljetter för ungefär halva priset. Tjänsten strider inte mot lagen. Kommer SL att anpassa priserna?
Mitt i skrev:Genom Tickital går det att resa ett dygn för 60 - 130 kronor, oftast runt hundringen, berättar Saliou Sall Conteh. Det kan jämföras med priset för en officiell 24-timmarsbiljett som i dag är 180 kronor.
Ett privat företag har lanserat en tjänst som ger 24-timmarsbiljetter för ungefär halva priset. Tjänsten strider inte mot lagen. Kommer SL att anpassa priserna?
Ja det strider ju inte mot lagen eller SL regelverk, det är fullt tillåtet att överlåta en biljett och den är inte personlig.
Men det är ju knappast andemeningen med SL biljettsystem att man ska kunna trixa så här så blir det för omfattande lär man vidta motåtgärder. T.ex hindra digital överföring så att bara kan köpa 30 dagars på ett fysiskt grönt kort.
Ännu bättre är om man sänker endagspriset till säg 2x enkelbijett. En normaltesa kan vara in till stan, uträtta några ärenden med resa emellan och så hem igen. En snedsits nu är också att långa bussresor t.ex i nordväst eller sydväst kan dra två, i extremfall tre biljetter när 75min byte har passerat,samtidigt som T-bana och pendel har gemensam spärrlinje och man kan åka Märsta-Gnesta eller Bålsta-Nynäshamn på,en biljett. Mest absurt är att med stora förseningar kan man råka ut för att 75min passerat och resan blir dyrare.
Lennart Petersen skrev: ↑lördag 31 januari 2026 2:09
Ja det strider ju inte mot lagen eller SL regelverk
Jo, SL:s regler tillåter inte att man lånar ut sin biljett mot betalning. Men i praktiken kommer man inte kunna förhindra den här typen av biljettuthyrning. Det är därför man inte ska skapa sådana här lösningar som man lätt kan fuska med.