Ingen bra grej tycket jag. Då kan ju snudd på hur många somhelst dela på ett periodkort om de har lite olika resmönstetKristofer skrev: ↑torsdag 06 februari 2025 23:57Inte så underligt, tänker jag. Utlåning av grönt SL-kort kräver att långivare och låntagare befinner sig på samma plats både då kortet lämnas ut, och när det lämnas tillbaka. Utlåning av appbiljett kan göras även om man är på olika platser, vilket underlättar.Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 06 februari 2025 18:01 Underlig nyhet, har man resan på grönt kort så är det inga problem att låna ut det eller överlåta det vilket gäller även enkelbiljetter. Sedan årtionden är SL,biljetterna opersonliga och kan överlåtas.
Alternativt kan man ju förstås låna ut mobilen om biljetten finns där.
Utlåning av mobil har samma nackdelar som utlåning av grönt SL-kort, men dessutom står mobilen idag för så många personliga tjänster att man inte vill släppa den ifrån sig över huvud taget.
och restider. Om då folk börjar kommunicera på nätet och prata ihop,sig om att dela på,periodkort kan det ju bli ett mycket stort tapp i biljettintäckter. Och orättvist varför ska den som lyclas med kontakter få halverad utgift för sina resor. Kanske någon uppfinner något slags pool på nätet där många kan dela på ett kort. Lite som när Plankanu säljer försäkring mot kontrollavgift. Periodkorten är ju i grunden kalkyletade för användning av en person med ett måttligt resande. Då vore det väl ärligare att införa nolltaxa.
Men appropå att överlåta biljett, en kollega till mig tyckte hon kunde skänka bort sitt SL-kort (gamla kortet) när hon åkt färdigt sista giltighetsdag så någon fick en fri resa. Det gick trögt, ingen trodde på att man kunde få en gratis resa och misstänkte väl att det var något lurt med erbjudandet.