Nej, jag tycker inte att det är något större problem att vänta två minuter extra på ett tåg med gott om plats. Men det har inget med saken att göra heller. Det normala är ju annars att man ökar trafikutbudet i takt med att resandet ökar. Nu satsar istället SL på att klämma in fler resenärer per vagn. Det är det som är en standardsänkning.BSB101 skrev:Förutom det Odd skriver så uppgraderas vagnarna så att fler resenärer ska komma med och färre ska bli kvarlämnande på stationerna. Men att folk ska komma med och komma fram i tid kanske inte är prioriterat för dig?Diripsi skrev:Uppgradering? Den förändrade inredningen är en standardsänkning och inget annat. Man vill sänka kostnaden per resenär genom att låta fler resenärer stå.LÅ1 skrev:Är det bara inredningen som uppgraderas? Förnyas förarhytterna och elektronik?
Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)
Så bra. Då är ju det ju inget problem. Det är bara att stå över ett tåg. Jag antar att du bor innanför tullarna eftersom du bara behöver vänta 2 min. Vilken linje? Längs linje 14 i normal rusningstrafik så hjälper det inte ett dugg att stå över ett tåg. Nästa är nämligen lika knökfullt. Och hur ska de kunna köra med fler tåg när de redan idag ligger o tjuvbromsar stup i ett genom stan?
Man får i alla fall inte fram tågen bättre om man väntar tills ännu fler har klivit på vid varje station...M224 skrev:Så bra. Då är ju det ju inget problem. Det är bara att stå över ett tåg. Jag antar att du bor innanför tullarna eftersom du bara behöver vänta 2 min. Vilken linje? Längs linje 14 i normal rusningstrafik så hjälper det inte ett dugg att stå över ett tåg. Nästa är nämligen lika knökfullt. Och hur ska de kunna köra med fler tåg när de redan idag ligger o tjuvbromsar stup i ett genom stan?
Men planlösningen på C20U/C30 underlättar iaf rörelse i vagnarna vid av- och påstigning. När det har varit som mest trängsel så är de vanliga C20 inte roliga att ta sig av i från. Det är väl därför så många har börjat sitta på stolen närmst gången...
- Hechtwagen
Hur blir det med allting? Är serieombyggnaden av C20 igång ännu?
Det finns en gräns för mycket ett fordons beläggning kan öka innan linjens totala kapacitet minskar till följd av längre uppehåll. Flera källor har hävdat att röda linjen inte kan ha 2-minuterstrafik just på grund av för långa uppehåll, men samtidigt skulle ju uppehållstiden minska vid ökad turtäthet. Är det fortfarande vagnbrist, trots nya vagnleveranser, eller är det röda linjens föråldrade signalsystem som ställer till det?daniel_s skrev:Man får i alla fall inte fram tågen bättre om man väntar tills ännu fler har klivit på vid varje station...M224 skrev:Så bra. Då är ju det ju inget problem. Det är bara att stå över ett tåg. Jag antar att du bor innanför tullarna eftersom du bara behöver vänta 2 min. Vilken linje? Längs linje 14 i normal rusningstrafik så hjälper det inte ett dugg att stå över ett tåg. Nästa är nämligen lika knökfullt. Och hur ska de kunna köra med fler tåg när de redan idag ligger o tjuvbromsar stup i ett genom stan?
Inte alla sträckor som har tåg varannan minut, låter som du hellre ska ta cykeln än t-banan då du verkar åka korta sträckor centralt. Sedan hjälper det inte att vänta på nästa tåg då det är lika fullt, men jag har nu förstått att du hellre låter folk bli kvarlämnade på stationen än låter folk komma med. Vad hade du förresten tänkt få plats med dina fler tåg?Diripsi skrev:Nej, jag tycker inte att det är något större problem att vänta två minuter extra på ett tåg med gott om plats. Men det har inget med saken att göra heller. Det normala är ju annars att man ökar trafikutbudet i takt med att resandet ökar. Nu satsar istället SL på att klämma in fler resenärer per vagn. Det är det som är en standardsänkning.BSB101 skrev:Förutom det Odd skriver så uppgraderas vagnarna så att fler resenärer ska komma med och färre ska bli kvarlämnande på stationerna. Men att folk ska komma med och komma fram i tid kanske inte är prioriterat för dig?
Såvitt jag vet är det full tursättning varje dag, så någon vagnbrist är det inte. Några nya vagnleveranser att tala om har väl inte ägt rum; C30 är ju fortfarande i provkörningsstadiet men sen när de är i full drift så lär de väl successivt ersätta Cx-tågen, omlopp för omlopp.Enceladus skrev:Är det fortfarande vagnbrist, trots nya vagnleveranser, eller är det röda linjens föråldrade signalsystem som ställer till det?
Signalsystemet är inte inblandat i denna ekvation; dess kapacitet på just tunnelbana 2 är ju svårslagen, tror inte någon bana tål tätare trafik (skulle väl vara Nockebybanan då...)
Så det stämmer inte att C30 är ute i skarpt läge?daniel_s skrev:Såvitt jag vet är det full tursättning varje dag, så någon vagnbrist är det inte. Några nya vagnleveranser att tala om har väl inte ägt rum; C30 är ju fortfarande i provkörningsstadiet men sen när de är i full drift så lär de väl successivt ersätta Cx-tågen, omlopp för omlopp.Enceladus skrev:Är det fortfarande vagnbrist, trots nya vagnleveranser, eller är det röda linjens föråldrade signalsystem som ställer till det?
Signalsystemet är inte inblandat i denna ekvation; dess kapacitet på just tunnelbana 2 är ju svårslagen, tror inte någon bana tål tätare trafik (skulle väl vara Nockebybanan då...)
Informationen på region Stockholms hemsida är alltså fel?
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... arpt-lage/
Nej det är bara din tolkning av det jag skriver som är fel. Jag åkte själv med C30 i ordinarie tåg idag (faktiskt två olika, jag bytte tåg i Vårberg för att slippa åka utanför stadsgränsen) men än så länge klarar man sig utan dessa.M224 skrev:Så det stämmer inte att C30 är ute i skarpt läge?
Okej, provkörningsstadiet låter ju uppenbarligen som om de fortfarande provkörs. Men jag tolkar väl dig fel då i vanlig ordning.daniel_s skrev:Nej det är bara din tolkning av det jag skriver som är fel. Jag åkte själv med C30 i ordinarie tåg idag (faktiskt två olika, jag bytte tåg i Vårberg för att slippa åka utanför stadsgränsen) men än så länge klarar man sig utan dessa.M224 skrev:Så det stämmer inte att C30 är ute i skarpt läge?
Man kanske har fått permanent godkännande nu men jag valde uttrycket "provkörningsstadiet" som jag tycker är ett passande begrepp för sånt som inte kommit igång i full skala. Det mesta som SL köpt under de senaste 10 åren befinner sig fortfarande i varierande former av utprovning. Tur att man inte lät installera ännu ett italienskt signalsystem, då hade man väl i bästa fall kunnat åka C30 fram och tillbaka mellan Norsborg och Alby eller nåt i den stilen...
På vilket sätt är signalsystemets kapacitet på röda linjen "svårslagen"? Det finns hundratals banor i världen som tål tätare trafik, varav minst en i Stockholm.daniel_s skrev:Signalsystemet är inte inblandat i denna ekvation; dess kapacitet på just tunnelbana 2 är ju svårslagen, tror inte någon bana tål tätare trafik (skulle väl vara Nockebybanan då...)
Jag sa i och för sig svårslagen, inte oslagbar. Det är inte systemets ålder som avgör hur tät trafik man kan ha utan det är signaleringsprinciperna. Ett nytt system får i praktiken alltid större säkerhetsmarginaler så loppet är troligen kört redan där, sen är resten mest mumbojumbo från folk som vill sälja produkter och tjänster relaterade till ”moderna” komplicerade system.Enceladus skrev:På vilket sätt är signalsystemets kapacitet på röda linjen "svårslagen"? Det finns hundratals banor i världen som tål tätare trafik, varav minst en i Stockholm.daniel_s skrev:Signalsystemet är inte inblandat i denna ekvation; dess kapacitet på just tunnelbana 2 är ju svårslagen, tror inte någon bana tål tätare trafik (skulle väl vara Nockebybanan då...)
Notera att gamla signalsystemet på tunnelbanan inte är designat för att förhindra att tåg sammanstöter, det är designat för att tåg inte skall kunna kollidera i mer än 15 km/h.
Siemenssystemet på tunnelbana 1 är däremot designat för att tåg inte skall kunna sammanstöta.
Siemenssystemet på tunnelbana 1 är däremot designat för att tåg inte skall kunna sammanstöta.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Ok. Så vad är det då som hindrar att köra 30 tåg i timmen på röda linjen?daniel_s skrev:Jag sa i och för sig svårslagen, inte oslagbar. Det är inte systemets ålder som avgör hur tät trafik man kan ha utan det är signaleringsprinciperna. Ett nytt system får i praktiken alltid större säkerhetsmarginaler så loppet är troligen kört redan där, sen är resten mest mumbojumbo från folk som vill sälja produkter och tjänster relaterade till ”moderna” komplicerade system.
I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik. I praktiken är det skillnad. Det föråldrade signalsystemet må vara bäst i teorin, men det fungerar uppenbarligen inte i praktiken.daniel_s skrev:Jag sa i och för sig svårslagen, inte oslagbar. Det är inte systemets ålder som avgör hur tät trafik man kan ha utan det är signaleringsprinciperna. Ett nytt system får i praktiken alltid större säkerhetsmarginaler så loppet är troligen kört redan där, sen är resten mest mumbojumbo från folk som vill sälja produkter och tjänster relaterade till ”moderna” komplicerade system.Enceladus skrev:På vilket sätt är signalsystemets kapacitet på röda linjen "svårslagen"? Det finns hundratals banor i världen som tål tätare trafik, varav minst en i Stockholm.daniel_s skrev:Signalsystemet är inte inblandat i denna ekvation; dess kapacitet på just tunnelbana 2 är ju svårslagen, tror inte någon bana tål tätare trafik (skulle väl vara Nockebybanan då...)
Kanske är projekteringen någonstans sådan att det kan bli en flaskhals, i så fall får man bygga om där och förtäta lite i befintligt system. Något nytt system behöver man inte.kildor skrev:Ok. Så vad är det då som hindrar att köra 30 tåg i timmen på röda linjen?
Vagnparken är i dagsläget dimensionerad för 24 tåg/h, och vagnbrist är alltså när vagnarna inte räcker till för det.
Sen är ju frågan om man verkligen behöver 30 tåg/h, men det är en annan historia. Med hittillsvarande utveckling borde väl gentrifieringen av närförorterna inom en 20-årsperiod tränga ut en så stort del av låginkomsttagarna utanför tunnelbaneområdet att det egentligen inte behövs så mycket trafik på tunnelbanan längre, vi får då i stället sitta här och debattera hur man ska kunna bryta loss pendeltågen ur det europeiska järnvägsnätet så att man kan börja höja kapaciteten på allvar i det systemet...
Vill du utveckla lite varför pendeltågen måste brytas loss från det europeiska järnvägsnätet? Tänker du liknande lösningar som i Danmark och Tyskland med S-tog/S-Bahn?daniel_s skrev:Med hittillsvarande utveckling borde väl gentrifieringen av närförorterna inom en 20-årsperiod tränga ut en så stort del av låginkomsttagarna utanför tunnelbaneområdet att det egentligen inte behövs så mycket trafik på tunnelbanan längre, vi får då i stället sitta här och debattera hur man ska kunna bryta loss pendeltågen ur det europeiska järnvägsnätet så att man kan börja höja kapaciteten på allvar i det systemet...kildor skrev:Ok. Så vad är det då som hindrar att köra 30 tåg i timmen på röda linjen?
Ja när man så småningom upplever att pendeltågsnätet är för trångt så kommer den politiska förklaringen sannolikt att bli att man sitter fast i Trafikverkets struktur, prioriteringar och systemval och att den enda lösningen är att göra sig kvitt Trafikverket genom att ta över hela nätet.M224 skrev:Vill du utveckla lite varför pendeltågen måste brytas loss från det europeiska järnvägsnätet? Tänker du liknande lösningar som i Danmark och Tyskland med S-tog/S-Bahn?daniel_s skrev:Med hittillsvarande utveckling borde väl gentrifieringen av närförorterna inom en 20-årsperiod tränga ut en så stort del av låginkomsttagarna utanför tunnelbaneområdet att det egentligen inte behövs så mycket trafik på tunnelbanan längre, vi får då i stället sitta här och debattera hur man ska kunna bryta loss pendeltågen ur det europeiska järnvägsnätet så att man kan börja höja kapaciteten på allvar i det systemet...kildor skrev:Ok. Så vad är det då som hindrar att köra 30 tåg i timmen på röda linjen?