Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mitt i skrev:Efter att ha tagit in anbud för 16 nya X25-vagnar, som ska rulla på Saltsjöbanan 2028, insåg trafikförvaltningen att inköpet skulle kosta drygt 2,1 i stället för 1,4 miljarder kronor. Det kunde Mitt i avslöja den 20 mars efter Region Stockholm publicerat de sekretessbelagda uppgifterna på sin hemsida.
[...]
Läckan ledde till att regionfullmäktige den 25 mars pausade upphandlingen av utbyggd depå i Neglinge och förstärkt el längs spåret. Investeringarna på närmare 1 miljard kronor krävs för att de nya tågen ska kunna rulla.
Inför regionstyrelsens möte på tisdagen läckte alltså uppgifterna igen. Oppositionspartierna krävde att regionstyrelsen skulle pausa även upphandlingen av de nya tågen.
Region Stockholm läcker som ett såll. De sekretessbelagda uppgifterna läckte igen. Oppositionen passade förstås på att än en gång avlossa en bredsida...
Mitt i skrev:Efter att ha tagit in anbud för 16 nya X25-vagnar, som ska rulla på Saltsjöbanan 2028, insåg trafikförvaltningen att inköpet skulle kosta drygt 2,1 i stället för 1,4 miljarder kronor. Det kunde Mitt i avslöja den 20 mars efter Region Stockholm publicerat de sekretessbelagda uppgifterna på sin hemsida.
[...]
Läckan ledde till att regionfullmäktige den 25 mars pausade upphandlingen av utbyggd depå i Neglinge och förstärkt el längs spåret. Investeringarna på närmare 1 miljard kronor krävs för att de nya tågen ska kunna rulla.
Inför regionstyrelsens möte på tisdagen läckte alltså uppgifterna igen. Oppositionspartierna krävde att regionstyrelsen skulle pausa även upphandlingen av de nya tågen.
Region Stockholm läcker som ett såll. De sekretessbelagda uppgifterna läckte igen. Oppositionen passade förstås på att än en gång avlossa en bredsida...
Det blir så när vänstern håller i finanserna pengarna räcker inte trots att skatterna höjs.
Mitt i skrev:Region Stockholm går vidare med inköp av nya tåg på Saltsjöbanan – trots att regionen två gånger läckt hemliga uppgifter om att man är beredd att betala 700 miljoner kronor extra för fordonen.
[...]
”Resultatet av genomförda intervjuer med berörda medarbetare, pekar på att det som inträffat är två isolerade händelser som berott på den mänskliga faktorn. Trafikförvaltningen har med anledning av händelserna infört nya rutiner, bland annat är tvåpersonsgranskning, numera obligatorisk inför webbpublicering”‚ skriver regionledningskontoret.
[...]
– Nu går vi vidare med upphandlingen av modernare, tystare och mer bekväma fordon till Saltsjöbanan. Gällande att sekretessbelagd information lagts ut på regionens hemsida kopplat till upphandlingen så har trafikförvaltningen noga utrett vad som gått fel och har vidtagit åtgärder för att något liknande inte ska hända igen. Bedömningen är att händelsens negativa påverkan på upphandlingen är begränsad, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Region Stockholm går vidare med inköpet av dyrare X25-tåg, men oppositionen är kritisk.
Vad skulle det kunna finnas för alternativ till att beställa nya fordon? Kanske köpa in och rusta upp slopade elmotorvagnståg från t ex Nederländerna eller Frankrike (två länder som i stor utsträckning nyttjar 1500 volt likström på normalspår). Men skulle livscykelskostnaden bli lägre än för X25?
Märkligt i sammanhanget är att det förekommer uppgifter om att X25 kräver investeringar i ny elmatning för 1500 volt (nuvarande tåg är avsedda för cirka 750 V och dagens likriktarstationer matar ut ungefär 900 V). Snarare är det väl så att Saltsjöbanan vid insättandet av X25 kan återgå till 1500 V-matning (som användes fram till 1976), och därmed undvika att bygga ytterligare likriktarstationer för de nya och mer energikrävande tågen. Och en del gamla likriktare som uppnått optimal livslängd kan slopas.
X25 är förvisso bredare men samtidigt ett stort bortfall sittplatser genom större fria golvytor för rullstolar, barnvagnar etc. De gamla Saltsjöbanetågen rullade väl med 5-vagnarståg i högtrafik, eller? För att utöka till trafik var 12:e minut OCH bibehålla fullängdståg skulle jag gissa att vagnbehovet ligger på sisådär 40 vagnar (20 enheter).
Om vi tar dom gamla trävagnarna som jag jobbade på var ett standardtåg manöver-motor-manöver, i rusningen kopplades 2 sådana tåg ihop till 6-vagnarståg. På grenbanan jobbade en ensam motorvagn. Manövervagnarna 5+6 hade flest sittplatser, 60 stycken.
C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 18 juni 2025 18:40
Om vi tar dom gamla trävagnarna som jag jobbade på var ett standardtåg manöver-motor-manöver, i rusningen kopplades 2 sådana tåg ihop till 6-vagnarståg. På grenbanan jobbade en ensam motorvagn. Manövervagnarna 5+6 hade flest sittplatser, 60 stycken.
I samband med oljekrisen i början av 1974 tilläts också passagerare i resgodsavdelningrna. Vägverkets järnvägsinspektör Hagman åkte den 11 januari i resgodsutrymmet mellan Slussen och Igelboda, och godkände sedan att även andra passagerare kunde få utnyttja den möjligheten.
Om jag minns rätt kom det upp enkla längsgående bänkar i resgodsutrymmena. Resenärer med barnvagn såg nog dessa resgodsrum med stora fria ytor som särskilt fördelaktiga.