Sida 1 av 1
Standardbussar sparar pengar
Postat: tisdag 01 juli 2025 9:58
av dr Ehnberg
"Om upphandlare av kollektivtrafik skulle följa standardiseringen Bus Nordic kan samhället spara drygt en miljard kronor."
https://upphandling24.se/standardiserad ... -pengarna/
Re: Standardbussar sparar pengar
Postat: tisdag 01 juli 2025 11:20
av Enceladus
Almedalen: Hur kan upphandlingar av busstrafik bli bättre? ”Som en sovjetisk stat”
Bussmagasinet skrev:– Europa är under hårt tryck. Europeiska stadsbussar är cirka 40 procent dyrare och regionbussar cirka 30 procent dyrare än kinesiska. Det här är en oerhört viktig fråga för vår bransch.
[...]
Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och deras motsvarigheter i Danmark och Finland har enats om en gemensam standard för bussar i kollektivtrafik, Bus Nordic. En studie som också presenterades i Almedalen konstaterar att många upphandlare avviker från Bus Nordic. Det har fördyrat bussarna i den svenska kollektivtrafiken med 1,1 miljard kronor.
[...]
Martin Pagrotsky: ”En faktor är hållbarhetskraven där upphandlarna inte är eniga om vad som är en hållbar buss. Vi har bussverksamhet i hela Norden. Jag pläderar inte för kinesiska bussar, men konstaterar att i exempelvis Helsingfors och Köpenhamn är det ok att använda kinesiska bussar som kostar ungefär två miljoner mindre. I Västtrafik är det ok med kinesiska batterier, i Stockholm eller Skåne får det inte vara något kinesiskt. Det handlar om enorma pengar.”
Regionala kollektivtrafikmyndigheter kan spara hundratusentals kronor per buss genom att följa Bus Nordic - eller miljontals kronor genom att
köpa kinesiskt:
Enceladus skrev: ↑onsdag 14 maj 2025 1:12
Blekinge får nya elbussar av det kinesiska märket BYD. I Östergötland har Connect Bus däremot haft problem med sina kinesiska elbussar av märket YES-EU.
Den kinesiska busstillverkaren BYD
toppade nyregistreringarna av bussar i Sverige under juni - tack vare Blekinge och Kronoberg. Prioriteringarna är tydliga:
SVT Nyheter skrev:– Vi behöver ta ansvar för ekonomin och alternativet är att lägga ner busslinjer och det ser vi inte som ett alternativ, säger Fredrik Thomasson (SD), ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.
Blekinge och Kronoberg är inte ensamma - det är snarare storstadsregionerna som
sticker ut:
Bussmagasinet skrev:När vi talade med Yutongs representanter på mässan förklarade de att ”vi har några utmaningar på den svenska marknaden” och hänvisade till de sociala hållbarhetskrav som SL, Västtrafik och Skånetrafiken ställer i samband med trafikupphandlingar.
Enligt Yutong klarar företaget kraven, men man har bara egna revisioner att hänvisa till. Och ambitionen att etablera sig även i Sverige finns. ”Vi får börja med att sikta in oss på upphandlingar i mindre regioner”, sa en Yutongrepresentant till oss på mässan.
[...]
Batterierna har en imponerande livslängd. Yutong erbjuder en batterigaranti på femton år eller 1,5 miljoner kilometer.
Har mindre regioner - liksom
privatpersoner - råd att säga nej till kinesiska tillverkare när prisskillnaden är så stor?
Re: Standardbussar sparar pengar
Postat: onsdag 02 juli 2025 7:49
av dr Cassandra Nojdh
Nej, Europa har "inte råd" att säga nej till den kinesiska kommunistdiktaturen. Det känner man till i Peking och Politbyråns ständiga utskott! Och i Orbanien har man en pålitlig allierad och Nato-mullvad. Dessutom tror Europas fascister och högerextremister inte på klimatförändringarna och motsätter sig EU:s utsläppsmål.
Det hindrar ju "tillväxten" ju. Gör det billigare att tanka, som det hette i ett visst partis valpropaganda 2022.
Det gäller inte bara bussar, utan allsköns skräp vi köper. Gå igenom era egna hem får ni se. "Made in the PRC".
Re: Standardbussar sparar pengar
Postat: onsdag 02 juli 2025 20:03
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 02 juli 2025 7:49
Nej, Europa har "inte råd" att säga nej till den kinesiska kommunistdiktaturen. Det känner man till i Peking och Politbyråns ständiga utskott! Och i Orbanien har man en pålitlig allierad och Nato-mullvad. Dessutom tror Europas fascister och högerextremister inte på klimatförändringarna och motsätter sig EU:s utsläppsmål.
BYD to triple e-bus and e-truck production in Hungary with new plant in Komárom
Sustainable Bus skrev:BYD will expand its production footprint in Europe with a new facility in northern Hungary. The company plans to invest 32 billion forints (approximately $94 million) in the construction of a new plant in Komárom, tripling its local production capacity to 1,250 electric buses and trucks annually, as reported on Reuters and other media. The investment was also celebrated by BYD itself with a video on its Youtube channel.
[...]
The Komárom expansion comes in addition to BYD’s electric car manufacturing facility currently under development in Szeged, in southern Hungary. As part of its latest investment, the company will also establish a local research and development laboratory—seen as a gesture of goodwill toward Hungary’s firm stance against proposed EU tariffs on Chinese-made EVs.
According to Szijjártó, “Hungary received nearly a third of all Chinese inward investment into Europe last year,” bringing the total stock of Chinese investment in the country to 5.5 trillion forints (around $16 billion), across 64 large-scale projects.
Den kinesiska buss- och biltillverkaren BYD trefaldigar sin produktionskapacitet i Ungern. BYD räknar förmodligen med att fler regioner behöver "ta ansvar för ekonomin" (för att citera en SD-politiker i Region Blekinge). Däremot är det
inte helt korrekt att högerextremisten Orban "motsätter sig EU:s utsläppsmål":
EV skrev:The Hungarian PM added that if “in the 1990s, Hungary successfully integrated into the global car manufacturing industry, […] today we must talk about the future, because we are in the midst of a technological transition.”
Det är Tyskland som
ständigt förhalar utfasningen av förbränningsmotorn, inte Ungern. Vidare går det
uselt för den utländska tillverkare som Tyskland lockade.
Re: Standardbussar sparar pengar
Postat: onsdag 02 juli 2025 20:38
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑onsdag 02 juli 2025 20:03
Däremot är det
inte helt korrekt att högerextremisten Orban "motsätter sig EU:s utsläppsmål":
EV skrev:The Hungarian PM added that if “in the 1990s, Hungary successfully integrated into the global car manufacturing industry, […] today we must talk about the future, because we are in the midst of a technological transition.”
Det är Tyskland som
ständigt förhalar utfasningen av förbränningsmotorn, inte Ungern. Vidare går det
uselt för den utländska tillverkare som Tyskland lockade.
Det har jag heller aldrig påstått. Han är nöjd om han får köpa och sälja naturgas.
https://meksz.eu/gas-market
Istället är det Tyskland som är propagandakollektivet "Enceladus" strykpojke. Merz var tydligen inte den frälsare som troddes.
Enceladus skrev:Stackars Merz som tvingas städa upp ännu en röra. Det tyska valet kan inte komma snart nog...
Re: Standardbussar sparar pengar
Postat: tisdag 29 juli 2025 12:07
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 02 juli 2025 7:49
Det gäller inte bara bussar, utan allsköns skräp vi köper. Gå igenom era egna hem får ni se. "Made in the PRC".
Kinesisk dominans bland danska elbussar
Bussmagasinet skrev:Hela 60 procent av alla elbussar som är i trafik i Danmark är tillverkade av tre kinesiska företag: Yutong, BYD och Golden Dragon. Vid halvårsskiftet fanns 1 393 batterielektriska bussar över 16 ton i Danmark. Av dessa kom 846 från de tre tillverkarna enligt siffror från danska Bilstatistik.dk.
[...]
Siffrorna visar tydligt hur den europeiska bussmarknaden snabbt förändras i samband med elektrifieringen av busstrafiken. Att både Volvo och Scania under de senaste åren har bytt affärsmodell, avvecklat sin bussproduktion i Polen och i stort sett varit borta från marknaden har också öppnat för andra aktörer att vinna stora marknadsandelar.
Utvecklingen i Norge liknar den danska. Även i Finland har kinesiska busstillverkare de senaste åren erövrat en stark ställning.
Nu handlar tråden om bussar, och det går inte att förneka utvecklingen. De länder som elektrifieras snabbast väljer att köpa från Kina - det är ju
billigast så.
KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval
Bussmagasinet skrev:Daimler Buses har fått en order på omkring 200 eldrivna ledbussar till Frankrike. Bussarna, Mercedes-Benz eCitaro G, ska levereras under hösten nästa år. Beställare är kollektivtrafikföretaget RTM (Régie des transports Métropolitains) i Marseilleregionen.
– Beställningen representerar ett avgörande steg i vår strategi för att ha en helt elektrisk bussflotta år 2030, säger Herve Beccaria, vd för RTM.
De bussar som RTM har valt har fyra dörrar för att korta hållplatstiderna. Bussarna har också den senaste generationen NMC4-batterier som från nästa år kommer att finnas i samtliga versioner av Mercedes-Benz eCitaro.
Fransmännen är däremot för stolta för att köpa billigt från Kina. Marseilleregionen fimpar förbränningsmotorn 2030 - 5 år före Stockholm - med premiumbussar.
Re: Standardbussar sparar pengar
Postat: tisdag 29 juli 2025 15:38
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑tisdag 29 juli 2025 12:07
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 02 juli 2025 7:49
Det gäller inte bara bussar, utan allsköns skräp vi köper. Gå igenom era egna hem får ni se. "Made in the PRC".
Kinesisk dominans bland danska elbussar
Bussmagasinet skrev:Hela 60 procent av alla elbussar som är i trafik i Danmark är tillverkade av tre kinesiska företag: Yutong, BYD och Golden Dragon. Vid halvårsskiftet fanns 1 393 batterielektriska bussar över 16 ton i Danmark. Av dessa kom 846 från de tre tillverkarna enligt siffror från danska Bilstatistik.dk.
[...]
Siffrorna visar tydligt hur den europeiska bussmarknaden snabbt förändras i samband med elektrifieringen av busstrafiken. Att både Volvo och Scania under de senaste åren har bytt affärsmodell, avvecklat sin bussproduktion i Polen och i stort sett varit borta från marknaden har också öppnat för andra aktörer att vinna stora marknadsandelar.
Utvecklingen i Norge liknar den danska. Även i Finland har kinesiska busstillverkare de senaste åren erövrat en stark ställning.
Nu handlar tråden om bussar, och det går inte att förneka utvecklingen. De länder som elektrifieras snabbast väljer att köpa från Kina - det är ju
billigast så.
Jaså, var det så? Ja, det passar ju den kinesiska kommunistdiktaturen perfekt. Ju fler tentakler man får in i Europa, desto bättre. Eller, som "Folkets Dagblad" organ för Kinas kommunistiska parti uttrycker det:
Då Kina ställs inför olika sorters inneslutning och förtryck från USA, inklusive utpressning med tullar, restriktioner för investeringar och blockering av teknologi, så är vår vilja att försvara legitima intressen orubblig, och vår förmåga uppenbar för alla”,
Då blir Europa ett viktigt redskap.
Re: Standardbussar sparar pengar
Postat: måndag 04 augusti 2025 19:38
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 29 juli 2025 15:38
Ja, det passar ju den kinesiska kommunistdiktaturen perfekt. Ju fler tentakler man får in i Europa, desto bättre.
Korea has such a tiny EV market. Why is China pushing to break in?
Korea JoongAng Daily skrev:“But there may be more than one element at play. Chinese EV manufacturers and battery original equipment manufacturers have an interest in crushing foreign competitors and establishing a global monopoly, by price-undercutting Korean EV manufacturers and battery players — perhaps China’s most capable rivals.”
[...]
“A company’s fundamental goal is profit, but BYD has set the lowest price. With tariffs and dealership commissions, they are sacrificing margins, with little to no profit expected,” he added. “What they’re really after in making an entry into Korea, even at a loss, is the reputation and consumer evaluation.”
Chinese automakers had their sights set on this goal early on, beginning with the commercial vehicle segment. In 2022, Chinese-made electric buses accounted for 41.8 percent of all newly registered electric buses in Korea. By last year, that figure had climbed to 54.1 percent — more than half the market.
Det är förstås en konkurrensfördel att inte ha för avsikt att gå med vinst. Men vem vill inte ha billiga elbussar? Titta bara på Sydkorea - Kina har redan hälften!
Re: Standardbussar sparar pengar
Postat: måndag 04 augusti 2025 19:59
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑måndag 04 augusti 2025 19:38
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 29 juli 2025 15:38
Ja, det passar ju den kinesiska kommunistdiktaturen perfekt. Ju fler tentakler man får in i Europa, desto bättre.
Korea has such a tiny EV market. Why is China pushing to break in?
Korea JoongAng Daily skrev:“But there may be more than one element at play. Chinese EV manufacturers and battery original equipment manufacturers have an interest in crushing foreign competitors and establishing a global monopoly, by price-undercutting Korean EV manufacturers and battery players — perhaps China’s most capable rivals.”
[...]
“A company’s fundamental goal is profit, but BYD has set the lowest price. With tariffs and dealership commissions, they are sacrificing margins, with little to no profit expected,” he added. “What they’re really after in making an entry into Korea, even at a loss, is the reputation and consumer evaluation.”
Chinese automakers had their sights set on this goal early on, beginning with the commercial vehicle segment. In 2022, Chinese-made electric buses accounted for 41.8 percent of all newly registered electric buses in Korea. By last year, that figure had climbed to 54.1 percent — more than half the market.
Det är förstås en konkurrensfördel att inte ha för avsikt att gå med vinst. Men vem vill inte ha billiga elbussar? Titta bara på Sydkorea - Kina har redan hälften!
Visst. "Vinsten" tas ut på annat sätt.