SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det avskaffades tyvärr med access-systemet, då det endast klarar av kalenderdygn. Undrar om man glömde speca det också...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det finns kvar, men det står felaktigt 00.00. I praktiken är det fortfarande 04.30 som gäller.
I praktiken innebär det att det avskaffades eftersom systemet inte tar hänsyn till trafiktid och allt färre biljetter valideras manuellt enligt trafiktidsreglerna. Inom ett halvår kommer det enbart vara kalendertid som gäller.
"30-dagarsbiljetten gäller från midnatt på startdagen och till klockan 04.30 natten efter sista giltighetsdagen. (Detta gäller även när det i automaterna står att den gäller till klockan 23.59.)"Odd skrev:I praktiken innebär det att det avskaffades eftersom systemet inte tar hänsyn till trafiktid och allt färre biljetter valideras manuellt enligt trafiktidsreglerna. Inom ett halvår kommer det enbart vara kalendertid som gäller.
http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/V ... rsbiljett/
Har dom ändrat så att även spärrarna och valideringsmaskinerna släpper igenom sådana biljetter nu?
-
Och idag löste jag reskassebiljett av spärrisen. Ville inte släppa in en presumtiv plankare som så uppenbart ville följa med så jag gick till spärrvakten som något motvilligt sålde en resa. Samma pris som om man blippat i spärren och ett snyggt kvitto med alla de detaljer som många efterlyst: zon,tid, pris och saldo på kortet.
Så dom som nu gnäller reskassekortet kan väl gföra sig besväret att gå till spärren, det tar ju på ett ungefär så lång tid som att stämpla en remsa.
Så dom som nu gnäller reskassekortet kan väl gföra sig besväret att gå till spärren, det tar ju på ett ungefär så lång tid som att stämpla en remsa.
Ja, det har jag...M_M skrev:Har du belägg för ovanstående påstående?roggek skrev:Det är fortfarande (vissa av, främst med invandrarbakgrund) bussförarnas lättja att HANTERA och lära sig Access, som är problemet!
Rycka på axlarna kan till och med jag!
Där har vi belägget...Verspieder skrev:
Jag vet dock inte hur man löser det. Min erfarenhet är att inga kvalitetsförare vill söka sig till SL-verksamhet. SL-operatörerna får tyvärr klara sig med "resten", dvs de omotiverade förarna som kör buss enbart för lönen. Inte för att de uppskattar bussföraryrket.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Så har det fungerat sedan Accessystemet infördes.Odd skrev:Har dom ändrat så att även spärrarna och valideringsmaskinerna släpper igenom sådana biljetter nu?
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Nej Kjell, de tre hade inte försökt en eller flera gånger tidigare och misslyckats, eftersom jag ingick i det prov som SL genomförde en bra tid innan denna funktion släpptes till allmänheten. Första försöket att få en förare att ladda ner biljett genomfördes den första dag som det överhuvudtaget var möjligt, svaret "Det går inte på en buss" var alltså ren illvilja. Ja, jag har kontrollerat att information om provets genomförande var anslaget på anslagstavlan utanför tx i aktuellt trafikområde.Kjell L skrev:Jovisst ska man ge service i ett serviceyrke men du förstår tydligen inte att om det saknas förutsättningar att ge den service du efterfrågar därför att utbildning och instruktioner saknas eller är synnerligen bristfälliga så kan den inte ges. Och de tre som inte ens ville försöka, det finns inget som säger att de kanske försökt en eller flera ggr tidigare men misslyckats och insåg att de inte kan och att det inte är någon idé att försöka igen....
mvh
Kjell L
Anders Engström
Ett system som skulle innebära att resenären betalar mindre per resa skulle innebära att SLL skulle få skjuta till mer skattepengar. Med tanke på SLLs ekonomi så är det ingen bra idé.Odd skrev:Men, jag är beredd att ompröva mina tidigare ståndpunkter.
Det här med "enhetstaxa" skulle kanske fungera ändå, om priset är rätt satt. Det skulle göra det dyrare än idag för sällanresenärer som åker en eller två zoner, något billigare för månadskortsinnehavare men men ingen extra kostnad för årskortsresenärer.
Jag tänker så här:
Ett år har i genomsnitt ca 227 vardagar. Ett årskort kostar 8300 kr.
Dela nu 8300/227 så blir kostnaden drygt 36:50/dygn.
Dåså, varje trafikdygn mellan kl 04:30-28:30 utgör en period. Det kommer att fungera för de flesta men missgynna några få. Starttiden för resan är det som räknas.
Varje trafikdygn kostar 36:50 som dras från reskortets kassa. Trafikanten får en varning om kvarvarande belopp understiger tre trafikdagar för en person, dvs 109:50 idag.
Den 8:e i varje månad görs en avstämning av föregående kalendermånads nyttjande. Om ett kort då har utnyttjats för ett högre belopp än månadsmax, som då är 692:00, så kommer överskjutande belopp att automatiskt laddas in på kortet för nyttjande i systemet. Exempelvis, du har mellan den 1 maj och 31 maj rest för 876 kr, då får du tillbaka 184 kr (876-692) på kortet att resa för. På detta sätt slipper man att utföra och lagra data om resmönstret på kortets begränsade utrymme.
För att åka flera personer på ett kort så anges detta på lämpligt sätt i en automat, varefter gruppresan gäller hela dygnet. Vid varje passagetillfälle så släpper spärren igenom det antal som finns som grupp på kortet. En siffra på spärren kan till exempel räkna ner antal passager till 0.
Korttypen avgör om man åker på helt eller reducerat pris. Kort märkt "H" är Helt pris och kort märkt "R" är reducerat pris. En blå automat kan tillfälligt ändra detta under samma trafikdygn, tex tala om att det är en Reducerad i stället för en Hel, eller två Hela och en Reducerad.
Om man inte vill åka med ett reskort så kan man köpa en lösbiljett för 50 kr eller tex 11-pack för tex 500kr. Denna biljett kan vara en pappersbiljett med MiFare-funktion (ja, det finns sådana) och kan köpas i pressbyrån eller i accessautomater. I övrigt kan man ange gruppfunktion även för denna biljett på samma sätt som med de vanliga reskorten.
Informationen till trafikanten blir mycket enkel:
- Enkelbiljett 50 kr, gäller ett trafikdygn.
- Reskort laddas med belopp för minst en resa. Systemet ger sedan rabatten efter hand.
För att ta fram antal arbetsvardagar så använde jag uppgifter från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Heltid
Jag förstår inte hur du kan få det till illvilja, du ingick i ett test av mystery shoppers antar jag för att testa bussförarnas kunskap och servicevilja. Men hur du kan få det till illvilja är väl ändå en lite väl förutfattad mening som du uppenbarligen delar med signaturen Inge m.fl. Ni är oförskämda som sprider en massa skit utan att ha på fötterna. Det ni har råkat ut för beror blott och bart på dålig för att inte säga obefintlig utbildning och visar med all önskvärd tydlighet hur lite SL och UE bryr sig om sin personal. Ni maler på med en dåres envishet om hur lata ovilliga och illvilliga personalen är. Det om något bevisar vilka typer ni är.andeng skrev:Nej Kjell, de tre hade inte försökt en eller flera gånger tidigare och misslyckats, eftersom jag ingick i det prov som SL genomförde en bra tid innan denna funktion släpptes till allmänheten. Första försöket att få en förare att ladda ner biljett genomfördes den första dag som det överhuvudtaget var möjligt, svaret "Det går inte på en buss" var alltså ren illvilja. Ja, jag har kontrollerat att information om provets genomförande var anslaget på anslagstavlan utanför tx i aktuellt trafikområde.Kjell L skrev:Jovisst ska man ge service i ett serviceyrke men du förstår tydligen inte att om det saknas förutsättningar att ge den service du efterfrågar därför att utbildning och instruktioner saknas eller är synnerligen bristfälliga så kan den inte ges. Och de tre som inte ens ville försöka, det finns inget som säger att de kanske försökt en eller flera ggr tidigare men misslyckats och insåg att de inte kan och att det inte är någon idé att försöka igen....
mvh
Kjell L
Det räcker inte med enbart anslag på infotavlorna som drunknar i all annan information som finns där. För att lära sig handgreppen krävs det mer än ett simpelt Trafikmeddelande.
Ta och lägg ner det skitsnacket, ni förolämpar en hel kår för att ett litet antal skiter i att sköta jobbet.
Med vänliga hälsningar
Kjell L
-
Vadå "gör sitt jobb" ? Man kan väl inte neka sälja en biljett om jag sträcker fram kortet och ber om exempelvis en 1-zonsresa .Inge skrev:Det där förutsätter att personalen har lust att göra sitt jobb, vilket de vanligen inte har.Lennart Petersen skrev:Och idag löste jag reskassebiljett av spärrisen. Ville inte släppa in en presumtiv plankare som så uppenbart ville följa med så jag gick till spärrvakten som något motvilligt sålde en resa. Samma pris som om man blippat i spärren och ett snyggt kvitto med alla de detaljer som många efterlyst: zon,tid, pris och saldo på kortet.
Nåväl, när personalen i tunnelbanan gör sitt jobb och spärrarna försätts med tydliga klockor (Stationsklockan duger naturligtvis inte eftersom det intressanta är vilken tid själva spärren tror råder.) kan accessystemet till nöds anses fungera där. Men det gäller fortfarande inte för bussar och pendeltåg.
Och jag får ju ett till synes utmärkt kvitto där det står giltighetstid och all önskvärd information.
Senast redigerad av Lennart Petersen den torsdag 09 maj 2013 19:10, redigerad totalt 1 gånger.
-
Du är nog inne på rätt spår. Att konsulter, kundtjänstpersonal, mystery shoppers och andra liknande utredare på SL inte har någon vidare koll på hur det verkligen ser ut "ute på fältet" är ju knappast någon nyhet. Tyvärr.Kjell L skrev:Jag förstår inte hur du kan få det till illvilja, du ingick i ett test av mystery shoppers antar jag för att testa bussförarnas kunskap och servicevilja. Men hur du kan få det till illvilja är väl ändå en lite väl förutfattad mening som du uppenbarligen delar med signaturen Inge m.fl. Ni är oförskämda som sprider en massa skit utan att ha på fötterna. Det ni har råkat ut för beror blott och bart på dålig för att inte säga obefintlig utbildning och visar med all önskvärd tydlighet hur lite SL och UE bryr sig om sin personal. Ni maler på med en dåres envishet om hur lata ovilliga och illvilliga personalen är. Det om något bevisar vilka typer ni är.
Det räcker inte med enbart anslag på infotavlorna som drunknar i all annan information som finns där. För att lära sig handgreppen krävs det mer än ett simpelt Trafikmeddelande.
Ta och lägg ner det skitsnacket, ni förolämpar en hel kår för att ett litet antal skiter i att sköta jobbet.
Med vänliga hälsningar
Kjell L
SL ställer alldeles för låga eller snedvridna krav på kvalitet i sina upphandlingar, och är därför (i samråd med Kommunal) ansvariga för att verksamheten än idag inte är inriktad mot "kunden i centrum", utan fortfarande är samma gamla skyddade verkstad. Det finns ingen reell vilja att förbättra kvaliteten för SL:s resenärer samt dess personal. Punkt slut.
Nej Kjell, jag uppfattar inte att provet gick ut på att testa bussförarnas kunskap och servicevilja, utan att testa att det hela fungerade rent tekniskt. Det förutsattes nog att bussförarna kunde sin del av det hela. Av vad som har skrivits tidigare i denna tråd, framgår att handhavandet från bussförarens sida är ganska enkelt och kräver rimligen ingen egentlig utbildning. I det här fallet var det fyra av fyra som sket i att sköta jobbet, varav dock en med vänlig övertalning gick att få att sköta sitt jobb. Från din sida verkar det handla om missnöje med arbetsgivaren, något som överhuvudtaget inte har med att göra hur bussföraren behandlar sina kunder. Enligt min uppfattning borde ingen av de här förarna ha någon anställning hos någon arbetsgivare överhuvudtaget.Kjell L skrev:Jag förstår inte hur du kan få det till illvilja, du ingick i ett test av mystery shoppers antar jag för att testa bussförarnas kunskap och servicevilja. Men hur du kan få det till illvilja är väl ändå en lite väl förutfattad mening som du uppenbarligen delar med signaturen Inge m.fl. Ni är oförskämda som sprider en massa skit utan att ha på fötterna. Det ni har råkat ut för beror blott och bart på dålig för att inte säga obefintlig utbildning och visar med all önskvärd tydlighet hur lite SL och UE bryr sig om sin personal. Ni maler på med en dåres envishet om hur lata ovilliga och illvilliga personalen är. Det om något bevisar vilka typer ni är.
Med vänliga hälsningar
Kjell L
Anders Engström
- R.Lindmark
Om du nu var tidigt ute med funktionen du pratar om är det fullt möjligt att ingen av bussförarna ens visste om att den nya funktionen fanns. Och om så var fallet har arbetsgivaren eller SL misslyckats med att få ut den infon.andeng skrev:Nej Kjell, jag uppfattar inte att provet gick ut på att testa bussförarnas kunskap och servicevilja, utan att testa att det hela fungerade rent tekniskt. Det förutsattes nog att bussförarna kunde sin del av det hela. Av vad som har skrivits tidigare i denna tråd, framgår att handhavandet från bussförarens sida är ganska enkelt och kräver rimligen ingen egentlig utbildning. I det här fallet var det fyra av fyra som sket i att sköta jobbet, varav dock en med vänlig övertalning gick att få att sköta sitt jobb. Från din sida verkar det handla om missnöje med arbetsgivaren, något som överhuvudtaget inte har med att göra hur bussföraren behandlar sina kunder. Enligt min uppfattning borde ingen av de här förarna ha någon anställning hos någon arbetsgivare överhuvudtaget.Kjell L skrev:Jag förstår inte hur du kan få det till illvilja, du ingick i ett test av mystery shoppers antar jag för att testa bussförarnas kunskap och servicevilja. Men hur du kan få det till illvilja är väl ändå en lite väl förutfattad mening som du uppenbarligen delar med signaturen Inge m.fl. Ni är oförskämda som sprider en massa skit utan att ha på fötterna. Det ni har råkat ut för beror blott och bart på dålig för att inte säga obefintlig utbildning och visar med all önskvärd tydlighet hur lite SL och UE bryr sig om sin personal. Ni maler på med en dåres envishet om hur lata ovilliga och illvilliga personalen är. Det om något bevisar vilka typer ni är.
Med vänliga hälsningar
Kjell L
Tänk dig in i situationen själv. Bussföraren får reda på den nya funktionen för första gången av dig när du kliver på bussen. Tycker du då på fullaste allvar att föraren under trafik skall ta sig tid att sitta och lära sig det medan du sår och glor och tiden tickar?
Bussförare fyra som hade tid att lära sig gick "the extra mule" eller levererade över det förväntade vilket är bra men inget man kan förvänta sig av en kår med dålig lön kassa arbetstider och som dessutom får utstå obefogad bespottning av den typ som du vräker ur dig.
-
Nu börjar det bli intressant! Om vi rent hypotetiskt säger att 50-75% av SL-förarkåren. enligt dina ord "inte borde ha någon anställning hos någon arbetsgivare överhuvudtaget": Om vi då gör oss av med dessa; vem ska då köra bussarna? Ska vi rekrytera ny trevlig serviceinriktad personal från andra branscher? Försäljare från butiker kanske? Från turistbussbranschen? Hahaha!andeng skrev:Nej Kjell, jag uppfattar inte att provet gick ut på att testa bussförarnas kunskap och servicevilja, utan att testa att det hela fungerade rent tekniskt. Det förutsattes nog att bussförarna kunde sin del av det hela. Av vad som har skrivits tidigare i denna tråd, framgår att handhavandet från bussförarens sida är ganska enkelt och kräver rimligen ingen egentlig utbildning. I det här fallet var det fyra av fyra som sket i att sköta jobbet, varav dock en med vänlig övertalning gick att få att sköta sitt jobb. Från din sida verkar det handla om missnöje med arbetsgivaren, något som överhuvudtaget inte har med att göra hur bussföraren behandlar sina kunder. Enligt min uppfattning borde ingen av de här förarna ha någon anställning hos någon arbetsgivare överhuvudtaget.

Idag är det ju i princip redan omotiverade människor som tvingas till SL-bussföraryrket av Arbetsförmedlingen, för att de inte ska förlora inkomsten. Hur i hela friden ska dessa nya uppgivna förare bara "bli" glada över en natt, bara för att du tycker att de ska vara det? Hur skall dem förstå en massa nya funktioner som ingen orkat utbilda dem i?
Nu kanske du anser att sådana funderingar om långsiktiga rekryteringar "inte är ditt problem som resenär", men så enkelt är det inte. Men måste förstå helhetsbilden. Att gå runt och kräva kvalitet utan att vilja betala för den, eller utan komma med egna förslag på långsiktiga lösningar är mest bara trångsynt.
Varför inte ta anställning på t.ex Arriva i Täby och köra SL-buss i ett år för att själv se hur det är.
Det har det inte. Det har jag personlig erfarenhet av.andeng skrev:Så har det fungerat sedan Accessystemet infördes.Odd skrev:Har dom ändrat så att även spärrarna och valideringsmaskinerna släpper igenom sådana biljetter nu?
Förra nyår, till exempel.
De exakta nivåerna skall naturligtvis justeras efter verkligheten men ändringen kan göras utan att ändra på totalintäkterna.BSB101 skrev:Ett system som skulle innebära att resenären betalar mindre per resa skulle innebära att SLL skulle få skjuta till mer skattepengar. Med tanke på SLLs ekonomi så är det ingen bra idé.
En förenkling av systemet kommer inte göra att färre åker.
Mystery shoppers testar ju aldrig förarna individuellt, vilket gör att det går att fortsätta köra år efter år utan att lära sig Access-systemet. Det finns ju en lösning på problemet, och det är att testerna blir individuella, och att den förare som inte kan reskassan eller inte kan ladda ner en internetbiljett får individuell feedback.
Tror dock inte detta är aktuellt. Det var ju på tapeten för 7-8 år sen, men både fack och anställda motsatte sig detta och det blev en "spiondebatt", varefter förslaget drogs tillbaka.
Tror dock inte detta är aktuellt. Det var ju på tapeten för 7-8 år sen, men både fack och anställda motsatte sig detta och det blev en "spiondebatt", varefter förslaget drogs tillbaka.
Enkel matematik ger att om resenärerna ska betala mindre får skattebetalarna betala mer. Rätt eller? Ja, det är frågan.
-
Alla försök att höja kvaliteten på busstrafiken inom SL bekämpas effektivt av SL:s ekonomer och upphandlare vad gäller fordonskvalitet, samt facket vad gäller personalkvalitet.abc123 skrev:Tror dock inte detta är aktuellt. Det var ju på tapeten för 7-8 år sen, men både fack och anställda motsatte sig detta och det blev en "spiondebatt", varefter förslaget drogs tillbaka.
En bild, måhända tagen på ett sammanträde där någon tycks ha berättat för Trafikförvaltningen och Kommunal hur man löst olika bekymmer i andra län, utanför länsgränsen?