SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ursäkta ett ytterligare urspårat inlägg, men Skandiabanken har redan en mobilapp där du med mobilens kamera enkelt fotograferar av pg/bankgironr, OCR-nr och belopp. Betalningsdatum förutsätts vara sista bankdag i månaden, men kan ändras (liksom belopp). Mycket geschvint!
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Som väntat är motståndet mot reskassan störst i kommuner där invånarna växlar mellan lokala (tvåkupongsresor) och längre resor.
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.20 ... sl-biljett
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.20 ... sl-biljett
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Växlar man frekvent mellan lokal och flerzonresa så ska man nog överväga att ha flera kort som det mest behändiga. Och SL kan ju gärna återinföra lite fler färger på korten så går det lättare att skilja dem åt.abc123 skrev:Som väntat är motståndet mot reskassan störst i kommuner där invånarna växlar mellan lokala (tvåkupongsresor) och längre resor.
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.20 ... sl-biljett
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Läste några kommentarer där. Ett problem tycks vara kvitto, vid tjänsteresa. Men det gick ju inte att ordna med remsa heller. Och lösa kupponger finns ju kvar.abc123 skrev:Som väntat är motståndet mot reskassan störst i kommuner där invånarna växlar mellan lokala (tvåkupongsresor) och längre resor.
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.20 ... sl-biljett
Att behålla remsan parallellt med Acces-reskassan är ju otänkbart. Skulle inte fungera i praktiken. Problemet är ju att då måste det finnas stämplar också. Och förare m.fl. måste kunna hantera dem. Tänk tanken att en bussförare plötsligt måste leta reda på sin stämpel, djupt ner i väskan, ställa in datum och tid, för att sen upptäcka att stämpelfärgen torkat in sedan något år tillbaka.sl.se skrev:Reser du väldigt sällan, går det att köpa enstaka kuponger hos spärrvakten, konduktören och hos våra ombud och återförsäljare, eller i automater. Det går att köpa zonbiljetter i alla SL Access-automater
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det INTE SL berättat är att de lösa kupongerna också försvinner 31 augusti...Sedan säljer återförsäljarna förladdade SL Access-kort med Reskassa...Har själv ett antal lösa förköpskuponger som jag inte kan lösa in förränns efter 31 augusti, eftersom de fortfarande gäller...LÅ1 skrev:abc123 skrev:Och lösa kupponger finns ju kvar.sl.se skrev:Reser du väldigt sällan, går det att köpa enstaka kuponger hos spärrvakten, konduktören och hos våra ombud och återförsäljare, eller i automater. Det går att köpa zonbiljetter i alla SL Access-automater
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Jag tänkte inte tillräckligt långt där. När stämplarna försvinner så försvinner naturligtvis förköpskuponger. Hur gör man då för att få en resa med kvitto att redovisa? Tar taxi?
(Tror att roggek inte fick till citatet som det var tänkt förut!?)
(Tror att roggek inte fick till citatet som det var tänkt förut!?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Problemet är, som någon har varit inne på tidigare i denna tråd, att SL har låst sig fast vid kupongtänket och räknar kuponger. Det som borde räknas är i stället antal zoner. Hur många zoner vill jag åka i; 1,2 eller 3? Alla valen finns på resenärsterminalen i bussen. Samma sak vid tillägg till pågående resa, hur många zoner vill jag lägga till?Verspieder skrev:Standardresan är ett bekymmer, ja. Speciellt på bussarna. Det är illa att det finns tre zoner, samt tre knappar för kunden ovanpå kortläsaren, men ändå går det idag inte att resa mellan zon A och C utan att ta hjälp från föraren, om två "kuponger" är ens standardresa. Bedrövligt!
Det går alldeles utmärkt att antingen via biljettautomaterna på pendeltågs- eller t-banestationerna alternativt via Mitt SL se hur mycket pengar man har kvar. Dessutom lyser den gula markeringen vid visering när det finns pengar till tre standardresor eller färre kvar på kortet.Inge skrev:Men det går ju heller inte att veta om det finns pengar kvar på kortet innan man stämplar. Får den som drabbas av detta också åka med?
Den som har en så petig arbetsgivare så att det behövs kvitto för en enskild resa i lokaltrafik, kommer att få sitt behov tillfredsställt när resehistorik under året införs i Mitt SL. Som kanske framgår, så är jag ganska positivt inställd till reskassan och det kan bero på att jag använt den nu i två månader utan att upptäcka mer än några smärre skönhetsfläckar. För remsivrare förtjänar även att påpekas att stämplarna i sig är ett inte obetydligt arbetsmiljöproblem.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Återigen en sak som resenären måste lösa bara för att SL har klantat till det. När ska SL lära sig att de finns för resenärerna och inte tvärt om?Lennart Petersen skrev:Växlar man frekvent mellan lokal och flerzonresa så ska man nog överväga att ha flera kort som det mest behändiga. Och SL kan ju gärna återinföra lite fler färger på korten så går det lättare att skilja dem åt.abc123 skrev:Som väntat är motståndet mot reskassan störst i kommuner där invånarna växlar mellan lokala (tvåkupongsresor) och längre resor.
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.20 ... sl-biljett
Professionell tyckare
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Frågan är vad det egentligen är för trovärdighet i det talesättet. Politiker talar sig ibland (dock inte särskilt mycket just nu) varma för kollektivtrafik och betonar i sina uttalanden ofta (fast inte just nu) vikten av att få fler att resa kollektivt. Men i sin praktiska handling, så gör de ofta tvärtom, och utsätter kollektivtrafiken för en massa saker som visar att den helt enkelt inte är prioriterad. Så jag skulle inte säga att SL främst finns till för resenärerna, utan snarare för politikerna, och resenärerna har bara otur som råkar bli inblandade.Kantorn skrev:När ska SL lära sig att de finns för resenärerna och inte tvärt om?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
"petig arbetsgivare"? Jag har ingen modern erfarenhet av detta. Har ju alltid giltigt periodkort så fort jag befinner mig i Stockholm. Men på något sätt måste väl utgifter redovisas. Inte baraför arbetsgivare utan även för revisorer och kanske även kunder. Men jag vet som sagt inte hur det fungerar i dagens verklighet.andeng skrev:Den som har en så petig arbetsgivare så att det behövs kvitto för en enskild resa i lokaltrafik, kommer att få sitt behov tillfredsställt när resehistorik under året införs i Mitt SL. Som kanske framgår, så är jag ganska positivt inställd till reskassan och det kan bero på att jag använt den nu i två månader utan att upptäcka mer än några smärre skönhetsfläckar. För remsivrare förtjänar även att påpekas att stämplarna i sig är ett inte obetydligt arbetsmiljöproblem.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ok. Men håll med om att SL BORDE finnas till för resenärerna... Låt oss säga så här då: När ska politikerna lära sig att de är till för folket och inte tvärt om?daniel_s skrev:Frågan är vad det egentligen är för trovärdighet i det talesättet. Politiker talar sig ibland (dock inte särskilt mycket just nu) varma för kollektivtrafik och betonar i sina uttalanden ofta (fast inte just nu) vikten av att få fler att resa kollektivt. Men i sin praktiska handling, så gör de ofta tvärtom, och utsätter kollektivtrafiken för en massa saker som visar att den helt enkelt inte är prioriterad. Så jag skulle inte säga att SL främst finns till för resenärerna, utan snarare för politikerna, och resenärerna har bara otur som råkar bli inblandade.Kantorn skrev:När ska SL lära sig att de finns för resenärerna och inte tvärt om?
Professionell tyckare
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
... "resenärerna har bara otur som råkar bli inblandade." Den var bra!daniel_s skrev:Frågan är vad det egentligen är för trovärdighet i det talesättet. Politiker talar sig ibland (dock inte särskilt mycket just nu) varma för kollektivtrafik och betonar i sina uttalanden ofta (fast inte just nu) vikten av att få fler att resa kollektivt. Men i sin praktiska handling, så gör de ofta tvärtom, och utsätter kollektivtrafiken för en massa saker som visar att den helt enkelt inte är prioriterad. Så jag skulle inte säga att SL främst finns till för resenärerna, utan snarare för politikerna, och resenärerna har bara otur som råkar bli inblandade.Kantorn skrev:När ska SL lära sig att de finns för resenärerna och inte tvärt om?

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
När ska folket lära sig att välja de politiker man vill ha?Kantorn skrev:Ok. Men håll med om att SL BORDE finnas till för resenärerna... Låt oss säga så här då: När ska politikerna lära sig att de är till för folket och inte tvärt om?daniel_s skrev:Frågan är vad det egentligen är för trovärdighet i det talesättet. Politiker talar sig ibland (dock inte särskilt mycket just nu) varma för kollektivtrafik och betonar i sina uttalanden ofta (fast inte just nu) vikten av att få fler att resa kollektivt. Men i sin praktiska handling, så gör de ofta tvärtom, och utsätter kollektivtrafiken för en massa saker som visar att den helt enkelt inte är prioriterad. Så jag skulle inte säga att SL främst finns till för resenärerna, utan snarare för politikerna, och resenärerna har bara otur som råkar bli inblandade.Kantorn skrev:När ska SL lära sig att de finns för resenärerna och inte tvärt om?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det kan man fråga sig!BSB101 skrev:När ska folket lära sig att välja de politiker man vill ha?
Kanske när man kan rösta så här:
Brottsbekämpningsfrågor: M
Miljöfrågor: C
Integritetsfrågor: PP
IT-frågor: PP
Sjukvårdsfrågor: tja, kanske FP
... och så var det det där med kollektivtrafikfrågor: M eller S eller kanske C, jag vet faktiskt inte!

etc.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Vilka politiker vill man ha? Alla är lika goda kålsupare.BSB101 skrev:När ska folket lära sig att välja de politiker man vill ha?
Professionell tyckare
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Och där kom det vi väntade på... protestlistan från PRO:
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.20 ... s-reskassa
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.20 ... s-reskassa
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Om jag förstått rätt så gäller en reskassebiljett i 75 min från att den "stämplas". En manuellt stämplad biljett av den gamla sorten gällde mellan 60 och 75 min eftersom man bara stämplade i jämna kvartar. Alltså en vinst jämfört med stämplade biljetter på i snitt 7,5 min. För man har väl inte kvar kvartstänket i reskassan?
Tidigare kunde en försenad bussförare vara snäll och tänka att jag är ju 8 min sen, hade jag varit i tid hade resenärens stämpling gällt, nu har den gått över med 3 min. Jag stämplar ingen ny. Men så "resonerar" väl knappast Access-automaterna. Så det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna, eller om det var tvärt om!
Tidigare kunde en försenad bussförare vara snäll och tänka att jag är ju 8 min sen, hade jag varit i tid hade resenärens stämpling gällt, nu har den gått över med 3 min. Jag stämplar ingen ny. Men så "resonerar" väl knappast Access-automaterna. Så det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna, eller om det var tvärt om!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det där med gungor och karuseller känns rent generellt som ett gammalt förlegat ordspråk. Borde bytas ut mot den mer moderna varianten: "Det man vinner på giltighetstiden, förlorar man i Accessautomaterna."LÅ1 skrev:Om jag förstått rätt så gäller en reskassebiljett i 75 min från att den "stämplas". En manuellt stämplad biljett av den gamla sorten gällde mellan 60 och 75 min eftersom man bara stämplade i jämna kvartar. Alltså en vinst jämfört med stämplade biljetter på i snitt 7,5 min. För man har väl inte kvar kvartstänket i reskassan?
Tidigare kunde en försenad bussförare vara snäll och tänka att jag är ju 8 min sen, hade jag varit i tid hade resenärens stämpling gällt, nu har den gått över med 3 min. Jag stämplar ingen ny. Men så "resonerar" väl knappast Access-automaterna. Så det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna, eller om det var tvärt om!

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Fördelen med påstigning genom alla dörrar, vet man som resenär med sig att ens stämplig skulle varit giltlig om bussen varit i tid så kan man strunta i att stämpla och vara beredd att argumentera med eventuell biljettkontroll...LÅ1 skrev:Om jag förstått rätt så gäller en reskassebiljett i 75 min från att den "stämplas". En manuellt stämplad biljett av den gamla sorten gällde mellan 60 och 75 min eftersom man bara stämplade i jämna kvartar. Alltså en vinst jämfört med stämplade biljetter på i snitt 7,5 min. För man har väl inte kvar kvartstänket i reskassan?
Tidigare kunde en försenad bussförare vara snäll och tänka att jag är ju 8 min sen, hade jag varit i tid hade resenärens stämpling gällt, nu har den gått över med 3 min. Jag stämplar ingen ny. Men så "resonerar" väl knappast Access-automaterna. Så det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna, eller om det var tvärt om!