SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av roggek »

spårlasse skrev:Ett är att kapaciteten helt enkelt inte räcker till. Eller så får vi en kollektivtrafik som blir oatraktiv för att det blir så trång på bussar och tåg. Nä, nolltaxa är ett riktigt dåligt förslag och jag blir riktigt arg när organisationer som uppmanar till lagbrott tas på allvar.
Men det är de facto "vardagen" för de flesta som redan idag reser med SL:

Inställda tåg, växelfel, signalfel, trasiga dörrar, trasiga tåg, inställda bussar, trångt på tunnelbanan och pendeltåget så det skriker om det.

Jag är visserligen också emot "lång brädas" principer, men anser nog att de börjar få mitt stöd. Man betalar inte 690:- per månad för en sklitprodukt helt enkelt!

Tror att SL och de styrande i landstinget skulle få mycket positivt beröm om en "temporär nolltaxa införs" under rådande omständigheter i kollektivtrafiken just nu!
Vintern har bara börjat....God JUL! :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Försöket i Örebro misslyckades dels för att man körde försöket på de timmar som är mest busbenägna, och man införde verkligen "fria resor" snarare än "nolltaxa". Det hade nog varit mycket bättre om varje person mot uppvisande av legitimation kunnat få ett personligt friresekort (ett förfarande som skulle ta max nån minut på närmaste pressbyråkiosk för besökare, man skulle också kunna låta alla övriga kollektivtrafikbiljetter gälla som friresekort aktuell dag eller nåt) och ha möjligheten att återkalla kortet en viss tid för den som "busar" på bussarna.....
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

lirdo skrev:Jag såg ett tecken i dag på att införandet av respengar kan vara på gång. När man ska köpa en biljett på sitt kort i Access-maskinen, och man kommer till steget där man ska välja betalsätt, kommer nu även följande text upp:

Disponibla respengar: 0,00 kr.

Det har inte stått där förut, så det verkar som de modifierat systemet nyligen.
Och jag såg ett alternativ "Ladda med Internetbetalning" (eller liknande). Det kan väl inte vara så väl att det äntligen är på gång att vi ska kunna använda oss av lite modernare betalningssätt?
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

roggek skrev:
spårlasse skrev:Ett är att kapaciteten helt enkelt inte räcker till. Eller så får vi en kollektivtrafik som blir oatraktiv för att det blir så trång på bussar och tåg. Nä, nolltaxa är ett riktigt dåligt förslag och jag blir riktigt arg när organisationer som uppmanar till lagbrott tas på allvar.
Men det är de facto "vardagen" för de flesta som redan idag reser med SL:

Inställda tåg, växelfel, signalfel, trasiga dörrar, trasiga tåg, inställda bussar, trångt på tunnelbanan och pendeltåget så det skriker om det.

Jag är visserligen också emot "lång brädas" principer, men anser nog att de börjar få mitt stöd. Man betalar inte 690:- per månad för en sklitprodukt helt enkelt!

Tror att SL och de styrande i landstinget skulle få mycket positivt beröm om en "temporär nolltaxa införs" under rådande omständigheter i kollektivtrafiken just nu!
Jo, men problemet är ju att man ändå får betala för det. Avgiften försvinner ju inte för att man får betala det på landstingsskatten istället - fast det är klart, har man ingen inkomst, är det förstås en stor vinst. Tycker nog att hälften/hälften är en rätt rimlig princip och den är ändå högre än på många andra platser i landet.

Visst kan man gnälla över när trafiken inte fungerar - men återigen handlar det ju bara om att fördela om pengar. Visst det syns ju inte lika bra när man tar det på landstingsskatten, men effekten är ju densamma. Nolltaxa skulle iaf kosta ungefär 5 miljarder per år om inte mer - eftersom man måste erbjuda rimlig transport (vilket man inte klarar ens idag som du skriver) så kommer det säkert kosta betydligt mer - det är inte några småpengar. Visst man skulle säkert få beröm för nolltaxan av många, men inte lika mycket när man ber att få återkomma med att höja landstingsskatten med några kronor... God jul :D
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

BosseW skrev:
lirdo skrev:Jag såg ett tecken i dag på att införandet av respengar kan vara på gång. När man ska köpa en biljett på sitt kort i Access-maskinen, och man kommer till steget där man ska välja betalsätt, kommer nu även följande text upp:

Och jag såg ett alternativ "Ladda med Internetbetalning" (eller liknande). Det kan väl inte vara så väl att det äntligen är på gång att vi ska kunna använda oss av lite modernare betalningssätt?
Jo, tanken är att man ska kunna köpa biljett på sl.se och sedan ladda ner biljetten på sitt SL Access-kort. Försök pågår sedan början av december för vissa testpersoner.
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

kildor skrev:
BosseW skrev:

Jo, tanken är att man ska kunna köpa biljett på sl.se och sedan ladda ner biljetten på sitt SL Access-kort. Försök pågår sedan början av december för vissa testpersoner.
Låter för bra för att vara sant... när är det tänkt att vi som inte tillhör testpersonerna ska få möjlighet att betala via Internet?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag tycker i alla fall det bästa vore ett kort som - hur det nu ska gå till - alltid ser till att man reser på billigaste sättet. Dvs när en viss summa passerats så övergår kortet från att vara remsa till att vara endagskort, tredagskort, sjudagskort, månadskort och till sist årskort.

Men det är väl ingen intresserad av på SL. Då betalar ju inte folk för mycket, vilket en hel del säkert gör nu.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Det tror jag nog de kan vara intresserade av ändå, är man garanterad "billigaste biljetten" så kommer nog resandet gå upp om den mentala spärren mot extraresor försvinner. Och även den "billigaste biljetten" ger pengar in till SL, speciellt vid ooptimala resmönster för den nivå man kommer upp till.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

BosseW skrev:
kildor skrev:Jo, tanken är att man ska kunna köpa biljett på sl.se och sedan ladda ner biljetten på sitt SL Access-kort. Försök pågår sedan början av december för vissa testpersoner.
Låter för bra för att vara sant... när är det tänkt att vi som inte tillhör testpersonerna ska få möjlighet att betala via Internet?
Det finns ett aber... Efter att man "köpt" sin biljett på internet så måste man blippa kortet i en accessautomat eller dagen efter på en buss eller handhållen validerare, under förutsättningen att maskinen i fråga har varit i kontakt med huvuddatorn. Funkar inte det så måste man betala kontant där det går eller skaffa en sms-biljett. Så krasst är det. Så räkna inte med att det skall gå smidigt eller att du skall kunna köpa via nätet i sista minuten...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

Odd skrev:
BosseW skrev:
kildor skrev:Jo, tanken är att man ska kunna köpa biljett på sl.se och sedan ladda ner biljetten på sitt SL Access-kort. Försök pågår sedan början av december för vissa testpersoner.
Det finns ett aber... Efter att man "köpt" sin biljett på internet så måste man blippa kortet i en accessautomat eller dagen efter på en buss eller handhållen validerare, under förutsättningen att maskinen i fråga har varit i kontakt med huvuddatorn. Funkar inte det så måste man betala kontant där det går eller skaffa en sms-biljett. Så krasst är det. Så räkna inte med att det skall gå smidigt eller att du skall kunna köpa via nätet i sista minuten...
Nej, men det handlar ju inte om att jag vill kunna köpa i sista minuten heller, bara om att kunna sitta hemma och betala i lugn och ro och sedan blippa kortet i närmaste automat. Idag får man en gul signal åtminstone i tunnelbanespärrarna när det återstår tre dagar. Nog skulle man kunna skicka detta meddelande via e-post också. Ingen stor sak förvisso, det fungerar ju att betala i automaten men nog hade det varit bra att även kunna betala via Internet. Och ännu bättre om det gick att koppla till autogiro.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

mickeb skrev:Det tror jag nog de kan vara intresserade av ändå, är man garanterad "billigaste biljetten" så kommer nog resandet gå upp om den mentala spärren mot extraresor försvinner. Och även den "billigaste biljetten" ger pengar in till SL, speciellt vid ooptimala resmönster för den nivå man kommer upp till.
Problemet är ju i de fall det lönar sig att åka med enkelresor istället för periodkort - då tar folk bilen mer än nödvändigt...

Det vore intressant att se nån slags statistik på hur resandet utvecklats i t.ex. Londonområdet efter att de infört Oyster med sin "daily capping" o.s.v.?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

spårlasse skrev:
roggek skrev:Tror att SL och de styrande i landstinget skulle få mycket positivt beröm om en "temporär nolltaxa införs" under rådande omständigheter i kollektivtrafiken just nu!
Jo, men problemet är ju att man ändå får betala för det. Avgiften försvinner ju inte för att man får betala det på landstingsskatten istället - fast det är klart, har man ingen inkomst, är det förstås en stor vinst. Tycker nog att hälften/hälften är en rätt rimlig princip och den är ändå högre än på många andra platser i landet.

Visst kan man gnälla över när trafiken inte fungerar - men återigen handlar det ju bara om att fördela om pengar. Visst det syns ju inte lika bra när man tar det på landstingsskatten, men effekten är ju densamma. Nolltaxa skulle iaf kosta ungefär 5 miljarder per år om inte mer - eftersom man måste erbjuda rimlig transport (vilket man inte klarar ens idag som du skriver) så kommer det säkert kosta betydligt mer - det är inte några småpengar. Visst man skulle säkert få beröm för nolltaxan av många, men inte lika mycket när man ber att få återkomma med att höja landstingsskatten med några kronor... God jul :D
Jo, men tänk vad otroligt skönt att slippa behöva tänka på vad det kostar när man faktiskt reser... Jag tillhör kanske en pytteliten minoritet men jag tycker det är rätt jobbigt att besluta mig för vilken sorts biljett jag ska köpa efersom jag då också måste bestämma mig för hur jag ska resa innan jag köper biljetten. Visst, om man behöver pendla dagligen så är det uppenbart att ett periodkort för så lång period man kan överskåda är rätt, men om man bara behöver resa vissa dagar och har en del möjlighet att flytta på dessa dagar, då blir det klart mer oförutsägbart... och då också avsevärt svårare att avgöra vad man bör köpa för biljett...

(Jag skulle vilja ha nån slags periodkort som verkligen är helt oduglig för näst intill all form av pendlande, men samtidigt ger den sköna känslan att slippa besluta sig när enstaka ärenden ska uträttas, lämpligtvis ett kort med rätt lågt pris och som bara gäller ena halvan av dagen, säg kanske 14-24 eller liknande. Det skulle förvisso fungera för ett fåtal skiftarbetare men i allmänhet så skulle det nog mest locka till sig folk som inte pendlar)...

P.S. vad hände med lågtrafikkorten?
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Kantorn skrev:Jag tycker i alla fall det bästa vore ett kort som - hur det nu ska gå till - alltid ser till att man reser på billigaste sättet. Dvs när en viss summa passerats så övergår kortet från att vara remsa till att vara endagskort, tredagskort, sjudagskort, månadskort och till sist årskort.

Men det är väl ingen intresserad av på SL. Då betalar ju inte folk för mycket, vilket en hel del säkert gör nu.
Problemet är väl bara att man måste få in lika mycket pengar - så man kanske får höja alla biljettpriser då istället.

En lösning - om man nu vill göra så - är att man har ett system där man betalar per dygn man åker (alltså bara varje dag man använder kortet) - men att det blir billigare ju fler dagar man har åkt. Detta kräver förstås att historiska resor sparas i systemet - eller iaf att systemet håller reda på vilken rabattnivå man är på och räknar ner dygnsavgiften . Tror det skulle kunna vara ett rätt bra sätt - problemet är att det - om man ska få ekonomisk balans - blir rätt dyrt att åka första månaderna och för de som åker varje dag (alltså även på helger och lov). För normalresenären som åker kanske ca 250 dagar per år - skulle det dock kunna ligga på samma kostnad som dagens månadskort. Det vill säga rätt högt pris första veckorna per dygn, för att vid olika faser (efter x antal dagar) sänka dygnspriset för att nå samma pris som ett normalt månadskort (säg 30 kronor/per dygn - något högre än det vanliga - men räknat på att kortet inte kostar de dagar man inte åker - så blir det ju ändå en vinst för flertalet och dem som skulle vilja nyttja systemet). Dessutom blir det en morot för de som är relativt trogna men fortfarande åker på rabattkuponger, som därmed kan få en lägre kostnad.

Det vanliga 30-dagars, 90-dagars och årskortet kunde ju då finnas kvar som produkter som är låsta för en viss period -och främst till för de som åker varje dag - eller om man vill slippa "puckeln". Medan de kortare periodkorten gick enligt systemet ovan. För de som ofta köper endagskort skulle det därmed bli en vinst, medan det för den som inte återkommer, skulle kosta lika mycket som idag. En turist kommer ju ändå (i regel) inte att komma ihåg att ta med kortet nästa gång han/hon är i stan). Därmed skulle man kunna avskaffa rabattkupongerna och ha det här systemet istället - en som köper ett rabatthäfte har ju ändå tänkt att åka ett antal gånger (minst 8), alltså i regel fyra resor. Just i det läget skulle det väl bli något dyrare, men för den som köper 3-4 häften, skulle man nog kunna få ett billigare biljettpris - konstant blir det förstås alltlid då något dyrare än idag för den som bara gör en resa per dag i en zon - men det torde vara en minoritet. Och eftrsom systemet inte skulle ha någon tidsgräns för rabatten (däremot inom varje nivå måste man förstås kunna höja priset), så skulle det vara en engångskostnad.
Johan A

Inlägg av Johan A »

Varför betalar man miljarder för det här bätre om alla åker gratis . Det blir billigare då .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En annan sätt att slippa betala massor är att köra med "stenålderssystemen" som många städer har... öppna spärrlinjer, kontroller halvofta i tågen, och gamla pappersbiljetter/periodkort som stämplas i gamla mekaniska burkar...

Är problemet att sådana biljetter är för lätta att förfalska, eller snarast för dyra att tillverka svårförfalskade?
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

M_M skrev:En annan sätt att slippa betala massor är att köra med "stenålderssystemen" som många städer har... öppna spärrlinjer, kontroller halvofta i tågen, och gamla pappersbiljetter/periodkort som stämplas i gamla mekaniska burkar...

Är problemet att sådana biljetter är för lätta att förfalska, eller snarast för dyra att tillverka svårförfalskade?
Fördelen med dessa kort är väl just att de är "smarta", man kan ha flera kort på samma och man kan behålla kortet och t.o.m. göra uppladdningar på nätet hemma (i princip iaf - är väl inte alla som använder möjligheten ännu), och framförallt slipper man ju försäljningsombuden på samma sätt. Tror inte att det är problemet med förfalskning som är det centrala.

Att man slutat med öppna spärrsystem handlar väl främst om att det kommer s.k. objudna gäster in i systemet. Samtidigt måste jag säga att jag inte sett något problem med detta i städer som har öppen - såsom Köpenhamn eller Oslo (om än jag förstått att den senare väl installerat sluten spärrlinje vid innerstadsstationerna - fast de är ju ändå ett fåtal,) Nackdelen är väl att det blir mer konfrontation - det är ju bättre att man förhindrar dem utan giltigt färdbevis att komma in från början.

Samtidigt kan man ju se att spärrarna i Stockholm inte har någon effekt - plankarna tar sig in i vart fall som helst. Särskilt komiskt är det med de gamla spärrarna - dessa tar ju sig plankarna förbi snabbare än vi som betalar. Och det är ju inte få som plankar, oftast är det ju bara var 30% som betalar (visst en del har säkert kort, men är för lata eller vill visa sig tuffa och därför inte visar det). De höga spärrarna med glas är något knepigare - eller rättare det blir otrevligare för oss andra, då folk tränger sig precis bakom eller springer fram precis när man är på väg ut...Fler vakter eller riktiga spärrar är alltså vad som krävs.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Anser nog att nolltaxa vore den bästa vägen att gå.
Då slipper vi bla sådant här:

Och varför det då: Ja det behövs ingen....
eftersom det aldrig finns någon ekonomi i sytsemet mellan SL och resenärerna!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

roggek skrev:Anser nog att nolltaxa vore den bästa vägen att gå.

Du har rätt i att det inte finns någon ekonomi i systemet vid nolltaxa. Ingen ekonomi att driva kollektivtrafik med i alla fall.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

Nolltaxa medför en hel del okynnesbesökande. Jag tänker inte på de som åker korta sträckor istället för att gå, utan jag tänker på dem som utnyttjar stationerna som uppehållsrum. Detta måste motverkas med vakter och bestämmelser att man inte får vänta inomhus hur länge som helst mm, mm.
Ge spårtrafik företräde!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Kantorn skrev:
roggek skrev:Anser nog att nolltaxa vore den bästa vägen att gå.

Du har rätt i att det inte finns någon ekonomi i systemet vid nolltaxa. Ingen ekonomi att driva kollektivtrafik med i alla fall.
Nähä, hört talas om landstingsskatt, höjd sådan?
Så att SL finansieras till 70% av landstingsskatten! Och resterande 30% kan vi ta från trängselskatten.

Då minskar också ensamåkande bilister, eftersom det är lönsammare att åka kollektivt.

Bra förslag,m det röstar vi för. Så slipper vi remsorna också!
Låst