Kantorn skrev:Jag tycker i alla fall det bästa vore ett kort som - hur det nu ska gå till - alltid ser till att man reser på billigaste sättet. Dvs när en viss summa passerats så övergår kortet från att vara remsa till att vara endagskort, tredagskort, sjudagskort, månadskort och till sist årskort.
Men det är väl ingen intresserad av på SL. Då betalar ju inte folk för mycket, vilket en hel del säkert gör nu.
Problemet är väl bara att man måste få in lika mycket pengar - så man kanske får höja alla biljettpriser då istället.
En lösning - om man nu vill göra så - är att man har ett system där man betalar per dygn man åker (alltså bara varje dag man använder kortet) - men att det blir billigare ju fler dagar man har åkt. Detta kräver förstås att historiska resor sparas i systemet - eller iaf att systemet håller reda på vilken rabattnivå man är på och räknar ner dygnsavgiften . Tror det skulle kunna vara ett rätt bra sätt - problemet är att det - om man ska få ekonomisk balans - blir rätt dyrt att åka första månaderna och för de som åker varje dag (alltså även på helger och lov). För normalresenären som åker kanske ca 250 dagar per år - skulle det dock kunna ligga på samma kostnad som dagens månadskort. Det vill säga rätt högt pris första veckorna per dygn, för att vid olika faser (efter x antal dagar) sänka dygnspriset för att nå samma pris som ett normalt månadskort (säg 30 kronor/per dygn - något högre än det vanliga - men räknat på att kortet inte kostar de dagar man inte åker - så blir det ju ändå en vinst för flertalet och dem som skulle vilja nyttja systemet). Dessutom blir det en morot för de som är relativt trogna men fortfarande åker på rabattkuponger, som därmed kan få en lägre kostnad.
Det vanliga 30-dagars, 90-dagars och årskortet kunde ju då finnas kvar som produkter som är låsta för en viss period -och främst till för de som åker varje dag - eller om man vill slippa "puckeln". Medan de kortare periodkorten gick enligt systemet ovan. För de som ofta köper endagskort skulle det därmed bli en vinst, medan det för den som inte återkommer, skulle kosta lika mycket som idag. En turist kommer ju ändå (i regel) inte att komma ihåg att ta med kortet nästa gång han/hon är i stan). Därmed skulle man kunna avskaffa rabattkupongerna och ha det här systemet istället - en som köper ett rabatthäfte har ju ändå tänkt att åka ett antal gånger (minst

, alltså i regel fyra resor. Just i det läget skulle det väl bli något dyrare, men för den som köper 3-4 häften, skulle man nog kunna få ett billigare biljettpris - konstant blir det förstås alltlid då något dyrare än idag för den som bara gör en resa per dag i en zon - men det torde vara en minoritet. Och eftrsom systemet inte skulle ha någon tidsgräns för rabatten (däremot inom varje nivå måste man förstås kunna höja priset), så skulle det vara en engångskostnad.