Å andra sidan har man nog som resenär goda förutsättningar att få ersättning för kostnaden för den nya stämplingen på restidsgarantin.daniel_s skrev:Det är ingen ändring mot idag - kliver du på bussen/tåget/vagnen efter att stämpeln gått ut blir det en ny stämpling, punkt slut. Att föraren/konduktören idag kan vara "snäll" i sådana lägen är ett socialt fenomen och inte en bestämmelse.Jörgen_G skrev: - Att tiden mäts reellt, så att man krävs på ny "stämpel" när bussen/spårvagnen vagnen kommer försenad till hållplatsen, trots att man varit i tid till avgången och då hade en giltig biljett.
Jag undrar för övrigt om ovanstående regel är juridiskt gångbar. Jämför till exempel med om man betalat en viss summa pengar för att en handverkare ska arbeta med något både på förmiddagen och eftermiddagen, och så uteblir hantverkaren på eftermiddagen och dyker upp förmiddagen dagen efter istället. Med SL-regeln skulle då kunden behöva betala mer pengar till hantverkaren. Det skulle aldrig hålla i domstol.
Hur som helst, om SL eller någon annan operatör får för sig att ta mer betalt för att de själva utför en sämre service än lovat (=är försenade) så lär det bli en hel del liv och jag tippar att SL tvingas backa. Undantaget skulle väl vara om man kan skylla på nån slags force majure.
Å andra sidan tar det rätt lång tid för resenären att rätta till då man råkat ut för att spärrvakten felaktigt stämplat en kupong för mycket och dessutom stämplat fel på baksidan. Förvisso kan man som resenär råka göra fel då man viserar sitt kort men skillnaden är att då är det den som gjort fel som drabbas. Jag kan inte välja en spärrvakt som är extra noga vid stämplingen för att jag ska slippa riskera att antingen behöva köa och argumentera med SL-center eller bita i det sura äpplet och bli blåst på en kupong. Däremot kan jag såklart vara noga när jag viserar mitt kort så att det görs på rätt vis.Calipo skrev:Man kan också tycka att stämpeln är gammalmodig, men den är väldigt snabb. Resenären säger "två personer till gullmarsplan" och lägger fram remsan. Man "slår" två gånger och lämnar tillbaka remsan. Tror att detta förfarande kommer ta längre tid med Access, för att inte tala om dem som ska köpa resor för "pengar" på kortet.
(Å andra sidan skulle de instruktioner som åtminstone fanns för några år sen på stämpelkort-automaterna på en del pendeltågstationer kunna förbättrats, det där med hur man ska vika remsan var absolut inte glasklart...).
Aha! Hemligt! Det hade varit smidigt att veta vid de tillfällen då kön till SL-center var så lång att den garanterat tog längre tid att ta sig igenom än att gå genom manuell spärr ett antal gånger senare...Bæ skrev:Man säljer fortfarande kort som ska stämplas vid första resan!
"Korttidskort som stämplas
Det finns också korttidskort utan magnetremsa. De finns för 24 och 72 timmar och stämplas av bussföraren, konduktör eller spärrpersonal första gången du använder det.
Köper du ditt korttiddskort på ett litet mindre försäljningsställe, som till exempel på hotell, färjeterminaler, campingexpeditioner och liknande, är det ett sådant här kort. Det är också det här kortet som säljs i tunnelbanespärren. "