Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Kollektivtrafik engagerar: Över 300 synpunkter om tunnelbana till Bromma flygplatsområde
FUT skrev:Den vanligaste sortens synpunkt som lämnats från allmänheten är förslag på vilken linje som bör byggas ut. Ofta framkommer även önskemål om framtida stationers lokalisering. Flera har även uttryckt vilken linje de inte tycker ska byggas ut. De vanligaste argumenten som lyfts fram är att avgreningar på befintliga tunnelbanelinjer kan leda till sänkt kapacitet och glesare turtäthet. I det sammanhanget lyfts också T-Centralen som en plats där många upplever trängsel och att en ny tunnelbanelinje därför inte bör öka mängden resande där.

[...]

Flera enskilda upplever pendeltåget till och från Spånga som överbelastat och opålitligt. De menar därför att tunnelbanan bör dras till Spånga för att avlasta pendeltågen och skapa ett mer robust system.

[...]

Flera enskilda lyfter fram att Gul linje är modernare och kommer ha förarlösa tåg som ett argument för att välja den linjen. De menar att de förarlösa tågen öppnar för att trafikera linjen nattetid, en av de enskilda anser att trafiken blir mer stabil tack vare den moderna tekniken.
Att döma av synpunkterna vill publikum helst ha en tunnelbana som går hela dygnet och inte via T-Centralen. I så fall finns det i praktiken bara ett alternativ.
twr skrev: måndag 03 november 2025 17:35 Alltså, läget för station Hagastaden ingår i korridoren de har ritat. Det betyder naturligtvis inte att det blir en station där, men det kan kanske tolkas som att en station inte utesluts av hur de har ritat korridoren.

Säkert har de utrett mycket mer än vad som redovisas i samrådsmaterialet, så frågan är om de överväger det. Men det är ju i alla fall ett bra tillfälle att lämna synpunkter och förorda en station där!
Däremot nämns inget alls om en station i Hagastaden.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Brommaborna: Tvärförbindelser viktigare än T-centralen
Mitt i skrev:– Engagemanget är väldigt stort, det har kommit in många kommentarer. Klart är att många resenärer och kommuner ser värdet av att förstärka kollektivtrafiken på tvären i Stockholm. En tydlig koppling till T-centralen är inte lika efterfrågad, säger trafikregionrådet Jakop Dalunde (MP) som tillägger att han gläds över detta eftersom T-centralen är hårt belastad.

– Man skulle kunna bygga ut T-centralen, men det innebär betydligt högre kostnader. Dessutom finns det fördelar med att skapa fler bytespunkter som är naturliga och som inte styr resenären mot att byta på T-centralen.

[...]

– Om en avgörande andel hade svarat att det är viktigt med en koppling till T-centralen hade vi lagt mer tyngd på att utreda det. När vi nu i stället ser att så många trycker på tvärresandet tar vi med det i det fortsatta utredningsarbetet.
Brommas nya tunnelbana kommer med största sannolikhet inte att kopplas till T-Centralen.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: måndag 23 februari 2026 19:06 Vad är "Bromma Parkstad"?
I brist på strand, sjö eller skog så får man väl dra till med park, när jag tänker efter kommer nog ändå park före skog.
twr

Inlägg av twr »

https://nyatunnelbanan.se/nyheter/ny-ch ... _Yz2Y6nc-8

https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... omrade.pdf

Glädjande nog finns en station i Hagastaden med i några av de Gula alternativen!
Senast redigerad av twr den tisdag 12 maj 2026 15:14, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: tisdag 12 maj 2026 13:38 https://nyatunnelbanan.se/nyheter/ny-ch ... _Yz2Y6nc-8

Glädjande nog finns en station i Hagastaden med i några av de Gula alternativen!
Tunnelbana mellan Brommaplan och Sundbyberg är intressant, både som tvärförbindelse och avlastning av Hässelbygrenen, men kanske inte som en tredje gren på blå linjen. Kapacitetsmässigt kan det fungera med långa tåg, men då begränsas potentialen för blå linjens två befintliga grenar. Båda kan förlängas.

Jag undrar vad SL skulle säga om att göra den framtida pendeltågsstationen Huvudsta till en knutpunkt - SL ville ju inte ens ha någon pendeltågsstation där! Jag tror faktiskt att jag föredrar dragningen via Huvudsta. Byte till blå linjen finns i Fridhemsplan, men det är mycket längre till Årstaberg för byte till pendeltåg.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag har skickat in mina synpunkter till samrådet.
ADDE, med hjälp av ChatGPT skrev:Jag anser att en förlängning av gröna linjens Arenastadsgren via Bromma Parkstad till Vällingby är det bästa alternativet i utredningen.

Detta alternativ ger den starkaste regionala nyttan eftersom det knyter samman flera viktiga knutpunkter i Norrort och samtidigt ger direktförbindelse till T-centralen. Genom kopplingar till pendeltågen vid Solna station och Sundbyberg, blå linjen vid Näckrosen och Sundbyberg, Tvärbanan vid flera punkter samt Roslagsbanan via Odenplan skapas ett betydligt bättre nätverk än i övriga alternativ.

För Bromma Parkstad innebär detta att resenärer kan nå stora delar av regionen utan att behöva resa hela vägen in till T-centralen för varje byte. Detta är enligt mig en viktig skillnad jämfört med flera andra alternativ där integrationen med Norrort är svagare.

En fortsatt förlängning mot Beckomberga och Vällingby skulle dessutom skapa en ny snabb västlig kollektivtrafikkorridor och ge områden som Beckomberga bättre kollektivtrafik. Samtidigt skapas två alternativa korridorer mellan västerort och innerstaden: den befintliga via Alvik och Brommaplan samt en ny nordligare korridor via Hagastaden, Arenastaden, Sundbyberg och Bromma Parkstad.

Även om sträckningen [mot T-centralen] blir något längre än vissa andra alternativ väger de betydligt bättre bytesmöjligheterna och den starkare regionala integrationen enligt mig tyngre.

Sammanfattande slutsats

Min bedömning är att den starkaste helhetslösningen är en förlängning av gröna linjens Arenastadsgren till Bromma Parkstad, gärna med fortsatt förlängning mot Beckomberga och Vällingby.

Detta alternativ:

Skapar bäst regional integration
Knyter samman flera viktiga knutpunkter i Norrort
Ger direktförbindelse till T-centralen
Gör Arenastadsgrenen betydligt mer samhällsnyttig
Har potential att skapa en ny snabb västlig kollektivtrafikkorridor

Om fokus istället ligger på snabbast möjliga förbindelse mellan Bromma och innerstaden anser jag att en förlängning av gula linjen via Västra skogen är det starkaste alternativet.

Båda dessa alternativ framstår enligt mig som betydligt starkare än övriga presenterade förslag.
twr

Inlägg av twr »

ADDE skrev: tisdag 12 maj 2026 18:29 Jag har skickat in mina synpunkter till samrådet.
ADDE, med hjälp av ChatGPT skrev:Jag anser att en förlängning av gröna linjens Arenastadsgren via Bromma Parkstad till Vällingby är det bästa alternativet i utredningen.

Detta alternativ ger den starkaste regionala nyttan eftersom det knyter samman flera viktiga knutpunkter i Norrort och samtidigt ger direktförbindelse till T-centralen. Genom kopplingar till pendeltågen vid Solna station och Sundbyberg, blå linjen vid Näckrosen och Sundbyberg, Tvärbanan vid flera punkter samt Roslagsbanan via Odenplan skapas ett betydligt bättre nätverk än i övriga alternativ.

För Bromma Parkstad innebär detta att resenärer kan nå stora delar av regionen utan att behöva resa hela vägen in till T-centralen för varje byte. Detta är enligt mig en viktig skillnad jämfört med flera andra alternativ där integrationen med Norrort är svagare.

En fortsatt förlängning mot Beckomberga och Vällingby skulle dessutom skapa en ny snabb västlig kollektivtrafikkorridor och ge områden som Beckomberga bättre kollektivtrafik. Samtidigt skapas två alternativa korridorer mellan västerort och innerstaden: den befintliga via Alvik och Brommaplan samt en ny nordligare korridor via Hagastaden, Arenastaden, Sundbyberg och Bromma Parkstad.

Även om sträckningen [mot T-centralen] blir något längre än vissa andra alternativ väger de betydligt bättre bytesmöjligheterna och den starkare regionala integrationen enligt mig tyngre.

Sammanfattande slutsats

Min bedömning är att den starkaste helhetslösningen är en förlängning av gröna linjens Arenastadsgren till Bromma Parkstad, gärna med fortsatt förlängning mot Beckomberga och Vällingby.

Detta alternativ:

Skapar bäst regional integration
Knyter samman flera viktiga knutpunkter i Norrort
Ger direktförbindelse till T-centralen
Gör Arenastadsgrenen betydligt mer samhällsnyttig
Har potential att skapa en ny snabb västlig kollektivtrafikkorridor

Om fokus istället ligger på snabbast möjliga förbindelse mellan Bromma och innerstaden anser jag att en förlängning av gula linjen via Västra skogen är det starkaste alternativet.

Båda dessa alternativ framstår enligt mig som betydligt starkare än övriga presenterade förslag.
Intressant!

Hur tänker du att Gröna linjen skulle trafikeras? vartannat tåg via Arenastaden och vartannat via Alvik? Tror du att kapaciteten på "gamla" banan räcker på det sättet?

Vilken av grenarna skulle ta stationerna bortom Vällingby? Eller en kombination av båda? Det borde vara möjligt att få in ett vändspår bortom Hässelby gård där den ena linjen skulle kunna vända.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

ADDE skrev: tisdag 12 maj 2026 18:29 Jag har skickat in mina synpunkter till samrådet.
Ursäkta en hövlig fråga, men varför måste den egna intelligensen förstärkas med AI i detta fall?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
JohanB

Inlägg av JohanB »

Jag anser att en förlängning av gröna linjens Arenastadsgren via Bromma Parkstad till Vällingby är det bästa alternativet i utredningen.
Du glömmer tyvärr en avgörande parameter som i praktiken omöjliggör detta alternativ - Gröna linjen mot Arenastaden kommer som bäst att kunna ha 10-11-minuterstrafik i rusningstrafik för att inte stjäla ännu mer kapacitet från Gröna linjens sträckning västerut från Odenplan.

Ingen gren av tunnelbanan idag har så dålig turtäthet i högtrafik som grenen till Arenastaden kommer att ha. Blå linjen har 7,5-minuterstrafik på grenarna (med gott utrymme för utökning), hela röda linjen och Hässelby har 5-minuterstrafik och de tre södra grenarna på Gröna linjen har 6-minuterstrafik.

Med små till inga möjligheter att hålla högre turtäthet till Arenastaden varken nu eller i framtiden så är därmed ingen förlängning därifrån att rekommendera.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 12 maj 2026 18:59
Ursäkta en hövlig fråga, men varför måste den egna intelligensen förstärkas med AI i detta fall?
Google Gemini gör följande bedömning:
  1. Gul linje via Huvudsta (NNK -0,47)
  2. Gul linje via Västra skogen (NNK -0,56)
  3. Blå linje från Västra skogen (NNK -0,66)
  4. Gul linje direkt (NNK -0,68)
  5. Blå linje från Sundbyberg (NNK -0,73)
  6. Grön linje från Arenastaden (NNK -0,75)
  7. Grön linje från Alvik (NNK -0,83)
  8. Ny linje från Odenplan (NNK -0,85)
Stationerna i Hagastaden och Huvudsta bedöms skapa den största systemnyttan för hela regionen. En ny linje bedöms däremot bli jättedyr med en egen depå.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: tisdag 12 maj 2026 20:45

Stationerna i Hagastaden och Huvudsta bedöms skapa den största systemnyttan för hela regionen. En ny linje bedöms däremot bli jättedyr med en egen depå.
Jag är inte så intresserad av AI-svammel.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr

Inlägg av twr »

Baserat på vadå? Baserar den det på uppgifter i FUT:S samrådsmaterial, eller gissar den vad alternativen ska kosta?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

twr skrev: tisdag 12 maj 2026 20:57
Baserat på vadå? Baserar den det på uppgifter i FUT:S samrådsmaterial, eller gissar den vad alternativen ska kosta?
Det vet man inte. Var och en har givetvis rätt att använda vilka (AI-)-hjälpmedel man vill för att ta fram texter eller sammanställa uppgifter, men att framhålla detta som något som höjer påståendenas sanningsvärde gör mig lite förundrad, för att uttrycka sig försiktigt. Samtidigt som regelrätta källhänvisningar (ofta) saknas. De kan för all del också vara påhittade: https://www.breakit.se/artikel/45128/do ... -rattsfall
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

twr skrev: tisdag 12 maj 2026 18:59 Intressant!

Hur tänker du att Gröna linjen skulle trafikeras? vartannat tåg via Arenastaden och vartannat via Alvik? Tror du att kapaciteten på "gamla" banan räcker på det sättet?

Vilken av grenarna skulle ta stationerna bortom Vällingby? Eller en kombination av båda? Det borde vara möjligt att få in ett vändspår bortom Hässelby gård där den ena linjen skulle kunna vända.
Ja, det borde vara lika enkelt som på Röda linjen och som jag antar blir på blåa linjen:
17: Skarpnäck-Vällingby via Brommaplan
18: Farsta strand-Hässelby strand via Arenastaden
…eller tvärtom!

Jag kommer att kalla mitt förslag för den norra korridoren och befintlig sträckning förbi Alvik och Brommaplan för Södra korridoren.

Jag tror att kapaciteten räcker om man låter alla hässelbytåg gå över den norra korridoren och att nuvarande sträckningståg bara vänder vid Vällingby.

Jag tror att trots den längre sträckningen skulle restiden mellan Vällingby och Odenplan minskas med flera minuter över den norra korridoren jämfört med södra korridoren, dels för att banan i sin helhet går i tunnel med mjuka kurvor och därmed tillåter höga hastigheter, troligtvis upp till 90 km/h, vilket både C20 och C30 klarar av och som troligtvis även framtida tågmodeller kommer att specas för.

Nu har jag inte räknat hur lång sträckan skulle kunna bli, men om man räknar antalet stationer mellan Odenplan och Vällingby får de:
Södra korridoren: 13 stationer.
Norra korridoren: ca. 8 stationer. (Hagastaden, Norra hagalund, Arenastaden, Näckrosen, Sundbybergs centrum, Bromma parkstad 1, Bromma parkstad 2, Beckomberga)

På detta sätt kommer det vara mer lockande för dem som bor eller byter till buss i Vällingby att ta ett tåg som går längs med den norra korridoren för att pendla in mot stan, och resenärer från Hässelby kommer troligtvis att sitta kvar på tåget om de ska in till stan av samma skäl. Södra korridoren vid Vällingby kommer då endast att fylla en lokal funktion som pendlingsförbindelse mellan Vällingby och Brommaplan och fortsätta att serva de bostadsområden som den stannar vid. Jag skulle våga påstå att det kommer bli lagom tomt på tågen (typ som med tågen mot Skarpnäck eller hur trycket är i mellanrusningen) mellan Brommaplan och Vällingby.

De återstående tyngsta stationerna vid den södra korridoren blir Brommaplan, Alvik och Fridhemsplan, men norra korridoren inbjuder till förändrade resmönster som jag tror kan avlasta både Alvik och Fridhemsplan genom att bytemöjligheterna vid Näckrosen och Sundbyberg kompletterar byten mellan den blå linjen och Tvärbanan med den norra korridoren. Sundbyberg funkar dessutom som ett utmärkt komplement med byten mellan Bålstapendeln och norra korridoren, vilket även avlastar Odenplan. Annars tror jag att Odenplan och Blåa linjen kommer att få fler resande i och med att Näckrosen och Sundbyberg blir större knytpunkter i likhet med vad Odenplan och Fridhemsplan är idag och som troligen Liljeholmen och Älvsjö kommer att bli med Gula linjens tillkomst.

Återstående faktor är Brommaplan och det stora antalet pendlare från Ekerö som byter till tunnelbanan här. De är rätt många och kommer att förbli många, då denna bytespunkt fortsatt kommer att vara den snabbaste vägen in till innerstan för Ekeröborna. Jag hade nog efterfrågat busslinjer som går mellan Tappström och Sundbyberg eller Spånga, men sen är frågan vilken effekt Förbifart Stockholm kommer att ha på busstrafiken på Ekerö.

Men jag tror att Norra korridoren kommer att avlasta den södra korridoren och därmed finner jag det motiverat om trafiken blir jämbördig mellan korridorerna. Särskilt om norra korridorens tåg går hela vägen till Hässelby strand medan södra korridorens tåg kortvänder vid Vällingby.
JohanB skrev: tisdag 12 maj 2026 19:13
Du glömmer tyvärr en avgörande parameter som i praktiken omöjliggör detta alternativ - Gröna linjen mot Arenastaden kommer som bäst att kunna ha 10-11-minuterstrafik i rusningstrafik för att inte stjäla ännu mer kapacitet från Gröna linjens sträckning västerut från Odenplan.

Ingen gren av tunnelbanan idag har så dålig turtäthet i högtrafik som grenen till Arenastaden kommer att ha. Blå linjen har 7,5-minuterstrafik på grenarna (med gott utrymme för utökning), hela röda linjen och Hässelby har 5-minuterstrafik och de tre södra grenarna på Gröna linjen har 6-minuterstrafik.

Med små till inga möjligheter att hålla högre turtäthet till Arenastaden varken nu eller i framtiden så är därmed ingen förlängning därifrån att rekommendera.
Inget omöjliggör en omfördelning mellan grenarna om Arenastadsgrenen förlängs. Ju fler stationer den får, desto större efterfrågan kommer att ske här och då kommer tågen troligen att gå tätare. Särskilt om man resonerar som jag gör och inte stirrar sig blint på hur det kommer att bli nu om 2 år.
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 12 maj 2026 18:59 Ursäkta en hövlig fråga, men varför måste den egna intelligensen förstärkas med AI i detta fall?
Jag ville snabbt få mina första tankar och intryck i form av kluddiga noteringar omskrivna på ett professionellt sätt.

"Gör det bara enkelt för dig." är mitt motto i livet. Och LLM:er gör livet verkligen enklare för mig med det jag sysslar mycket med.
Med det sagt är analyserna och åsikterna mina, som i egenskap av en amatörmässig privatperson med för mycket tid över att åka kollektivt och observera läget, och därmed forma en egen uppfattning om kollektivtrafiken här i Stockholm. Endast formuleringen är AI-genererad och det är inget jag skäms över att använda även fortsättningsvis, dock inte i det här inlägget.

Det vore kul att se era åsikter kring vilket alternativ som är bäst. Enceladus borde yttra sig i vilken slutsats hen landar i baserat på den statistik som Gemini presenterade för oss. Jag är beredd att ompröva mina slutsatser om jag har missat något eller gjort en felbedömning, men just nu har jag landat i den personliga åsikten att en förlängning till Arenastadsgrenen är det lämpligaste utifrån nuvarande läge – det kan rädda den skada som grenen kommer att orsaka när den öppnas för trafik så småningom.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Ja, tack för svar enl. ovan. Jag undrade mest vad som låg bakom valet, och som jag skrev har var och en rätt att använda vilka hjälpmedel som önskas i sammanhanget.

Lite lätt skämtsamt:
https://svd.vgc.no/v2/images/9bc51005-9 ... d083ee4a1e

'
JohanB

Inlägg av JohanB »

ADDE skrev: tisdag 12 maj 2026 21:19

Inget omöjliggör en omfördelning mellan grenarna om Arenastadsgrenen förlängs. Ju fler stationer den får, desto större efterfrågan kommer att ske här och då kommer tågen troligen att gå tätare. Särskilt om man resonerar som jag gör och inte stirrar sig blint på hur det kommer att bli nu om 2 år.
Jag tror inte du förstår. Det finns en anledning att det idag går 30 tåg i timmen på sträckan Odenplan-Alvik i högtrafik och detta är pga att det är väldigt många resenärer på denna sträcka, det är trångt ombord redan idag. När Arenastadsgrenen öppnar kommer detta att reduceras till 22-24 tåg per timme (beroende på hur mycket den totala trafiken på hela sträckan Gullmarsplan-Odenplan måste reduceras pga avsaknaden av dubbla infartsplattformar vid Odenplan), detta kommer leda till ännu mer trängsel, sannolikt oacceptabel sådan redan detta.

I korthet: Det GÅR inte att omfördela fler tåg från sträckan Odenplan-Alvik (mot Arenastaden) med mindre än ÄNNU mer oacceptabel trängsel på denna sträcka som - märk väl - trafikerats med 30 tåg i timmen sedan 1960-talet!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: tisdag 12 maj 2026 21:19 Det vore kul att se era åsikter kring vilket alternativ som är bäst. Enceladus borde yttra sig i vilken slutsats hen landar i baserat på den statistik som Gemini presenterade för oss. Jag är beredd att ompröva mina slutsatser om jag har missat något eller gjort en felbedömning, men just nu har jag landat i den personliga åsikten att en förlängning till Arenastadsgrenen är det lämpligaste utifrån nuvarande läge – det kan rädda den skada som grenen kommer att orsaka när den öppnas för trafik så småningom.
Jag tycker att Gemini har gjort en bra analys, men nettonuvärdeskvoten säger inte allt. Gemeni föredrar blå linjen konsekvent framför gröna linjen. Blå linjen är dock inte färdigbyggd, och Hjulsta är ingen naturlig slutstation. Den lediga kapacitet som ännu finns kvar på blå linjen kan det vara klokt att reservera för andra ändamål. Järfälla kommun har ju inget annat alternativ. Icke desto mindre har blå linjen kapacitet att avvara. Det har inte gröna linjen, och då blir utbudet dåligt.

Här är en översikt över tunnelbanans och pendeltågens grenar. Siffrorna har flera år på nacken, men Hässelbygrenen spelar i en egen division. Att knoppa av de fyra yttersta stationerna påverkar bara marginellt. Den som anser att Mörbygrenen behöver avlastas av Roslagsbanan kan inte föreslå att Hässelbygrenen ska göras till en av två jämbördiga grenar. Att försöka öka kollektivtrafikens andel blir nästan omöjligt. En dyr lösning som slår i taket direkt kan inte vara rätt.

Trots detta hamnar den nya linjen från Odenplan på sista plats. Motiveringen är att det är jättedyrt att bygga en centralt belägen depå. Den linjen skulle behöva gå längre ut från början, men då försvinner poängen med denna lösning. Gula linjen har inte heller några kapacitetsproblem, men den har redan en depå. Jag har alltid tyckt att den behöver en station i Hagastaden, men jag tänkte inte alls på Huvudsta som en möjlig knutpunkt. Det känns i alla fall som en bra idé nu.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

JohanB skrev: tisdag 12 maj 2026 23:57 I korthet: Det GÅR inte att omfördela fler tåg från sträckan Odenplan-Alvik (mot Arenastaden) med mindre än ÄNNU mer oacceptabel trängsel på denna sträcka som - märk väl - trafikerats med 30 tåg i timmen sedan 1960-talet!
Alternativet utgår från att det blir 10-minuterstrafik mellan Odenplan och Bromma Parkstad via Arenastaden. Därför blir nyttan låg i förhållande till kostnaden.
JohanB skrev: tisdag 12 maj 2026 19:13 Med små till inga möjligheter att hålla högre turtäthet till Arenastaden varken nu eller i framtiden så är därmed ingen förlängning därifrån att rekommendera.
Nja, det beror väl på hur många som fortsätter söder om Odenplan. Arenastadsgrenen kan fungera som en tvärförbindelse, men inte som en radiell sådan. En förlängning till Rinkeby via Hallonbergen, där blå linjen utgör den huvudsakliga radiella förbindelsen, kan möjligen klaffa. Bromma Parkstad är en annan femma.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Enceladus skrev: onsdag 13 maj 2026 1:07
JohanB skrev: tisdag 12 maj 2026 19:13 Med små till inga möjligheter att hålla högre turtäthet till Arenastaden varken nu eller i framtiden så är därmed ingen förlängning därifrån att rekommendera.
Nja, det beror väl på hur många som fortsätter söder om Odenplan. Arenastadsgrenen kan fungera som en tvärförbindelse, men inte som en radiell sådan. En förlängning till Rinkeby via Hallonbergen, där blå linjen utgör den huvudsakliga radiella förbindelsen, kan möjligen klaffa. Bromma Parkstad är en annan femma.
Nämen nej. Det finns inget tredje (vänd)spår vid Odenplan, detta bluffade FUT bort 2016 och lyckades lura hela politikerskaran. Det spelar ju ingen roll även om alla på hela tåget från Arenastaden går av vid Odenplan, själva tåget kommer ju ändå att stjäla kapacitet på den gemensamma banan söder om Odenplan från tåg från västerort.

Detta faktum verkar oerhört svårt att förstå även för politiker.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

JohanB skrev: tisdag 12 maj 2026 23:57
ADDE skrev: tisdag 12 maj 2026 21:19

Jag tror inte du förstår. Det finns en anledning att det idag går 30 tåg i timmen på sträckan Odenplan-Alvik i högtrafik och detta är pga att det är väldigt många resenärer på denna sträcka, det är trångt ombord redan idag. När Arenastadsgrenen öppnar kommer detta att reduceras till 22-24 tåg per timme (beroende på hur mycket den totala trafiken på hela sträckan Gullmarsplan-Odenplan måste reduceras pga avsaknaden av dubbla infartsplattformar vid Odenplan), detta kommer leda till ännu mer trängsel, sannolikt oacceptabel sådan redan detta.

I korthet: Det GÅR inte att omfördela fler tåg från sträckan Odenplan-Alvik (mot Arenastaden) med mindre än ÄNNU mer oacceptabel trängsel på denna sträcka som - märk väl - trafikerats med 30 tåg i timmen sedan 1960-talet!
Jag tror fortfarande att om man förlänger arenastads-alternativet till Vällingby så skulle det ge en avlastande effekt på befintlig bana väster om Odenplan.

Om det är Odenplan som är flaskhalsen så undrar jag vad som gör Odenplan så problematiskt som Östermalmstorg kan hantera ganska väl?
Skriv svar