Och i en liten stad som Münster påverkar det inte körtiderna heller, de har lika mycket förseningar som vanligt!
Om det va en större stad och buss va huvudtrafikmedlet (här är det väl egentligen cykel...

/or
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det intrycket har inte jag fått. Utan det är avstingande som fastnat.linus skrev:Många av "släpad efter buss"-fallen är påstigande inte avstigande---
Själklart inte, uttryckte mig lite klumpligt!Axel skrev:Men i ärlighetens namn så sitter väl inte föraren och kollar att ingen kliver på medan han kör.TonyM skrev:Nja, SL kanske vill att det skall vara så - men hur blir det om man tittar i vägtrafikförordningen? När föraren kör eller kör sig klar att börja köra så är det säkerheten kring detta som han skall koncentrera sig på,TimK skrev:
I spårtrafiken är det förbjudet för föraren att ägna sig åt något som kan avleda uppmärksamheten, men i busstrafiken är föraren PÅBJUDEN att göra det!
Samtal med föraren förbjudet står det ju trots allt i de flesta bussar.
//Tony
Det är under hållplatsuppehållets sista del, som föraren får ha skärpt uppmärksamhet på bakdörrarna. När han väl stängt dem, kan han ägna sig åt körningen.
--
Axel
Detta varierar säkert runtom i landet, men ett fenomen i Stockholm är att det är inte alltför ovanligt med folk som springer efter bussen (när denna redan har lämnat hållplats) och bankar på fönstren alternativt nästan föröker hänga armkrok i höger backspegel. Ibland kan det ju ta en sekund eller så innan man hinner uppfatta detta och på denna korta tidsrymd så kan ändå mycket hinna inträffa. Känns lite som om folk inte kanske har riktigt den respekt som behövs för att tänka på att även en ordinär buss väger över tio ton tom. Alltså så händer det att kraven på trafiksäkerhet tyvärr blir svåra att följa fullt ut (då det alltså inte enbart handlar om att "säkert stänga dörrarna" vid avgång) då en del faktorer alltså delvis ligger utanför förarens kontroll. Tyvärr behöver ju inte folk i det här landet heller ta eget ansvar numer varför man som förare ibland blir lite rädd för vad folk är beredda att göra för att slippa vänta.TonyM skrev: - förarens första ansvar är oavsett fordonsslag trafiksäkerheten. Att säkert stänga dörrarna på en buss ingår i trafiksäkerhet
//Tony
Jag känner igen mig i vad du skriver - jag har sett folk som har bankat på fönster och dörrar på pendeltåg, spårvagnar, bussar även i Göteborg.Coppas skrev:Detta varierar säkert runtom i landet, men ett fenomen i Stockholm är att det är inte alltför ovanligt med folk som springer efter bussen (när denna redan har lämnat hållplats) och bankar på fönstren alternativt nästan föröker hänga armkrok i höger backspegel. Ibland kan det ju ta en sekund eller så innan man hinner uppfatta detta och på denna korta tidsrymd så kan ändå mycket hinna inträffa. Känns lite som om folk inte kanske har riktigt den respekt som behövs för att tänka på att även en ordinär buss väger över tio ton tom. Alltså så händer det att kraven på trafiksäkerhet tyvärr blir svåra att följa fullt ut (då det alltså inte enbart handlar om att "säkert stänga dörrarna" vid avgång) då en del faktorer alltså delvis ligger utanför förarens kontroll. Tyvärr behöver ju inte folk i det här landet heller ta eget ansvar numer varför man som förare ibland blir lite rädd för vad folk är beredda att göra för att slippa vänta.TonyM skrev: - förarens första ansvar är oavsett fordonsslag trafiksäkerheten. Att säkert stänga dörrarna på en buss ingår i trafiksäkerhet
//Tony![]()
![]()
Mvh // Nico
Ja, och innan dess har föraren fullt sjå med att visera och sälja biljetter. Det är precis det jag menar.TonyM skrev:Nja, SL kanske vill att det skall vara så - men hur blir det om man tittar i vägtrafikförordningen? När föraren kör eller kör sig klar att börja köra såTimK skrev:
I spårtrafiken är det förbjudet för föraren att ägna sig åt något som kan avleda uppmärksamheten, men i busstrafiken är föraren PÅBJUDEN att göra det!
är det säkerheten kring detta som han skall koncentrera sig på,
"Under färd" brukar det också stå (man måste naturligtvis kunna samtala med föraren under hållplatsuppehåll). Men själva uppehållet är också faromomentet.TonyM skrev:Samtal med föraren förbjudet står det ju trotsallt i de flesta bussar.
//Tony
Vari ligger skillnaden mot spårvagn? Biljettförsäljning sker i både Göteborg och Norrköping!TimK skrev:Ja, och innan dess har föraren fullt sjå med att visera och sälja biljetter. Det är precis det jag menar.TonyM skrev:Nja, SL kanske vill att det skall vara så - men hur blir det om man tittar i vägtrafikförordningen? När föraren kör eller kör sig klar att börja köra såTimK skrev:
I spårtrafiken är det förbjudet för föraren att ägna sig åt något som kan avleda uppmärksamheten, men i busstrafiken är föraren PÅBJUDEN att göra det!
är det säkerheten kring detta som han skall koncentrera sig på,
Nu tänkte jag på bussarna i Stockholm (observera att både du och jag tidigare i denna argumentation nämnde SL), där bussföraren måste betjäna varje resenär med antingen visering av redan köpt biljett eller försäljning av ny biljett. Så är ju inte fallet i Göteborg. I Norrköping vet jag inte hur det fungerar.TonyM skrev:Vari ligger skillnaden mot spårvagn? Biljettförsäljning sker i både Göteborg och Norrköping!TimK skrev:Ja, och innan dess har föraren fullt sjå med att visera och sälja biljetter. Det är precis det jag menar.TonyM skrev: Nja, SL kanske vill att det skall vara så - men hur blir det om man tittar i vägtrafikförordningen? När föraren kör eller kör sig klar att börja köra så
är det säkerheten kring detta som han skall koncentrera sig på,
//Tony
Förvisso har du rätt i att vi diskuterat enbart SL, men frågan rör också vad som är sagt om säkerheten i Bussfallet och det som jag sökte poängtera är att det inte är någon större skillnad egentligen. Visst har spårtrafikförarna en annan situation i och med att de inte har hand om biljettering - men det finns också exempel på motsatsen inom riket.TimK skrev: Nu tänkte jag på bussarna i Stockholm (observera att både du och jag tidigare i denna argumentation nämnde SL), där bussföraren måste betjäna varje resenär med antingen visering av redan köpt biljett eller försäljning av ny biljett. Så är ju inte fallet i Göteborg. I Norrköping vet jag inte hur det fungerar.
Mvh Tim
Magnus=Biljettsystemet, Manöverenheten är alltså den apparat som används för att sälja biljetter. Magn i magnus åsyftar att det rör sig om ett mangetkortsystem.....TimK skrev:Måste säga att det där lät mer än lagom snuskigt...kan du utveckla det lite?TonyM skrev:
-klipp-
(Senast igår såg jag en förare mellan Centralen och Brunnsparken titta mer på manöverenheten till Magnus än på framförandet av vagnen....)
//Tony
Mvh Tim
OK. Jag hade inte hört namnet Magnus förut.TonyM skrev:Magnus=Biljettsystemet, Manöverenheten är alltså den apparat som används för att sälja biljetter. Magn i magnus åsyftar att det rör sig om ett mangetkortsystem.....TimK skrev:Måste säga att det där lät mer än lagom snuskigt...kan du utveckla det lite?TonyM skrev:
-klipp-
(Senast igår såg jag en förare mellan Centralen och Brunnsparken titta mer på manöverenheten till Magnus än på framförandet av vagnen....)
//Tony
Mvh Tim
Inget att vara ledsen för alls -- snusk är ju gott!TonyM skrev:Ledsen om jag tog snuskighetsfaktorn dit den kanske inte borde ha varit från början.....
//Tony
Ja - jag menar om du fick förväntningar som desvärre inte kunde uppfyllasTimK skrev:Inget att vara ledsen för alls -- snusk är ju gott!TonyM skrev:Ledsen om jag tog snuskighetsfaktorn dit den kanske inte borde ha varit från början.....
//Tony
Mvh Tim
På göteborgs stombussar finns det en knapp på utsidan vid bakdörrarna. Med denna öppnar du dörren, precis som du kan göra på spårvagnarna. Sedan känner fotocellerna av när du kommit upp på vagnen.linus skrev:Läste forumet som hastigast o läste någon som tyckte det borde vara lika stor risk med dörrarna för avstigande som för påstigande
FEL! för en avstigane aktiverar fotocellerna och tidstyrningen - en påstigande har i DET fallet bara att chansa eller lita på kännande list..vilket jag aldrig hade gjort. En värd på plattan kan ku ge klarsignal och hindra den sista ett sticka in skallen precis som dörrarna stänges.
Många av "släpad efter buss"-fallen är påstigande inte avstigande---
Ja, det är faktiskt säkrare att stiga på än att kliva av bak. Om man kliver av kan dörrarna på vissa bussar "knipa tag" om en löst sittande ryggsäck och så blir man släpad efter bussen, och ofta sitter det ett bakhjul bakom dörrarna (kan man inte bygga bussar med hjulen framför dörrarna ?!?) och då blir man överkörd. När man kliver på så kan man kanske i extremfallet råka ut för att samma klämda väska fastnar i något föremål utanför bussen, men den risken är nog oändligt mycket lägre.TonyM skrev:Spelar det egentligen någon säkerhetsmässig roll vilket håll man går genom en dörr vad gäller stängning m.m.?
På spårvagnen i Stockholm klev du på bak och betalade till konduktörn som satt längst bak, däremot - på stadsbussrna i Helsingborg var det förr så att du klev på bak och betalade när du steg av fram.Mats skrev:Ja, det är faktiskt säkrare att stiga på än att kliva av bak. Om man kliver av kan dörrarna på vissa bussar "knipa tag" om en löst sittande ryggsäck och så blir man släpad efter bussen, och ofta sitter det ett bakhjul bakom dörrarna (kan man inte bygga bussar med hjulen framför dörrarna ?!?) och då blir man överkörd. När man kliver på så kan man kanske i extremfallet råka ut för att samma klämda väska fastnar i något föremål utanför bussen, men den risken är nog oändligt mycket lägre.TonyM skrev:Spelar det egentligen någon säkerhetsmässig roll vilket håll man går genom en dörr vad gäller stängning m.m.?
Så i princip borde vi ha påstigning bak och avstigning fram om säkerheten är det som får högst prioritet.
Om/när det införs helt avgiftsfri kollektivtrafik så kan det mycket väl tänkas bli avstigning fram och påstigning bak.
Visst hade man precis så på den tiden det rullade spårvagnar i stockholm ? Därav vitsen "jag vägrar betala när jag ändå har fått gå framåt hela tiden"