C30 korta tåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C30 korta tåg

Inlägg av daniel_s »

Det är inget fel att det blir lite stående någon sträcka strax före förmiddagstillkopplingen, snarare ett tecken optimal tursättning. Man skulle klara det med enkel C30 också men när de kommer i trafik tror jag av ett flertal skäl att man knappast kommer att sätta igång med tillkopplingar trafikspår det första man gör. Det går sannolikt minst fem år innan man börjar med det och då kan allt möjligt ha ändrat sig i tidtabellerna.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: C30 korta tåg

Inlägg av M224 »

Jag har absolut inget problem med att stå en bit. Jag var mer orolig för att trafikanter kommer bli kvar perrongen. Men den som lever får se.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 542
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: C30 korta tåg

Inlägg av Magnus Ahltorp »

dr Cassandra Nojdh skrev: C20: 126 sittande + 288 stående = 414 passagerare
C30: 146 sittande + 490 stående = 636 passagerare
Betyder alltså det här att ett fullängdståg med C30 klarar av sammanlagt 30 fler passagerare än ett C20-tåg, alltså bara ungefär en ytterligare passagerare per 5 meter?
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C30 korta tåg

Inlägg av daniel_s »

Magnus Ahltorp skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: C20: 126 sittande + 288 stående = 414 passagerare
C30: 146 sittande + 490 stående = 636 passagerare
Betyder alltså det här att ett fullängdståg med C30 klarar av sammanlagt 30 fler passagerare än ett C20-tåg, alltså bara ungefär en ytterligare passagerare per 5 meter?
Som jag har uppfattat det (jag är nu lite ute och cyklar) så kommer bromsförmågan att vara en begränsande egenskap C30. Golvytan är ju stor så det går säkert att överlasta vagnen, men i så fall riskerar det att bli med en hastighetsnedsättning. (Även C20 har automatisk hastighetsbegränsning vid överlast.)

Men tanken med att minska antalet sittplatser har väl inte primärt varit att få in mer folk i ett fullsatt tåg utan snarare att göra trafikantutbytet snabbare, vilket uppnås med fler dörrar och mindre inredning. Därigenom får man in mer folk per uppehåll och kan totalt sett öka tunnelbanans kapacitet genom att fler människor hinner kliva utan att uppehållet blir längre.

(Att stå och lasta ett tåg tills det är helt fullsatt är ett slöseri med kapacitet spåren och skall bara tillgripas vid evenemang eller andra tillfälliga trafiktoppar i lågtrafik, aldrig i högtrafik och knappt ens efter ett stopp!)
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: C30 korta tåg

Inlägg av M224 »

288 st stående låter mycket för C20. I praktiken vill många inte gå in i gångarna. Speciellt inte så långt som till övergångsplattorna mellan A-M och M-B. Där är det så långt till ett dörrpar att resenärer riskerar att inte komma av tåget när det är som allra mest trängsel.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: C30 korta tåg

Inlägg av Lars_L »

Magnus Ahltorp skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: C20: 126 sittande + 288 stående = 414 passagerare
C30: 146 sittande + 490 stående = 636 passagerare
Betyder alltså det här att ett fullängdståg med C30 klarar av sammanlagt 30 fler passagerare än ett C20-tåg, alltså bara ungefär en ytterligare passagerare per 5 meter?
Det där handlar ju oftast om axeltryck och vilka vikter man accepterar. Handlar ju inte om hur många passagerare som får plats i normal drift. Det är ju ingen som har mätt hur mycket utrymme en passagerare behöver och beräknat antalet efter det.

Det viktiga är ju att C30 kommer att fungera betydligt bättre när det är 250-300 i en vagn än i jämförelse med C20. En fördel särskilt Mörbygrenen är ju också att det lär längre vagnar, vilket kommer fördela resenärerna betydligt bättre i tåget.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: C30 korta tåg

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
För att det ska vara ekonomiskt försvarbart att köra 24 tåg i timmen hela tiden måste tåglängden varieras under dygnet. Dessutom måste underhåll och annat arbete i spåren kunna ske samtidigt som trafiken är igång. Dagens signalsystem hör hemma museum, inte i en stad som gör anspråk att vara i världsklass. Vår grannhuvudstad Köpenhamn ligger ju nästan ett halvt sekel före oss!
Visst är det väl bra att ha ett mer modernt signalsystem med tiden. Det är ju bra som M3 i Köpenhamn att man då kan ta ut ett spår i trafik natten exempelvis (för att möjliggöra underhåll och inkopplingen av M4). Fast att det skulle vara så mycket driftsäkrare är väl att ta i. När jag var i Köpenhamn senast var det nog problem med systemet någon del av banan i princip hela tiden. Ur trafik ett spår, tågbyte ett annat (fast det var väl då fördelen att man kunde köra "lillpendel" istället för att stänga av trafiken helt, och så fort det blir det något dörrproblem någonstans så stannar alla tågen banan.. Systemen i Stockholm känns ju som höjden av tillförlitlighet i jämförelse...

Det är väl inte rimligt att tro att man kommer köra med 24 tåg i timmen konstant ändå. Dessutom går det ju redan nu ganska bra att köra 30 tåg i timmen (men kräver ett stabilt trafikupplägg). Notera att Trafikförvaltningen i sin remiss kring trafikförändringar säger att det inte är antalet tåg som avgör turtätheten utan behovet och att man alltså i dagsläget inte tycker det behövs mer än 24 tåg i timmen röda linjen som mest. Med C30 vagnarna så skulle det inte vara något problem alls att köra tätare, eftersom resenärsutbytet kommer gå mycket fortare och det förhoppningsvis är lite mindre strul än med de gamla Cx-vagnarna.

Sedan är det ju sant att Norsborgsgrenen totalt är den sträcka med mest påstigande, men det är ju inte så dimensionerande sträcka. Framförallt Skärholmen är en stor knutpunkt, vilket gör att resande inte alls är så högt som många vill göra gällande. Dock behöver man nog ha lite högre trafik i mellantrafiken än var tiondeminut. Samtidigt som överkapaciteten idag Mörbygrenen är minst sagt stor många tider under mellantrafiken, särskilt helger och kvällar.

Så det vore kanske smart nu när man går över till C20-vagnar och se över turutbudet totalt röda linjen. Det kan ju vara ganska smart att kunna köra med korta vagnar och exempelvis 10-minuterstrafik hela kvällen, istället för att gå över till kvartstrafik grenarna. Det enda smarta med dagens C20-vagnar är väl dock att det är lättare att korta av en tredjedel av tåglängden utifrån antalet resenärer än att halvera tåglängden. Antalet resenärer minskar (och ökar) ju ganska sakta, vilket gör att det ofta blir för stor neddragning om man skulle både dra ner turtäthet och samtidigt koppla från till halva tåglängden.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Magnus Ahltorp
Inlägg: 542
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: C30 korta tåg

Inlägg av Magnus Ahltorp »

M224 skrev:288 st stående låter mycket för C20. I praktiken vill många inte gå in i gångarna. Speciellt inte så långt som till övergångsplattorna mellan A-M och M-B. Där är det så långt till ett dörrpar att resenärer riskerar att inte komma av tåget när det är som allra mest trängsel.
Jag åker tunnelbana vid mycket olika tider, och det är ofta resenärer övergångsplattorna. Framförallt när det är fullt sittplatserna och börjar bli lite folk vid dörrarna så tycker jag att det är det bekvämt att stå övergångsplattorna om jag ska lite längre, eftersom jag då inte är i vägen. Uppenbarligen är det många andra som tycker det också, eftersom de två bekväma platserna övergångsplattorna ofta är upptagna (en varje sida längs bälgen). För egen del sjunker däremot attraktiviteten ganska ordentligt om det redan står två personer där.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C30 korta tåg

Inlägg av daniel_s »

Jag står inte gärna där; det är inte den säkraste platsen i tåget. Den är dock säkrare än vilken plats som helst i en buss så jag förstår att folk inte tänker så mycket det!
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: C30 korta tåg

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:Jag står inte gärna där; det är inte den säkraste platsen i tåget. Den är dock säkrare än vilken plats som helst i en buss så jag förstår att folk inte tänker så mycket det!
Den mest osäkra delen en tunnelbaneresa både vara när man går eller cyklar till och från stationen. Utan att kolla siffrorna dör nog fler oskyddade trafikanter i trafikolyckor än resenärer dör i olyckor i tunnelbanan.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C30 korta tåg

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Jag står inte gärna där; det är inte den säkraste platsen i tåget. Den är dock säkrare än vilken plats som helst i en buss så jag förstår att folk inte tänker så mycket det!
Den mest osäkra delen en tunnelbaneresa både vara när man går eller cyklar till och från stationen. Utan att kolla siffrorna dör nog fler oskyddade trafikanter i trafikolyckor än resenärer dör i olyckor i tunnelbanan.
Javisst och så här års är det möjligen fler som skadar sig väg till eller från bilen än när de sitter i bilen. Men det är ju inget bra skäl för att inte använda säkerhetsbältet när det nu finns ett!
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C30 korta tåg

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: C20: 126 sittande + 288 stående = 414 passagerare
C30: 146 sittande + 490 stående = 636 passagerare
Betyder alltså det här att ett fullängdståg med C30 klarar av sammanlagt 30 fler passagerare än ett C20-tåg, alltså bara ungefär en ytterligare passagerare per 5 meter?
Det där handlar ju oftast om axeltryck och vilka vikter man accepterar. Handlar ju inte om hur många passagerare som får plats i normal drift. Det är ju ingen som har mätt hur mycket utrymme en passagerare behöver och beräknat antalet efter det.

Det viktiga är ju att C30 kommer att fungera betydligt bättre när det är 250-300 i en vagn än i jämförelse med C20. En fördel särskilt Mörbygrenen är ju också att det lär längre vagnar, vilket kommer fördela resenärerna betydligt bättre i tåget.
Enligt RiPlan är det praktiskt användbara måttet 4-5 personer/kvadratmeter (se sidan 37). Med detta mått rymmer ett fullängdståg 1 200 resenärer, varav 400 sittande och 800 stående. Men detta mått går i praktiken inte att uppnå utan kraftiga störningar i trafiken. Således är den praktiska kapaciteten lägre. Exempelvis har ingen busslinje 115 resenärer som maximal beläggning, inte ens fullsatta avgångar där resenärer blir kvarlämnade vid hållplatserna...
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: C30 korta tåg

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Enligt RiPlan är det praktiskt användbara måttet 4-5 personer/kvadratmeter (se sidan 37). Med detta mått rymmer ett fullängdståg 1 200 resenärer, varav 400 sittande och 800 stående. Men detta mått går i praktiken inte att uppnå utan kraftiga störningar i trafiken. Således är den praktiska kapaciteten lägre. Exempelvis har ingen busslinje 115 resenärer som maximal beläggning, inte ens fullsatta avgångar där resenärer blir kvarlämnade vid hållplatserna...
Visst, men du får ju skilja vad man räknar teoretiskt och hur många vagnen är konstruerad för. Det är ju den praktiska kapaciteten man använder sig av som är mer relevant. Den har väl skiftat lite mellan 500-600 passagerare för ett fullängds tunnelbanetåg. Men min poäng var ju att måttet är framtaget efter beräknad maxbelastning som tåget är byggt för. Det är ju ingen som har testat att ha 1200 passagerare i ett tunnelbanetåg för att se hur många som får plats och det är ju alltså inte heller beroende av inredning för antalet sittplatser. Sedan sammanfaller måtten här ett ungefär. Så naturligtvis får det plats betydligt fler i ett fullängds C30 än C20 i praktiken.

När det gäller bussar är ju ofta axeltrycket än mer begränsat (även om tunnelbanan titt som sätt också får signal om överbelastning). En ledbuss av modellen B9S får man inte ha 115 resenärer i - såvida det inte rör sig om skolelever i grundskola. Annas bryter man nämligen mot lagen. Om polisen gjorde sitt jobb och stoppade en sådan buss, så skulle det bli dryga böter. Bussen får ha en totalvikt 24 720 kg och en tjänstevikt 17 540 kg (utan passagerare). Alltså finns det 7 180 kg för passagerarvikten. Bussen uppger att den kan ta 101 passagerare - alltså en medelvikt 71 kg per passagerare.

Nu är det bara det att medelvikten bland kvinnor 2017 var 68 kg och bland män 84, alltså ett snitt 76 kg. Lägg till 3 kg för kläder och handbagage, så kan en B9S med normala passagerare, därmed endast ta 90 passagerare. En förare som medvetet lastar med fler resenärer i en sådan buss, håller sig knappast med säkerhet inom lagen (även om det är ägaren som får stå för böterna). Skulle man lasta in 115 passagerare, så skulle övervikten bli 1 905 kg. Nu ger väl det bara grundavgiften 2 000 kronor i böter. Men det är ju likafullt olagligt och det motsvarar en övervikt 26 procent!
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: C30 korta tåg

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Jag står inte gärna där; det är inte den säkraste platsen i tåget. Den är dock säkrare än vilken plats som helst i en buss så jag förstår att folk inte tänker så mycket det!
Den mest osäkra delen en tunnelbaneresa både vara när man går eller cyklar till och från stationen. Utan att kolla siffrorna dör nog fler oskyddade trafikanter i trafikolyckor än resenärer dör i olyckor i tunnelbanan.
Javisst och så här års är det möjligen fler som skadar sig väg till eller från bilen än när de sitter i bilen. Men det är ju inget bra skäl för att inte använda säkerhetsbältet när det nu finns ett!
Precis som det inte är något bra skäl att inte ställa sig en viss plats i tunnelbanetåget med hänsyn till risken.
Skriv svar