Det finns ju många lösningar på saltsjöbanans framtid. Jag har i
Vad bör byggas i Stockholm uttryckt mig i flera olika förslag på utbyggnader och ändringar på olika banor i Stockholmsområdet. Just för saltsjöbanan så har jag flera förslag som jag tror på:
Utbyggnadsförslag:
1)Saltsjöbanans slutgiltiga mål är att bli dubbelspårig för att tillåta tät trafik, en långsiktig plan när området längs banan bebyggs ytterligare och när man bebygger i närheten, som kan behöva matarbusstrafik. 3 utbyggnadsetapper kan genomföras:
Bekräftat: Tattby mötesstation, Fisksätra mötesstation, Omlagd sträckning in till slussen (enligt slussenombyggnaden), ATC.
Kortsiktigt: Östervik Mötesstation, Dubbelspår Fisksätra-Neglinge & Igelboda-Tattby, Igelboda 3-spårstation, Dubbelspår Satsjö-järla-Lillängen, med bulleråtgärder likt roslagsbanan, Planskild korsning i Fisksätra & Dubbelspår Nacka-Sickla
Långsiktigt: Dubbelspår Sickla-Hemriksdal-Stadsgårdstunnelns mynning (ny viadukt), eller hela vägen in till slussen, samt Storängen-Fisksätra. Planskilda korsningar Storängen-Saltsjö-duvnäs samt Östervik.
Sträckningsförslag:
1) Omlagd sträckning Satsjö Järla-Fisksätra, via nacka forum till Saltsjö-Duvnäs, samt rakare sträckning mot Fisksätra. Första omlagda sträckningen passerar den stora knytpunkten Nacka Forum, vilket tillåter byten till tunnelbana & lokala bussar. Lillängen station läggs ner helt. Storängens station kan behövas flytta på sig. Saltsjö-Duvnäs finns på befintlig plats. Östervik lär flyttas eller ersättas med ny station längs nya sträckan. Nya sträckan byggs rak men med höga lutningar, som tillåter höga farter, t.ex. 120km/h.
2) Omlagd sträckning + Förlängning, Henriksdal-Sofia:
2.1) -Slussen-Södra station-Södersjukhuset
2.2) -Medborgarplatsen-Södra station-Hornstull(-Fridhemsplan?)
2.3) -Slussen eller Medborgarplatsen-Södrastation och sammankoppling med pendeltågsnätet.
Konverteringsförslag:
1) Ingen konvertering. Specialbeställning av nya tågvagnar.
2) Konverteras till Tunnelbana med strömskena och automatdrift. Beställning av en variant av C30 med färre dörrar och bekvämare säten, med vagnslängder för antingen 3 Cx-vagnar eller 6 Cx-vagnar.
3) Konverteras till svensk järnväg med ERTMS (funkar ihop med 2.3) och trafikeras av X60- eller en kortare variant av X60 (t.ex. X61-längd).
4) Halvt konvertering med T-baneprofil men ändå kontaktledning. Variant av C30 med (utöver ovan) kontaktledning och ev. förarhytt. Här kan man göra en veckas avstängning med plattfomrsombyggnad och borttagning av kjolar på Cx-tågen, och så körs de i en övergångsperiod medan C30-varianten levereras.
5) Konvertering till spårväg och sammankoppling med tvärbanan. Sträckan Sickla-Slussen läggs ner och Tunnelbanan alt. Bussar hänvisas (eller att min spårvägsförslag jag presenterade täcker upp förlusten). Detta kräver längre spårvagnståg med fler sittplattser, t.ex. parkopplade A36-vagnar som utgör 80-meterståg och tät trafik. Denna förslag är nog inte långsiktigt och tidigare hamnat i papperskorgen, har vi konstaterat.
Alla förslag utom förslag 3 öppnar möjlighet att man kan köra spårvagnar i en gemensam sträcka från sickla fram till Saltsjö-Järla/Nacka Forum. Förslag 3 gör detta inte möjligt då både tvärbanan och järnvägen använder kontaktledning, men med helt olika spänningar, och man måste nog specialanpassa tågen eller sektionera den gemensamma sträckningen om det ska vara möjligt med samtrafikering.