Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9247
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
twr skrev:Hur långt är avståndet mellan spårnitt och fasta hinder? Dvs mellan tvärbanan och baksidan av en plattform för en annan bana?
Jag antar att frågan gäller ett tvärbane-spår utan plattform. Avståndet skall då vid rakspår minst vara 1575 mm på den sida där det inte är skyddsutrymme, och 2300 mm på den sida där det är det (på endera sidan skall det finnas). I kurva tillkommer förstås några centimeter, men det är mindre än en decimeter så länge kurvradien är minst 100 meter.

Sen får förstås inte plattformen på den andra banan göras hur smal som helst heller, för i så fall kan det krocka lite med den banans bestämmelser. Men vi kan väl anta att det är komforten som är dimensionerande här och då är det inget problem.
Tack!

Men är inte 3,5 meter ett minimimått för en sidoplattform?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Persson »

Nacka–Värmdö-Posten uppmärksammar att sista tåget till Slussen på ett bra tag har gått. I artikeln talas det också om att i ett senare skede återöppna banans gamla station vid Lokattstrappan i väntan på att Slussen ska kunna angöras igen. Kanske ingen nyhet att det diskuteras, men det är ju en intressant lösning.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/sista-far ... l-slussen/
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av LÅ1 »

Persson skrev:Nacka–Värmdö-Posten uppmärksammar att sista tåget till Slussen på ett bra tag har gått. I artikeln talas det också om att i ett senare skede återöppna banans gamla station vid Lokattstrappan i väntan på att Slussen ska kunna angöras igen. Kanske ingen nyhet att det diskuteras, men det är ju en intressant lösning.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/sista-far ... l-slussen/
Saltsjöbanans gamla ändstation i Stockholm låg aningen längre öster ut än den som just nu stängts vid Slussen. Den lär vara förvånansvärt intakt enligt reportage i tidningen Nacka-Värmdöposten. (Länk ovan.)

Från stationen leder Lokattens trappor upp till Katarinavägen. De är nu avstängda av säkerhetsskäl.

Wikipedia: Stadsgårdens station
Här hittade jag lite text och två bilder. (Man kan bläddra mellan bilderna.)

Det verkar som om man planerar att öppna trapporna oavsett om man använder stationen eller ej. Se punkt SN 93 på denna sida, och sid 29 i dokumentet.

En tillfällig station här kan ju vara lite spännande. Man hoppas bara att man i så fall försöker bevara så mycket av den gamla stationen som möjligt, och inte "snyggar upp" och ändrar av ren klåfingrighet. Men man måste förstås tänka modernt när det gäller säkerhet och framkomlighet.

Snabbt tillägg: Hittade en länk till. Från DN 2011. http://www.dn.se/arkiv/nyheter/de-glomd ... pnas-igen/
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av 218 »

Saltsjöbanan byggs ihop med Tvärbanan i Sickla, spårvagnar i någon form genomgående till/från Saltsjöbaden (nuv. vagnpark är ju hursomhelst mogen för utbyte), och en bytespunkt skapas mellan Saltsjöbanan och Nackatunnelbanan där resande till Stockholms innerstad från Saltsjöbanan kan byta. Är det vad vi har att se fram emot? Knappast en högoddsare ändå! Finns också fördelen med detta tänk att man avlastar Slussen på T Röd och T Grön ganska så väsentligt på mest belastade sträcka Slussen norrut. Värmdöbussarna ansluts till nya tunnelbanan i Nacka eller Orminge om man förlänger dit, på sikt kanske ända till Gustavsberg. Nackabussarna fortsätter att gå till Slussen, vissa blir anslutningslinjer till nya tunnelbanan. Slussen blir rejält avlastad liksom T Röd och T Grön och många Nacka-Värmdöbor får rejält avkortade restider till Stockholms innerstad.

Varför skulle SLL inte tänka så här (med sin tunna plånbok)?

218
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

218 skrev:Saltsjöbanan byggs ihop med Tvärbanan i Sickla, spårvagnar i någon form genomgående till/från Saltsjöbaden (nuv. vagnpark är ju hursomhelst mogen för utbyte), och en bytespunkt skapas mellan Saltsjöbanan och Nackatunnelbanan där resande till Stockholms innerstad från Saltsjöbanan kan byta. Är det vad vi har att se fram emot? Knappast en högoddsare ändå! Finns också fördelen med detta tänk att man avlastar Slussen på T Röd och T Grön ganska så väsentligt på mest belastade sträcka Slussen norrut. Värmdöbussarna ansluts till nya tunnelbanan i Nacka eller Orminge om man förlänger dit, på sikt kanske ända till Gustavsberg. Nackabussarna fortsätter att gå till Slussen, vissa blir anslutningslinjer till nya tunnelbanan. Slussen blir rejält avlastad liksom T Röd och T Grön och många Nacka-Värmdöbor får rejält avkortade restider till Stockholms innerstad.

Varför skulle SLL inte tänka så här (med sin tunna plånbok)?

218
Ja varför inte!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av hgsldf »

TKO skrev:
218 skrev:Saltsjöbanan byggs ihop med Tvärbanan i Sickla, spårvagnar i någon form genomgående till/från Saltsjöbaden (nuv. vagnpark är ju hursomhelst mogen för utbyte), och en bytespunkt skapas mellan Saltsjöbanan och Nackatunnelbanan där resande till Stockholms innerstad från Saltsjöbanan kan byta. Är det vad vi har att se fram emot? Knappast en högoddsare ändå! Finns också fördelen med detta tänk att man avlastar Slussen på T Röd och T Grön ganska så väsentligt på mest belastade sträcka Slussen norrut. Värmdöbussarna ansluts till nya tunnelbanan i Nacka eller Orminge om man förlänger dit, på sikt kanske ända till Gustavsberg. Nackabussarna fortsätter att gå till Slussen, vissa blir anslutningslinjer till nya tunnelbanan. Slussen blir rejält avlastad liksom T Röd och T Grön och många Nacka-Värmdöbor får rejält avkortade restider till Stockholms innerstad.218
Varför skulle SLL inte tänka så här (med sin tunna plånbok)?/Ja varför inte!
TKO
Jo varför inte! för 10-15 år sedan när det var på tal, var det väl saltisbornas lobbande grundat på skräcken för att behöva åka till Gullmarsplan, som skrotade planerna. Nu (snart) gör väl bytet till T-bana i Nacka resan till Östermalm och Norrmalm snabbare än via byte i Slussen!
/Göran
twr
Inlägg: 9247
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:Nu (snart) gör väl bytet till T-bana i Nacka resan till Östermalm och Norrmalm snabbare än via byte i Slussen!
/Göran
Det låter ju helgalet, i fallet Östermalm. Hur skulle det gå till? Två byten äter massor av tid.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9247
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:
hgsldf skrev:Nu (snart) gör väl bytet till T-bana i Nacka resan till Östermalm och Norrmalm snabbare än via byte i Slussen!
/Göran
Det låter ju helgalet, i fallet Östermalm. Hur skulle det gå till? Två byten äter massor av tid.
Och vad tror du händer om man flyttar Roslagsbanan bort från Östermalm?

Resande från Nacka når ju åtminstone södra Östermalm från Kungsträdgården.
Jag förstår inte vad du vill ha sagt med detta. Och framför allt, måste vi diskutera Roslagsbanan i alla trådar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av hgsldf »

Inge skrev:
twr skrev:
hgsldf skrev:Nu (snart) gör väl bytet till T-bana i Nacka resan till Östermalm och Norrmalm snabbare än via byte i Slussen!
/Göran
Det låter ju helgalet, i fallet Östermalm. Hur skulle det gå till? Två byten äter massor av tid.
Och vad tror du händer om man flyttar Roslagsbanan bort från Östermalm?
Tidigare kunde man åka från Djursholm ända in i smeten, sedan kunde man ett tag byta till spårvagn, nu får man promenera från Östra till Nybroplan. Vem vill till Odenplan eller T-Centralen?

[/quote]Resande från Nacka når ju åtminstone södra Östermalm från Kungsträdgården.[/quote]

Exakt, vilken sida av Nybroplan man stiger av har ju ingen betydelse och resten av Östermalm är ju nu för tiden lika mycket öken som Sätra eller Rinkeby.
twr
Inlägg: 9247
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

hgsldf skrev: Tidigare kunde man åka från Djursholm ända in i smeten, sedan kunde man ett tag byta till spårvagn, nu får man promenera från Östra till Nybroplan. Vem vill till Odenplan eller T-Centralen?
Resande från Nacka når ju åtminstone södra Östermalm från Kungsträdgården.[/quote]

Exakt, vilken sida av Nybroplan man stiger av har ju ingen betydelse och resten av Östermalm är ju nu för tiden lika mycket öken som Sätra eller Rinkeby.[/quote]
Så nordostborna vill enbart resa till Östermalm, och Östermalm är en öken?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

Lite funderingar:

Saltsjöbanan har ungefär 6 400 påstigande vid Slussen, Nockebybanan 4 400 vid Alvik och Lidingöbanan 4 300 vid Ropsten. Saltsjöbanan har alltså betydligt fler resenärer än de bägge andra banorna, men är skillnaden tillräckligt stor för att motivera att den även fortsättningsvis går in till Slussen? De övriga banorna kapades ju när tunnelbanan drogs ut till Alvik respektive Ropsten...

(I förbigående kan jag passa på att nämna att 160 har 4 800 påstigande vid Gullmarsplan...)

När (Om?) det ordnas en smidig omstigning från Saltsjöbanan till Nackagrenen av TUB3 har jag svårt att finna motiv till stora investeringar för att kunna fortsätta köra saltistågen in till Slussen. Koppla ihop med Tvärbanan och kör spårvagn istället!

tycker
Thomas K Ohlsson
(spårvägsförespråkare)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9247
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

hgsldf skrev: Tidigare kunde man åka från Djursholm ända in i smeten, sedan kunde man ett tag byta till spårvagn, nu får man promenera från Östra till Nybroplan. Vem vill till Odenplan eller T-Centralen?

Resande från Nacka når ju åtminstone södra Östermalm från Kungsträdgården.

Exakt, vilken sida av Nybroplan man stiger av har ju ingen betydelse och resten av Östermalm är ju nu för tiden lika mycket öken som Sätra eller Rinkeby.
Så nordostborna vill enbart resa till Östermalm, och Östermalm är en öken?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9247
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

TKO skrev:Lite funderingar:

Saltsjöbanan har ungefär 6 400 påstigande vid Slussen, Nockebybanan 4 400 vid Alvik och Lidingöbanan 4 300 vid Ropsten. Saltsjöbanan har alltså betydligt fler resenärer än de bägge andra banorna, men är skillnaden tillräckligt stor för att motivera att den även fortsättningsvis går in till Slussen? De övriga banorna kapades ju när tunnelbanan drogs ut till Alvik respektive Ropsten...

(I förbigående kan jag passa på att nämna att 160 har 4 800 påstigande vid Gullmarsplan...)

När (Om?) det ordnas en smidig omstigning från Saltsjöbanan till Nackagrenen av TUB3 har jag svårt att finna motiv till stora investeringar för att kunna fortsätta köra saltistågen in till Slussen. Koppla ihop med Tvärbanan och kör spårvagn istället!

tycker
Thomas K Ohlsson
(spårvägsförespråkare)
Jag vet inte om jag håller med dig, men du argumenterar väl i alla fall.

Men planeras det verkligen så stora investeringar för att fortsätta köra till Slussen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av 218 »

TKO skrev:Lite funderingar:

Saltsjöbanan har ungefär 6 400 påstigande vid Slussen, Nockebybanan 4 400 vid Alvik och Lidingöbanan 4 300 vid Ropsten. Saltsjöbanan har alltså betydligt fler resenärer än de bägge andra banorna, men är skillnaden tillräckligt stor för att motivera att den även fortsättningsvis går in till Slussen? De övriga banorna kapades ju när tunnelbanan drogs ut till Alvik respektive Ropsten...

(I förbigående kan jag passa på att nämna att 160 har 4 800 påstigande vid Gullmarsplan...)

När (Om?) det ordnas en smidig omstigning från Saltsjöbanan till Nackagrenen av TUB3 har jag svårt att finna motiv till stora investeringar för att kunna fortsätta köra saltistågen in till Slussen. Koppla ihop med Tvärbanan och kör spårvagn istället!

tycker
Thomas K Ohlsson
(spårvägsförespråkare)
Intressanta siffror TKO! Avlastningen av T Röd och T Grön på mest belastade sträcka är alltså ganska så avsevärd! Kan man förmoda att 90 % av Saltsjöbanans resenärer byter från Tub till banan? För högt kanske? Det kan ge ganska så intressanta följdeffekter vårt tänk i trafiksystemet som helhet. Den blivande bussterminalen vid Slussen kanske inte behöver vara så stor? Finns det inte utredningar där man diskuterar sådant här för Nacka-Värmdö? Man borde väl först diskutera vilken trafik man önskar innan investeringarna och inte investera först och sedan se vad det går att använda till (som vi skojade om på gamla SJ)? En Alvikslösning för tvärbanan och tunnelbanan vid Sickla kanske skulle vara att föredra? Då kan omstigningstiden bli minimal med stor kapacitet (man "väller" över en hel perrong snarare än dimensionerande och jobbiga trappor!

Sedan så när allt är klart så öppnar det för TKO och hans grannar att kunna göra en klassresa från Årsta till Solsidan!

Många hälsn
218
(som tycker att TKO har en skön debattstil. Dessutom så läser han på fakta!)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

218 skrev:Intressanta siffror TKO! Avlastningen av T Röd och T Grön på mest belastade sträcka är alltså ganska så avsevärd! Kan man förmoda att 90 % av Saltsjöbanans resenärer byter från Tub till banan? För högt kanske? Det kan ge ganska så intressanta följdeffekter vårt tänk i trafiksystemet som helhet. Den blivande bussterminalen vid Slussen kanske inte behöver vara så stor? Finns det inte utredningar där man diskuterar sådant här för Nacka-Värmdö? Man borde väl först diskutera vilken trafik man önskar innan investeringarna och inte investera först och sedan se vad det går att använda till (som vi skojade om på gamla SJ)? En Alvikslösning för tvärbanan och tunnelbanan vid Sickla kanske skulle vara att föredra? Då kan omstigningstiden bli minimal med stor kapacitet (man "väller" över en hel perrong snarare än dimensionerande och jobbiga trappor!

Sedan så när allt är klart så öppnar det för TKO och hans grannar att kunna göra en klassresa från Årsta till Solsidan!

Många hälsn
218
(som tycker att TKO har en skön debattstil. Dessutom så läser han på fakta!)
Några korta svar/kommentarer:

- Jag vet inte om detta diskuteras eller utreds i Nacka-Värmdö, jag har inte koll längre vad som händer ute i skärgårdsförorterna.

- Tyvärr tror jag det blir svårt med en Alvikslösning vid Sickla, eftersom tunnelbanan antagligen hamnar långt under jord. Annars hade det naturligtvis varit att föredra. Men en Årstabergslösning borde åtminstone gå att undvika!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9247
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

218 skrev: (som tycker att TKO har en skön debattstil. Dessutom så läser han på fakta!)
Håller med! Väl påläst och inte rädd att ifrågasätta. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9247
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

218 skrev:Kan man förmoda att 90 % av Saltsjöbanans resenärer byter från Tub till banan? För högt kanske? Det kan ge ganska så intressanta följdeffekter vårt tänk i trafiksystemet som helhet.

218 skrev:En Alvikslösning för tvärbanan och tunnelbanan vid Sickla kanske skulle vara att föredra? Då kan omstigningstiden bli minimal med stor kapacitet (man "väller" över en hel perrong snarare än dimensionerande och jobbiga trappor!
Här verkar det finnas en logisk lucka. För att Saltsjöbanans resenärer byter till Grön och Röd linje borde de i framtiden byta till Blå linje? Har samlingsordet "tunnelbana" förvirrat? Eller tolkar jag dig helt fel?
218 skrev:Man borde väl först diskutera vilken trafik man önskar innan investeringarna och inte investera först och sedan se vad det går att använda till?

Javisst, men så fungerar ju inte politik. Ord som syfte, funktion, nytta går i hem i media och bland allmänheten. Alla vet att tunnelbana alltid är bra och att buss alltid är gratis. Andra typer av projekt behöver kämpa hårt för att formuleras i en form där folk kan se poängen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:Lite funderingar:

Saltsjöbanan har ungefär 6 400 påstigande vid Slussen, Nockebybanan 4 400 vid Alvik och Lidingöbanan 4 300 vid Ropsten. Saltsjöbanan har alltså betydligt fler resenärer än de bägge andra banorna, men är skillnaden tillräckligt stor för att motivera att den även fortsättningsvis går in till Slussen? De övriga banorna kapades ju när tunnelbanan drogs ut till Alvik respektive Ropsten...

(I förbigående kan jag passa på att nämna att 160 har 4 800 påstigande vid Gullmarsplan...)

När (Om?) det ordnas en smidig omstigning från Saltsjöbanan till Nackagrenen av TUB3 har jag svårt att finna motiv till stora investeringar för att kunna fortsätta köra saltistågen in till Slussen. Koppla ihop med Tvärbanan och kör spårvagn istället!

tycker
Thomas K Ohlsson
(spårvägsförespråkare)
Jämförelsen är väl kanske något orätt, framförallt när det gäller Nockeby - och där var ju faktiskt tanken så länge som på 1960-talet att grenen kunde konverteras till tunnelbana. Men där fanns ju inget alternativ till avkortning. Men helt riktigt tänkte man också annorlunda på den tiden. Idag ser man ju mycket mer på tidsvinster etc och hur attraktivt det är. Argumentet blir väl alltså inte helt bärkraftigt. Det måste ju då också rimligen stå i kontrast till kostnaderna - att bygga en ny spårväg parallellt med tunnelbanan eller konvertera Nockebybanan till tunnelbana hade ju kostat en ganska enorm summa. Att Lidingöbanan kortades hade väl andra skäl och den fortsättningen sågs väl som en mer tillfällig lösning inför nedläggning.

Så ser man på tidsvinster är det säkert inte rimligt att lägga ner sträckan. Det dyra är väl att renovera Danviksbron - men det är inga extrema kostnader. Sedan kan man ju då vända på även detta och ha uppfattningen att man inte ska ha någon parallell trafik - såvida kapaciteten räcker. Då maximerar man ju inte antalet resenärer, men man får den billigaste lösningen.

Men vi kan konstatera att idag har Slussen (med N/V-bussar och Saltsjöbanan) 6 100 avstigande. Med tanke på att man ska bygga 13 000 lägenheter i Nacka - skulle resandet i maxtimmen öka till ungefär 9350. I Värmdö är det väl ett par tusen lägenheter planerade iaf och tillsammans med annat byggande utanför influensområdet är vi väl uppe i 10 000. Med stationen vid Hammarbyhamnen och Sofia, kan vi väl lägga till ett par tusen för den här grenen (Sofia lär väl få minst 2 000 i maxtimmen skulle jag tro). Då är vi uppe i 12 000 för en gren som då kommer ha 15 avgångar per timme - alltså ca 800 per tåg. Detta ska jämföras med att gröna linjen från Skanstull mot stan har ungefär 600 per tåg.

Här bör man väl alltså då se till så att det som kostar minst att köra parallellt ska man göra så med, möjligen också med tanke på antalet passagerare. Att låta Saltsjöbanan gå vidare till Slussen blir väl alltså ganska smart sätt att avlasta tunnelbanan. Både när det gäller Nockeby och Lidingö så är det ju på delar av tunnelbanesystemet som långt ifrån når upp till något resandetak.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2122
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av ADDE »

Saltsjöbanan har helt enkelt för mycket resande för att "nedgradera" sig till en sorts spårvägslinje. Den skulle nog ha behov av förlängda plattformar och nya, bredare tåg. Även fler dubbelspår vore på sin plats. Jag tycker att en tunnelsträckning genom Södermalm vore bra, t.ex. nya stationer Sofia-Slussen-Mariatorget-Södra-SÖS, eller Sofia-Medis-Södra-Hornstull, t.ex. för att ge nya tvärförbindelser med andra spårsystem.

Men en massa tunnelbyggande är ju för dyrt, så än så länge får vi nöja oss med att sluta vid slussen. Jag tror inte det blir en omöjlighet att få till dubbelspår längs hela banan, speciellt väster om Saltsjö-Duvnäs, samt Fisksätra-Negline/Tattby.

Mycket ska få till för att ge en sådan underlag, men statistiken ovan är tillräckligt för att en tätare turtäthet skulle behövas!

(Annars har jag en idé på en dragning för en spårvägskonverterad saltis, men jag står inte bakom en sådan lösning)
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av 218 »

twr skrev:
218 skrev:Kan man förmoda att 90 % av Saltsjöbanans resenärer byter från Tub till banan? För högt kanske? Det kan ge ganska så intressanta följdeffekter vårt tänk i trafiksystemet som helhet.

218 skrev:En Alvikslösning för tvärbanan och tunnelbanan vid Sickla kanske skulle vara att föredra? Då kan omstigningstiden bli minimal med stor kapacitet (man "väller" över en hel perrong snarare än dimensionerande och jobbiga trappor!
Här verkar det finnas en logisk lucka. För att Saltsjöbanans resenärer byter till Grön och Röd linje borde de i framtiden byta till Blå linje? Har samlingsordet "tunnelbana" förvirrat? Eller tolkar jag dig helt fel?

Ja Slussen-Gamla stan är mest belastade sträcka på både T Grön och T Röd. Det är önskvärt med avlastning speciellt om Arenastaden kommer att läggas på T Grön.
T Röd åker jag med varje dag och ofta uppstår tågkänning redan vid Zinkensdamm p.ga att det är segt med påstigande vid Slussen. Det har faktiskt blivit lite bättre på sistone men marginalen är helt klart överskriden. Om Saltsjöbanans och Nacka-Värmdöbussarnas resenärer istället matas till Nackatunnelbanan/T Blå skulle man få avsevärd avlastning i hela systemet. Lämpligt eller inte beror ju förstås på "Öststockholmarnas" start- och resmål. En reseundersökning borde därför till.

218
Skriv svar