Det bästa av två världar?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarvisningsbild
ADDE
Inlägg: 1933
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Högalid
Kontakt:

Det bästa av två världar?

Inlägg av ADDE »

Japanerna har introducerat en buss som kan köra på räls... eller är det ett tåg som kan köra på vägarna?

Intressant men nischad lösning. Skulle DMV kunna ha nytta någonstans längs det svenska järnvägsnätet tro?

Användarvisningsbild
Fyrgeit
Inlägg: 107
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Det bästa av två världar?

Inlägg av Fyrgeit »

Alltså ställen där det finns järnväg men inte vägar? Kanske tvärbanans bro mellan Stora Essingen och Alviks strand. Men om det inte är så långa sträckor hade det varit enklare att ha någon variant av gatuspår. Kanske hade man också kunnat ha matarbussar till pendeln som sedan följer pendelns sträcka en bit? Det känns inte som det finns många praktiska användningar, och fordon är nog dyra, men cool grej!
Harald
Inlägg: 8451
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Det bästa av två världar?

Inlägg av Harald »

Hm, "the world's first DMV" är en våldsam överdrift. Sådana har ju funnits i årtionden för spårunderhåll. Möjligen är det nytt att man har gjort en buss, men det är samma princip.
Bild

Bild

Bild

Bild
thorwald
Inlägg: 178
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Det bästa av två världar?

Inlägg av thorwald »

Bil som även kör längs järnvägsspår, skedde redan år 1907 biltävlingen Paris-Peking https://en.wikipedia.org/wiki/Peking_to_Paris eftersom bilarna i tävlingen måste köra på transsibiriska järnvägen spår i Sibirien. Enligt min bilatlas, utgiven i Moskva 1992, fanns det fortfarande inga vägförbindelser längs transsibirska järnvägen mellan Bajkal sjön och Habarovsk. Vägen AH30 mellan Uhta och Habarovsk var under planering men ej färdig, borde vara klar idag enligt Google map :P
Användarvisningsbild
Per Lind
Inlägg: 2450
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Det bästa av två världar?

Inlägg av Per Lind »

Tack för en intressant film.
Nej, inte ens med buss är det nytt.
https://de.wikipedia.org/wiki/Schienen- ... en-Omnibus
Det nya är att man har hjulen inbyggda i chassit men principen är från 1950-talet.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
C12C3C3C12
Inlägg: 1869
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Det bästa av två världar?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Per Lind skrev:Tack för en intressant film.
Nej, inte ens med buss är det nytt.
https://de.wikipedia.org/wiki/Schienen- ... en-Omnibus
Det nya är att man har hjulen inbyggda i chassit men principen är från 1950-talet.
-Per
Som det står där i Wiki artikeln blev det en flopp "Die letzte planmäßige Fahrt am 27. Mai 1967 besiegelte das Ende des Schienen-Straßen-Omnibusses." Det höll ut i drygt 10 år innan det floppade, påminner om SL's plågsamma försök att visa buss är bättre än spårväg till varje pris.
Användarvisningsbild
Fyrgeit
Inlägg: 107
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Det bästa av två världar?

Inlägg av Fyrgeit »

Jag har hittat ett ställe där den hade kunnat göra nytta!
ha2drarejt33mdbgnov36jyrw2ns4za.jpeg
ha2drarejt33mdbgnov36jyrw2ns4za.jpeg (36.27 KiB) Visad 645 gånger
En sommar stängdes tvärbanan av och ersättningsbussar ersatte alla stationer förutom Stora Essingen och Alviks strand. Med en DMV hade man kunnat köra över broarna och även trafikera perrongerna. Dock hade bussen behövt dörrar på båda sidor, alternativt att man byter till vänstertrafik innan man kör upp på Gröndalsbron och sedan tillbak till högertrafik i Alvik.
daniel_s
Inlägg: 13394
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Det bästa av två världar?

Inlägg av daniel_s »

Tillfälliga högerplattformar vid Stora Essingen hade väl gått att ordna men den hade nog behövt exceptionellt liten svängradie för att komma av och på spåret vid Alvik….
Skriv svar