Systembild för kollektivtrafikförsörjningen av Nacka

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Systembild för kollektivtrafikförsörjningen av Nacka

Inlägg av Enceladus »

I tjänsteutlåtandet "Utredningsstudie stomlinje Söderort-Nacka" finns följande bild på sidan 31:

Bild

Tanken är alltså att lokalvägens omfattande busstrafik mellan Slussen och Nacka C ska ersättas med tunnelbanan, Saltsjöbanan och Tvärbanan. Tunnelbanan blir huvudförbindelsen till resten av stan. Den är både snabb och kapacitetsstark. Saltsjöbanan blir Nackas direktförbindelse till Slussen. Saltsjöbanan går snabbare än bussarna på lokalvägen och med 12-minuterstrafik bör kapaciteten räcka till. Tvärbanan blir Nackas direktförbindelse till Söderort. På grund av bristfällig väginfrastruktur saknas en sådan tvärförbindelse med buss. Med ett lämpligt signalsystem kan vagnar gå både till Älvsjö/Skärholmen och Årstaberg/Liljeholmen.

Så långt allt väl. Det finns dock ett litet problem i sammanhanget, vilket lyckligtvis är överkomligt. Finntorp ligger för långt ifrån befintliga stationer på Saltsjöbanan och planerade stationer för tunnelbanan. Om lokalvägens busstrafik ska elimineras, d.v.s. tas bort helt, så behövs en tågstation i Finntorp för både Saltsjöbanan och Tvärbanan för att behålla förbindelserna till Slussen och Nacka C. Med denna eleganta helhetslösning blir kollektivtrafiken både attraktiv och effektiv!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Systembild för kollektivtrafikförsörjningen av Nacka

Inlägg av TKO »

Intressant!

Men vid en snabb genomläsning hittar jag en brist som jag tycker är genomgående för TF:s utredningar/studier/rapporter - det finns inga uppskattade siffror på prognosticerat resande. Visst, sådant kan vara svårt att göra men nog måste man ha en viss uppfattning om detta för att ens kunna bedöma om det är värt att utreda ett trafikförändringsförslag?

I denna rapport talar man om att det är låg kollektivandel i resandet mellan södra Storstockholm och Nacka/Värmdö - utan att nämna hur stor/liten andelen är eller för den delen hur stort det totala resandet är. Det är rätt väsentliga uppgifter tycker jag!

Nu kan jag ha missat att dessa siffror finns med - i så fall ber jag om ursäkt.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar