
Tanken är alltså att lokalvägens omfattande busstrafik mellan Slussen och Nacka C ska ersättas med tunnelbanan, Saltsjöbanan och Tvärbanan. Tunnelbanan blir huvudförbindelsen till resten av stan. Den är både snabb och kapacitetsstark. Saltsjöbanan blir Nackas direktförbindelse till Slussen. Saltsjöbanan går snabbare än bussarna på lokalvägen och med 12-minuterstrafik bör kapaciteten räcka till. Tvärbanan blir Nackas direktförbindelse till Söderort. På grund av bristfällig väginfrastruktur saknas en sådan tvärförbindelse med buss. Med ett lämpligt signalsystem kan vagnar gå både till Älvsjö/Skärholmen och Årstaberg/Liljeholmen.
Så långt allt väl. Det finns dock ett litet problem i sammanhanget, vilket lyckligtvis är överkomligt. Finntorp ligger för långt ifrån befintliga stationer på Saltsjöbanan och planerade stationer för tunnelbanan. Om lokalvägens busstrafik ska elimineras, d.v.s. tas bort helt, så behövs en tågstation i Finntorp för både Saltsjöbanan och Tvärbanan för att behålla förbindelserna till Slussen och Nacka C. Med denna eleganta helhetslösning blir kollektivtrafiken både attraktiv och effektiv!