I högtrafiken är det jämn belastning mellan tågen som är det viktigaste och nuvarande trafikupplägg har misslyckats totalt på den punkten. Jämn 7/8-minuterstrafik är inte alls bra när belastningen på tågen varierar så mycket. I den mest belastade riktningen måste tåg som går kortare sträcka gå kort tid innan tåg som går längre sträcka. Av den anledningen kan man också behöva köra med olika minuttal på morgon och eftermiddag eftersom resandeströmmarna går åt motsatt håll. Trafikupplägget som användes innan Uppsalatrafiken startade var utmärkt i detta avseende. I nuvarande tidtabell vänder tåg i Älvsjö två gånger i timmen vilket givetvis är ett slöseri med resurserna. I T20 kommer dessa tåg att några av dessa tåg att utgå från Tumba i morgonrusningen och avlasta de mest belastade tågen. Dock är det givetvis inte bra med 15-minutersluckor från Södertälje och att köra ett tåg från Tumba fyra minuter efter ett annat tåg från Tumba är givetvis inte alls bra. Det går att göra bättre.
För att få ett bra trafikupplägg både i högtrafik, mellantrafik och lågtrafik krävs att den heliga principen att tåg ska gå på samma minuttal under hela trafikdygnet överges. För resenärerna är det oerhört mycket viktigare med jämn belastning och korta väntetider!
Här är ett exempel på hur ett trafikupplägg som är mycket bättre än dagens skulle kunna se ut:
Morgon
Kod: Markera allt
▲ ▲ ▲ Norrut ▲ ▲ ▲ ▼ ▼ ▼ Söderut ▼ ▼ ▼
08 Bålsta 24
44 57 Kungsängen 35 54
34 40 45 53 Kallhäll 35 39 48 58
| 07 | | | Uppsala | | | 25 |
44 | | | | 02 | Märsta | | 29 | | | 49
31 35 | 41 | | 53 | Uppl. Väsby | | 38 | 47 51 | 58
03 07 10 13 16 21 25 29 Sthlm City 59 03 06 12 15 19 22 26
01 05 08 11 14 19 23 27 Sthlm City 01 05 08 14 17 21 25 28
52 56 59 02 05 10 14 18 Älvsjö 10 14 17 23 26 30 34 37
35 39 | 45 | 53 57 | Tumba 27 | 34 | 43 47 | 54
20 | 26 | 38 | Södertäje C | 53 | 06 | 13
35 45 54 Västerh. 38 47 58
16 Nynäshamn 26
Kod: Markera allt
▲ ▲ ▲ Norrut ▲ ▲ ▲ ▼ ▼ ▼ Söderut ▼ ▼ ▼
00 Bålsta 48
39 49 Kungsängen 52 59
35 41 45 54 Kallhäll 37 44 56 03
| 08 | | | Uppsala | | 23 | |
45 | | | | 01 | Märsta | 28 | | | 46 |
32 36 | 42 | | 52 | Uppl. Väsby | 37 | 45 49 | 55 |
04 08 11 14 17 21 24 30 Sthlm City 01 05 08 13 17 20 23 27
02 06 09 12 15 18 22 28 Sthlm City 03 07 10 15 19 22 25 29
53 57 00 03 06 09 13 19 Älvsjö 12 16 19 24 28 31 34 38
36 40 | 46 50 | 56 | Tumba 29 33 | 41 45 | 51 |
21 | 27 | 37 | Södertäje C 52 | 04 | 10 |
36 45 55 Västerh. 43 55 58
16 Nynäshamn 26
Kod: Markera allt
▲ ▲ Norrut ▲ ▲ ▼ ▼ Söderut ▼ ▼
59 Bålsta 24
38 48 Kungsängen 35 55
34 44 54 Kallhäll 39 49 59
| 08 | | Uppsala | | 23 |
41 | | | 01 | Märsta | 30 | | | 50
32 | 42 | 52 | Uppl. Väsby | 39 | 49 | 59
04 10 14 20 24 30 Sthlm City 03 07 13 17 23 27
02 08 12 18 22 28 Sthlm City 05 09 15 19 25 29
53 59 03 09 13 19 Älvsjö 14 18 24 28 34 38
36 | 46 | 56 | Tumba | 35 | 45 | 55
17 | 27 | 37 | Södertäje C | 54 | 04 | 14
35 45 55 Västerh. 38 48 58
16 Nynäshamn 26
Kod: Markera allt
▲ Norrut ▲ ▼ Söderut ▼
59 Bålsta 29
33 48 Kungsängen 40 55
29 44 Kallhäll 44 59
| 08 | Uppsala | 23 |
| | | 06 Märsta 25 | | |
| 42 | 57 Uppl. Väsby 34 | 49 |
05 14 20 29 Sthlm City 02 08 17 23
03 12 18 27 Sthlm City 04 10 19 25
54 03 09 18 Älvsjö 13 19 28 34
| 46 | 01 Tumba 30 | 45 |
| 27 | 42 Södertäje C 49 | 04 |
30 45 Västerh. 43 58
16 Nynäshamn 26