SL:s rulltrappor

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14721
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

SL:s rulltrappor

Inlägg av LÅ1 »

"För gamla för att laga – 71 av SL:s utslitna rulltrappor byts ut".

Rubriken kan tolkas som att 429 utslitna rulltrappor inte ska bytas ut! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarvisningsbild
Odd
Inlägg: 5723
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s rulltrappor

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:"För gamla för att laga – 71 av SL:s utslitna rulltrappor byts ut".

Rubriken kan tolkas som att 429 utslitna rulltrappor inte ska bytas ut! :D
Nä. Det står väl inte hur många av dem som är utslitna, endast att 71 av dom som är utslitna skall bytas ut?

Sen står det ju att det beror på att man inte längre kan få tag i reservdelar till de modellerna.

Dessutom står det att 70% av stillestånden beror på "kamfel". Kanske man skulle börja titta på om man kan förbättra något i just kammarna för att få högre driftsäkerhet.
Fråga mig, jag vet!
LÅ1
Inlägg: 14721
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL:s rulltrappor

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:"För gamla för att laga – 71 av SL:s utslitna rulltrappor byts ut".

Rubriken kan tolkas som att 429 utslitna rulltrappor inte ska bytas ut! :D
Nä. Det står väl inte hur många av dem som är utslitna, endast att 71 av dom som är utslitna skall bytas ut?

Sen står det ju att det beror på att man inte längre kan få tag i reservdelar till de modellerna.

Dessutom står det att 70% av stillestånden beror på "kamfel". Kanske man skulle börja titta på om man kan förbättra något i just kammarna för att få högre driftsäkerhet.
Jag tänkte nog för snabbt. Ingressen till artikeln lyder "Stillastående rulltrappor vid t-banan och pendeln irriterar många resenärer. Men nu ska 71 av 500 ersättas.". Och det är ju inte samma sak som att 500 är utslitna. Däremot antyder rubriken att inte alla utslitna rulltrappor ska bytas ut, utan bara 71 av dem.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarvisningsbild
Odd
Inlägg: 5723
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s rulltrappor

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:
LÅ1 skrev:"För gamla för att laga – 71 av SL:s utslitna rulltrappor byts ut".

Rubriken kan tolkas som att 429 utslitna rulltrappor inte ska bytas ut! :D
Nä. Det står väl inte hur många av dem som är utslitna, endast att 71 av dom som är utslitna skall bytas ut?

Sen står det ju att det beror på att man inte längre kan få tag i reservdelar till de modellerna.

Dessutom står det att 70% av stillestånden beror på "kamfel". Kanske man skulle börja titta på om man kan förbättra något i just kammarna för att få högre driftsäkerhet.
Jag tänkte nog för snabbt. Ingressen till artikeln lyder "Stillastående rulltrappor vid t-banan och pendeln irriterar många resenärer. Men nu ska 71 av 500 ersättas.". Och det är ju inte samma sak som att 500 är utslitna. Däremot antyder rubriken att inte alla utslitna rulltrappor ska bytas ut, utan bara 71 av dem.
Och det är väl logiskt?! Om man fortfarande har delar så man kan förlänga livstiden på de utslitna rulltrapporna så är det förmodligen mer ekonomiskt än att byta ut dom utan pardon.
Fråga mig, jag vet!
Användarvisningsbild
M224
Inlägg: 5567
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: SL:s rulltrappor

Inlägg av M224 »

Stenfliset som vräks ut på gator och torg är ett enormt gissel. Det var bättre när det var sand med 0,5% salt.
daniel_s
Inlägg: 13394
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s rulltrappor

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Stenfliset som vräks ut på gator och torg är ett enormt gissel. Det var bättre när det var sand med 0,5% salt.
Javisst, saltet gjorde ju underverk med alla former av mekanisk och elektrisk utrustning. :roll:

Tyvärr är saltet tillbaka på Stockholms gator nu i och med saltningen av cykelbanorna. Det enda som är bra med det är att man kan gå torrskodd nästan överallt nu när det finns cykelbanor överallt. De är numera också ofta så breda, att cyklisterna inte ens skriker på en när man går där!
Användarvisningsbild
M224
Inlägg: 5567
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: SL:s rulltrappor

Inlägg av M224 »

Trodde rulltrappornas elektriska delar skyddades av IP-klassade delar.
Skriv svar